3D Printers - deel 2

Je kent van die films, waarbij je een zwik aparte verhalen krijgt die helemaal los van mekaar lijken te staan totdat de hoofdpersooen uit ieder van die verhalen ineens allemaal bij mekaar komen....

thread 1:

Ik heb gisteren een domme fout gemaakt.

Print klus, 33 uur zou vanochtend tussen 9 en 10 klaar zijn, maar dan moet er wel voldoende filament in het ding zitten. :-(

Dus vannacht rond 00:00 is ie "out of filament" gegaan en heeft ie zo'n 9.5 uur op mij staan wachten met: Ga je filament wisselen?

Dus vanochtend heb ik het filament gewisseld, nu nog ruim 8 uur te gaan...

thread 2:
Ik heb een tijd terug mijn hotend weer open gehad, PTFE gewisseld en weer dicht gemaakt. Ging een tijdje prima.

Maar nu met een wat langere printjob hoor ik de extruder toch steeds weer skippen. Dus, geleerd dat hij niet helemaal uit mekaar hoeft de drie schroefjes losgehaald, de boel bekeken, maar: "Ziet er perfect schoon uit!" Echt niets van dien aard aan de hand.

De ontknoping...

Nadat ik vanochtend filament gewisseld had, viel mij op dat hij weer "niet skipte"! Dus plan opgevat: hier melden: 9 uur laten stoken, daar wordt je nozzle kennelijk schoner van. o.i.d.

Maar een kwartier later: Hij skipt weer! (*)

Is dit voor iemand een hint van wat er aan de hand kan zijn?

https://3dprintbeginner.com/ender-3-s1-plus-review/
Hier staat dat mensen op 60mm/sec printen. Ik heb hem nu op 40/35 staan. 40 skipt, 35 niet. (maar hij print daar met PLA,Hij print daar ook met PETG op 230 graden, ik met PETG op 245 graden. Ik heb ook ("live") 250 geprobeerd, maar dat hielp niet).

(*) De "buitenwand" gaat voldoende langzaam dat het daar niet gebeurt. Het "ding" wat ik aan het printen ben lijkt dus gewoon acceptabel te worden. Vooral de infill en binnen perimeters die op een snelheid gaan dat hij net begint met skippen. Die staan nu op een waarde die ook al meer dan 15% langzamer is dan wat vroeger gewoon werkte.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Uhm, is 245/250 graden niet gewoon heel erg heet voor PTFE? (Aannemende Celsius, uiteraard). https://www.captubes.com/safety.html geeft een temperatuurgrafiekje, daarin lijkt het mee te vallen, zolang je geen vogels hebt. Maar kwa 'vervormen van het PTFE' zou het nog moeten kunnen.

Op 31 oktober 2023 08:38:21 schreef Arco:
Je zoekt eigenlijk dus zoiets: https://www.molex.com/en-us/products/part-detail/638120800

Ja, dank je. (Alleen gezien de 'industrie' prijs en ik maar 2 connectortjes te doen heb, los ik het anders op, maar het is goed te weten dat er inderdaad een officieel tooltje voor is)

(Ook goed te weten dat de Chinese handelaren insertion en extraction tooltjes aanbieden voor allerhande connectoren)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
leime

Golden Member

@rew print je misschien relatief hoge layers met brede lijnen? Als je met een 0.8mm nozzle 0.8mm lijnen met een 0.64mm layer height print kom je richting de maximum flow van sommige filamenten. En daarnaast natuurlijk de maximum flow van je hotend. Maar bij een 0.4mm nozzle zou dat geen probleem moeten zijn.

Nope. 0.4 nozzle, 0.2 layer height.

Ja, ik zou graag weten wat het gemiddelde vermogen van m'n nozzle-heater is. Of eigenlijk het percentage van wat ie kan. Als ie 95% van de tijd aanstaat, dan is er maar 5% regel-ruimte om een lange hoog-extrusie-rate stukje op te vangen. Maar als jij zegt dat .8mm *.64mm * 50mm/sec met 50W gewoon mogelijk moet zijn, dan is wat ik wil gewoon hartstikke normaal.

