Straf. Wij hebben steeds minder controle over de dingen. Dat is niet alleen in elektronica zo.

Ben ik blij dat ik nog een gewone TV zonder al die "smart" features heb.

Je hebt sowieso geen idee wat er gebeurt via de ethernet verbinding van je TV. Ik kan hier zien wat de buurvrouw op TV kijkt, alles wat ze zapt gaat via internet terug naar de fabrikant.
(de TV logt in op mijn wifi gasten netwerk, toevallig dat ik het laatst zag toen ik met wireshark aan het experimenteren was).

Maar hier is die functie nu toch juist verwijderd? Dat zou dan juist goed zijn. ;)

Volgende stap word het pluggen van hun eigen reclames tijdens het kijken. Voor mij dus ook nooit een smart-tv.

Op 16 februari 2016 12:40:32 schreef GJ_:... (de TV logt in op mijn wifi gasten netwerk, toevallig dat ik het laatst zag toen ik met wireshark aan het experimenteren was).

Ik heb eens ooit met wireshark meegekeken hoe iemand zijn website aan het beheren was over mijn gasten wifi. Inclusief ftp met plaintekst wachtwoorden :)

Afgezien van een incidentele software update ontgaat me het nut van een internetverbinding van een tv.
Je kan verbinding maken met een webportal waarbij je kiezen uit rommel die een ander voor je heeft uitgezocht. Het zoeken naar gewenste content is niet alleen heel lastig, veel content wordt ook nog eens geblokkeerd.
Interessante films van Youtube kunnen nooit worden bekeken, waar je via een pc wel gewoon bij kan.

Of zou "Smart" iets anders betekenen dan wordt gedacht? Het Engelse 'smart' heeft ook de betekenis van het Nederlandse woord 'smart'.
Dat komt meer in de richting.

Met internetradio's is het hetzelfde; je bent afhankelijk van wat een ander op een server dumpt. Zelf een keuze maken is er in de meeste gevallen niet bij.
Als de stekker uit die server wordt getrokken kan je de internetradio bij het afval zetten.

Afgezien van een incidentele software update ontgaat me het nut van een internetverbinding van een tv.

NetFlix ? Mijn pa is geen computerwonder en gebruikt m voor buienradar.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (19%)]

Wat Netflix is weet ik niet en de buienradar bekijk ik wel op mijn pc.
http://www.buienradar.nl/ of http://nl.blitzortung.org/live_lightning_maps.php.

en de buienradar bekijk ik wel op mijn pc.

Dat zeg ik mijn pa kan niet met een PC overweg.

ik heb een tijdje terug een smart tv geplaatst, eerste wat zo'n ding vraagt is land en tijd, wifi netwerk en ja zeggen op de vraag dat de tv het gebruik ervan mag doorgeven aan de producent ervan.. alles gaat die kant op, persoonlijke reclame aan kunnen bieden. dat is 1 van de opties die je bij win 10 al meteen uit kunt zetten..

ik heb een tv die pré smart is, de functies die hij nieuw had werken ook al niet geheel meer. net als terugkijken ed zegt dat het niet meer wordt ondersteund op deze tv. vandaar dat er al jaren geen internet meer op aangesloten zit..

als je op je smartphone een video wilt afspelen kun je vaak ook kiezen afspelen op: dan komt er een lijst met toestellen op wifi die je normaal niet kunt zien, maar van buren zijn bijv. veel toestellen gaan meteen de content afspelen als je zegt " afspelen op samsung xx tv "..

ik heb gewoon een analoge tv, en de radio ook.
Niks mis mee. Als ik iets wil weten kijk ik op internet, en ik draai een plaat als ik iets wil horen van muziek...

Windows software is ook zoiets, Als je de licensies goed leest mag je het gebruiken, maar het word nooit je eigendom..

Op 16 februari 2016 13:34:30 schreef evdweele:
Wat Netflix is weet ik niet ...

Ai, ja dan heb je inderdaad geen smart tv nodig ;) Het is een online videotheek die al zo groot is dat ze eigen series produceren die ook nog eens zeer populair zijn.

Ik vind het absoluut wenselijk dat apparatuur internet op kan, spaarlamp, oven, auto, koelkast het kan me niet gek genoeg, maar het moet wel duidelijk zijn wat er verzonden wordt, zelfs de meest simpele update, voor je het weet wordt er namelijk een serienummer meegestuurd en is het mogelijk om uit te zoeken waar je was of moet je aan je baas uitleggen dat je helemaal geen begrafenis had enzovoorts.

over netflix gesproken, heb er recent nog een probleem mee moeten oplossen icm apple tv en een beamer met rgb signaal. dat werkt niet zonder tussenoplossing..

