Engineering blunders (elektronica)

Ik heb net bij een groep studenten wat advies gegeven en een test uitgevoerd... Er hangt 6kw aan verbruikers op één 16a groep die van een werfkast komt, via 5m 1mm² verlengkabel.

De automaat slaat gelukkig af voordat de kabel doorsmelt, maar goed warm wordt ie wel :)

Er is nu even wat twijfeling of de kooktoestellen en oven verplaatst moeten worden, of dat er gewoon twee érg dikke kabels worden aangeschaft (voor verdeling van de kooktoestellen en oven op verschillende groepen) en de keuken kan blijven zoals ie is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jinny

Golden Member

Op 2 april 2016 10:13:40 schreef High met Henk:
@mans: WTF???? zoeits heb ik bij normale huis installaties nog nooit gezien.

Nou, ik wel hoor, zelfs van monteurs die jaren ervaring hadden...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
High met Henk

Special Member

hmm tja, ik zie het weleens bij studenten niveau 2 als ik daar binnen loop....
maar bij niveau 3 en niveau 4 kom ik dit niet tegen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Back to basic...

Waarom zijn er nog steeds TV's (met name Philips) die elke keer hardnekkig naar "Analoog" gaan, wanneer je ze inschakeld?
Niet even onthouden dat je ALTIJD kijkt naar dat ene apparaat wat aangesloten is op de HDMI poort...
Dus telkens weer de AB van de TV erbij moeten pakken om de TV naar HDMI te forceren.

Scart had dan iig nog zo'n trigger pootje die herkende dat het betreffende apparaat werd ingeschakeld.

Samsung heeft het ook, maar niet altijd. Of dat nou beter is of niet, laat ik in het midden.
Ik snap gewoon niet dat de fabrikanten nog steeds denken dat men analoog TV kijkt.
Maak dan op z'n minst een instelling in het menu waarin je kunt aangeven dat je bij inschakeling naar een specifieke ingang wilt gaan. :-(

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Arco

Special Member

Ik vind de fout die Airbus maakte tijdens de ontwikkeling van de A380 nog steeds vermakelijk en onbegrijpelijk.
Ze hadden complete bedradingsbomen laten maken voor vijf A380's. (ieder met bijna 500km kabel!)

Na opsturen naar de fabriek waar e.e.a. geassembleerd wordt, pasten de draadbomen niet...
Bleek dat beide fabrieken een verschillende versie van dezelfde ontwerpsoftware hadden, die incompatible was...

Heeft de ontwikkeling iets van 2 jaar vertraagd... :)
https://intuitive.com/airbus_and_trillion_dollar_engineering_error.htm…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 april 2016 08:04:36 schreef Schimanski:
[...]Demping was eerst > 15dB, na poetsen zaten we op 13.4dB

[...]Een bekende fout is ook het vergeten van "add" bij toevoegen van vlan's op een trunk. Staat er opeens nog maar één vlan op ;)

Ja, die heb ik ook al wel eens gemaakt :X

13db is ook nog fors.. Ik laat alles zoveel mogelijk doorlassen. Niets met patches. Ik heb 1x een DWDM circuit meegemaakt met een aantal patches. Achteraf bleken die deels SC/PC te zijn. Leuk als je met korte afstanden werkt, maar een MRV begint mooi te klapperen omdat ie reflecties ziet vanaf die patch. Helaas zat die dichtbij (5km ofzo). Uiteindelijk SC/APC kunnen regelen, doorlassen wouden ze daar niet doen (maar in alle andere plekken gelukkig wel)

Ik heb iets van 16dB demping op trajecten van zo'n 70km. (Relined).
Overigens doet KPN dat vaker, gewoon van alles doorpatchen. Dat levert een hoop demping op en vooral risico op storingen. 't is niet de eerste of laatste patch die kpn 'niet kent' en er dus vrolijk uittrekt.

Schimanski

Golden Member

...Achteraf bleken die deels SC/PC te zijn....

yep, ook een bekende. Blauwe connector in groene socket of omgekeerd.... Als commentaar hoor je dan "Ja, maar dat past toch? Het zijn toch allemaal SC-type connectors"

Overigens doet KPN dat vaker, gewoon van alles doorpatchen. Dat levert een hoop demping op en vooral risico op storingen....

Ja, ik was niet bekend met werkwijze KPN, nu wel :(. Als ik het mag zeggen (en meestal mag ik dat) komt KPN er niet meer in, tenzij er vooraf zwart-op-wit wordt gezet wat er geleverd gaat worden.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Op 2 april 2016 14:30:07 schreef Fantomaz:
Waarom zijn er nog steeds TV's (met name Philips) die elke keer hardnekkig naar "Analoog" gaan, wanneer je ze inschakeld?
Niet even onthouden dat je ALTIJD kijkt naar dat ene apparaat wat aangesloten is op de HDMI poort...
Dus telkens weer de AB van de TV erbij moeten pakken om de TV naar HDMI te forceren.

