Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

Hubie

Special Member

Nog even over dat kastje om de kabels 'versneld in te spelen'
Quote:
Of u nu splinternieuwe, hele oude, hele eenvoudige of hele kostbare audiokabels gebruikt.
De Blue Horizon Pro Burn doet wonderen!

Al uw kabels, ofwel interlinks, luidsprekerkabels of powercords, kunnen worden behandeld. Ze worden 24 à 48 uur aangesloten op de Pro Burn. Dit heeft nog meer effect dan kabels 2 jaar ( ! )

Dus ook 'hele oude' (die moeten dan jonger zijn dan 2 jaar begrijp ik hier uit ) ;-)

Ook 'hele eenvoudige kabels' ;-)
Het maakt dus blijkbaar niet uit te maken of je nu een powercord van 5 Euro koopt of 1 van een paar K

Gek he,dat idee had ik al ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 8 januari 2016 23:12:46 schreef Paul Welther:
Op de site van Rik Stoet staat een link naar deze jongens

http://www.essentialaudiotools.com/products.html

Nou had ik Stoet toch redelijk hoog staan...

De producten uit die link zijn weliswaar tot 10 keer over de kop geprijsd, maar het zijn wel gewoon goede netsnoeren die op zijn minst doen wat een netsnoer hoort te doen. Een relatief ethische manier om een dwaas van zijn geld te scheiden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 januari 2016 01:37:20 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Eigenlijk staat dit hele topic in wiki beschreven (niet dat wiki heilig is hoor)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Audiofiel

In de laatste zin staat kort en bondig waar het over gaat.
Muziek zo goed mogelijk overbrengen (liefhebbers) en de mensen met een afwijking.

@Maarten
Het ging mij meer om de beschrijving die is hetzelfde als we al in ruime mate voorbij zagen komen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Tidak Ada

Golden Member

Op 9 januari 2016 00:16:51 schreef Hubie:
Nog even over dat kastje om de kabels 'versneld in te spelen'
Quote:
Of u nu splinternieuwe, hele oude, hele eenvoudige of hele kostbare audiokabels gebruikt.
De Blue Horizon Pro Burn doet wonderen!
[....]

Lijkt wel of ze sun protect factor 60 gebruiken als UV-bescherming voor de kabels. Die kabel isolatie wordt immers broos door UV, wat resulteert in een rafelige en knisperige sound...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Semtexx

Golden Member

Ik wil jullie er ook op attenderen dat ik mijn kabels rechtsom gesupineerd heb. In combinatie met 24 uur lang digitaal distantiëren en de opname van een pidentor in de voedingslijnen van verzilverd linksgedraaid ofc koper leidt dat tot een fenomenale geluidswinst.

Het is allemaal veel beter gedefinieerd, en klinkt luchtiger en beter geplaatst.

Echt waar, ik zweer.

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 januari 2016 10:06:14 schreef Semtexx:
[....]

Het is allemaal veel beter gedefinieerd, en klinkt luchtiger en beter geplaatst.

Echt waar, ik zweer.

Helpt dat ook bij cabaretier Dorrestijn?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Ik denk dat ik moet checken of mijn turboencabulator het nog doet, want de laatste tijd is het geluid wat wattig, vaag en slecht gedefiniëerd.

Of de bedrading moet een nieuwe thiotimoline-coating hebben.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zaterdag 9 januari 2016 10:55:40 (25%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
High met Henk

Special Member

Sorry zoals hieronder, verkeerde topic

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 9 januari 2016 11:12:54 (77%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wat nog steeds vaak over het hoofd wordt gezien:
Gesteld dat de installatie 'perfect' zou zijn, dan moet je nog de luisterruimte juist inrichten.
En daar zit hem het probleem: je kunt de inrichting nog zo goed doen, maar op het moment dat een persoon daar plompverloren in gaat zitten luisteren, klopt er meteen van de akoestiek niets meer.
Vooral omdat die persoon ook niet steeds dezelfde houding of plaats inneemt, en soms niet eens dezelfde persoon is. Sterker nog: soms verandert zelfs het aantal personen.

Het zou dan ook duidelijk moeten zijn dat er in een high-end luisterruimte geen personen aanwezig mogen zijn tijdens het weergeven.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Datzelfde geldt voor een concertzaal of opname studio.