Daar lijkt het eigenlijk wel een beetje op: Als er maar genoeg pauzes zijn, dan gaat het goed, maar op lange soepele buiten-perimeters gaat het fout.

Ik gebruik een mogelijk "iets hoger dan gebruikelijk" temperatuur omdat ik denk dat de layer-adhesion dan beter is.

Niet goed genoeg trouwens: Waar ie gisteren na 9 uur stilstaan is verder gegaan, is de eerstvolgende laag kromgetrokken, net als wanneer het niet goed aan het bed vast zit.

De "actual total print time" is nu 11 uur geweest: Ik heb hem op 70% snelheid gedaan en NOG zat ie af en toe te skippen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
leime

Golden Member

rew: Maar als jij zegt dat .8mm *.64mm * 50mm/sec met 50W gewoon mogelijk moet zijn, dan is wat ik wil gewoon hartstikke normaal.

Sorry, dat was niet helemaal wat ik bedoelde. Het ging het er in dat voorbeeld vooral om dat je met 0.8mm * 0.64mm * 50mm/s al op een "volumetric flow rate" zit van 25mm³/s. Dat is voor veel "gebruikelijke" hotends teveel. Maar met 0.4mm * 0.2mm * 50 mm/s zit je maar op 4mm³/s en dat moet makkelijk gaan, nog los van het vermogen van je hotend (tenzij dat natuurlijk extreem laag is). Heb je misschien slecht thermisch contact van de heater naar de nozzle waardoor die slecht opwarmt? Of iets niet helemaal snor met de thermistor?

Ik meen me te herinneren dat jij eens schreef dat je klipper draait. Klopt dat? Daar kun je volgens mij wel wat hotend data uit krijgen om te zien of die op z'n tenen loopt. (Draai zelf nog geen klipper, ben aan het kijken om met mijn nieuwe 'goeie' printer mijn oude printer om te bouwen naar een core-xy ding met een nieuw mainboard en SBC om klipper te gebruiken. Maar daarvoor staan nu alleen nog maar wat grove schetsen op papier.)

Ondanks dat het denk ik niet jouw probleem is, hier nog een interessant stuk over flow rate testen.

Op 1 november 2023 11:29:24 schreef leime:
.. "volumetric flow rate" zit van 25mm³/s. Dat is voor veel "gebruikelijke" hotends teveel.

Ok. Right.

Maar met 0.4mm * 0.2mm * 50 mm/s zit je maar op 4mm³/s en dat moet makkelijk gaan, nog los van het vermogen van je hotend (tenzij dat natuurlijk extreem laag is).

Ik heb voor een andere printer een nieuw hotend gekocht. Die was 12 ohm, bedoeld voor 24V. 2A * 24V = 48W -> binnen de meetnauwkeurigheid gaat dat door voor 50W.

Als ik die op 12V zou zetten... 12V/12Ohm = 1A. -> 1A * 12V = 12W. Dat valt onder "extreem laag, toch? :-)

Ik heb voor die andere een 12V 70W element gekocht.

Heb je misschien slecht thermisch contact van de heater naar de nozzle waardoor die slecht opwarmt?

Hoe kan ik dat testen, of hou zou ik dat merken? Het lijkt me dat als ik de nozzle strak tegen de buis-met-ptfe aandraai hij ook thermisch contact moet maken over de schroefdraden die in het alu zitten.

Of iets niet helemaal snor met de thermistor?

Dat denk ik niet. Ik zie de temp gewoon heel strak naar de 245 of 250 gaan. Het is de originele thermistor.

OF denk je dat ie door een paar weken printen nu structureel te weinig aan aan het geven is.

Ik meen me te herinneren dat jij eens schreef dat je klipper draait. Klopt dat?

Nee. En ja.