Samsung kan er ook wat van: Ik heb er eentje en die vergeet vrijwel altijd dat er een soundbar aan hangt. Hoe @*!#@!^@%# moeilijk kan het zijn om een paar bitjes te onthouden!
Elke keer weer naar het menu: Speaker selectie, external receiver.
Gewoon prutsers zijn het.
TV is net twee jaar oud, de eerste week toen ik hem had heb ik al direct geklaagd hierover: Na 3 a 4 firmware updates nog steeds dezelfde shit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dan heb ik dus een hele zeldzame Philips TV. Iedere keer als ik hem aan zet staat hij nog steeds op de laatst geselecteerde ingang. Ook nadat hij van de netspanning is af geweest. En de interne luidsprekers heb ik meteen na aankoop uitgeschakeld in het menu en de coaxiale uitgang geselecteerd voor mijn home-cinema versterker. En dit heb ik nooit meer opnieuw hoeven aan te passen.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Arco

Special Member

Mijn Philips (42PFL8404) gaat ook automatisch naar de laatst gebruikte bron bij aanzetten. (in mijn geval een sat ontvanger via hdmi)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

Ben ik nu gek maar mijn 2e hands panasonic plasma onthoud ook zijn input.. Soundbar.. Tja ik heb gewoon op de audio out mijn eq gehangen en die gaat naar de amp... Was de enige die nog een input vrij had

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Mijn SAB Titan III en mijn Samsung LCD Tv verdragen zich niet goed via hdmi. De SAB start 2 keer op en dan heb ik beeld. Duurt ongeveer 1 minuut maar ach kan wachten.

Tidak Ada

Golden Member

Op 2 april 2016 13:45:06 schreef Jinny:
[...]

Nou, ik wel hoor, zelfs van monteurs die jaren ervaring hadden...

Bij hoeveel 0/00 begint dat ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jinny

Golden Member

Een was kleurenblind...
Een ander had een grote waffel, maar kon het niet...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Kijk even goed naar de foto, C9 heb ik er zojuist uitgesoldeerd (tantaal 1u). IC2 is een TL7705

Hint:
Het bovenste spoor van C9 gaat naar IC2-3. De dikte is misleidend: het is de Ct pin.
Het onderste gat gaat aan de andere kant naar GND.

Zoek de fout!

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Polariteit is verkeerd aangegeven op de silkscreen?

100 punten!
Inderdaad, maar dat is niet het ergste, de tantaal zat ook echt verkeerdom in.

Ik kwam erachter omdat ik af en toe de reset spontaan zag activeren.
De Vref van de 7705 was goed en geen extern reset signaal.
Tantaals zijn dan verdachte nummer een, dus eruit gesoldeerd nieuwe gezocht en effe kijken hoe die erin moet => WTF....

Ik wist nog hoe die erin zat omdat ik eerst de waarde bekeken had voor deze eruit te solderen, dus echt fout er in.

Nu eens een testje doen of het apparaat echt weer werkt.
Het is een automatisch smeersysteem.

Voor diegene die eens zoeken op dit fenomeen, hier de volledige gegevens:

BEKA-MAX EA/PA ControllerType S-EP 4

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Op 15 mei 2016 17:59:23 schreef mbbneon:
Polariteit is verkeerd aangegeven op de silkscreen?

Wat was dat moeilijk he :) :)

evdweele

Overleden

Plus en min verwisseld.

Ik had dat een keer met 12 netadapters van een remote KVM-systeem. De pc's stonden in de serverruimte en de monitoren, keyboards en muizen 30 meter verderop.

De ene na de andere adapter liet het na 1½ jaar afweten, dus verving ik alle elco's in de schakelende voedingen.
In elke voeding waren van de 8 elco's bij 5 op de silkscreen de plus en de min verwisseld.

Met dit in mijn achterhoofd heb ik daarnet bij het vernieuwen van 11 elco's in een mediaplayer goed gekeken wat er op de elco en op het silkscreen stond. Hier klopte het wel allemaal.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 15 mei 2016 18:07:22 schreef Thevel:
[...]Wat was dat moeilijk he :) :)

Ik durfde het bijna niet te posten omdat het gewoon té simpel was...

Ach wat, ook een open deur natuurlijk, silkscreen fouten komen meer voor maar hier was zowel de trace breedte als het feit dat de tantaal ook echt verkeerdom erin zat wel heel typisch.

PS Ik heb net een email gestuurd naar de nederlandse vertegewoordiging hierover (zonder nog de echte details te noemen). Ik ben benieuwd of ze reageren. Wordt vervolgt...

-edit: Het printje doet nu weer wat het moet doen. Ingesteld op 1/2 uur interval en net schakelde die weer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Dit soort fouten zijn instinkers. Als engineer denk je: "suf, nouja, ik let bij het bestukken van het prototype wel even op" als je perongeluk de silk verkeerdom hebt gedaan.... Maar voordat je het weet zitten er andere mensen je PCBs te bestukken en/of gaat ie in productie....

@sparky hieronder: Helemaal mee eens. Na 3x herlezen denk ik dat er een "zonder" ontbreekt in je laatste zin.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 16 mei 2016 15:57:17 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Toch vind ik het knap dat je het voor elkaar krijgt om het bij een paar elco's verkeerd te doen, en bij een paar andere niet; het ligt nogal voor de hand dat de fout in de library footprint zit, dus dan zouden alle identieke elco's dezelfde fout moeten hebben, of je hebt echt zitten slapen en de elco's verkeerd om in het schema getekend.

De andere mogelijke verklaring lijkt me dat je een PCB tekent gekoppeld schema, maar dat is wat mij betreft een "resumé generating event".

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 16 mei 2016 11:31:40 (17%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Deze trof ik een tijdje geleden aan in een Samsung TV (LE32M86).

Niks mis met de silkscreen overigens ;)

e/ @hieronder: uiteraard, dit was niet als vraagstuk bedoeld

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 17 mei 2016 12:13:43 (22%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 17 mei 2016 08:34:36 schreef Jochem:
Deze trof ik een tijdje geleden aan in een Samsung TV (LE32M86).

[bijlage]

Niks mis met de silkscreen overigens ;)

Die kleine

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar