Engineering blunders (elektronica)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Privé heb ik KPN afgezworen voor àlles, en als ik ze nooit meer spreek, dan is dat nog te vroeg.
Ik ben gewoon weggepest door die vrouwen van de 'klantenservice' (raar woord, eigenlijk).

Voor het werk heb ik er helaas nog mee te maken, en het is nog altijd dezelfde bagger. Je krijgt nog niet de helft van de lijncapaciteit waarvoor je betaalt - en dan bedoel ik niet dat je de halve snelheid krijgt (dat zou nog íets zijn), maar dat het de helft van de tijd niet werkt.
Het enige verschil is dat degenen die ik nu van ze spreek, KPN zelf ook bagger vinden. Ik zou bijna medelijden met ze krijgen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

KPN had altijd van die vreemde dingen.

Een (zakelijke) klant belt dat ie geen internet meer heeft, daar aangekomen blijkt inderdaad DSL verbinding hardstikke dood. Ook na de gebruikelijke frut geprobeert te hebben ... geen verbidning.

Nou ... "Dan gaan we KPN maar eens bellen (Diepe zucht)"

Als je dan na 20 minuten uiteindelijk eens iemand aan de lijn kreeg en het probleem omschreef dan kwam daar meestal iets uit in de richting van "Uw verbinding heeft geen probleem meneer ... kan ik nog iets voor U betekenen?"

Gooi de hoorn op het toestel neem een kop thee, consumeer gezegde kop thee, en je internet verbinding doet het weer.

Nu zou je nog in toeval geloven als dat zo af en toe eens voorkwam ... maar na de vijfde keer exact het zelfde meegemaakt te hebben begin je je langzaam af te vragen hoe het bedrijfsbeleid daar in elkaar zat.

evdweele

Overleden

Wat een nostalgie...

Wij huurden van PTT veel directe lijnen tussen verschillende locaties.
Als er een lijnstoring werd geconstateerd even de PTT storingsdienst bellen.
10 minuten later werd je teruggebeld: "We hebben gemeten en uw lijn is in orde". Ik zat intussen naar het controlelampje te kijken van de lijnbewaking en de lijn was dus niet in orde.
Maar een halve minuut later werkte het weer.

Tientallen keren meegemaakt. (PS. Dat was 40 jaar geleden)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nou hoeft KPN qua dienstverlening van mij ook niet meer, maar laatste keer toch een tamelijk positieve ervaring gehad.

Kennissen van mij wonen in een totaal buitengebied. Daar is geen kabel te krijgen (laat staan iets moderns zoals glas), dus alleen ADSL en zelfs dan moet je geluk hebben dat de wijkkast niet vol zit; ze hebben daarop een jaar moeten wachten, en zelfs toen was alleen via KPN (als ISP) een internetaansluiting te krijgen omdat die zo vuil waren om de vrijgekomen plaats niet voor andere ADSL-providers beschikbaar te stellen!!

Afijn, ze zijn dus gebonden aan een zeer slechte ADSL-verbinding (wijkcentrale erg ver weg, niks geen sprake ombouw naar straatkasten). Altijd al langzaam en uitvallen, maar natuurlijk was daar niks aan te doen volgens KPN (het "werkt"). Nu hadden ze laatst enorm gekraak en geruis op de telefoon. Gezien de kwaliteit van de lijn heb ik destijds gezorgd dat ze NIET op een "internet+bellen" (VoIP) terecht kwamen, maar gewoon ouderwets POTS voor je spraakverbinding. Testen was dan ook simpel de splitter loshalen, modem dus ook eraf en het telefoontoestel direct op het ISRA-punt. Zelfde storing. Ander telefoontoestel gepakt, ook gekraak en geruis.

Conclusie voor mij duidelijk: probleem in het koper.

KPN storingslijn gebeld. Vrij snel iemand aan de lijn. Uiteraard gebeld via de probleemverbinding, dus de medewerker hoorde gelijk waar ik het over had. Ook benadrukt dat er op deze lokatie sprake was van een ouderwetse analoge lijn en dus geen "internet+bellen". Hij wilde toch graag eerst mijn modem doormeten. Ik zeg: dat mag wel, maar die hangt er nu niet aan, want zowel de splitter als het modem heb ik voor het foutzoeken afgekoppeld. Toen vroeg de medewerker zich af of ik dan nu helemaal niks meer aan de glasvezel had hangen.