De printer die dit probleem heeft heb ik nog niet ge-upgrade naar klipper. Ding doet het met de stock firmware... normaliter goed. Dit lijkt vooralsnog een probleem in de hardware. Ik heb andere printers die wel klipper draaien.

Daar kun je volgens mij wel wat hotend data uit krijgen om te zien of die op z'n tenen loopt.

Jep. Dat zit in /tmp/klipper.log waar je iedere seconde een rapport krijgt met o.a. de PWM waarde die de PID controller voor het hotend heeft bedacht. Die moest op 87% volgens een schatting van mij voor het hotend op de printer waar nu 70W in gaat (50 was kennelijk te weinig en 12 al helemaal)...

(Draai zelf nog geen klipper, ben aan het kijken om met mijn nieuwe 'goeie' printer mijn oude printer om te bouwen naar een core-xy ding met een nieuw mainboard en SBC om klipper te gebruiken. Maar daarvoor staan nu alleen nog maar wat grove schetsen op papier.)

Klinkt als een prima plan! Ik ben van mening dat "bed beweegt alleen verticaal (= langzaam) een prima strategie is. En dan is core-XY voor de aansturing van de tool een prima truuk.

Ondanks dat het denk ik niet jouw probleem is, hier nog een interessant stuk over flow rate testen.

Ik zou de test een keer kunnen laten lopen, maar ik ga HEEL laag uitkomen. Hij skipt nu al op 55% van 40mm/sec = 1.76 mm3/sec

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Losstaand bericht voor de meelezers:

Er is iets raars met mijn favoriete 3D-printer-onderdelen-en-materiaal leverancier: Reprapworld verzend mijn afgelopen zondag bestelde spullen maar niet. Dinsdag nog contact kunnen krijgen (telefoon staat op " welkom <20 s muziek> <20 sec wacttoon> <click!>", ik heb mail gestuurd). Dinsdag te horen gekregen dat ik de eerstvolgende was die z'n spullen verstuurd zou krijgen, maar nog niets verstuurd. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 31 oktober 2023 11:48:42 schreef rew:

Ik heb gisteren een domme fout gemaakt.

Print klus, 33 uur zou vanochtend tussen 9 en 10 klaar zijn, maar dan moet er wel voldoende filament in het ding zitten. :-(

Dus vannacht rond 00:00 is ie "out of filament" gegaan en heeft ie zo'n 9.5 uur op mij staan wachten met: Ga je filament wisselen?

Dus vanochtend heb ik het filament gewisseld, nu nog ruim 8 uur te gaan...

Is mij ook overkomen, of eigenlijk niet eens zo per ongeluk. Printer (Creality 3D Ender 3 S1 Plus), geeft netjes aan dat hij zonder filament zit, rol gewisseld, dan zegt hij dat hij naar "home" gaat (moet gaan) maar dat gebeurt nooit.
Spanning uiteindelijk maar uit- en aangezet, dan zegt hij dat hij verder gaat agv spanninguitval maar ook dat niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Oh, bij mij werkt het wel.

ALs ie out of filament gaat, dan staat ie linksachter in de hoek te wachten op nieuw. Dan stop je er nieuwe in.

Op het scherm staat er <een vraag: iets van stop je er nieuwe in?> met <yes> of <stop> dan click je links op "yes" en krijg je alleen een nieuwe vraag. Nu met <continue> of <no / stop> (ik weet niet meer welke van de twee).

Die "auto home" vraag/melding krijg ik als ik op "STOP" druk. Als ik hem met het schermpje wil bedienen, en octoprint heeft gewoon een job geprint en is klaar... dan denkt hij nog dat ie met een job bezig is: hij voert gewoon GCODE commandos uit (ga naar X300, Y300, zet de heater van het hotend uit, zet de motors uit. Dat soort dingen doet ie dan braaf....). Anyway, Dan denkt hij dus dat ie aan het printen is, druk ik op stop en dan doet ie die "autohome"..

Maar ja, ik heb een.... wait-for-it.... Creality 3D Ender 3 S1 Plus.

Ik print via octoprint niet via de SD kaart. Ik had de indruk dat eea iets beter geregeld was als je via de SD kaart print. Aan jou omschrijving click je op de rechter optie bij de "slecht geformuleerde vraag". (ik wist het eerst ook niet wat ze nu bedoelden en heb maar links geclickt: nee heb je ja kan je krijgen. Dat werkte. Kennelijk heb jij eerst rechts geprobeerd.).

Op 2 november 2023 17:43:43 schreef bprosman:
... of eigenlijk niet eens zo per ongeluk..

Dat is een hint dat je wist dat ie op zou gaan. Er zijn filament-merge tools. Pas nog opgezocht welke ik had gekocht. Maar vandaag kan ik hem even niet vinden. Wacht! toch gevonden: Zo'n ding: https://www.aliexpress.com/item/1005005088537825.html

Als je hem goedom doet, dan gaat de las gewoon zonder morren de machine in. het metalen ding met de PTFE stukjes zit dan aan de kant van de machine.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op 3 november 2023 10:28:15 schreef rew:
Oh, bij mij werkt het wel.

ALs ie out of filament gaat, dan staat ie linksachter in de hoek te wachten op nieuw. Dan stop je er nieuwe in.

Op het scherm staat er <een vraag: iets van stop je er nieuwe in?> met <yes> of <stop> dan click je links op "yes" en krijg je alleen een nieuwe vraag. Nu met <continue> of <no / stop> (ik weet niet meer welke van de twee).

Die "auto home" vraag/melding krijg ik als ik op "STOP" druk. Als ik hem met het schermpje wil bedienen, en octoprint heeft gewoon een job geprint en is klaar... dan denkt hij nog dat ie met een job bezig is: hij voert gewoon GCODE commandos uit (ga naar X300, Y300, zet de heater van het hotend uit, zet de motors uit. Dat soort dingen doet ie dan braaf....). Anyway, Dan denkt hij dus dat ie aan het printen is, druk ik op stop en dan doet ie die "autohome"..

Maar ja, ik heb een.... wait-for-it.... Creality 3D Ender 3 S1 Plus.

Ik print via octoprint niet via de SD kaart. Ik had de indruk dat eea iets beter geregeld was als je via de SD kaart print. Aan jou omschrijving click je op de rechter optie bij de "slecht geformuleerde vraag". (ik wist het eerst ook niet wat ze nu bedoelden en heb maar links geclickt: nee heb je ja kan je krijgen. Dat werkte. Kennelijk heb jij eerst rechts geprobeerd.).

[...]Dat is een hint dat je wist dat ie op zou gaan. Er zijn filament-merge tools. Pas nog opgezocht welke ik had gekocht. Maar vandaag kan ik hem even niet vinden. Wacht! toch gevonden: Zo'n ding: https://www.aliexpress.com/item/1005005088537825.html

Als je hem goedom doet, dan gaat de las gewoon zonder morren de machine in. het metalen ding met de PTFE stukjes zit dan aan de kant van de machine.

Bedankt voor je tips, ik ga eens eea proberen. Ik wist inderdaad dat hij uit filament zou gaan lopen, was bewust om te testen. Handig zon dingetje , ga ik eens proberen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
leime

Golden Member

rew: Dat valt onder "extreem laag, toch? :-)

Denk het wel, een klassieker als de E3D V6 is bijvoorbeeld 30W.

rew: Hoe kan ik dat testen, of hou zou ik dat merken?

Ik dacht vooral aan slecht thermisch contact van heater cartridge naar heater block. Dat zou je denk ik merken aan een hogere reactietijd (opwarmtijd) waardoor je hotend het dus niet meer kan bijhouden. Was vooral een "wat kan ik nog bedenken waarom rew's printer dit gedrag heeft". Maar aangezien je zegt dat hij netjes naar z'n setpoint regelt is dat het waarschijnlijk niet. Welk vermogen heb je nu in de printer die dit probleem vertoond?

