Uitschakel verschijnselen van labvoedingen
Vandaag heb ik gekeken naar het uitschakel gedrag van mijn voedingen.
Dit zowel met de mute schakelaar, de netschakelaar als door de stekker er uit te trekken. Daarbij heb ik schakelaars en stekker "normaal" bediend. Dus niet snel aan/uit etc, omdat ik hier van normaal gedrag uit ga. Wel alles een keer of 10-20 geprobeerd, tot er zich iets voordeed. (of niet....)
Ik heb hier de hoogste resolutie van m'n Tie-Pie scope gekozen, om optimale resolutie te hebben, en ook kleine naaldjes goed te kunnen zien. (Ik laat steeds de hele meting zien, inzoomen laat wel detail van een stoorpuls zien, maar dat voegt eigenlijk weinig toe). Door die hoogste resolutie zij nu wel de getallen op de tijdas minder mooi rond...
Vandaag laat ik alleen die plaatjes zien waar wat te beleven is. Eindeloze reeksen van mooi leeglopende voedingen zit niemand op te wachten, denk ik. Toch is er meer te zien en vertellen dan ik van te voren gedacht had.
Over het algemeen was er het meeste te beleven wanneer de voedingen belast werden.
De voedingen zijn in deze onder te verdelen in 2 groepen: met en zonder mute schakelaar. De voedingen mét waren bij gebruik van die mute schakelaar absoluut probleemloos. Maar je kunt die mute schakelaar als je per se wilt natuurlijk omzeilen, met netschakelaar of stekker. Dus dat heb ik ook geprobeerd 
De Kenwood PA18-6A bleef totaal probleemloos.
Zowel veelvuldig de stekker er uit trekken, als met de netschakelaar uitzetten leverde nooit een stoorpuls op.
Vandaag dus geen plaatjes van de Kenwoods.....
Bij de TTI PL303QMD ging aan/uit met mute prachtig, maar bruut met de netschakelaar uit ging iets minder goed:

Op het moment van uitschakelen ontstaan er stoorpulsjes, daarna lopen de elco;s leeg etc. Dit gebeurde vrijwel elke keer. Op bovenstaand plaatje zie 2 uitschakelpogingen. Wel blijven de stoorpulsjes vrij klein, tot 1,5V boven de voedingsspanning, dus echt problematisch zijn ze niet.
Daarna ook uitgezet door de netstekker er uit te trekken, dat ding dan weer wel probleemloos:

Rood is uitzetten met de netschakelaar, zoals hier boven, Groen is uitzetten met de stekker. Dan blijft de uitgang dus wel schoon. En dat elke keer...
Het lijkt alsof de elco's dan eerder leeg zijn, maar dat is niet zo. Dat komt door mijn triggering, die net onder de voedingsspanning staat. Bij de netschakelaar wordt er getriggerd op de stoorpulsjes, bij de stekker zijn die er niet, en is er pas later een trigger als de spanning instort....
Ik heb dit ook zonder belasting geprobeerd, en dat levert eigenlijk hetzelfde beeld op:

Wél een stoorpuls met de netschakelaar, geen stoorpuls met de stekker. Dat de spanning nu langzamer wegzakt is natuurlijk logisch.
Dan komen we bij de voedingen zonder mute schakelaar. Die móeten we dus wel met de netschakelaar uitzetten, ook bij normaal gebruik.
Eerst de Mietro-Josti 723. Onbelast aan/uit schakelen ging eigenlijk altijd wel goed. Maar onder belasting kon ik soms een puls op de uitgang toveren:

Een puls als in de rode curve gebeurde ongeveer eens in de 10 keer.
Ook met de stekker er uittrekken gebeurde dit:

Met het stekker uittrekken was het opwekken van een stoorpuls iets makkelijker dan met de netschakelaar. Een verklaring kan zijn dat de schakelaar een beter (=sneller) schakelmoment heeft dan de uitgetrokken stekker.
Hetzelfde natuurlijk ook geprobeerd met de Delta Elektronika E030-1. Ook hier lukte het om met de netschakelaar af en toe een stoorpuls op te wekken:

Dit gebeurde wat minder vaak dan mij de Mietro (zeg 1x per 20 keer schakelen). Of dat komt omdat de Delta beter ontworpen is, of domweg een betere netschakelaar heeft durf ik niet te zeggen 
Ook door de stekker er uit te trekken waren bij de Delta stoorpulsen op te wekken:

Een algemene conclusie is wel dat als je een voeding gebruikt voor prototypen, en dus steeds de spanning aan en uit zet (b.v. om afwisselend te meten en aan te passen) een mute schakelaar in mijn ogen een must is.
Niet alleen is het handiger, maar bij gebruik van de netschakelaar krijgt je schakeling in de zoveel tijd een flinke PULS voor zijn kiezen....
Blackdog had dit fenomeen bij net inschakelen ook al eerder laten zien in zijn voeding topic (wat begint het zo langzamerhand lastig te worden om nog wat terug te vinden in dat enorme topic
)
Die verschijnselen blijken zich dus breed voor te doen....
Ook zonder ratelende relais en rammelende stekkers 
De komende dagen ben ik weer op pad, dus een vervolg gaat weer even duren....
groet, Gertjan.