...? Pardon? Er is hier helemaal geen glasvezel.
- Maar u belt nu met de afdeling glasvezel.
Nou, ik denk het niet, ik bel gewoon het algemene storingsnummer dat op jullie site voor storingen aan de analoge telefoonlijn wordt vermeld.
- Oh, ja dat kan ook kloppen, want 50% van die gesprekken wordt in het weekend naar onze afdeling doorgezet.
*zucht*
- Maar dan ga ik u even doorverbinden naar de juiste afdeling

Dus ik zeg: doe dan gelijk de afdeling die over de fysieke koperverbinding gaat, want het modem hangt er geeneens aan, en u hoort nu ook zelf dat er wat mis is.
- Ja, dat klopt, ik ga u doorverbinden met de juiste afdeling.

Nu zakte me na bovenstaand verhaal de moed een beetje in de schoenen, maar wat kun je doen he?

Nieuwe afdeling, wederom amper wachttijd, en ik leg mijn verhaal weer uit.
Meneer zegt: dan ga ik even een lijnmeting uitvoeren, moment.
...
Ik kan zo geen uitsluitsel krijgen. Mag ik u terugbellen op uw mobiele telefoon?
Ja, dat leek mij een goed idee.
Zo gezegd zo gedaan. Meneer belt terug, doet een lijnmeting en constateert dat het probleem buiten zit, ergens tussen de wijkcentrale en het huis. Afspraak voor dinsdag (het was weekend) dus dat valt naar huidige maatstaven nog mee. Wel moest natuurlijk verplicht akkoord van de abonnementshouder dat als het probleem bij de klant zat dat er dan kosten in rekening werden gebracht. Ik zeg: u constateert toch net dat het in de kabel zit tussen de centrale en het huis? - Ja dat klopte wel, maar hij moest toch akkoord. Nouja, dat maar gedaan dan.

Dinsdag was er al vroeg activiteit in de straat. Diverse malen een busje dat een paar huizen verderop aanbelde en dan weer terugreed. Uiteindelijk bleek dat die mensen ook hadden gebeld. Op de tijd dat de afspraak stond ingepland voor mijn kennissen belde de monteur aan en zei: het moet al opgelost zijn. En dat klopte. Eigenlijk dus best een positieve ervaring mbt de dienstverlening.

Ter hoogte van de oude steenfabriek was de kabel kapot. Destijds reed daar veel en zwaar vrachtverkeer, en de tijd was nu gekomen dat de kabel het echt voor gezien hield. Wel typisch dat het kennelijk meerdere aderparen waren die nu tegelijkertijd de geest gaven.

Ben wel benieuwd of de verbinding nu in z'n algemeenheid ook beter is dan voorheen. Hij viel daar wel een paar keer per week weg.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ergens jaren negentig of zo ging de oude elektromechanische centrale van "delft centrum" (015-1xxxxx) vervangen worden door een elektronische. Een paar weken daarvoor vergelijkbare problemen als jij beschrijft. Dus ik denk: we redden het wel die laatste paar weken, mogelijk is het "vanzelf" verholpen als de nieuwe centrale in bedrijf gesteld wordt. Niet dus: De nieuwe centrale constateerde bij "rinkelen" kortsluiting en deed de lijn in storing.

Anyway: bleek een "natte" kabel te zijn. Lekkage en daardoor kortsluiting via een water-bad. DAAR kan ik me heel goed van voorstellen dat het meerdere aderparen betreft. (Als ik het goed heb hadden wij twee aderparen in huis en waren we 2 weken eerder al omgezet op het andere paar. Dus over een periode van een paar weken verspreid het probleem zich dan over meerdere aderparen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vandaag een handmixer gekocht om geen lamme handen meer te krijgen bij het mixen van 2 componenten silicone. Ik kreeg het met de hand ook niet goed gemend waardoor er delen bij zaten die niet uitharden.
Gelijk bij de eerste keer gebruiken houdt de mixer er na een poosje mee op. In de handleiding gekeken of er iets vermeld staat over een thermische beveiliging, maar niets kunnen vinden.
Maar wel verbaasde ik me over één zinnetje wat mij toch wel een blunder lijkt voor een bedrijf wat elektrische apparaten maakt.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/stekker_mixer.jpg