Skippen is in mijn ervaring meestal een hotend dat het niet bij kan houden. Jouw hotend lijkt het bij reguliere snelheden niet meer bij te houden. Maar waarom kan ik eigenlijk ook niet meer bedenken. Mijn gevoel zegt dat het fout gaat in je opwarming. Voeding kapot waardoor die inkakt. Slecht elektrisch contact waardoor er minder stroom loopt. Heater cartridge niet meer helemaal lekker. Slecht thermisch contact op een of meerdere overgangen tussen heater en nozzle. Ben bang dat mijn kennis hier strandt.

rew: Als je hem goedom doet, dan gaat de las gewoon zonder morren de machine in.

Altijd nog nieuwsgierig geweest hoe je de las zelf doet. Met een oude soldeerbout oid?

Op 3 november 2023 11:52:21 schreef leime:
Welk vermogen heb je nu in de printer die dit probleem vertoond?

Stock Ender 3 S1 Plus. Ik vermoed 50W.

Ik heb een vervangend "officeel" hotend gekocht. Die heeft een weerstand van 11.5 Ohm volgens mijn multimeter. Als daar 24V op staat loopt er 2.087A en is het vermogen 50.09W. Mwah. Zal echt wel bedoeld zijn als 50W. :-)

Ik heb vanochtend de nozzle schoon lopen peuren met zo'n acupunctuurnaald.

Het resultaat: M'n eerste laag ziet er nu zo uit:

Daarna met iemand hier d'r over zitten babbelen. En toen was het idee geboren om dan toch maar de nozzle te vervangen. Ondanks dat ie 2 a 3 weken oud is....

En dan is dit het resultaat. (nu met een printer in de weg omdat ik hem gewoon de job af laat maken.)

Wel moet je na het vervangen van de nozzle de offset tussen de cr-touch probe en de nozzle opnieuw afstellen. Die staat nu dus iets te hoog. Maar niet zodanig dat deze printjob niet maakt wat ie moet maken. Dus ik laat deze gewoon afbouwen.
In de oude nozzle denk ik te zien dat er een pijpje pastic is ontstaan en blijven ziten in de "heating chamber" Er is dus dan maar een heel kleine heating chamber over boven waar dit pijpje vast plastic nu zit. en darna is er een heel dun pijpje (zeg 0.5-0.6mm doorsnee) naar de werkelijke nozzle van metaal.

Dit pijpje verklaart dus ook waarom doorprikken niet helpt: Je kunt tot best wel hoog een 0.4mm brede doorgang maken, maar na 0.5 - 1.0mm zou de 0.4mm nozzle dus moeten verbreden naar ongeveer 2.0mm....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 november 2023 15:16:29 schreef rew:
[...]Stock Ender 3 S1 Plus. Ik vermoed 50W.

Ik heb een vervangend "officeel" hotend gekocht. Die heeft een weerstand van 11.5 Ohm volgens mijn multimeter. Als daar 24V op staat loopt er 2.087A en is het vermogen 50.09W. Mwah. Zal echt wel bedoeld zijn als 50W. :-)

Ik heb vanochtend de nozzle schoon lopen peuren met zo'n acupunctuurnaald.

Het resultaat: M'n eerste laag ziet er nu zo uit: [bijlage]

Daarna met iemand hier d'r over zitten babbelen. En toen was het idee geboren om dan toch maar de nozzle te vervangen. Ondanks dat ie 2 a 3 weken oud is....

En dan is dit het resultaat. (nu met een printer in de weg omdat ik hem gewoon de job af laat maken.)
[bijlage]

Wel moet je na het vervangen van de nozzle de offset tussen de cr-touch probe en de nozzle opnieuw afstellen. Die staat nu dus iets te hoog. Maar niet zodanig dat deze printjob niet maakt wat ie moet maken. Dus ik laat deze gewoon afbouwen.
In de oude nozzle denk ik te zien dat er een pijpje pastic is ontstaan en blijven ziten in de "heating chamber" Er is dus dan maar een heel kleine heating chamber over boven waar dit pijpje vast plastic nu zit. en darna is er een heel dun pijpje (zeg 0.5-0.6mm doorsnee) naar de werkelijke nozzle van metaal.

