Op 23 maart 2016 21:56:07 schreef blackdog:
Hi!Voor de gene die een ouderwetse trafo omschakeling willen, staat hieronder een schema hiervan.
Het voordeel van deze manier is dat beide trafo wikkeklingen parallel staan in het lage bereik en er hierdoor minder verliezen zijn.
Dat staan ze bij de elektronische omschakeling ook, je zou daar mag je zonder enige wijziging de dubbele stroom afnemen.
Voordeel van de elektronische omschakeling is dat er geen contacten lopen te knetteren, het enige extra verlies heb je in principe in de shottky diode. De in verdubbelde stand is het verlies al helemaal nihil, daar heb je enkel de Rdson van de FET.
TonHek
The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Hi,
Misschien zie ik het verkeerd, maar hoor dat graag van jullie 
Bij de schakeling die ik voorstel loop de laadstroom voor het lage bereik door beide wikkelingen en heb je dan voordeel van de lagere Ri.
Bij de electronische versie is het volgens mij per fase, of zie ik dit verkeerd?
Volgens mij is bij de electronische versie zo, dat iedere wikkeling de halve sinus leverd...
Ik moet bekennen dat ik er nog niet aan gemeten heb.
Gegroet,
Blackdog
TonHek
@Blackdog
Daar heb je een punt.
Als de wikkelingen is serie staan zien beide wikkelingen enkelfasige gelijkrichting.
Staan ze echt parallel dan zien beide wikkelingen dubbelfasige gelijkrichting.
Uiteraard moet je bij paralleschakeling er wel op letten dat er (nagenoeg) geen verschil in afgegeven spanning per wikkeling zit.
Sluit b.v. de wikkelingen uit fase eens aan elkaar en meet het verschil in afgegeven spanning.
TonHek
{edit} Wacht even.... ik raak er door in de war.. nog eens goed kijken.
{edit2} Bovenstaande klopt.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Sine: Volgens mij staan de beide helften van je secundaire wikkeling nu om de beurt een halve periode stroom te leveren; de 2 diodes die je zo van de gelijkrichter gebruikt, zijn zo dus nooit tegelijk in geleiding.
Ga maar na: de spanning over elke helft van die wikkeling moet dezelfde polariteit hebben (anders zou je ze niet in serie kunnen gebruiken). Dat betekend dus dat er altijd 1 positief is ten opzichte van de middenaftakking, en 1 negatief.
Je kunt dus NIET twee keer zoveel stroom afnemen, aangenomen dat de geleidingsverliezen in het koper de beperkende factor zijn!
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (13%)]
TonHek
En... de tekening van Blackdog gaat natuurlijk niet altijd werken met een trafo met middenaftakking, je moet immers wel de wikkelingen echt kunnen scheiden. Mijn trafo b.v. heeft een enkele draad die uit het "blok" komt als middenaftakking.
TonHek
hoe een (relatief) simpel iets, zo verwarrend kan zijn.
Na uittekenen van alle mogelijk situaties (hoe stromen lopen) ook erachter gekomen dat de belasting niet verdubbelt kan worden. Alleen bij 2 losse wikkelingen. Wat mijn oorspronkelijke plan was.
TonHek
Als we het toch over enkelfasige gelijkrichting hebben 
Mag ik dan onderstaand ook gebruiken om de de +5 en -5 te maken?
Ik heb voldoende trafo's met enkele winding. Scheelt me weer een extra aanschaf.
--)(--*--|>|-----*----- +
)( | _|_
)( | ___
)( | |
--)(--|----------*----- 0
| _|_
| ___
| |
*--|<|-----*----- -TonHek
[Edit]
Optie is natuurlijk om meerdere van die trafo's in de kast te zetten, maar dat voorkom ik liever. Dus als bovenstaande met een beetje flinke C gedaan MAG worden.. Ik probeer het gewoon en kijk wel naar de rimpel.
[Bericht gewijzigd door TonHek op (20%)]
Dat kan prima Ton,
Sterker nog, dat heb ik bij de proto ook zo gedaan, die 1000u C's zijn meer dan groot genoeg om met halve gelijkrichtig weg te kunnen komen.
Je sluit dan de trafo aan op een midden en een van de buiten pootjes van de header, verder hoef je niks te doen.
Op 24 maart 2016 12:07:46 schreef SparkyGSX:
@Sine: Volgens mij staan de beide helften van je secundaire wikkeling nu om de beurt een halve periode stroom te leveren; de 2 diodes die je zo van de gelijkrichter gebruikt, zijn zo dus nooit tegelijk in geleiding.Je kunt dus NIET twee keer zoveel stroom afnemen, aangenomen dat de geleidingsverliezen in het koper de beperkende factor zijn!
Niet helemaal, je neemt die stroom ook maar de helft van de tijd af. Het is niet helemaal het dubbele, maar toch erg dicht erbij
http://www.hammondmfg.com/pdf/5c007.pdf
[Bericht gewijzigd door Sine op (54%)]
Hi,
Mijn schema is toch uitermate informatief, er is toch duidelijk dat er gebruik wordt gemaakt van twee wikkelingen.
Ik geef aan dat het om een ringkern trafo gaat en zet zelfs de kleuren er bij van de veel gebruikte fabrikant.
Heeft iemand een trafo uit de dump en deze is 15V en 15,7V dan werkt mijn schakeling niet.
Het werk alleen met twee gelijke secundaire trafo wikkelingen.
Sorry voor de onduidelijkheid, in het plaatje heb ik dit nu ook aangegeven.