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
klein is fijn

Moderator

Je kan toch nog steeds prima uitvoeren wat daar staat? Ik zie geen probleem. :)

Denk ik weer even terug aan de Philips videorecorders. Op zeker ogenblik hadden de tv's te weinig voorkeurtoetsen voor het steeds toenemende aantal te ontvangen zenders. De videorecorder bracht uitkomst, die begon al meteen met 8 of 16 preselecties. En de recorder werd dan vaak gebruikt als tuner. Helaas vond Philips het nodig om de video na vijf minuten in stand-by te zetten als er niet opgenomen of afgespeeld werd. Ze waren daarin uniek en hebben lang daarin volhard. Uiteindelijk heeft een commerçant dan ingezien dat dat erg onhandig was en hebben ze bij de laatste generaties de optie ingebouwd om de video ook als tuner te kunnen gebruiken. Je moest dan wel een hele gebruiksaanwijzing doorspitten en daarna een zooitje menukeuzes maken.
Gelukkig ligt deze zooi al weer jaren in de kliko. Zonder de afschakeltimer em de latere speciale software was de ontwikkeling nog goedkoper geweest ook.

Sorry @Nightwalker. Het is je eigen schuld dat je mixer een beetje stuk is.
Je hebt 'm aangesloten op een ongeaard stopcontact.
De garantie op het toestel is door deze gebruikersfout vervallen.

Ik heb nog ergens een DCC recorder staan van Philips, Toen ik de renumberfunctie begreep en er mee wilde werken bleek dat super onhandig te werken. Een half jaar later een Sony minidisc aangeschaft. De bediening is zo intuitief dat je geen gebruiksaanwijzing nodig hebt.
Ze zijn nu allebei in onbruik, maar bij Philips was dat al binnen een paar weken het geval.

Schimanski

Golden Member

Om nog eens terug te komen op Koninklijke Prutsers Nederland. Wij hebben zakelijk verschillende glasvezeltrajecten (dark fibers) in gebruik van verschillende providers (geen KPN). Deze verbindingen hebben per 10km gemiddeld 3 à 4 dB demping ongeacht provider. Nadeel is vaak dat tussen aanvraag en oplevering soms wel 6 tot 12 weken kan zitten (soms moet er b.v. nog een stukje gegraven worden en is men afhankelijk van gemeentelijke vergunningen).

Nu hadden we op zeer korte termijn (2 weken) een verbinding nodig. KPN kon dit binnen 2 weken leveren. Al na anderhalve week wordt verbinding opgeleverd. Bij ingebruikname blijkt dat een traject van 9km ruim 13dB demping heeft. Inclusief onze inpandige bekabeling en apparatuur zitten we nu op 16dB en de grens ligt bij 17dB. Het werkt dus wel, maar dik in oranje gebied.

KPN gebeld. Nee hoor meneer, niets aan de hand, dat is normaal. Na veel over en weer gepraat KPN zover gekregen dat ze een meetploeg laten opdraven. Bij meting spreek ik de monteur, hij bevestigd de 13dB demping en kan het ook uit leggen. KPN darkfiber is geen vezel van A naar B maar de verbinding loopt over bestaande KPN glasinfrastructuur (daarom konden ze ook zo snel leveren). In ons geval zitten er 10 wijkcentrales in het traject. In elke centrale komt glasvezel binnen en wordt doorgepacthed naar een volgende wijkcentrale. Conclusie: elke wijkcentrale bevat 2 connectorovergangen à 0,2dB. 10 centrales is 10dB daarbij opgelteld de demping in de vezel brengt het op de ruim 13dB. Bijkomend naddel is dat er maar een malloot nodig is die een patch eruit trekt en je verbinding valt weg (wij hebben wel redundantie via tweede paar, maar toch...)