Dit pijpje verklaart dus ook waarom doorprikken niet helpt: Je kunt tot best wel hoog een 0.4mm brede doorgang maken, maar na 0.5 - 1.0mm zou de 0.4mm nozzle dus moeten verbreden naar ongeveer 2.0mm....

Kijk eens naar het schroefje op de extruder. Als ik het zo zie staat de extruder te 'strak' de veer is te strak gespannen. Het filament wordt er als het ware doorheen geperst. Iets losser draaien is mijn advies.

Ik heb hier een nieuwe reel (REAL)!

Op de eerste laag plakt het minder goed dan PETG aan m'n bed. Bovendien krult het naar boven en maakt klonten aan m'n hotend. Die klonten vallen er dan later af (als je ze er niet op tijd afpeutert) en dan krijg je aanvaringen met de nozzle en failed prints.

Is dat typisch voor TPU ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het lijkt er op dat die reel toch PETG was zoals de verpakking al zei, maar er was iets met de hoogte afstelling en temp van het BED.
Ik was ooit begonnen "volgens adviezen" met 65 graden, maar dan plakte het te goed. Dat bleek ook aan de hoogte te liggen, maar voor dat ik daarachter was had ik de bed temperatuur wat omlaag gedraaid. Die licht groene wilde echt met 65 graden bed geprint worden.

Ik wilde nog vragen of jullie twee ge-3d-printte onderdelen aan mekaar zouden lijmen met hotglue of met superglue. ik heb ondertussen hotglue gebruikt. Maar adviezen blijven welkom. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gebruikt er iemand hier Prusaslicer ?

Ik heb een STL met 2 onderdelen die niet tegelijk geprint kunnen worden wegens: "te groot". Ik wil dat inladen, splitten, en dan 1 helft weggooien en de andere helft printen. Als ik na split een "delete" doe, dan haalt ie ze allebij weg. :-(

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fripster

Golden Member

Laad de STL in openSCAD, dan difference doen met een blok die je dus aftrekt van het geheel, dit exporteren. Dan gewoon slicen en printen

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ja, de workaround met m'n openscad model in 2x exporteren weet ik. Ik vond het tot nu toe handig om 1 STL te hebben die ik dan in 2x kan printen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een toepassing waar ik nooit aan zou gedacht hebben, en me nog steeds niet goed kan voorstellen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/06/3d-printer-wapens/

Worden 3d-printers vergunningsplichtig of toch minstens registratieplichtig?

@moderators: dit grenst aan het legale, feel free to remove! Ik ging er zeker geen aparte draad over beginnen, maar wilde het toch ook niet onvermeld laten.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op dinsdag 12 december 2023 11:19:09 schreef rew:
Gebruikt er iemand hier Prusaslicer ?

Ik heb een STL met 2 onderdelen die niet tegelijk geprint kunnen worden wegens: "te groot". Ik wil dat inladen, splitten, en dan 1 helft weggooien en de andere helft printen. Als ik na split een "delete" doe, dan haalt ie ze allebij weg. :-(

Ik gebruik prusaslicer met octoprint. Dat die kan wat je vraagt, kan ik niet zomaar zeggen. Is de stl te groot in lengte, breedte of Hoogte?

Waar ik naar op zoek ben, nog niet gevonden of slecht gezocht, is er een manier (marlin code?) om bij een dual extruder de 2de hotend te laten verder gaan bij een filament runout. Dat zou het simpeler maken om de 'restjes' filament mooi op te gebruiken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Workaround....

Wat ik doe is dat als ik in de buurt ben dan gebruik ik de rol met het kleinste restje. Als die dan opgaat, dan kan ik hem snel wisselen. Afgelopen week 1x gedaan. Er blijft dan 30cm over wat je weg kan mikken.