Gegroet,
Blackdog
Zo heb mijn bericht aangepast. Nog wel wel een aardige klus om zo iets als een 2A voeding stabiel te kunnen maken door voldoende te kunnen koelen. Snap nu dat fabrikanten snel kiezen voor actieve koeling of in het geval van chineze troep onvoldoende koeling met de daarbij behorende problemen.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrumpieterburen/streams nieuwe onderwatercamera
Kwestie van geld: koelprofielen en 50Hz trafo's zijn duurder dan zo'n goedkope switcher of lawaaige fan. Btw. zag dat er op de print ook plaats is voor een meerslagen instelpot, laat ik nou een mooie rechtopstaande blauwe van Bourns hebben liggen. En hulde voor de ontwerpers van de print, die ziet er gelikt uit!
@olaf88
Met een spanningsdeler, de max. input is 199,9 mV. Het mooist is een meter die de decimale punt ook meeschakelt, een 'autoranging' exemplaar, dan heb je de beste nauwkeurigheid. Voor stroommeting een shuntweerstand toepassen. Een kleine trafo volstaat alleen de opamp wordt gevoed. 10.000µF 64V gaat niet passen op de print. Neem de voorgeschreven waarde. Voor het beste resultaat houd je de bijgesloten onderdelenlijst aan. Ik las dat deze week ook Belgïe aan de beurt was voor levering.
olaf88
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Hoi iedereen,
Weet iemand wanneer de levering in België wordt verwacht ?
Ik zit vol ongeduld te wachten 
En nog een vraagje: Is 2x9V 5VA voldoende voor de hulptransformator ?
en de condensator 10 000uF 63V?
En zijn deze paneelmeters bruikbaar ?
http://www.conrad.be/ce/nl/product/126505/VOLTCRAFT-DVM230G-...archDet…
olaf88
Peter R.
duck-tape does miracles...so do I
zo ik ben ook aan het opbouwen..
alleen ff een vraagje voor de zekerheid.
Ik heb een trafo die 2x15vac is, echter komt hier ruim 18 uit
en na gelijkrichting is dit een beste 52 volt.
moet ik hier aanpassingen maken op de print? of kan ik dit ongestraft doen
@Olaf88 en RAAF12,
Waarom zou 10.000 uF niet gaan? ik denk dat hij dit niet voor de hulpvoeding gebruikt maar voor de hoofdvoeding.
Zelf nog even de berging ingedoken, een 4 tal bloktransformatoren gevonden: 3x EREA E212SC63 (Pri: 220V, sec: 2x 12V, 63VA) en 1x EREA E212SC100 (Pri: 230V, sec: 2x 12V, 100VA). Heeft het nog nadelen om een bloktransformator te gebruiken? Een ringkern kan wel beter zijn warmte kwijt en heeft een beter strooiveld maar dat is toch niet zo gevoelig voor deze toepassing?
Nu nog verder op zoek naar koellichamen, die liggen ook nog ergens...
olaf88
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Op 25 maart 2016 07:53:39 schreef Knoetie:
@Olaf88 en RAAF12,Waarom zou 10.000 uF niet gaan? ik denk dat hij dit niet voor de hulpvoeding gebruikt maar voor de hoofdvoeding.
Zelf nog even de berging ingedoken, een 4 tal bloktransformatoren gevonden: 3x EREA E212SC63 (Pri: 220V, sec: 2x 12V, 63VA) en 1x EREA E212SC100 (Pri: 230V, sec: 2x 12V, 100VA). Heeft het nog nadelen om een bloktransformator te gebruiken? Een ringkern kan wel beter zijn warmte kwijt en heeft een beter strooiveld maar dat is toch niet zo gevoelig voor deze toepassing?
Nu nog verder op zoek naar koellichamen, die liggen ook nog ergens...
Ik bedoel inderdaad voor de hoofdtrafo. Is die 63V dan voldoende ?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 24 maart 2016 17:43:07 schreef Shiptronic:
Wie post de eerst werkende voeding ? (of heb ik die al gemist)
Zaterdag rond middernacht deed de eerste het hier, maar Blackdog was sowieso eerder, met zijn oneerlijke voorsprong.
miedema
Golden Member
De interessantere vraag is: Wie heeft de eerste afgebouwde voeding?
Printje opbouwen en testen gaat snel. Maar dan netjes in een kastje zetten, meters etc.....
Dat blijkt voor CO'ers veel lastiger te zijn 
Terwijl je pas daarna het plezier hebt van een goed werkend & bruikbaar instrument op je werktafel....
groet, Gertjan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Maar dan netjes in een kastje zetten, meters etc.....
Klopt, mijn eerste print gaat in een Voltcraft FSP13 uit dit topic.
Daar zit ook nog het nodige mechanische werk in.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Dat soort kastjes (met inhoud) lagen ook op de CO-stand voor een prikkie. Snap niet dat die op het eind van de dag niet allemaal weg waren! Bananenbusjes, trafo, behuizing, wat wil je nog meer!
[Bericht gewijzigd door Jochem op (16%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Om de vorderingen hier te laten zien, een ringkerntrafo die voldoende stroom en spanning afgeeft.
Leverancier Baco.
Specs, 4 maal 4 Amp bij 16 Volt en 5 maal 9 Volt bij weinig Amp.
Twee op elkaar gezet dus en de 9V wikkeling over beide gezet (24 wikkelingen)
Een van de printjes tot op heden...
En het begin gisteren
Kastjes en dergelijk is hier ook altijd een probleem, maar hiervoor wil wel iets moois maken...
Op 25 maart 2016 09:30:55 schreef miedema:
De interessantere vraag is: Wie heeft de eerste afgebouwde voeding?
Die heb je al gezien .. die stond op de Co-stand naast de vonkentrekker.
Wat heb ik nou gewonnen ? 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.