Eigenlijk houdt het in dat ook de musici het veld moeten ruimen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

komen we ergens toch wer uit bij het idee van kraftwerk.....
we are the robots..
qua muziek klopte dat ook aardig

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Op 9 januari 2016 10:16:10 schreef Tidak Ada:
[...] Helpt dat ook bij cabaretier Dorrestijn?

Die wordt wel met de jaren luchtiger zo lijkt ;) DPA paste altijd al in een lange traditie waarin onder andere Finkers en Diederik Smit zich ook begeven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dok

Golden Member

Het zou dan ook duidelijk moeten zijn dat er in een high-end audio-nonsens luisterruimte geen personen aanwezig mogen zijn tijdens het weergeven.

Ah, dat is dus waarom er nooit meetwaardes zijn, want niemand aanwezig in luisterruimte tijdens testen?

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Als ik nou ook een graantje van deze absurde markt mee zou willen pikken, maar er is al teveel concurrentie in de huidige onzin verkoop.
Zou het dan wat zijn om High-end gehoorapparaten op de markt te brengen?
Met hele dikke kabels interconnects, of gouden wifi.
Prijzen vanaf 40K (per stuk uiteraard).

TonHek
Edit: Ik kan ze ook versneld inspelen. Wel 30% duurder. Anders kan het wel 5 jaar duren voordat het naar tevredenheid klinkt. (zijn we ook van die vervelende frequentie aanpassingen verlost.. kan die 9,4KHz 3dB harder?)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Dok

Golden Member

De meeste verzekeraars vergoeden gehoorapparaten, goede kans dat je handel kan hebben.:)
En anders moeten de managers en CEO's van die toko's maar wat minder geld hebben..
Kunnen ze wat meer geld aan de zorg besteden.

Wie niet horen wil moet TV kijken.

Als je een paar van die (web)winkels bezoekt en bv HTforum dan vallen een aantal zaken op.

Op een forum zijn "sponsors" , lees de winkels. Regelmatig worden er zaken getest. Dit is vaak door persoon x van winkel y. Persoon z test van winkel Y enz. De uitkomsten van zulke testen zijn 99,9% super positief. Deze test is dan voorzien van 10tallen superlatieven over hoe geweldig het allemaal wel niet beter klinkt. Nooit eens een test in de trant van deze dure kabel klinkt ronduit k*t.

Ik heb het vermoeden dat zo'n forum een hulpmiddel is om die rommel te slijten. De "gewone" bezoekers krijgen het idee dat als de zaken niet 10x meer kosten dan de standaard uitvoering het niet goed kan werken.

Semtexx

Golden Member

En zou een willekeurig persoon boven de 35 jaar überhaupt nog in staat zijn om dergelijk marginale verschillen te horen?

Mijn buren hebben een elektrische omheining. Volgens mij heeft die Gallagher kast zo'n grote stoor-invloed op het net dat er geen enkele hardgouden, cryogeen behandelde, linksgestuurde zekering die van zo'n "vervuilde" netspanning nog wat beters kan maken. Ik heb een setje logitech speakers, en zonder signaal hoor je de tik van iedere puls die dat hek krijgt over de luidsprekers

TL buizen, apparaten met een lelijke cos phi doen volgens mij veel meer schade dan welk audiofiel product goed kan maken?

Volgens mij is de insteek van dergelijke bedrijven precies datgene wat Peter zegt en zitten ze elkaar onderling een beetje op te naaien. Zouden ze er daadwerkelijk zelf in geloven?

evdweele

Overleden

Zouden ze er daadwerkelijk zelf in geloven?

Welnee, de verkopers van dat spul hebben dit verhaal ingelijst naast hun kassa hangen :D

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Nu schijnen ook haakse verbindingen in de luidsprekerkabels slecht te zijn voor de doorstroming van het signaal.
Ook het skin effect wordt hier ter berde gebracht ;-)
WE HEBBEN HET HIER OVER AUDIO ;-) Dus geen radar installatie.
http://www.high-endforum.nl/topic/4323-welke-luidsprekerkabels/page-2

Dit topic is begonnen met een opmerking over vergulde zekeringen,ik dacht dat dat een geintje was,inmiddels weet ik beter.

completely bonkers !!!

