Labvoeding eigenschappen, meten & vergelijken
Na al het gepraat over voedingen ben ik hier bezig om de prestaties van mijn voedingen te bekijken. Dan heb ik het vooral over de prestaties van het regelcircuit. Dus: uitgangsimpedantie, brom & ruisvloer, regelgedrag bij veranderende stroom, inschakelgedrag, stabiliteit van de uitgangsspanning etc.
Dingen als minimale netspanning, gedrag bij lichtnet brownout etc. ben ik nu minder in geïnteresseerd.
Aanleiding is ook om een beeld te krijgen van een gemiddeld prestatieniveau van een labvoeding, om daarmee genuanceerder te kunnen kijken naar de prestaties van de CO voeding, en het ontwerp van Blackdog.
Ik heb hier de volgende voedingen waar ik aan ga meten & vergelijken.
Als schot voor de boeg wil ik die in deze eerste post voorstellen:
Mietro / Josti 723
Dit is een klassieke 723 + eindtorren voeding. Dit is lang mijn meest gebruikte voeding geweest. Hij is rond 1975-1980 door mijn vader gebouwd op basis van Josti kit NT300. Hij levert 3...35V / 1A. De ruwe hoofdvoeding is wat krap bemeten, er komt met moeite 1 Amp uit. In de praktijk is dat veel vaker een voordeel dan een nadeel gebleken. Als je iets echt fout doet, dan zakt de voeding in, en blijft je schakeling (meestal) heel. De passieve koeling is beperkt, toch wordt de voeding zelden heet.
Ik heb ook een nadeel van een draaispoel stroommeter ontdekt: als je iets ECHT fout doet kunnen ze als smeltveiligheid fungeren..... Gelukkig vond ik op de Lichtmis een identieke meter.
Edit: schema van de Mietro-Josti NT300: http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/Mietro-Josti_kit_NT300_voedin…
Kenwood PA18-6A
De Kenwood voedingen hadden in Japan een uitstekende naam. (Kenwood heeft T&M inmiddels verkocht aan Texio)
Dit is een lineaire labvoeding volgens klassiek concept: Harrison opzet (zelfde als Blackdog en CO voeding). Hij levert 0...18V / 6A De trafo wordt in 3 stappen met relais geschakeld: 6-12-18V. De koeling is passief (grote koelvin achterop). Bij de volle 6Amp en een ongelukkige uitgangsspanning kan die koeler flink heet worden. Maar dat gaat prima, zolang de voeding niet ingebouwd staat.
Dit is een prima accu vervanger op de bench. Als standaard labvoeding is de flinke uitgangsstroom eigenlijk onhandig. Er gaat te makkelijk wat fout. Dat komt ook omdat de stroombegrenzing omslachtig in te stellen is (De klassieke methode: stroom op nul, uitgang kortsluiten, stroom op gewenste waarde instellen) Wat daarbij niet helpt is dat daarna, bij gebruik, er geen indicatie is van de ingestelde stroom. Zelfs de stroomknop heeft geen enkele markering.
Deze voedingen zijn 16...22jaar oud (ik heb er drie), maar hebben allen nog hun originele (kwaliteits)elco’s
Edit: schema van de Kenwood PA18-6A: http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/Kenwood_PA18-6A_schema.pdf
TTi PL303QMD
Dit is mijn huidige standaard labvoeding. Lineair, en levert 2x0...30V / 3A. Ik had behoefte aan een symmetrische voeding (voor opamps etc) Ik wilde beide voedingen samen kunnen regelen (tracking), en tegelijk aan en uit kunnen zetten. Dat, samen met instelbare stroombegrenzing maakt de keuze tegenwoordig beperkt....
Wat ik zeer heb leren waarderen in deze voeding is dat je de stroombegrenzing op de stroommeter kunt instellen: Staat de uitgang uit (output OFF, = mute) dan geeft het display de instelling aan, zet je daarna de output ON, dan geeft het display de geleverde stroom aan. Druk je dan tijdens bedrijf op VIEW, dan kun je toch de preset zien en bijstellen. Erg prettig, en een steeds goed ingestelde stroombegrenzing heeft al verschillende keren een schakeling gered!
Verder heeft deze voeding uitstekende meters, Zowel qua resolutie als nauwkeurigheid kunnen ze zich meten met een benchmeter. Na aanschaf hield ik een paar benchmeters over die vroeger standaard over voedingen hingen... Ook prettig is de “Low I range”, de stroom gaat dan tot max. 500mA. Daardoor kun je subtieler instellen, minder fouten maken, en de stroommeter meet dan een digit nauwkeuriger, tot op 0,1mA.
Deze voeding is de opvolger van de “industie standaard” PL reeks voedingen van TTi. Die waren uitstekend (Harrison....), maar ook groot en zwaar. Om deze voeding kleiner te maken is er een voorregeling gebruikt. Spanning en stroom worden met een microprocessor ingesteld. Twee redenen die deze voeding extra interessant maken om mee te laten lopen in deze metingen.
Ook is deze voeding aktief gekoeld. De fanregeling is prima, en bij normale belasting hoor je de fans (bijna) niet. Wel stonden de trafo's te zoemen door de voorregeling. Met wat bitumen heb ik ze stil gekregen.
Delta Elektronika E030-1
Dit is een nieuwe aanwinst, en deel van de aanleiding om deze metingen te gaan doen. Ook deze voeding is volgens de Harrison opzet. Opamps zijn 741 en 747, 2N3055 output. Klassieker kan niet... De schakeling en opbouw zijn slim. En er zijn uitstekende componenten gebruikt. Een nettrafo met 2 statische schermen, kom daar nu maar eens om..... Eenvoudige passieve koeling, de achterwand is als koellichaam gebruikt. Dat gaat probleemloos!
Delta heeft een eenvoudige oplossing om de stroominstelling zichtbaar te maken: de stroompot is bewust enkelslags, en met een eenvoudige schaal is makkelijk te schatten hoe de stroominstelling staat.
Ik kreeg deze voeding defect, maar na vervanging van 1 lek elcootje was hij weer ruim binnen spec. En dat voor een voeding van 39 jaar oud! Omdat meer elco’s een hoge ESR en afgenomen capaciteit hadden heb ik alle elco’s vervangen door nieuwe hi-temp / long-life typen.
Daarna presteerde de voeding niet beter... eerder iets slechter! Maar meer daarover (en de oplossing) wellicht later.
Edit: schema van de Delta E030-1: http://www.miedema.dyndns.org/co/voeding/Delta_voeding_E030-1_schema.p…
Ik ben nu bezig de brom en ruisvloer te meten. Daarover meer in de volgende post.....
Groet, Gertjan.