Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

Op 2 mei 2016 17:04:16 schreef miedema:
Het grootste probleem is, dit topic doorlezend, dat velen iets anders willen bouwen dan waar de kit voor bedoeld is. Grotere stromen, hogere spanningen, toch weer modificeren ter verbetering...

Hmmm dat is ook niet gek op een (zelfbouw)elektronicaforum ;)

Natuurlijk, het kan allemaal, maar dan is er opeens wèl heel veel meer kennis van zaken van de nabouwer verrijst!

In feite ben je niet meer braaf een kit aan het nabouwen, maar je bent je eigen voeding aan het ontwerpen, op basis van een kit.
En door die grotere stromen, hogere spanning en/of betere specs wordt dat ontwerp snel een stuk lastiger.....

Maar daar kom je eigenlijk alleen achter door te doen. Onze eerste bouwsel waren ook niet echt je van het, of wel soms? En we konden toen niet een spieken (of Bram's opbouwende kritiek lezen) op het internet.

Iets wat bij een volgend (nabouw project wellicht wat beter zou kunnen is het geven van wat meer informatie over de opbouw. Zoals bij een voeding de optimale plek van de onderdelen in de kast. Het blijkt maar weer dat het voor een ervaren ontwerper makkelijk is om te veel als algemeen bekend te beschouwen :-)

Daar heb je een heel goed punt, wat voor de ene bouwers vanzelfsprekend is, is voor een ander totaal nieuw.

Ik ben er helemaal voor, dit is wel iets wat veel tijd kost, goede documentatie gaat niet zonder foto's, en (belangrijk heb ik gemerkt) een paar proefpersonen die helemaal van 0 af beginnen. Ik heb ze stuk zien lopen op hele kleine dingetjes.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Bij nader inzien was mijn commentaar wellicht een beetje overmatig lomp en ongeoorloofd, waarvoor excuses. Ik blijf wel van mening dat je regelmatig reageert op vragen van beginners op een manier die op mij overkomt als een schoolmeester die probeert respect op te eisen. Eigenlijk viel dat nu nog wel mee, maar blijkbaar irriteerde het me dit keer genoeg om er iets van te zeggen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
blackdog

Golden Member

Hi SparkyGSX,

Zullen we dan zeggen het is goed zo is en afgesloten,
en dat ik meer zal nadenken betreffende de interpretaties van de gevolgen van mijn opmerkingen die ik maak op dit forum?

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Hmmm, ik bouw al een poosje zelf, met onregelmatige regelmaat, maar ik kan nog veel leren, en domme fouten maak ik ook nog altijd soms...
Brams opmerking kwam op -mij- niet belerend over....

En mijn eerste zender op de middengolf op 12 jarige leeftijd was ook meer geluk dan wijsheid en zeker niet naar (ook toenmalige) de maatstaven der stand der techniek.
Het werkte, en daar was alles mee gezegd.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Op 2 mei 2016 19:20:29 schreef NielsDerksen:
[...]

Toch niet!
Ik trek 1,08A bij 5,18V, verder gaat het niet!
Er word ook niks warm ofzo...

Waar loop je op vast ? Stroom of spanning ?

Bij mij was het maximum 1,5 A.
Door de hint van Olaf 88 is het verholpen.

Een stroom van 1.5V ?
Misschien zoals in de beschrijving R14 vergeten te veranderen naar 22K ?
(waarschijnlijk niet maar toch ;) )

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

@ Sine, ik had de potmeter op de print nog niet ingesteld.
Ik moet me nog even verdiepen hie die precies in te stellen.
Als ik hem vol open draai kan ik 1,6XX A trekken.

Ik soldeer op gas :P.

En je spanningsregeling werkt nu ook normaal?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Jinny

Golden Member

Hmpf, helpt er een iemand even, zodra ik (hulp)spanning op de print zet gaat er iets van 150mA lopen over de plus 5V
En er rookt niets....
Alle bedrading van laagohmig belang is afgekoppeld....
Halfgeleiders zijn uit de voetjes...
Op de BCnogwat na.

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 3 mei 2016 18:36:03 (13%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Heb je scherpe foto's van de boven- en de onderkant?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Jinny, :-)

De +5V zit "normaal" nergens aan dat veel stroom kan trekken, ik neem aan dat het IC "LM324" er uit is als je die stroom meet...

De enige punten die echt naar buiten komen voor de +5V zijn de potmeters.
Ik zie op een van je plaatjes dat dit 10 slagen typen zijn van Bourns, klopt dat?
Die zijn grotendeels plastic, zit het goed met de bedrading van deze potmeters?

Elcotje verkeerd om van de +5V voeding?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Jinny

Golden Member

Scherpe blik Bram, inderdaad de pots...
10 Slags van Bourns
Die zaten fout en trokken de stroom....
Na nadenken, ik log nu pas weer in, had ik ook verzonnen dat het alleen de pots konden zijn...
En dat was het ook, dom dom dom....
LM324 was eruit uiteraard..

Het moest wel iets dergelijks zijn, over twee printen dezelfde fout...

Nu de volgende stap, nieuwe 324'rs erin en weer meten...
Want nu heb ik wel weer de spanningen, maar er regelt niks....

Ik beledig nooit meer een Voodoo priester....

[Bericht gewijzigd door Jinny op dinsdag 3 mei 2016 20:46:37 (11%)

ik wilde net posten dat die draadgewonden pots de aansluitingen weleens raar hebben zitten, bij 3 pootjes op rij is dan niet altijd de middelste de loper.. heb daar ook weleens langs gekeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Hihihi, daar ging ik dus ook de mist in...
Loper blijkt de achterste, het verst van het front...

blackdog

Golden Member

Hi,

Bij heel veel 5, 10 slagen potmeters is het zo genummerd
Tussen de haakjes een alternative omschrijving
CCW = Counter Clock Wise
CW = Clock Wise
S = Slider

1 = massa (CCW)
2 = loper (S) Zit meestal tegen de achterzijde van de potmeter aan
3 = hete kant (CW)

Om het nog wat duidelijker te maken, voor een normale potmeter is het zo als je tegen de knop aan kijkt.
Helemaal linksom (volume zacht) is massa (1) (CCW)
Helemaal rechtsom (volume maximaal) is 3 (CW)
Loper zit in het midden (2) (S)

Ik hoop dat dit helpt :-)

Gegroet,
Blackdog

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
blackdog

Golden Member

Hi Tidak,

Gelezen en beantwoordt ;-)

Gegroet,
Bram

RAAF12

Golden Member

Op 3 mei 2016 20:50:43 schreef Jinny:
Hihihi, daar ging ik dus ook de mist in...
Loper blijkt de achterste, het verst van het front...

Ach een foutje is zo gemaakt. Hier krijg ik de kriebels van, de telefoon doet het en de monteur zegt dat dat dit heel normaal is, in Spanje. En ik geloof hem op zijn woord. De print is ontworpen voor single turn potentiometers <G>

Zo te zien was de telefoon er eerder dan de waterleiding :-)

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Jinny

Golden Member

Nu, het rechterdeel van mijn voeding werkt naar behoren, netjes afgeregeld op 1.5A kortsluitstroom, het linkerdeel daarintegen heeft ergens probleem gekregen met de groundloop, regelt perfect de spanning, maar weigert stroom te regelen...
Klusje voor de volgende keer...

RAAF12

Golden Member

Mooi dat je er twee hebt :-) Is er ergens verbinding met de metalen kast?

Jinny

Golden Member

Nee, de groundloop was ontstaan via een sluiting met de NTC van de ventilatorregeling...
Dat kan niet meer, spanning fan regeling en spanning metertjes zaten via massa gekoppeld, dat heb ik nu via een isolatieplaatje en dergelijke gescheiden...
NTC's ook beter gescheiden nu...
Oja, feitenlijk staat de metalen kast overal los...

miedema

Golden Member

Ha, mede CO voeding bouwers,

Gister heb ik op de Jutberg de ideale kast gevonden voor mijn CO voeding:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_5360_kast_CO_voeding-600pix.jpg

Omdat ik de zekerheid wil hebben dat ik bij mijn experimenten (meestal met een 555 of paar 741) nooit stroom te kort kom, heb ik besloten een 60V/100A versie te maken.
Die past dus ideaal in deze kast!

Ik heb hier nog 10x 2N3055 liggen, en kan ik hier mooi voor gebruiken. Ik heb, zoals Blackdog steeds zegt, de datasheet opgezocht, en daar staat dat ze 115W zijn, dus dat moet makkelijk kunnen.

Voordat iemand gaat zeuren over die dissipatie, deze kast weegt 10kg, dus de thermische massa is hoog. En hij is ook (spat)waterdicht, dus indien nodig kan ik er altijd nog de tuinslang op zetten.

Verder heb ik hier nog een driefase trafo liggen. Past ook perfect in dit project! Kan iemand mij vertellen hoe ik die CO trafo omschakeling voor ster-driekoek omschakelen kan gebruiken?

IK hou er van dat mijn voedingen lekker snel zijn. Ik heb begrepen dat je dan die compensatie C's gewoon moet weglaten. Ik heb nog wel wat snelle audio opamps liggen, die zal ik ook proberen. Eigenlijk is dat simpel: als het niet rookt, dan oscilleert het ook niet.

Waar ik een bloedhekel aan heb ik het maken van die vierkante gaten voor meters. Dat is met de grootte van deze kast ook mooi op te lossen. Ik schroef er gewoon 2 Fluke meters bovenop.
Dan ben ik ook af van dat gedoe van wikkelingen bijleggen op de trafo. (Zou ik dat dan ook in 3 fase moeten doen?)

Alle details zijn me nog niet helemaal duidelijk. Maar ik begin gewoon, dan zal het vanzelf wel goed komen.

Gelukkig vond ik op de Jutberg ook het Delta voedinkje op de foto, zodat ik in de tussentijd wel verder kan met de hobby. Hoewel ik dan natuurlijk wel in de angst leef dat de 0,3Amax van dat ding toch op een dag te kort zal blijken te zijn......

Voor Tidak heb ik de foto gemaakt met een Olympus OM lensje (50mm f3,5 macro op m'n Canon camera)

groet, Gertjan.

ik mis de :) in het verhaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goed bezig!

Ik denk dat je wel een freesbank nodig hebt om dat koelblok klaar te maken voor TO-3 transistors, die moeten op de buitenkant, met de pootjes naar binnen. Als je silicone pads gebruikt is hij alsnog wel spatwaterdicht, denk ik.

Ster-driehoek is wel een leuk plan, maar je zou natuurlijk ook een gebruikte softstarter kunnen gebruiken. Wel een 3-fase type natuurlijk, die 2-fase krengen zijn echt niet geschikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten