@High met Henk: Er zijn niet voor niets veel mensen die zweren bij HiFi-installates uit de jaren '70 en '80...
Op 3 januari 2016 12:18:39 schreef JBerg54:
Ik heb momenteel een Luxman vintage T14 tuner in de reparatie, maar van binnen ziet dat er hetzelfde uit als al het andere audio spul uit die tijd. Niks bijzonders dus.
Japanse tuners uit het jaar kruik waren inderdaad vaker dan je zou willen gemiddeld. Luxman is zich in de loop van de jaren ook nog wat meer gaan onderscheiden vermoed ik.
Ook een Void Acoustics vintage eindtrap in reparatie. Dat is wel een echt beest. Maar van binnen ook niks bijzonders. Wel heel zwaar en de grootste ringkern trafo die ik ooit in een audio apparaat heb gezien.
En laat het daar nou net om gaan... Een grote trafo zorgt ervoor dat hij continu vermogen kan leveren en niet inzakt als je ernaar wijst. Dus minder vervorming, betere lage tonen, gaat niet stuk of in beveiliging na een uurtje hard spelen. Vooropgesteld natuurlijk dat de rest van het ontwerp ook goed is.
Op 3 januari 2016 11:28:27 schreef 12V HiFi:
Muzieksignaal is ook geen zuivere sinus, je wilt eigenlijk het liefst dat ie een blokgolf tot ...kHz zonder under/overshoot kan leveren. En daar zijn zoals je weet de hogere harmonischen voor verantwoordelijk...
Begrippen als ruimtelijkheid, snelheid etc. zijn niet te vangen in alleen de frequentie-karakteristiek.
Je spreekt jezelf een beetje tegen na de tweede zin Maar ik ben het met de eerste helft zeker eens. Als het frequentiebereik groot is en het fasegedrag goed dan heb je in elk geval een goede basis voor karakteristieken die zich niet met duidelijke woorden laten omschrijven.