Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten

Jinny

Golden Member

Hmmm, ondanks dat ik zowel de pots, als de torren op afstand van de print heb, iets van 10 seperate wikkelingen op mijn ringkernen, regelmatig eea getest, meldde de afgebouwde voeding bij de laatste test rooksignalen, ergens een groundloop oid...
Geen idee hoe dat mogelijk is.....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
RAAF12

Golden Member

Kan je even omcirkelen waar het fout ging? Had je de voedingen in serie staan toen er rook ontsnapte?

Jinny

Golden Member

Ik had eigenlijk niks....
Maar ik heb eerst een fout gemaakt, niet meer met een moe hoofd solderen dame, de draadjes voor de voltagemeting op een voeding verkeerdom.
Daarna helder de draden van de print gelijk aan de meetdraden gesoldeerd, dus de kortsluitdiode in actie..
So far so goed...
Maar toen ging de (dunne) voedingsdraadjes van de metertjes in rook op, letterlijk.
Het voltmetertje....

Maar dat kan helemaal niet, dat is een afzonderlijke 5V voeding die overal los van staat....

Strakjes nog eens kijken....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema

Golden Member

Op 2 mei 2016 16:05:38 schreef MAH:
We wilden een voeding maken die voor iedereen te gebruiken is met een min of meer willekeurige trafo en voor een acceptabele prijs.

En ik moet zeggen dat dat uitstekend gelukt is! Dat mag ook wel eens gezegd worden....

De CO-2016 voeding heeft standaard, zoals bedoeld, een ruim boven gemiddelde kwaliteit, en is nabouw vriendelijk.

Het grootste probleem is, dit topic doorlezend, dat velen iets anders willen bouwen dan waar de kit voor bedoeld is. Grotere stromen, hogere spanningen, toch weer modificeren ter verbetering... Natuurlijk, het kan allemaal, maar dan is er opeens wèl heel veel meer kennis van zaken van de nabouwer verrijst!

In feite ben je niet meer braaf een kit aan het nabouwen, maar je bent je eigen voeding aan het ontwerpen, op basis van een kit.
En door die grotere stromen, hogere spanning en/of betere specs wordt dat ontwerp snel een stuk lastiger.....

Iets wat bij een volgend (nabouw project wellicht wat beter zou kunnen is het geven van wat meer informatie over de opbouw. Zoals bij een voeding de optimale plek van de onderdelen in de kast. Het blijkt maar weer dat het voor een ervaren ontwerper makkelijk is om te veel als algemeen bekend te beschouwen :-)

groet, Gertjan.

Jinny

Golden Member

En net ik, die de standaardwaarden aanhoud heeft een probleempje....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Op 2 mei 2016 17:04:16 schreef miedema:
[...]
Het grootste probleem is, dit topic doorlezend, dat velen iets anders willen bouwen dan waar de kit voor bedoeld is. Grotere stromen, hogere spanningen, toch weer modificeren ter verbetering... Natuurlijk, het kan allemaal, maar dan is er opeens wèl heel veel meer kennis van zaken van de nabouwer verrijst!
[....]

Misschien daarom ook eens project ontwikkelen, dat modulair is opgebouwd...?
Buiten het feit dat er veel zijn die de voeding als basis willen zien voor hun eigen 'project' kijken er ook veel naar wat ze op de plank hebben liggen en dan die voeding daar aan willen aanpassen (geef ze eens ongelijk; elektronica sis sowieso al duur genoeg). Dan zou je dus met een printje voor de hulpvoeding en een print voor de versterker, al aardig op weg zijn. Samen met een basis schema en een geode instructie, inclusief to do's en not'to do's, zou je er velen. knutselplezier kunnen geven, met een 'minimum' aan frustraties....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 2 mei 2016 17:52:21 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Ik zou zeggen: leef je uit!

Maar wat je ook maakt, een ieder heeft er zijn eigen idee over en wil het weer net iets anders.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Jinny

Golden Member

Even piekeren, eten, lui rusten, heeft de waarschijnlijke oorzaak opgeleverd.
Verschil met de laatste keer proefdraaien is dat de NTC's voor de temparatuurbewaking zijn toegevoegd..
Deze akelig dunne draadjes (ik gebruik er 4) maaken bij een van de koelblokken waarschijnlijk sluiting, ondanks isoleren.
Daar dat via het koelblok van de regelaars rechtstreeks in contact staat met de 5V voor de metertjes is de galvanische scheiding verdwenen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Mensen, wat een ophef :P.
Ik lees niet alles op dit forum. Bepaalde dingen volg ik.
Hier volg ik af en toe iets, soms een week niet, enz.
Ik heb de bouwtekening aangehouden, en wat ik uit de officiële berichten kon halen.

