Hi Gertjan,
Jij bent helmaal goed bezich *grin*
Gegroet,
Blackdog
Dit topic is gesloten
Golden Member
Hi Gertjan,
Jij bent helmaal goed bezich *grin*
Gegroet,
Blackdog
Op 6 mei 2016 12:09:52 schreef miedema:
Omdat ik de zekerheid wil hebben dat ik bij mijn experimenten (meestal met een 555 of paar 741) nooit stroom te kort kom, heb ik besloten een 60V/100A versie te maken.
Kijk, niet van dat benauwde!
Die past dus ideaal in deze kast!
Is dit wat Henry een bootanker noemde?
Verder heb ik hier nog een driefase trao liggen. Past ook perfect in dit project! Kan iemand mij vertellen hoe ik die CO trafo omschakeling voor ster-driekoek omschakelen kan gebruiken?
Ik heb die hele ontwikkelingsgeschiedenis niet mee, wil je hem ook driefasig voeden?
@Gertjan.
Veiligheid voor alles. Maak wel ergens een heel klein gaatje, zodat hij de warme lucht kwijt kan. Anders blaast hij uiteindelijk het deksel zo in je gezicht.
TonHek
Golden Member
Hi BenI2C,
Gertjan heeft mij verteld dat hij die monteerd met "Hemelboutjes" die hij ook gisteren heeft gekocht...
Gegroet,
Blackdog
Golden Member
@Gertjan,
Als ik het goed zie hebben jouw potmeters verschillende asdiktes, dat heb ik ook hier, gaat dat toch met standaard knoppen ?
Groeten, Bram
Golden Member
@ SparkyGSX,
Frasen hoeft niet, aan de binnenkant kan ik die TO-3's er zo opschroeven:
3 fase softstarters ben ik niet zo in thuis, maar het zal toch wel gewoon zo'n blokje zijn dat ik er gewoon tussen kan schroeven?
@ WJC
Inderdaad het bootanker van Henry.....
3 fasen moet wel: 60V x 100A, rendement < 50%..... Bovendien heb ik een mooie 3 fase trafo liggen, die moet ook een keer gebruikt worden.
@Ben2C,
Die potmeters kunnen aan de binnenkant, daar zitten nu al 2 multiturns, met mooie knopen/schalen. (En een mooie Neuberger meter). Maar je hebt wel een punt natuurlijk.... mischien moet ik het zo maken dat de voeding via bluetooth met m'n mobiel kan bedienen & de kast dicht kan blijven!
@ Ton Hek & Blackdog,
Ik snap niet waar jullie het over hebben, met die veiligheid. Het is toch gewoon maar een voeding?
Die "hemelboutjes" zijn mij verkocht omdat ze de "finishing touch" aan mijn voeding zouden geven. Iets met een gladdere uitgangsspanning.
@bprosman
Ja, dat is inderdaad jammer dat die 2 potmeterasjes een verschillende dikte hebben! Maar ik gebruik nu eenmaal graag de onderdelen die ik al heb.
Hopelijk kan ik gewoon de potmeters gebruiken die nu al in de kast zitten. Het CO ontwerp schijnt helemaal niet kritisch te zijn qua potmeter waardes...
groet, Gertjan.
Op 6 mei 2016 13:53:39 schreef miedema:
@ SparkyGSX,
Het CO ontwerp schijnt helemaal niet kritisch te zijn qua potmeter waardes...
klopt, ik werk momenteel met een 10K DAC als sturing.
Moderator
Holy moses miedema .... wat was is het? (buiten lomp en late 80's)
Flowmeter from hell ?
Overleden
Staat er toch op , Altometer! zal bij Suzuki weg komen
als je met dat soort dingen sleept op een rommelmarkt heb je de volgende dag spierpijn en een langer geworden arm. zijn wel de dingen die aan het einde van de dag heel veel goedkoper worden, als het maar niet mee terug hoeft
had je vroeger niet, toen hadden de brabanthallen nog een grote container staan waar alles inging wat overbleef na de jaarlijkse vlooienmarkt..
maar 100A bij 40V verstoken op dit ding gaat em ook niet worden, dan zal er meer nodig gaan zijn
[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 6 mei 2016 16:52:54 (37%)
Golden Member
Op 6 mei 2016 13:34:57 schreef BenI2C:
Iemand nog een stukje van dit profiel beschikbaar
[bijlage] voor mijn CO-voeding 2016 ?
