Engineering blunders (elektronica)

Of we gaan allemaal terug naar dvd recorders. Via de programma gids van de digi tv kijken wanneer je programma start om vervolgens de recorder in te stellen. Bestaat er zo nog geen optie die er mp4 van maakt voor op je eigen hdd?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
fripster

Golden Member

Mijn humaxje met externe usb hdd hangt ook gewoon aan mijn netwerk. Ik kan via FTP gewoon bij de hdd komen en de .st files ophalen naar mijn PC. Daarna met FFMPEG even de onzin ervoor en en erachter erafknippen en omcoderen naar MP4. Daarna op mijn Synology NAS plaatsen. De Humax kan ook afspelen vanaf de NAS. Werkt prima, geen problemen.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
EricP

mét CE

Toch maar zuinig zijn om de V2000 recorder die nog steeds loopt... Kan ik de reclame wel skippen... :+

Wat vind je van deze op http://webwereld.nl/hardware/91967-cisco-switches-kunnen-dodelijke-sch… "Cisco switches kunnen dodelijke schok geven" dan? Daar lees ik dit:

Het probleem is ontdekt in de IE-5000-12S12P-10G en IE-5000-16S12P modellen uit de serie en kan ontstaan doordat de voedingskabel beschadigd kan raken door de metalen bescherming. Hierdoor komt er spanning te staan op de metalen buitenkant van de switch. Dit kan uiteindelijk kortsluiting veroorzaken, waardoor gebruikers een dodelijke schok kunnen krijgen. Ook kan er brand ontstaan.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Cisco, de BSH onder de computerapparatuur? Lijkt heel wat maar is stiekum al jaren flut.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Een uit de hand gelopen Fritzing schema.

bron

klik voor groot

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Hi Pertinax,

De gene die dit getekend heeft wordt op geen enkele manier belemmerd door enige kennis betreffende het maken van tekeningen ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

heb al een tijdje een denver tablet. deze beschikt over 2 USB aansluitingen. en een 2.1mm stekker om te laden

op de ene usb kan ik bijvoorbeeld een muis of toetsenbord aansluiten, op de andere een usb stick of kaartlezer. het leuke is: andersom werkt het niet. de ene is echt voor invoer, de andere voor 2 richting verkeer.

beetje lastig, maar nog altijd beter dan de dure merken die helemaal geen USB ondersteunen

na een aantal keer de laadkabel wat misbruikt te hebben, had ik toch de plug stuk, dus nieuwe plug besteld, past natuurlijk net niet. naja dan laden we maar via de USB

jullie raden het al 2 USB poorten, maar niet een die geschikt is om mee te laden

Sine

Moderator

Op 22 december 2015 22:19:03 schreef High met Henk:
[...]

Heb een XS4all abo genomen
Stabiel internet
Stabiel modem (fritzbox)
en die motorla top box waar iedereen over zwamt.. GEEN PROBLEEM

Prima optie als je niet verlegen zit om een wat snellere internet verbinding en niet in een glasgebied woont.

En zo'n check verteld je dan "Maximaal haalbare download snelheid op uw adres tot 10 Mbit/s"
Ik kan hier in het dorp niet verder van de centrale liggen, dus zelfs die 10Mbit is whishful thinking.

Bij de enige aabieder die hier over een ander medium gaat (ziggo/kabel) heb ik vrolijk die 150Mbit voor dat zelfde geld.

Dan worden de keuzes ineens erg makkelijk (dat TV me al helemaal niet boeit helpt ook)

High met Henk

Special Member

@sine. Wil je sneller ok. Maar persoonlijk verkies ik stabiliteit boven snelheid

Ziggo was gewoon niet stabiel

Speedcheck. Volop snelheid, minuut later, geen verbinding.
Mooiste was nog de mijn telefoontje met klantenservice...

"Owh, ik doe even een verbindingstest.... Owh het is niet gelukt.... Nog een keer proberen.... Ja het is gelukt.. Nee volgens deze test is uw verbinding in orde"

Let wel de klacht was. Volop verbinding of geen verbinding..
Dan zwijg ik over de oplossing/adviezen die per mail geboden werden...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

@ Sine

Lukt het Ziggo nu wel om een internetverbinding stabiel te houden wat bij Casema vroeger tot de onmogelijkheden behoorde?
Dat is de reden waarom ik Casema de deur heb uitgeschopt en naar XS4ALL ben overgestapt.

