3D Printers - deel 2

Op 5 september 2023 19:26:36 schreef Paulinha_B:
Ik geef het op, hier. Zelfs over de terminologie is men het niet eens.
[...]
Einde draadje voor mij, ik zoek het wel uit, alleen, of elders.

Jij bent het die de basis terminologie niet begrijpt.

Je vraagt om uitleg en omdat ik een "kaal filament" (zonder bowden) je extruder in zie gaan dacht ik dat je extruder motor meebewoog. Ofwel je PTFE tube is erg doorzichtig, ofwel je had de boel al uit mekaar gehaald. Wist ik veel.

Ik heb daarom mijn uitleg iets gefocussed op die situatie. Excuses daarvoor. De motor die bij jou op het frame zit dat is de "extruder" of "extruder motor". Mogelijk beschouwen sommige mensen het stuk van motor, buis, hotend als geheel ook als "extruder": Het is namelijk in z'n geheel het mechanisme wat extrudeert.

Iedereen die met zo'n nieuw vakgebied als "3d printing" te maken krijgt, leert de termen in de praktijk. Dat er dan subtiele of minder subtiele verschillen in de interpretatie van termen bestaat is niet raar.

Vroeger op school had je een meester, leraar of professor die een set termen en definities poneerde en daar moest je dan bij hem in de les en/of de rest van de school mee werken. In de boze wijde wereld is het echter niet zo eenduidig. Het kan best dat voor sommige termen een groep mensen een iets andere definitie hanteert.

En als hardbass uitlegt dat je even niet tegen het bed (of eerdere laag) aan moet proberen te extruderen, kijken of dat wel werkt... dan, moedwillig of niet interpreteer je dat compleet verkeerd.

Met experimentjes zal je moeten zien te vinden waar het probleem zit. Als je om hulp vraagt, moet je even in: "niet nadenken gewoon doen wat ze vragen' mode. De compleet onpraktische dingen misschien niet, maar dit soort simpele experimentjes dus wel. Ik denk het resultaat van Hardbass z'n experiment al te weten. Maar juist dan is het experiment interessant: Als het niet doet wat ik verwacht dan weten we ineens veel meer. Maar goed. Als je het zelf wil uitzoeken, ook goed.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Probleem opgelost. En ik zeg lekker niet hoe, daarvoor heb ik teveel stommiteiten en onzin over me heen gekregen, hoewel nog steeds mijn dank en respect voor de vele goede wil.

Na een redelijk radicale ingreep, waar diverse tangen, ook grote, aan te pas kwamen, printte het testkubusje netjes. Ik had zelfs het bed niet geherkalibreerd, zelfs al was ook de spuitkop nog maar eens verwisseld. Men kan zien dat de rok niet helemaal goed hechtte, dat kwam vooral door oude prut uit de spuitkop, eentje die ik maar uit de hoop plukte, misschien lag hij daar al enkele weken met zijn binnenste vol prut...

Slechts twee tips:
*/ het glas Portugese tafelwijn drink ik met graagte en vreugde op de gezondheid en het goede sukses van de heer @rew, die me hier, en ook reeds elders, in de goede richting wees;
*/ de eerste gok is vaak een daalder waard

Arco

Special Member

Ta,

Als je de waarheid niet wilt horen maar stommiteiten noemt dan houdt het wel een beetje op... :)
Een extruder is de combinatie van hot-end en drivemotor, waar/wat zit is irrelevant...

Extrusion is a process where a material is pushed through a tool with a specialized shape called a die,
producing continuous objects of a fixed cross sectional profile.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sorry, ik wilde niet beledigend zijn, allesbehalve. En inderdaad waren het niet allemaal stommiteiten die werden gepost, integendeel was de goede tip er van het begin af aan bij... Maar ik word erg kregelig ("krikkel") als iedereen eigen definities begint te hanteren, dan heb ik geen vaste grond meer onder mijn discussievoeten.

Een extruder is de combinatie van hot-end en drivemotor, waar/wat zit is irrelevant

Dat mag uw definitie zijn, het is niet die van iedereen, kijk maar hogerop in dit draadje. Wie er dan "gelijk" heeft zal me worst wezen, als dat al kan uitgemaakt worden.

Weet je nog?
"welkom op uw sollicitatiegesprek, mevrouw, ik ben nog even bezig, zet u zich zolang maar op deze tafel, ik ben over vijf minuten bij u"
"o, wilt u echt als 'mijnheer" aangesproken worden? Neemt u me niet kwalijk, ik zal mijn best doen om erop te letten. En noemt u zo'n zitmeubel echt een stoel, in Brabant?"
Dan ben ik binnen de genoemde vijf minuten al terug weg, gegarandeerd!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op dinsdag 5 september 2023 21:02:17 (16%)

Anoniem

Op 5 september 2023 20:37:36 schreef Arco:

Een extruder is de combinatie van hot-end en drivemotor, waar/wat zit is irrelevant...

[...]

Extruder is de motor en het mechanisme die het filament duwt.
Hot end is het gedeelte wat warm wordt en het filament laat smelten.
De extruder kan in de hot end zitten (direct drive) of apart van de hot end (bowden extruder).

Dit is de definitie in de 3D print groepen waar ik in zit, anders wordt het wel heel lastig om elkaar te helpen als je de helft van de 3D printer de extruder noemt :)

Arco

Special Member

An extruder is typically split up into two sections: the cold end and the hot end.
This refers to the parts that are behind pushing the filament towards the hot end and the part where the filament melts into liquid form.
A good extruder setup allows for high-quality 3D prints.

De benaming 'extruder' zegt eigenlijk alles al: een component dat een bepaalde stof door een 'die' heen perst om het een bepaalde vorm te geven.
Of dat heet of koud gebeurt is onbelangrijk, het hot-end in dit geval is onderdeel van de extruder. (de drivemotor is het cold-end)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankje, @Lucas91, bij die definities zal ik het dan ook houden - in het achterhoofd houdende dat niet iedereen dat doet.

Lucky Luke

Golden Member

Op 6 september 2023 09:39:37 schreef Arco:. (de drivemotor is het cold-end)

Ja. Maar hoe noem je de koude kant van een hotend? Zegmaar het koellichaam boven de heatbreak?

En dan nog: het geheel van spuitmond(nozle), heaterblock, heatbreak en heatsink, dat noem ik dan toch weer ‘hotend’, terwijl het hete eindje ervan eigenlijk alleen het heaterblock en de nozzle is.

(Maargoed. ‘Vroeger’, toen de J-head MK5 nog nieuw was, was het heaterblock 1 geheel met de nozzle, en daar achterop zat een stuk PEEK geschroefd, niks heatbreak. Wel een teflon liner. En daar nog voor, eerder, liepen mensen heuvelopwaarts op heen-en terugweg, door de sneeuw, met tegenwind (ook zowel heen- als terugweg) om zelf met kantaldraad en dopmoertjes en stukken teflon en PEEK hotends te maken… maar daar is Lucky Luke wat te laat voor geboren, die begon met printertjes rond de J-head MK4 of 5)

Terzijde: kan ik nog iemand blij maken met een rolletje ABS dat ik niet gebruik: https://www.circuitsonline.net/aanbod/30019/overige/abs-1.75-mm-rood-3…

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Anoniem

Op 7 september 2023 09:45:25 schreef Lucky Luke:
[...]
Ja. Maar hoe noem je de koude kant van een hotend? Zegmaar het koellichaam boven de heatbreak?

Dat is het gedeelte (van de hot end) wat in de 3D print groepen bedoelt wordt met cold end.
Dan het gedeelte tot de extruder motor de cold end wordt genoemt heb ik nog niet eerder gehoord.

Soort van nerd-grap. Als het ene ding "hotend" heet dan kan het toch niet anders zijn dat de tegenhanger "coldend" heet?

Net als de opvolger van YACC (Yet Another Compiler Compiler) "BISON" heet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben bezig met een 3D printer restauratie. MKS SBASE board. Klipper geinstalleerd, alles beweegt nu zoals het hoort.

Vervolgens heb ik op "calibrate PID" geclickt. dat heeft ie toen gedaan. Blijkt dat de heater-fan nog niet aangesloten was. PTFE in het hotend is te heet geweest -> game over.

Ik denk dat dit reeds het geval was voordat er dit keer aan begon. Dat was de reden dat ie aan de kant is gezet.

Maar goed. Dan hotend maar weer fixen. Uit mekaar gehaald en inderdaad het PTFE uiteinde ziet er net zo uit als de vorige keer: gerafeld/gebroken. Geprobeerd het restje PTFE er uit te halen. Niet gelukt. "heatbreak" tube proberen los te halen: gebroken.

Dan nieuw hotend gemonteerd, maar na "upgrade" wilde de heater gewoon helemaal niet meer. Dan maar nieuwe heater cartridge er in.

Daar mee heeft ie 1x een printjob gestart, maar ik was vergeten de Z opnieuw te calibreren, dus dat was "in de lucht"....

Dat gedaan en nu: De temperatuur van het hotend loopt omhoog naar 180 graden en stijgt dan niet verder. Uiteindelijk met de foutmelding: "Heater extruder not heating at expected rate".

Heeft iemand suggesties wat dit kan zijn?

Ik geloof wel in "los contatje, doet het helemaal niet" (dat zal die eerste gehad hebben). Maar niet in slecht contact waardoor ie maar het halve vermogen heeft...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Los contact niet maar een slecht contact kan wel de oorzaak zijn dat er niet voldoende stroom kan lopen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Het lijkt er op dat ik de sok: "die is voorlopig niet nodig" er "even" afgelaten had.

Ding heeft erg weinig "overmacht" om de temp van 245 te bereiken. Ik heb een "70W heater cartridge" gevonden...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vergeef me de "kick", nieuw onderwerp in een verzameltopic.

Ik heb twee Z-motoren. Moeten die in serie of parallel?

Misschien is het voor nu beter om klipper te proberen te vertellen dat ie ook de E1 stepper aan moet sturen voor Z bewegingen.

Ik heb gisteren m'n links vs rechts Z-hoogte proberen af te stellen. Links goedzetten, 10mm omhoog, naar rechts, naar de positie waar ie goed was en dan met de hand de rechter Z-as bijstellen. Dan naar boven, naar links en weer naar beneden tot ie precies goed is. Logisch dat dit niet precies dezelfde positie is: Je hele as is wat gekanteld, dus als je hem rechts 1mm naar beneden hebt gedraaid is ie links natuurlijk ook iets van 0.2mm naar beneden gekomen. Dit moet je natuurlijk een paar keer herhalen totdat het niet meer uitmaakt

Op een gegeven moment moest ik op rond de 10mm mikken en had ik deze hele procedure VEEL te veel keren herhaald. Toen begon het tot me door te dringen dat ie stappen aan het missen was. Ik heb de bewegingssnelheid van 25mm/sec (dat leek goed te gaan) naar 5mm/sec teruggezet. Geen verbetering. Ik heb de spoelstroom van 1 naar 1.5A gezet (kan het max niet echt vinden, maar zal wel 2A zijn zoals bij het smoothieboard waar ie een copie van is).

Deze raad aan om juist voor deze DRV chips de boel in serie te zetten. