Audiofiele High-End nonsens.

Dit topic is gesloten

ok ik heb een setje samen gesteld
luidspreker set €13880
versterkertje €8000
voorversterker €8500
of toch deze versterker slechts €22500,-
een goede plaatjesdraaier mag natuurlijk niet ontbreken €8500

nog wat bekabeling euh inter-connects
oh en een vedeelblok voor de stroom gelukkig 2e hands €3250

ik ga maar een bankroof plannen, zorg bestuurder worden, hoofd van rochdale

Frederick E. Terman

Honourable Member

En dan te bedenken dat al die arme mensen nooit in een concertzaal komen. Ze hebben dus geen flauw idee hoe de instrumenten eigenlijk in het echt klinken.

Bij een blinde (niet dubbelblinde) test gaf iemand installatie 4 de minste beoordeling. Het laag klonk bloedeloos, niet doortekend, niet vol. Bah. Vond hij.

... 'Installatie 4' was een live orkestje met onder meer een cello en een contrabas. Tja, die klinken in het echt anders dan door een 20k€ donderdoos. Go figure.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

@peter112: Nou dat valt nog mee ;-)
Als je 2 jaar een modaal inkomen hebt en 2 jaar in een kartonnen doos gaat wonen en de voedselbank bezoekt moet het lukken. ;-)

Doe dan maar een Quad 33/303....

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
maartenbakker

Golden Member

Het gaat in elk geval wel om een "fatsoenlijk" merk (Luxman). Ik heb alleen even naar die eindversterker van 8000 pietermannen gekeken, maar dan krijg je toch een apparaat met heel aardige specs die richting instrumentatieversterker gaan inplaats van huiskamerspul en met 27,5kg verwacht ik ook een mooie niet-geschakelde voeding en bovendien dat hij zijn vermogen ook 24/7 mag afgeven zonder stuk te gaan (zelfs wat goedkopere ELA-versterkers kunnen dat al jaren niet meer standaard).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 2 januari 2016 23:50:47 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
evdweele

Overleden

oh en een vedeelblok voor de stroom gelukkig 2e hands €3250

Zouden die baggerfoto's expres zo zijn genomen, zodat je niet kunt zien wat het is?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik heb zo'n 25 jaar geleden een test gedaan met een toonfiets en een paar luidsprekers.
Ik was toen 32 jaar,boven de 15 kHz hoorde ik niets meer.
Mijn dochter was toen 6 jaar en bij 18 kHz hield het bij haar ook op.
Ook gewone huis,tuin en keuken versterkers(geen High-End)pretenderen 'recht'te zijn van 20 Hertz tot en met 100 kHz. (de Luxman zelfs tot 130 kHz) zie boven.
Wat is het nut hiervan? Maken ze die versterkers soms ook voor vleermuizen en dolfijnen ?? ;-) (boven de 20 kHz is ultrasoon)
Edit\ De toonfiets later verkocht aan pa0ono,dat was 'een beetje dom' Het was een klasse apparaat.http://www.koschuh.com/wissenschaft/farnell_signal_generator_120622_w/…

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 3 januari 2016 22:03:08 (16%)

Muzieksignaal is ook geen zuivere sinus, je wilt eigenlijk het liefst dat ie een blokgolf tot ...kHz zonder under/overshoot kan leveren. En daar zijn zoals je weet de hogere harmonischen voor verantwoordelijk...
Begrippen als ruimtelijkheid, snelheid etc. zijn niet te vangen in alleen de frequentie-karakteristiek.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op zondag 3 januari 2016 11:30:04 (20%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb momenteel een Luxman vintage T14 tuner in de reparatie, maar van binnen ziet dat er hetzelfde uit als al het andere audio spul uit die tijd. Niks bijzonders dus.

Ook een Void Acoustics vintage eindtrap in reparatie. Dat is wel een echt beest. Maar van binnen ook niks bijzonders. Wel heel zwaar en de grootste ringkern trafo die ik ooit in een audio apparaat heb gezien.

Voor een lineaire vermogensversterker zijn de duurste delen meestal de voeding (trafo, elco's) en de koeling. En die zijn nodig voor goede stabiele werking bij complexe belasting en voor de levensduur.

High met Henk

Special Member

sorry maar mijn normale huiskamer versterker weegt ook 20 kg schoon en is niet echt bijzonder, maar gewoon goed. uitgekomen in 1979...

technics SU 8099K
heb boven zijn prototype nog staan, heb net van de week geregeld dat een bekende COér ff gaat kijken of hij hier nog leven uitkrijgt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Heb een ander topic "Audio High-End Tech" gestart voor een technische discussie over audio high-end.

Beste Moderator, mogen de inhoudelijke items uit dit topic verhuizen naar het nieuwe, zodat dit de puur "fun-tak" blijft?

maartenbakker

Golden Member

@High met Henk: Er zijn niet voor niets veel mensen die zweren bij HiFi-installates uit de jaren '70 en '80...

Op 3 januari 2016 12:18:39 schreef JBerg54:
Ik heb momenteel een Luxman vintage T14 tuner in de reparatie, maar van binnen ziet dat er hetzelfde uit als al het andere audio spul uit die tijd. Niks bijzonders dus.

Japanse tuners uit het jaar kruik waren inderdaad vaker dan je zou willen gemiddeld. Luxman is zich in de loop van de jaren ook nog wat meer gaan onderscheiden vermoed ik.

Ook een Void Acoustics vintage eindtrap in reparatie. Dat is wel een echt beest. Maar van binnen ook niks bijzonders. Wel heel zwaar en de grootste ringkern trafo die ik ooit in een audio apparaat heb gezien.

En laat het daar nou net om gaan... Een grote trafo zorgt ervoor dat hij continu vermogen kan leveren en niet inzakt als je ernaar wijst. Dus minder vervorming, betere lage tonen, gaat niet stuk of in beveiliging na een uurtje hard spelen. Vooropgesteld natuurlijk dat de rest van het ontwerp ook goed is.

Op 3 januari 2016 11:28:27 schreef 12V HiFi:
Muzieksignaal is ook geen zuivere sinus, je wilt eigenlijk het liefst dat ie een blokgolf tot ...kHz zonder under/overshoot kan leveren. En daar zijn zoals je weet de hogere harmonischen voor verantwoordelijk...
Begrippen als ruimtelijkheid, snelheid etc. zijn niet te vangen in alleen de frequentie-karakteristiek.

Je spreekt jezelf een beetje tegen na de tweede zin ;) Maar ik ben het met de eerste helft zeker eens. Als het frequentiebereik groot is en het fasegedrag goed dan heb je in elk geval een goede basis voor karakteristieken die zich niet met duidelijke woorden laten omschrijven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Al eerder genoemd, het "ínspelen" van lichtnet kabels.
Wat een giller!!!

Wat een leuke naam heeft deze grapjurk!

...
We moesten wel even slikken toen de spullen werden binnengedragen door Ron Stoorvogel. De kabels zijn ongelooflijk dik (en stug). En de massief aluminium (met ...

evdweele

Overleden

Een quote van die website:

Wat we wel weten, is dat ze bij de S.P.C vijf zwaar verzilverde aders gebruiken en bij de Signature-lijn 5N zilveraders. De connectoren zijn hetzelfde: massief aluminium en zwaar verguld platina connectoren.

Zouden de fabrikanten van dat spul niet een keer moeten worden aangeklaagd voor het verspillen van schaarse grondstoffen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik stel voor dat Tennet de hoogspannings kabels inspeelt, de netwerkbeheerders hun net en dat de opwekunits allemaal belast op een muziek belasting karakteristiek. Ik denk dat dit wel de kwaliteit verhoogd. Eventueel een apart verdeelnet zodat de spanning en stroom niet verstoord worden door de andere gebruikers. Mochten we echt uitpakken kun je je aansluiting bij de netbeheerder bestellen naar gelang je muziek smaak zodat het net optimaal hierop is afgestemd. Zelf overweeg ik de stroom in Duitsland in te kopen vanwege het meer aanwezige Tiroller muziek.

Thevel

Golden Member

High met Henk

Special Member

blok alu kopen.
paar uur met freesmachine tekeer gaan (ik heb geen CNC frezer)
en dan paar PEHA contactdozen slopen en erin frotten en 12.000 euro.

Hmm leuk....

zou zoiets ook in Rosmalen verkopen? Als we er 1 kwijt zijn, kan CO JAAAAAAAAREN draaien....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Op 3 januari 2016 11:28:27 schreef 12V HiFi:
Muzieksignaal is ook geen zuivere sinus, je wilt eigenlijk het liefst dat ie een blokgolf tot ...kHz zonder under/overshoot kan leveren. En daar zijn zoals je weet de hogere harmonischen voor verantwoordelijk...

Zijn er dan luidsprekers die met signalen tot 100 kHz overweg kunnen? En hoe gaat het menselijk gehoor met die frequenties om?
Er zijn nu eenmaal grenzen aan de fysiologische mogelijkheden.

En niet te vergeten: wat komt er voor signaal uit de bron?
Een grammofoonplaat, een bandrecorder of een cd zijn ook beperkt in hun frequentieweergave.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Het is nu nog wachten op audio SWR meters en audiotuners om alle kabels en apparaten reflectie vrij te matchen. Want je wilt niet dat je bitjes blauwe plekken oplopen. En voor de echte high-ender is er natuurlijk de audio VNA. Voor 10k-15k levert Agilent of R&S vast wel een leuke portable

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 3 januari 2016 13:38:44 schreef Thevel:
Al eerder genoemd, het "ínspelen" van lichtnet kabels.
Wat een giller!!!

Dit was idd even lachen, gieren, brullen in HiFi :+
Maar nadat ik de foto zag van het verdeelblok met de conische pootjes tegen het doorgeven van trillingen (over het algemeen toegepast bij luidsprekers, logischerwijze) had ik toch even een 'forehead-meets-tabletop-multiple-times' moment :'-(

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

@ Ed: Platen en recorders hebben zeer rekbare beperkingen.
In de praktijk zijn signalen tot 45khz goed te doen (CD-4 quadrafonie, waarbij de achterkanalen in de band 20-45khz gemoduleerd waren). Dat stelt uiteraart grote eisen aan je platenspeler, maar de beperkingen in de bron zijn allemaal vrij ver weg.
In uitzonderingsgevallen (MFSL geloof ik) zijn er signalen van bijna 100khz op plaat gezet. Ongelukje met een ontregelde sperkring voor de bias van de bandrecorder.

Een videosysteem van Telefunken nam signalen van 1MHz op op plaat. De naald ging niet lang mee en de platen vast ook niet, maar het werkte wel.

Verder kan je prima speakers voor ultrasoon maken. Bandtweeters en elektrostatische tweeters hebben zo een geringe bewegende massa dat ze tot ver boven de 20khz gaan en in dagelijks gebruik zie je parkeersensoren die in het ultrasoongebied zitten.

Wat het effect van ultrasoon is op geluidsperceptie, is volgens mij nog nooit onderzocht. Het is wat lastig om zelf te beoordelen omdat ik geen audioset heb die dat kan weergeven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Wat het effect van ultrasoon is op geluidsperceptie, is volgens mij nog nooit onderzocht.

Ik vermoed dat er in die richting toch wel enig onderzoek is gedaan. http://www.audiologieboek.nl/

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Dit topic is gesloten