Wat ik afgelopen week ook 1x heb gedaan is dat ik toen de rol leeg was, terwijl de printer gewoon bezig was ik de "nieuwe" aan de oude heb geprutst met zo'n Filament Welder. Plan was om nog even te kijken of het wel goed gaat met de las die het hotend ingaat... maar straal vergeten realiseer ik me nu pas. (Als de las breekt rond het moment dat ie het hotend ingaat heb je een klassieke filament runout terwijl er een los stuk in de sensor blijft zitten: Dat zou vervelend zijn).

(Over de aliexpress link: Ik zie bij "related items" er een paar die 3x goedkoper zijn. Kan zijn dat het gecompenseerd wordt met verzendkosten, of dat je gewoon hetzelfde krijgt voor minder geld. Zie maar). Ik heb bij de aldi een aansteker gescoord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 6 februari 2024 19:11:21 schreef Paulinha_B:
Een toepassing waar ik nooit aan zou gedacht hebben, en me nog steeds niet goed kan voorstellen: [...] Worden 3d-printers vergunningsplichtig of toch minstens registratieplichtig?

@moderators: dit grenst aan het legale, feel free to remove! Ik ging er zeker geen aparte draad over beginnen, maar wilde het toch ook niet onvermeld laten.

Lijkt me sterk, draaibanken, (CNC) freesbanken , waar je nog veel mooiere wapens mee kunt maken registreren ze ook niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

@rew: bij een dual extruder zou het toch perfect moeten kunnen zonder workaround. In de nabije toekomst begin ik aan dit project. Alles is te printen kleur per kleur. Het zou dan handig zijn dat je gewoon een 2de rol van dezelfde kleur kan plaatsen en je zonder kopzorgen kan verder printen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ja, zou moeten kunnen. Een bambulab printer kan dat. Een kennis van me heeft er zo eentje gekocht. (en hij had maar plek voor 1 printer, dus... Ik heb er een printer bij... alsof ik wel plek heb... :-) )

Ik betwijfel of er GCODE is die je een standaard printer kan sturen om zoiets te doen. Die bambulab dingen hebben enerzijds een ouderwetse "lowlevel aanstuur print", maar anderzijds een "raspberry pi achtige besturingscomputer". Ik verwacht dat ze die laatste zo ver hebben gekregen om op "filament lijkt op te zijn" te reageren met GCODEs naar de lowlevel ding om de dingen te doen die nodig zijn om verder te gaan op de andere rol. en alle "extrude met extruder 1" commandos moeten dan "live" naar "extrude met extruder 2" omgezet worden. Dwz de bambulab heeft maar 1 extruder, dus daar hoeft het niet, maar bij jou wel.

En "iets inde firmware maken dat M996 0 1 automatisch extruder 1 substitueert als 0 'op' sensed" ook dat is natuurlijk goed te doen. Maar IEMAND moet dat doen. Jij niet. Ik niet... wie wel?

Edit:

https://community.ultimaker.com/topic/43958-auto-switch-to-other-extru…
Gasten van ultimaker zouden het dus WEL makkelijk kunnen doen, omdat die toch de kennis aan boord hebben om het te doen. Net als de bambu lab jongens gedaan hebben. Maar "Not supported".

https://community.ultimaker.com/topic/31284-dual-extruder-s5-switch-wh…
Langer geleden: ook al dezelfde vraag.

Voor de rest krijg ik minder "passende" hits uit google -> Tot nu toe is dit vooral op het ultimaker forum gevraagd.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 8 februari 2024 17:47:56 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit is een nieuwe voor mij: Gisteren job gestart. Vanochtend: print mislukt. Na een 5cm hoogte is het mis gegaan, maar de head was op hoogte-nul, niet aan het eind-van-de-print. Raar!

Na het opruimen van de plastictroep.... nozzle kwijt! Gewoon weg. Foetsie! Ik heb hem in ieder geval nog niet gevonden....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/