Quote:
-----------------------------------------------------------
Teken eens in het groot uit hoe een gemiddelde bananenplug aan de kabel zit :)
De stroom gaat alles behalve rechtdoor, het deel van de aders dat tegen het metaal van plug aan zit geleidt redelijk goed, maar de binnenste aders hebben vooral contact met een -jawel- HAAKS schroefje dat zelf HAAKS in de plug zit, dus da's al 2 x 90 graden ;)
Krimp je een hulsje om de aders, dan beperk je het contact tot wederom het schroefje en een deel van de huls dat tegen het metaal van de plug gedrukt zit.
Het is m.i. een illusie dat dit stukje metaal tegen metaal goed contact maakt.
Dan heeft deze plug van die gebogen veercontacten aan 2 of 4 zijden, die contact maken.
Vergroot dit ook weer eens uit, hoeveel contactoppervlak heb je eigenlijk maar?

De spade krimp je om de aders heen, hier is de verbinding al redelijk recht.
Het vorkje zit tussen een grote moer en een randje op de bout geklemd.
Vergroot je dit uit, dan zie je dat wanneer je deze verbinding als een geheel bekijkt, de 90 graden hoek in de praktijk niet op gaat, er is namelijk een dik stuk metaal waar de elektroontjes heen kunnen.
Verder zitten ze veel en veel strakker op een speakerklem.

Ik vind het dus larie, om dan maar bananenpluggen te gebruiken, die slechts met een paar veercontacten verbonden zijn en dit is dan veel beter?
Het is hooguit makkelijk in een winkel bijv. waar je vaak kabels moet wisselen....
-----------------------------------------------------------
end quote.

edit\ Lees ook de opmerking 'electronen kunnen moeilijk de bocht nemen'

Jinny

Golden Member

Merendeel heeft er de ballen verstand van, een paar promoten hun eigen bullshit, en een enkele is roepende in de woestijn...
Voooral de reactie 'Jan verwaarloos' voor een technisch consistent en deugelijk verhaal...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Valt mee dat ze nog niet over seebeck en triboelectrische effecten van banaanstekkers en audiokabels beginnen...Dat zijn meetbare effecten. Maar heel knap als je dat hoort gezien de vreselijk kleine magnitude, zeker tov de "enorme" audio signalen.

Zou wel grappig zijn want die effecten zijn het grootst bij veel van dat exotische spul. Als je dat weet wil je echt geen hi-end kabels meer. En aangezien die mannen onmeetbare dingen al horen moet zo'n carbon omwikkelde afgeschermde luidspeaker kabel met de meest exotische metaal combinaties een ramp zijn voor je geluid. Die effecten zijn zo enorm dat ze zelfs meetbaar zijn >:-)

Maar dat van die bananen is wel mooi shit, wat moet ik nu met mijn calibrators en 7,5 digit multimeters doen. Daar heeft de fabrikant banaanstekker bussen opgezet, als dat voor audio al hoorbaar is dan moet het voor pA en µV meten helemaal onbruikbaar zijn.

Waarbij ik wel moet zeggen dat ik niet onschuldig ben op dat punt. Ik maak ook het liefst gebruik van exotische materialen als beryllium-koper voor de banaanstekers. Ik heb een Pohm meter die eigenlijk een of andere exotische coaxkabel met geleidende mantel nodig heeft (of zoiets, ik heb hem helaas niet waardoor meten van weerstand boven 10E10 wat avontuurlijk wordt) Of bv een HP-bolometer, deze heeft een heel speciale kabel met heel laag triboelectrisch effect nodig. Er zit een soort "smering" in waardoor de kabels niet tov elkaar schuren bij beweging.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik vind het vooral grappig dat ze de klok heb horen luiden over printplaatontwerpregels maar niet weten waar Abraham het koper legt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 januari 2016 05:47:51 schreef Hubie:

edit\ Lees ook de opmerking 'electronen kunnen moeilijk de bocht nemen'

Is je dat nooit opgevallen op je printplaten? Daar waar printbanen de hoek omgaan vind je altijd kleine hoopjes 'vuil'. Dat zijn electronen die uit de bocht gevlogen zijn en niet meer terug kunnen in het koper.... Moet je eens kijken bij doodlopende sporen wat daar niet op tijd kan stoppen...

Dit topic is gesloten