Ik heb meerdere keren verzucht dat het eigenlijk jammer was dat mijn voedingen zo op elkaar leken. Allemaal keurige lineaire voedingen met op elkaar lijkende meetresultaten....
Toen flash2b zijn schakende Rek voedinkje liet zien (http://www.circuitsonline.net/forum/view/126021/1/rks3005d?query=rks30…) verzuchte ik dat dat nou een leuke "andere" voeding zou zijn om te vergelijken.
Flash2b vond dat ook leuk, dus die stond bij mij op de stoep met z'n Rek voeding, en z'n Delta E030-3.
We besloten de voedingen te vergelijken met m'n Delta E030-1. Hierdoor ontstond er een interessant drietal: een standaard lineaire labvoeding, een identieke labvoeding, maar met thyristor voorregeling (de E030-3), en een schakelende labvoeding.
Eerst de nieuwe voedingen even voorstellen.
(Helaas hadden we geen tijd om foto's van de voedingen te maken, maar flash2b was zo vriendelijk om thuis alsnog een paar foto's voor me te maken)
De Delta Elektronika E30-03
Deze Delta is de grotere, 3A leverende, broer van de bekende 1A uitvoering E030-1.
Het exemplaar van flash2b is een oudere versie, nog helemaal origineel (inclusief elco's)
Het interessante is dat Delta deze voeding heeft voorzien van een thyristor voorregeling, zodat het effect daarvan mooi te vergelijken is met de verder identieke E030-1.
Dus dit is interessant en leerzaam voor diegenen die ook met een voorregeling aan de slag willen...
Hier het stukje schema van de voorrregeling:
Twee van de dioden van de gelijkrichtbrug zijn vervangen door thyristors, die de laadstroom naar de bufferelco afknijpen als meer energie niet nodig is.
Delta heeft flink z'n best gedaan om de invloed van de voorregeling minimaal te houden!
In het schema kun je zien dat ze (naast het al gebruikelijke statische scherm in de Delta trafo) nu 2 extra statische schermen om de hoofdwikkeling hebben gelegd. Zodat de gemene pulsen niet de wikkeling van de hulpvoeding (en het lichtnet) kunnen vervuilen. Erg sjiek!
Verder zit er, om die pulsen te beteugelen een smoorspoel (S0303) tussen trafo en gelijkrichtbrug.
En dat is geen kleintje:
Het is de smoorspoel in de rode cirkel. Er is ook een flink stuk blik omheen gezet om de straling van de smoorspoel weer tegen te gaan. Geen half werk van Delta Elektronika....
Als je deze voeding flink belast hoor je de typische ratel van de thyristor voorregeleing.
De Rek RKS3005D
Dit is een typische moderne Chinese labvoeding. Klein, licht, goedkoop. Maar levert wel 5A bij 0...30V. Schakelend natuurlijk.
Volgens flash2b is Rek èèn van de betere merken.
Leuk detail is dat de "i" in "Switching" op het frontje ontbreekt
De voeding is doodstil, totdat je hem langer volbelast (in ons geval was dat 12V-5A), dan na een tijdje CLICK, een clickson klikt in, en een fan gaat suizen. Maar normaal hoor je deze voeding 99% van de tijd dus niet.....
Verder is er weinig bekend over werking en schema. flash2b heeft de voeding thuis nog even open gemaakt een mailde me:
Ik heb de voeding nog even open gehad om te achterhalen wat de hoofd switching regulator is. Het is een TL494C van Texas Instruments met een switching frequentie die mag lopen van 1 tot 300KHz, kennelijk in de REK is voor 70KHz gekozen. Datasheet: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/tl494.pdf. Deze stuurt met 2 kleine torren een kleine trafo aan die vervolgens een veel grotere trafo aanstuurt. De uitgang MOSFET is een 2SK1358 (http://www.promelec.ru/pdf/2sk1358.pdf) en de schottky diode is een MURF1640CT (http://www.mouser.com/ds/2/395/MURF1620CT%20SERIES_I13-523579.pdf). De paneel meters zijn trouwens op basis van 2 stuks ICL7107 van Instersil, erg klassiek dus.
Als je deze voeding in handen hebt valt pas op dat hij èrg klein, en èrg licht is! Een enorm verschil met b.v. mijn Kenwood voedingen(ongeveer gelijke uitgangsstroom, maar de Rek levert 30V i.p.v. 18V, dus veel meer vermogen)
flash2b heeft deze voeding zelf uit China meegenomen voor Eur 35,-...
Met deze 3 voedingen op een rijtje leek het ons leuk om als extraatje ook naar het rendement te kijken.
We belastten de voedingen met 12V/1A, en keken naar het opgenomen vermogen uit het lichtnet:
Dat is best een eye-opener.... (vooral voor mensen die nu een CO voeding gaan bouwen en er graag zo groot mogelijke stromen uit willen halen )
De thyristor voorregeling scheelt inderdaad flink. Maar het is wel desastreus voor de cosφ. Het is maar goed dat je het blindvermogen niet hoeft te betalen....
Het rendement van de schakelende Rek is erg aantrekkelijk. (Maar voor dit geld kan Rek er kennelijk geen power factor correction instoppen)
Volgende post verder met de metingen....
groet, Gertjan.