Vooralsnog werkt e.e.a. prima voor mijn doen.

Ik ben niet te beroerd om adviezen op te volgen, zeker niet.
Als ik het eerder had geweten had e.e.a. er vast anders uit gezien.

Maar goed, iemand vroeg of op de koelprofielen spanning staat.
Ik heb de transistoren zo koud (oke met pasta) op de koelprofielen geschroefd, dus ja?
Is dat een probleem? Zal een keer 30 V zijn ofzo? Lekker belangerijk toch? (zolang ik de blokken niet kortsluit met elkaar).

Ik soldeer op gas :P.

Niels, trek het je niet aan.

Even los van de formulering had SparkyGsx wel een punt. Er is nogal verschil tussen een echte hobby toepassing en professioneel gebruik. Het is toch echt zo dat voor sommigen een 'beetje' werkende voeding met niet te veel inspanning goed genoeg is (om dan weer met belangrijker uitdagingen verder te kunnen).

Het moet wel veilig blijven. En daar maak ik voorzichtig bezwaar tegen je externe koelprofiel met +30V spanning. Iets van metaal erachter veroorzaakt zomaar sluiting met de kast.

@Niels: Zolang je zorgt dat je er niet per ongeluk in kan krijpen. Je voegt natuurlijk wel een stuk capaciteit toe, geen idee wat daar het gevolg van is. Persoonlijk had ik er een isolatieplaatje tussen gedaan.

@Jinny: wat vervelend! Ik hoop dat je het nu te pakken hebt. Anders proberen te testen zonder meters e.d.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 2 mei 2016 18:52:18 schreef NielsDerksen:
Vooralsnog werkt e.e.a. prima voor mijn doen.

Toch niet!
Ik trek 1,08A bij 5,18V, verder gaat het niet!
Er word ook niks warm ofzo...

Op 2 mei 2016 19:04:35 schreef markce:
Niels, trek het je niet aan.

Even los van de formulering had SparkyGsx wel een punt. Er is nogal verschil tussen een echte hobby toepassing en professioneel gebruik. Het is toch echt zo dat voor sommigen een 'beetje' werkende voeding met niet te veel inspanning goed genoeg is (om dan weer met belangrijker uitdagingen verder te kunnen).

Het moet wel veilig blijven. En daar maak ik voorzichtig bezwaar tegen je externe koelprofiel met +30V spanning. Iets van metaal erachter veroorzaakt zomaar sluiting met de kast.

Ik trek het me niet aan. Ik post mijn bouwsel vooral hier, omdat er mensen zijn geweest die er veel tijd en moeite in hebben gestoken dit te ontwerpen, inkopen, versturen, enz.
Ik vind dat ze best mogen zien wat er van gekomen is.
Dat die van mij niet de netste is begrijp ik volkomen :P.

Koelprofiel zie na volgende quote.

Op 2 mei 2016 19:06:04 schreef MAH:
@Niels: Zolang je zorgt dat je er niet per ongeluk in kan krijpen. Je voegt natuurlijk wel een stuk capaciteit toe, geen idee wat daar het gevolg van is. Persoonlijk had ik er een isolatieplaatje tussen gedaan.

Ja, dat is misschien een handige aanpassing die ik nog ga doen.
Bij het bouwpaket zaten ook een soort plastic flapjes voor er achter. Ik heb alleen ernstig vraagtekens bij het feit of die de warmte wel fatsoenlijk overdragen aan het koelblok.
Ik denk dat ik toch iets isolerends er tussen ga maken, en met een plaatje over de transistor de boel tegen het koelblok aan trek. Een soort beugeltje die ik natuurlijk ook isoleer.

Wat is goed spul dat qua geleiding (elektrische geleiding) isoleert, en warmte wel goed overdraagt?
Ik kan me niet zo'n spul bedenken...

Ik soldeer op gas :P.