KPN heeft de hele infrastructuur het afgelopen jaar aangepast zodat je niet meer afhankelijk bent van de afstand naar de centrale. Overal zijn straatkasten neergezet, zodat de koperverbindingen naar de woningen enorm veel korter zijn geworden.

Op dit fotootje de werkelijke up- en downloadsnelheid van XS4ALL met het goedkoopste abonnement.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klopt, ik zie nu overal nieuwe grote verdelers opduiken. idd was een bekend probleem de kabellengte bij adsl. nu beelmateriaal steeds meer bandbreedte vreet moet de kpn wel over om klanten te behouden. grote concurrent ziggo had al veel meer snelheid te bieden..

nu zet men her en der een verdeelkast langs een stamkabel van een wijk, doorknippen en met converters naar de centrale toe over glasvezel. de volgende stap wordt dan vanuit die wijkkast met glasvezel naar de klanten toe, zal zeker een optie zijn..

net als met adsl kan hier in de wijk ook worden gekozen tussen meerdere providers op het glasvezel netwerk. dat kon de eerste 9 jaar niet, ondanks dat was de prijs niet slecht. ik betaal al 10 jaar hetzelfde voor internet 1x is de snelheid gratis vertienvoudigd..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 februari 2016 12:48:02 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Gek, zit al vanaf Multikabel bij Ziggo, en buiten de Sonera tijd om, toen was het een drama, altijd een rotsvaste stabiele verbinding gehad.
Ik vermoed dat de stabiliteit erg afhangt van de meuk van de vorige profiteur die is opgegaan in Ziggo....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Nul problemen met stabiliteit en snelheid.

Ik kan wel verbindingsplaatje posten, maar dat was de laatste reboot van de router (fw update) en dat is zo'n 65 dagen geleden.

code:


66 Days 00 Hour 49 Minutes 48 Seconds 

Media	100baseTX <full-duplex>
In/out packets	400943792/201267492 (514.38 GB/21.89 GB)
In/out packets (pass)	400943792/201267492 (514.38 GB/21.89 GB)
In/out packets (block)	287425/1440 (31.78 MB/76 KB)
In/out errors	0/0
Collisions	0

Ja, 100Mbit, ik moet de router nog vervangen wil ik het laatste derde deel van de snelheid ook kunnen benutten ;)

Op 28 februari 2016 12:09:25 schreef evdweele:

KPN heeft de hele infrastructuur het afgelopen jaar aangepast zodat je niet meer afhankelijk bent van de afstand naar de centrale. Overal zijn straatkasten neergezet, zodat de koperverbindingen naar de woningen enorm veel korter zijn geworden

Dat is zeker niet overal zo! Ben op de zaak nu al een jaar onderweg om stabiel internet te krijgen sind Kpn wilde dat we van isdn naar adsl gingen.
Ze adviseren dan een vdsl abbo masr volgens de hh technici die ik over de vloer heb gehad is de infrastructuur maar geschikt voor 8mb.... Terwijl ik betaal voor 20Mb en jn praktijk 4-5 Mb haal en voor je gevoel denk met een 14K4 modem in de weer te zijn af en toe.
Helaas geen kabel, glas wordt aangelegd momenteel.
Thuis ziggo en alleen problemen gehad na installatie van nieuwe wijk stations dat is nu opgelost.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Hi,

Kijk bij ADSL of versies daarvan vooral naar de S/N waarden, als deze beneden de 8dB komen kan er tijdeklijke verbindings problemen optreden.
Rond de 6dB en je zit regelmatig in de shit.

Kijk ook naar het aantal opgetreden errors, is dit laag, dan is zeker je verbinding stabiel.

Ik ben vorig jaar overgezet naar de lokale wijkkast voor mijn ADSL verbinding en ik kan niet anders zeggen dat deze echt zeer goed is.
Er is makkelijk 100Mbit mogelijk, maar dat is een beetje overdreven voor mijn back-up lijn :-)
Down op het ogenblik 48Mbit en Upload is 25Mbit.
In de hoogtij dagen van de ADSl haalde ik net 3,2Mbit door de grote afstand tot de centrale en het vele gebruik van ADSL op de telefoonlijnen.
Amsterdam heeft op het ogenblik erg veel Ziggo gebruikers, dus vlak voor ik overging naar de lokale wijkkast was de 3,2 naar ongeveer 8Mbit opgelopen door minder overspraak op de telefoonkabels.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik ga hier nu op KPN over, 100 megabit adsl. We hadden eerst UPS, dat begon slecht maar werd in de loop van de jaren beter. Maar sinds UPC Ziggo is hebben we dropouts op netflix en wordt telefonie gewoon middenin een gesprek afgebroken. Vaak al na enkele secondes.