KPN gebeld: Hallo prutsers, wat is dat. Ik vraag darkfiber van A naar B. Ja, maar u heeft niet aangegeven dat u vezels zonder patchovergangen wilt. Duh, dat krijg ik standaard bij elke provider, dus dat waarom niet bij KPN.
Nee meneer, onze infrastructuur loopt altijd over de wijkcentrales. WIlt u een ononderbroken vezelpaar dan moeten we dat apart aanleggen, er komt dan ook veel graafwerk bij. Samen met het vergunningtraject moet u toch wel rekenen op een doorloop van 6 maanden of langer.... Enfin, we zitten het contract maar uit en switchen daarna naar andere provider... KPN, je kunt gelukkig steeds makeklijker zonder.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Achja, shit happens. Mooi snel opgelost met een keurige patch!

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 april 2016 22:43:34 schreef Jochem:
Achja, shit happens. Mooi snel opgelost met een keurige patch!

Dat heet geen patch maar een lek >:) Overigens wel sneller opgelost dan de lekken waar ik die naam aan ontleen ;)

Op 1 april 2016 21:32:18 schreef buzzy:
Helaas vond Philips het nodig om de video na vijf minuten in stand-by te zetten als er niet opgenomen of afgespeeld werd. Ze waren daarin uniek en hebben lang daarin volhard. Uiteindelijk heeft een commerçant dan ingezien dat dat erg onhandig was en hebben ze bij de laatste generaties de optie ingebouwd om de video ook als tuner te kunnen gebruiken. Je moest dan wel een hele gebruiksaanwijzing doorspitten en daarna een zooitje menukeuzes maken.
Gelukkig ligt deze zooi al weer jaren in de kliko. Zonder de afschakeltimer em de latere speciale software was de ontwikkeling nog goedkoper geweest ook.

Nounou, zooi... Bovendien heeft die tunerfeature er langer wel ingezeten dan niet. En niks gebruiksaanwijzing of menu; gewoon aanzetten op een zender of met een tunerknop (verschilde helaas wel eens per model). Philipsbediening was inderdaad niet altijd fantastisch (en is op een gegeven moment stevig bergaf gegaan tot het droevige punt waar we nu zijn met dvr's en tv's) maar de interface van Philips video's tussen ongeveer 1979 en 2002 was eigenlijk altijd wel in orde, modellen zonder menu eigenlijk beter dan die met (als ik wild moest gokken heb je een wat luxer model van tussen ongeveer 1994 en 1997 gehad en baseer je daar je klacht over de menu's op? Dat waren modellen waar Philips qua firmware niet alles inbracht - een voorproefje van hoe dat mis kan gaan als je het niet zelf doet). Ik zou zo geen concurrent kunnen noemen met een betere interface eigenlijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 1 april 2016 22:27:51 schreef Schimanski:

Knip

13 dB is fors, wij hebben in dat soort gevallen wel eens wat verbeteringen gehaald door gewoon alles netjes te laten "poetsen" (zouden de KPN volgens de SLA formeel moeten doen voor de oplevering van darkfibers volgens mij)

Kun je niet over naar ZX sfp's? Ja, ze zijn een stuk duurder maar op kritische verbindingen geeft het wel meer zekerheid.

Hoe het ook kan: Een samenwerking met Relined en Eurofiber, onze directie besluit dat we een hoofdkantoor versneld afstoten en de locatie waar de +/- 150 medewerkers naartoe moeten is tot op dat moment enkel ontsloten via SDSL. Peentjes zweten, een traject van 19 km waarvan meer dan de helft nog gegraven moest worden, 2 provincies, twee gemeenten, rijkswaterstaat erbij want we moesten onder een autosnelweg door, een eigenaar van een landgoed die niet mee wil werken (gestuurde boring onder zijn terrein door) en een hoge druk gastransport leiding zorgden voor wat vertraging maar binnen de 6 weken lag de boel er wel :) De kosten? Je kunt er een leuke woning voor kopen...

De engineering blunder in bovenstaand verhaal? Je collega voor de lunch de console kabels laten omsteken en na de lunch niets controleren en gewoon je configs erin knallen, dat waren een heleboel actieve poorten die de verkeerde vlan's kregen toegewezen :o |:(

evdweele

Overleden

Op 28 februari 2016 15:57:48 schreef blackdog:
Kijk ook naar het aantal opgetreden errors, is dit laag, dan is zeker je verbinding stabiel.