Ik heb ook zo een kast, helaas niks over...
Mooi spul dat wel...
Op 6 mei 2016 19:02:55 schreef Jinny:
[...]Ik heb ook zo een kast, helaas niks over...
Mooi spul dat wel...
Kun jij het merk achter halen ?
Golden Member
Even voor de (over)duidelijkheid......
Mijn beide bovenstaande posts waren, zoals de Engelsen het zo mooi noemen, "Tongue in cheek"
Ik liet me inspireren door oudere posts, en heb wat ik daar las nog een toefje verder overdreven.....
Ter lering en vermaak
Ik geloof dat m'n punt nu wel duidelijk is, en wil dit topic er verder niet meer mee vervuilen.
Voor je het weet gaan mensen mijn ideeën overnemen voor serieuze nabouw
Als ik echt een CO voeding ga bouwen dan wordt dat iets van 25..30V/1..2A. Waar het ontwerp ook voor bedoeld is. En waar je eigenlijk alles mee kunt doen waar je een lineaire voeding voor zou willen hebben.
@ Sine & Ship
Inderdaad, een "flowmeter converter" van Altometer, nu Krohne.
Nog wat gegoogeld, maar niet veel wijzer geworden.
@ bprosman
Serieus antwoord: mijn oplossing voor 2 potmeters met verschillende assen is om "kollet knobs" te gebruiken, daar zijn, voor uiterlijk dezelfde knoppen, verschillende maten spantangen.
Inmiddels heb ik het ding gesloopt, wat een rijke buit aan kwaliteitsonderdelen heeft opgeleverd:
Om weer on-topic te komen:
Er zat een prachtige C-kern nettrafo in met 3(!) statische schermen. Uitstekend geschikt voor een CO voeding. (30V - 4..5A, plus hulpwikkelingen van 10V en 20V-0-20V)
Verder zware brugcel, mooie buffer elco, en 2x multiturn potmeter.
Voor 5 Euro (en wat sjouwen) geen slechte start voor een CO voeding
(Ook: een heel stel metal-can opamps, Burr-Brown etc. Nog niet goed naar gekeken.)
Als er iemand nog een mooie waterdichte kast wil hebben voor een voeding buiten (of waarschijnlijker, zonnepaneel installatie o.i.d.) dan is die hier gratis af te halen
groet, Gertjan.
Golden Member
Op 6 mei 2016 19:29:24 schreef BenI2C:
[...]Kun jij het merk achter halen ?
Ga ik proberen..
Op 6 mei 2016 20:37:33 schreef miedema:
..
Inmiddels heb ik het ding gesloopt, wat een rijke buit aan kwaliteitsonderdelen heeft opgeleverd:
Zo te zien zijn dan heel mooie draaiknoppen.
TonHek
Nog wat vragen.
Ik heb gekozen voor de uitvoering "I out max" 5A en "U out max" 35V
Mijn uitgangsspanning is 34,9 V zonder belasting. Ik heb nog geen echte belastingstest gedaan.
1. Zonder enige belasting wordt alleen de LM7905 redelijk warm, de LM7805 blijft koud. De aangeboden spanning van de hulptransformator (2 x 9V) is echter 2 x 12V. De gebruiks spanning van de elco's over de brugcel had ik al verhoogd naar 35 V. Misschien is dit toch te weinig.
Kan het zijn dat als één van de 2 Elco's het wat minder doet en misschien halflek is, dat daardoor de LM905 warm loopt ?
2. Hoe doen jullie de stroommeting ? Ik ga een DVM 200 mV gebruiken.
Ik las ergens dat men met een aangepaste deler, men een proportionele spanning kan afnemen en zo gebruiken voor de stroommeting. Deze spanning zou dan worden afgenomen tussen de + van de voeding en het knooppunt van R7 en R8.
Bij controle van deze spanning is deze echter (bij mij althans) niet lineair. Ik meet bij een kleine belasting van:
mA Volt
5/ 0,0010
10/ 0,0013
20/ 0,0020
30/ 0,0027
40/ 0,0034
50/ 0,0041
60/ 0,0048
70/ 0,0055
Als dit niet werkt dan toch maar gewoon een shunt in de afgaande + leiding
Met alle dank
[Bericht gewijzigd door D.W. op zondag 8 mei 2016 18:06:28 (13%)
Moderator
Dat je negatieve regelaar warm wordt is vreemd, die hoeft de minste stroom te leveren. De spanning aan de ingang is wat hoog, maar eigenlijk moet dat kunnen.
Rot elcotje ? Kan, maar dan zou je daar ook wat warmte verwachten.
Stroommeting kan perfect op dat knooppunt, ik denk dat je last hebt van een meetfout. Meet die zelfde spanning maar eens als je echt wat stroom vebruikt.
Die spanning kan niet anders dan lineair zijn want effectief meet je gewoon over een weerstand.
Op 8 mei 2016 17:54:30 schreef D.W.
mA Volt
5/ 0,0010
10/ 0,0013
20/ 0,0020
30/ 0,0027
40/ 0,0034
50/ 0,0041
60/ 0,0048
70/ 0,0055
Als dit niet werkt dan toch maar gewoon een shunt in de afgaande + leidingMet alle dank
Ik zie dat je per 10mA steeds 7mV hebt. Volgens mij dan perfekt lineair.
Ik geraak er niet uit !
Ik las ergens dat men met een aangepaste deler, men een proportionele spanning kan afnemen en zo gebruiken voor de stroommeting. Deze spanning zou dan worden afgenomen tussen de + van de voeding en het knooppunt van R7 en R8.
Ik wens 2 schaalwaardes in te stellen:
tot 1,999 Ampère en
tot 19,99 Ampère
Kan ik een DVM met een bereik van 0,200 V (display 1999) gebruiken voor mijn Ampèrage meting op het hierbij gequote punt ?
Het kan niet zomaar, de gegenereerde spanning is veel te klein om toe te passen in het bereik van 1,999 Ampère (à rato van 0,00007 V per mA, krijg je 0,14 V voor dit bereik, terwijl de volle schaal 0,200 mV vraagt).
Zijn mijn gekozen schalen niet goed gekozen ?
Zijn de door anderen gebruikte meters toch iets anders ?
Is mijn meter niet aangewezen voor die toepassing, dan moet ik gaan voor een shunt in de uitgaande + leiding.
Of hebben jullie nog andere ideeën ?
Nogmaals bedankt
Blijkbaar kom je 200 - 140 = 60mV tekort.
Of extra versterken of de emittor weerstanden iets verhogen, of zoals je al aangaf een extra serie weerstand in de min leiding waar je over meet.
Ha Gertjan,
Ik geloof dat je heleboel CO-ers aan het ultieme ontwerp geholpen hebt
Gelukkig hoef ik niet zo ver te gaan. Mijn trafo levert 6 × 6,3 V = 37,8 Veff bij 5A, dus die wil ik gewoon gebruiken.
Die kast leevert je weer een lekker weekendje desoldeereplezier...
Zie ik daar zo'n keramische straatdeun van Tektronics?
OT
Inderdaad een mooi lensje. Wordt bij mij natuurlijk wel een matige telelens (~70mm equivqlent). Natuurlijk heb ik die 24mm Zuiko nog liggen, maar dan verval ik weer in groothoek.
/OT
Moderator
Op 9 mei 2016 19:11:30 schreef D.W.:
Ik geraak er niet uit !
[...]Ik wens 2 schaalwaardes in te stellen:
tot 1,999 Ampère en
tot 19,99 AmpèreKan ik een DVM met een bereik van 0,200 V (display 1999) gebruiken voor mijn Ampèrage meting op het hierbij gequote punt ?
Nee, dat gaat niet zonder meer, bij 5A (0.12R shunts) heb je niet genoeg spanning om een 1.999 uitlezing te maken, daarvoor moeten je shunts minimaal 0,2R zijn.
Wat op zich kan, neem dan wel ruime weerstanden 0.22R bij 5W minimaal. En je zult R14 zal dan ook wat groter moeten maken.
Dit topic is gesloten