Er allerlei high-tech spul. Veel is bedoelt om montage snelller te maken. Zelf heb ik een voorkeur voor gewoon mica met koelpasta.

@Blackdog: ik waardeer je grote inzet zeker wel, en je topics zijn meestal goed leesvoer, maar je hebt mijns inziens erg de neiging om topics als deze te "kapen" (op zich best begrijpelijk), en iedereen die niet precies jouw instructies volgt (die zeker niet altijd even gemakkelijk te volgen zijn) min of meer voor idioot uit te maken.

Jouw manier is blijkbaar de enige correcte, het gouden pad van de koning, en al het andere is FOUT FOUT FOUT.

Als iemand je adviezen niet opvolgt, heeft hij of zij daar misschien een goede reden voor (andere eisen en randvoorwaarden bijvoorbeeld), en anders moet je die persoon misschien de ruimte geven om fouten te maken en daarna te snappen waar die tip op sloeg. Wellicht kun je je beter richten op de mensen die jouw adviezen wel opvolgen en vragen stellen, en niet op de mensen die er, waarschijnlijk bewust, voor kiezen om dat niet te doen.

Ik vond jouw bericht waar ik op reageerde een flinke ondertoon hebben als "ik weet alles en jij, klein onbenul, weet helemaal niets". Zoals je zelf zegt zijn er geen feiten, alleen interpretaties, en dit was de mijne.

De reden dat ik niets laat zien, afgezien van het feit dat het meeste wat ik ontwerp voor het werk is, en ik in een branche zit waar geheimhouding erg belangrijk gevonden wordt, is omdat een paar mensen hier expert zijn in z**ken over hoe je *volgens hen* wel of niet op protoboard hoort te bouwen. Mijn privé-projecten worden zelden op geëtste PCB's gezet, omdat het voor mij af is zodra het concept is bewezen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
RAAF12

Golden Member

Op 2 mei 2016 18:52:18 schreef NielsDerksen:
Ik heb de transistoren zo koud (oke met pasta) op de koelprofielen geschroefd, dus ja?

Los daarvan, de beste warmte overdracht bij vastschroeven is volgens de Fairchild pdf, klein knipje:

En bout, sluitring en moer gebruiken, vastzetten met een verende clip op het midden waar de die van de BDW93C zit, is het beste. Maar wel lastiger om te monteren! https://www.fairchildsemi.com/application-notes/AN/AN-4166.pdf
edit
Hmm nou voel ik mezelf ook ineens als heel betweterig overkomen. Tis bedoeld als tip, meer niet. Mijn sociale ondertoon is wat zwak ontwikkeld :-)

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 2 mei 2016 19:40:49 (13%)

Thanks!

Nu snap ik ook waarom er zo'n rare maat gat in die transistoren zit...
http://www.sensibleaudio.dk/25w/heatsink.gif

Ik heb M4 gaten in mijn koelblok getapt, de gaten in de transistoren opgeboord naar 4 mm.
Ik moet dis zo'n isolerend busje hebben, en zo'n isolerend velletje.
(Ja, en dat alles 4 keer).

Edit:

Hoe heet dat spul wat er tussen moet? Kan ik ergens setjes bestellen?
Hoe heet het in het Engels (i.v.m. Ebay).

[Bericht gewijzigd door NielsDerksen op maandag 2 mei 2016 19:58:42 (16%)

Ik soldeer op gas :P.
Henry S.

Moderator

@NielsDerksen: Zou je aub alleen willen quoten als het nodig is. Ik zie veel posts van waarbij de quote 100% overbodig is. Onderaan de pagina staat een duidelijke link om mee te beantwoorden. En gebruik bij toevoegingen de edit: http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 2 mei 2016 20:01:17 (18%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ja, dat bedoelde ik met mica (washer/velletje).

een isolatiebusje en siliconen of micca isolatie plaatje kun je uit een willekeurige sloop pc voeding halen doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Jinny

Golden Member

Inmiddels blijken er 4 regelaars overleden te zijn, 2 x 7805 en 2 x 7905.
Vraag me niet waarom, maar er staat aan beide zijden van de 324 (van een print) 11V
De andere print is een van de regelaars op 6.5V gaan staan, vraag me niet waarom...
En ze worden zeikende heet.
Terwijl los op de tafel alles werkte zonder heet te worden....
Ik mag op regelaars uit en nieuwe LM324.... :(

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ Henry S. Ik quote om om duidelijkheid te scheppen.
Ik lees veel posts waarin ik moet nadenken op wat word gereageerd op op wie zijn bericht.
Blijkbaar is de denkwijze hier anders en word het niet nodig geacht, ik zal er rekening mee houden.

@ Rest van de reageerders, thanks voor de tips!

Edit:

@ Jinny, Ik ben wel heel benieuwd wat er fout ging.

Ik soldeer op gas :P.

Zo, het zit je echt niet mee! Heb je nu van beide prints te 78xx regelaars kapot, of heb je ze van een print vervangen en zijn ze daarna opnieuw stuk gegaan? Ze zaten echt niet verkeerd om op de print? Misschien de gelijkrichter verkeerd geplaatst?

Recentelijk een voodoo-priester boos gemaakt?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Jinny

Golden Member

Die voodoopriester is de meest waarschijnlijke oorzaak...

Ik heb opgebouwd, getest, ingebouwd, weer getest (half aangesloten, de regeltorren nog niet aangesloten, die zaten de eerste keer er wel in) en afgebouwd voor de finale test...

Smoking.......

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
blackdog

Golden Member

Hi SparkyGSX, :-)

Uhm,
Jouw manier is blijkbaar de enige correcte, het gouden pad van de koning, en al het andere is FOUT FOUT FOUT.
Ik hoop dat je begrijpt, dat het niet meer waar wordt, als je het harder of vaker zegt...

Gelukkig heb ik wat mensen in mijn omgeving gehad die mij ook regelmatig dingen vertelde waardoor ik zo nu en dan grote sprongen maakte in bouwen, inzichten of ontwerpen.
Jouw manier van bouwen fout? die van Richard fout? die van Els fout? Tja, dat mag iedereen zelf beslissen of hij of zij wil luisteren naar andere meningen.

Er is mij door een aantal collega's op gewezen (rond 1980) dat ik bij de uA7805 beter niet die tantaaltjes kan gebruiken, want die doen snel BOEM.
Een keer een genererende opamp gehad die een kabel aanstuurde, collega zij weer, weerstand aan de uitgang Bram! nooit meer vergeten.
Cmos IC die door vele meters kabel worden aangestuurd, altijd een weerstand aan de ingang Bram! het liefs een Schmitt Trigger ingang gebruiken!
Dit alles is mij maar 1x gezegt en ik laat dit soort dingen hier ook achter, omdat ik weet dat het handig is om te weten, erg he...

Ik heb heel veel energie gestoken om allerlij zaken uit te zoeken en deel dit graag en nogmaals, eenieder is vrij deze info te gebruiken als men het zinnig vind.
Maar ik gaf ook al aan, dat ik veel gedrag heel menselijk vind, ik ben er namelijk zelf ook een en bestudeer ook menselijk gedrag ;-).
Maar als je maar leren wilt, kan dit met grote stappen zal gaan.
Ik had natuurlijk tegen mijn colega's kunnen zeggen, zeur niet, laat me het zelf uitzoeken.
Leuk op dat moment voor mijn ego, meestal niet goed voor de ontwikkeling van het brein, weggegooide productie tijd enz.
Ik geef b.v. aan waarom bedrading beter getwist kan worden en zeg niet "zo moet je het doen" en niet zeuren.
Ik ken ook het gedrag van enthousiasme, dat de bouwer enigsins blind maakt voor de info die er voor een project aanwezig is.
Het enthousiasme is dan een rem op de ontwikkeling en geeft vaak teleurstellingen en projecten komen niet af door onbegrepen gedrag van de schakeling.

Verder vind ik manier zoals jij mij hier neer, nogal negatief...
Is je nooit opgevallen hoe open ik ben in al mijn uitzoekwerk en ook de fouten kenbaar maak die ik maak?
Dat ik regelmatig vraag wat de mede gebruikers er van vinden, dat past volgens mij niet in jou omschrijving van Konings gedag?

Kom nou SparkyGSX,
"ik weet alles en jij, klein onbenul, weet helemaal niets" <dit is de rede dat ik zij, wil je er over praten?
Ik zal als het op een normaal niveau gaat, verder antwoord geven, zoniet, jammer dan.

Mooi, nu weer met voedingschakelingen gaan werken ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dit topic is gesloten