Nu schijnen ook haakse verbindingen in de luidsprekerkabels slecht te zijn voor de doorstroming van het signaal.
Ook het skin effect wordt hier ter berde gebracht
WE HEBBEN HET HIER OVER AUDIO Dus geen radar installatie.
http://www.high-endforum.nl/topic/4323-welke-luidsprekerkabels/page-2
Dit topic is begonnen met een opmerking over vergulde zekeringen,ik dacht dat dat een geintje was,inmiddels weet ik beter.
completely bonkers !!!
Quote:
-----------------------------------------------------------
Teken eens in het groot uit hoe een gemiddelde bananenplug aan de kabel zit
De stroom gaat alles behalve rechtdoor, het deel van de aders dat tegen het metaal van plug aan zit geleidt redelijk goed, maar de binnenste aders hebben vooral contact met een -jawel- HAAKS schroefje dat zelf HAAKS in de plug zit, dus da's al 2 x 90 graden
Krimp je een hulsje om de aders, dan beperk je het contact tot wederom het schroefje en een deel van de huls dat tegen het metaal van de plug gedrukt zit.
Het is m.i. een illusie dat dit stukje metaal tegen metaal goed contact maakt.
Dan heeft deze plug van die gebogen veercontacten aan 2 of 4 zijden, die contact maken.
Vergroot dit ook weer eens uit, hoeveel contactoppervlak heb je eigenlijk maar?
De spade krimp je om de aders heen, hier is de verbinding al redelijk recht.
Het vorkje zit tussen een grote moer en een randje op de bout geklemd.
Vergroot je dit uit, dan zie je dat wanneer je deze verbinding als een geheel bekijkt, de 90 graden hoek in de praktijk niet op gaat, er is namelijk een dik stuk metaal waar de elektroontjes heen kunnen.
Verder zitten ze veel en veel strakker op een speakerklem.
Ik vind het dus larie, om dan maar bananenpluggen te gebruiken, die slechts met een paar veercontacten verbonden zijn en dit is dan veel beter?
Het is hooguit makkelijk in een winkel bijv. waar je vaak kabels moet wisselen....
-----------------------------------------------------------
end quote.
edit\ Lees ook de opmerking 'electronen kunnen moeilijk de bocht nemen'