Mij zijn ze kwijt als klant. Over engineeringblunders gesproken: de Ziggo-helpdesk zei (nadat ik zei dat ik zou overstappen) dat ze de problemen vast wel konden oplossen. Met andere woorden: iedereen krijgt rommel behalve degenen die vaak genoeg zeuren. Misschien minder een engineeringblunder, meer een mentaliteitsblunder.

Nu hopen dat KPN het beter doet. Ik weet wel dat ik meteen ga reageren als het misgaat.

Het was 6dB maar na omzetting op andere ader paren in de grondkabel (De grondploeg van Volker heeft op meerdere plaatsen de lassen open gehad in de straat) is het nu 8-10Db. Eind van het jaar is het wijkstation pas aan de beurt dus ze proberen dat gewoon te rekken....
Is ook een behoorlijke afstand tot mij.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

ik merk al weken dat de radio via ziggo regelmatig wegvalt voor een aantal seconden, als je dan een andere zender pakt is er helemaal niks werkende op de cai.

ze maken momenteel reclame als gekken bij ziggo, en ik had gehoopt dat die tenenkrommende vodafone reclames ook zouden stoppen nu met die overname, maar nee hoor.

ik heb nog een lopend probleem met ziggo ergens, digitaal valt voornamelijk ned 1,2,3 constant weg in blokjes maar de andere zenders niet. kwaliteit en signaal zijn niet best op de ontvanger, zelfs direct op het aop niet beter als 70/85%

als je hier overigens overstapt naar een andere provider kan het 500MB aan via de glasvezel. er zal ongetwijfeld een andere modem inkomen dan, daar ligt de bottleneck..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Fritzing schema:

Pff... als je dat gewoon in elkaar soldeert, ziet de in-het-echt draden troep er nog netter uit dan dat schema. :)

Maar de echte fout hier is natuurlijk Fritzing pakken voor elektronica ontwerp. Ik heb er zelf een keer mee gespeeld, kan mij de gedachte erachter wel een beetje voorstellen. Maar zelfs voor halfweg serieus werk: wat een bagger! Beter een serieus programma als Eagle of KiCad pakken.

Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

"Engineering" blunders icm ADSL en SDSL, daar ken ik er ook wel wat van, ik heb voor een grote zorginstelling gewerkt waarbij we een deel van de locaties ontsloten middels epacity van de KPN, gebasseerd op dezelfde ADSL en SDSL techniek die beschkbaar is voor de consument maar dan met een hogere prioriteit en "strakke" SLA's

Ik draai storingsdienst en wordt wakker gebeld dat één van de locaties geen netwerk heeft, ter plekke tref ik een router aan die af en toe kort in traint maar ook snel weer wegvalt, de SDSL interface meldt volop error's, het had de voorgaande periode veel geregend dus het vermoeden was dat er ergens een oude loodkabel lag te verzuipen. Ik heb de melding bij de KPN neergelegd en er zou een graafploeg aangestuurd worden. De volgende ochtend is de verbinding nog niet in de lucht dus ik besluit maar even langs de locatie te rijden, als ik de rijksstraatweg opdraai is het net een mierenhoop, overal KPN busjes en graafploegen, wat bleek, een hovenier had in opdracht van de gemeente nieuwe bomen geplaatst, de ondersteunende palen waren met een graafmachine de grond in gedrukt en hadden over een lengte van 300 / 400 meter de stamkabel op diverse plaatsen geraakt en zaten er net een cm in. Duur foutje voor de hovenier, er was wel een klikmelding gedaan, maar ze hadden er alleen naar gekeken bij het graven van de gaten, niet toen de palen erin gingen.

Andere werkgever, zelfde telecom knuppels, internetverbinding op basis van SDSL omdat er op het nog geen 10 jaar oude industrieterrein geen glas beschikbaar is. Vanaf dag één klappert de verbinding enorm en dit is uitermate frustrerend voor de twee extrerne locaties die middels een VPN veelvuldig data moeten raadplegen in een CRM systeem. Debugging op de SDSL interface laat oneindig veel receive errors zien, tientallen telefoontjes met de KPN, een 5 tal monteurs, nog veel meer lijnmetingen en een hoop frustraties later was de strekking dat het aan de apparatuur van de klant lag. De klant boos, wij krijgen de schuld en het moet maar opgelost worden. De bal bij weer bij de KPN neergelegd en verzocht of ze dan maar even werkende routers willen aanleveren. De monteur die komt neemt een cisco router mee maar heeft geen ervaring met deze apparatuur dus ik heb de configuratie over gezet en nog geen 5 minuten klapt de verbinding er al weer uit. De monteur besluit nog maar eens een lijnmeting te doen vanuit de wijkkast, een minuut of 10 later komt hij terug: "ik heb het probleem opgelost" wat bleek, in de wijkkast zat er een extra paar kruisdraden op het afgaande aderpaar, die zaten weer afgemonteerd op aders die naar een ander bedrijf liepen en werkten dus als een enorme antenne.