Ik ben vorig jaar overgezet naar de lokale wijkkast voor mijn ADSL verbinding en ik kan niet anders zeggen dat deze echt zeer goed is.

Hier heb ik dezelfde ervaring.
Voorheen, toen ik direct was aangesloten op de wijkcentrale, stond in het rood omcirkelde altijd een getal boven 50.000
Na het overzetten naar de straatkast zie ik daar niet anders dan 0 staan.

KPN doet dus af en toe nog wel eens iets goed ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 1 april 2016 21:33:44 schreef ohm pi:
Sorry @Nightwalker. Het is je eigen schuld dat je mixer een beetje stuk is.
Je hebt 'm aangesloten op een ongeaard stopcontact.
De garantie op het toestel is door deze gebruikersfout vervallen.

Daar kan hij niet van kapot gegaan zijn. Ik heb hem nl. wel op een geaard stopcontact aangesloten. ;-) Maar ik vond, gezien de platte eurostekker, de opmerking in de handleiding toch wat bizar.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Schimanski

Golden Member

wij hebben in dat soort gevallen wel eens wat verbeteringen gehaald door gewoon alles netjes te laten "poetsen"...

Demping was eerst > 15dB, na poetsen zaten we op 13.4dB

Kun je niet over naar ZX sfp's? Ja, ze zijn een stuk duurder maar op kritische verbindingen geeft het wel meer zekerheid.

Nee, betreft hier een DWDM oplossing (multiplexed met meerdere kleuren)

Hoe het ook kan: Een samenwerking met Relined en Eurofiber

Wij werken veel met Eurofiber, nooit problemen. Redundante verbindingen brengen wij altijd bij twee providers onder.

De engineering blunder in bovenstaand verhaal? Je collega voor de lunch de console kabels laten omsteken en na de lunch niets controleren en gewoon je configs erin knallen, dat waren een heleboel actieve poorten die de verkeerde vlan's kregen toegewezen :o |:(

Een bekende fout is ook het vergeten van "add" bij toevoegen van vlan's op een trunk. Staat er opeens nog maar één vlan op ;)

We komen ook wel eens blunders van een ander caliber tegen... Oeps...
http://www.uploadarchief.net/files/download/installatiefout.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
EricP

mét CE

En hoe kwam je er achter?

High met Henk

Special Member

@mans: WTF???? zoeits heb ik bij normale huis installaties nog nooit gezien.

ken wel hier een forum user die een stagiair had die "power paddo's" moest maken... Ofwel krachtstroom verdelers. Dat wil zeggen alleen nog de WCD's erin zetten. De kracht aansluitingen had hij aangesloten. Werd er gevraagd:
"zitten ze goed?"
"Ja ze zitten goed vast."
"Ja maar ook correct fase 1 op fase 1 enz?"
"Hoezo je kunt toch de stekker ook zo aansluiten?" |:(

en hij dacht eigenlijk dat hij een MBO stagiair had lopen... Bleek een Universitair student te zijn..... |:( |:(

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Een vergelijkbare ervaring heb ik een keer gehad met een verlengsnoer.
Ik zat een verlengsnoer te maken en een collega bood aan me even te helpen door de stekker aan de andere kant te monteren. Hem was geleerd dat groen de fasedraad was...
Ik merkte het toen ik de meetzender op het verlengsnoer had aangesloten $#%^@ :(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik heb ooit een LED-achterlicht op mijn gazelle fiets gehad dat spontaan aan en uit ging. Het ding kon aan en uit gezet worden door een druk-knopje en had geen knipper functies of andere toestanden. Toch bestond het ding uit een twee-laags print vol smd componenten en ic's.
Ik het ding eens schoongemaakt en gedroogd maar het probleem bleef. Nieuw achterlicht gehaald (was hetzelfde type, want moest passen in een uitsparing), en binnen een week weer hetzelfde probleem.
Toen heb ik de print eruit gesloopt, en er zelf een rode led met tuimelschakelaar en weerstandje in gemaakt. Het ding werkt nog steeds en geeft nooit problemen meer.

Spanning staat en stroom gaat!

Zat er geen gyro in ofzo, om aan te gaan als de fiets beweegt?

If you want to succeed, double your failure rate.