Op 16 februari 2016 16:06:49 schreef K7Jz:
Ik vind het absoluut wenselijk dat apparatuur internet op kan

Ik vind het absoluut ONwenselijk dat er vanalles met internet is verbonden.
Het heeft geen nut, dus hoeft die verbinding er ook niet te zijn.
Het is al ernstig genoeg dat die pc de hele dag met internet is verbonden. En dat is luiheid en gemakzucht, vroeger met een kiesmodem deed je dat ook niet.

of moet je aan je baas uitleggen dat je helemaal geen begrafenis had enzovoorts.

Als je open en eerlijk tegenover je werkgever bent hoef je dat helemaal niet uit te leggen. Lijkt me wel zo gezond voor het wederzijdse vertrouwen.

Op 16 februari 2016 16:06:49 schreef K7Jz:
[...]of moet je aan je baas uitleggen dat je helemaal geen begrafenis had enzovoorts.

Ik strijd in de regel met open vizier en hoef dus geen k.t smoesjes op te hangen voor een dag vrij.
En het gaat in de regel geen hond aan wat ik wel en niet doe.
Dus ook hier geen smart TV en blijf ik ver weg van de (a)social media.

Op 16 februari 2016 13:18:41 schreef evdweele:
Je kan verbinding maken met een webportal waarbij je kiezen uit rommel die een ander voor je heeft uitgezocht..

Smart = (onder andere) kan-webbrowser-draaien. Een ouderwetse (niet-smart) TV kon dat niet. Kan je zeggen: Koop dan een losse raspberry pi. Maar fabrikanten hadden toch een processor nodig voor die TV, dus de processor in dat ding kan tegenwoordig die taak toch uitvoeren. Alleen een "software-kwestie".

Op 16 februari 2016 16:46:27 schreef evdweele:
Ik vind het absoluut ONwenselijk dat er vanalles met internet is verbonden.
Het heeft geen nut, dus hoeft die verbinding er ook niet te zijn.

Kan soms wel nuttig zijn.
Als het bier dreigt op te raken kan mijn vrouw onmiddellijk actie ondernemen, direct naar de supermarkt dus. :) :) :)

Op 16 februari 2016 17:06:47 schreef rew:
[...]Smart = (onder andere) kan-webbrowser-draaien.

Er staat hier al een paar jaar een smart-tv, maar ik heb nog niet onderzocht hoe dat werkt.
Wel een keer die knop "Internet" ingedrukt, maar er was alleen oninteressante rommel te zien.
Mijn belangstelling voor tv gaat ook niet verder dan het journaal en af en toe een detectivefilm. En daarvoor is geen internetverbinding nodig.

Op 16 februari 2016 17:18:36 schreef Thevel:
[...]Kan soms wel nuttig zijn.
Als het bier dreigt op te raken kan mijn vrouw onmiddellijk actie ondernemen, direct naar de supermarkt dus.

Het bier is hier al jaren op, maar ik krijg geen aanvechting om daarvoor naar de supermarkt te gaan.
Wel als de koffie op is, dan is de nood aan de man :-) En daar waarschuwt die koelkast niet voor.

Op 16 februari 2016 12:25:17 schreef Evarist:
Straf. Wij hebben steeds minder controle over de dingen. Dat is niet alleen in elektronica zo.

Klopt, vandaag een brief gekregen dat de SD zenders van de Astra satelliet gaan. Ergo, andere, HD abonnementsvorm kiezen. Of als alternatief via kabel/glasfiber of (SD) low rate Digitenne gaan kijken.

er word steeds minder gekeken naar wat mensen willen, ook de uitzendingen(op een voorbeeld te noemen) van de Tv, alles moet tegenwoordig digitaal, en er komen steeds meer frequenties , die nodig zijn, en dit gaat gewoon ten koste van bv de hobby.zendamateurs raken steeds meer in het gedrang..

veel mensen denken dat alles wat je kijkt op de smart tv, smartfone gratis is. Je wordt gewoon minutieus gevolgd via allerlei (sneaky) constructies. Instlalleer eens een simpele kruiswoord app, en kijk eens waar die app allemaal toestemming voor vraagt.!!! De meeste klikken gewoon ok.