Ik vraag mij nog steeds af wat al zijn collega's daarvoor hebben bekeken en getest ;)

die ken ik ook nog wel 1, jaren terug een storing in de telefonie van een extern gebouw van m'n toenmalige werkgever. storing werd steeds erger naar gelang het natter en kouder werd. kpn gebeld en die konden geen klantgegevens vinden van dat adres, ging een paar keren bellen overheen maar ze wisten het gewoon niet.

geen vindbaar contract dus geen graafploeg.. tot men er eens naartoe ging en zelf eens keek hoe het zat aldaar.. het bleek dat de kabels van de telefonie naar een ander gebouw van die werkgever liepen wat 800 meter verderop stond. op dat pand zat het telefoon abo ook dus.

men had met de bouw in 1975 een kabel 800m illegaal over straat aangelegd en dat wist blijkbaar niemand meer :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 28 februari 2016 21:59:21 schreef Hoeben:
Ik ga hier nu op KPN over, 100 megabit adsl. We hadden eerst UPS, dat begon slecht maar werd in de loop van de jaren beter. Maar sinds UPC Ziggo is hebben we dropouts op netflix en wordt telefonie gewoon middenin een gesprek afgebroken. Vaak al na enkele secondes.

Mij zijn ze kwijt als klant. Over engineeringblunders gesproken: de Ziggo-helpdesk zei (nadat ik zei dat ik zou overstappen) dat ze de problemen vast wel konden oplossen. Met andere woorden: iedereen krijgt rommel behalve degenen die vaak genoeg zeuren. Misschien minder een engineeringblunder, meer een mentaliteitsblunder.

Nu hopen dat KPN het beter doet. Ik weet wel dat ik meteen ga reageren als het misgaat.

Ik had last met mijn KPN Adsl modem.. ik had opeens geen internet verbinding meer.. Ik(mobiel) gebeld naar de helpdesk van KPN.
Ik het uitgelegd, dat ik geen internet verbinding meer had..
Toen zeiden ze , U moet ff kijken op www. KPN@..... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Toen zeiden ze , U moet ff kijken op www. KPN@..... |:(

Duidelijk iemand die op de automatische piloot reed...

Maar minder idioot dan de antwoorden die ik van de Casema helpdesk kreeg.
Ik had alleen mijn naam genoemd, geen adres of woonplaats en direct kwam het antwoord "Nee hoor, het netwerk is in orde. Er zal wel een fout in uw pc zitten".
Tientallen telefoontjes om ze - tevergeefs - in beweging te krijgen en dagenlang geen internet.
Maar ondertussen via de incasso wel dubbele afboekingen van het abonnementsgeld binnengraaien. Bellen hielp - uiteraard - niet, dus de bedragen gestorneerd. Toen kwamen ze wel in actie; ze stuurden brieven via een incassobureau met extra kosten die na een jaar waren opgelopen tot honderden euro's. Daarna kwam de deurwaarder en vervolgens de dreiging met de rechter.
Mijn rechtsbijstandsverzekering heeft tot 3 keer toe dat gezeik op moeten lossen.
Wat een ballentent was die Casema! Het zou me verbazen als die mentaliteit is veranderd nu ze zich Ziggo noemen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dat hangt er van af hoe zo'n merger intern plaatsvindt. Bij een of andere merger (caiwest? Nee, die niet.) heeft casema andere modem-technologie in huis gehaald en is daarop overgestapt. Dat heeft toen een belangrijke technische verbetering tot gevolg gehad.

Intern zijn ze nu druk bezig met de merger met UPC. Een deel van het personeel is naar huis gestuurd, een deel wordt "totdat de merger voltooid is" nog een jaartje aangehouden, en een deel "mag blijven". Maar goed, de migratie naar de situatie die het uiteindelijk moet worden is nog niet voltooid.

P.S. Ik weet van niets. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/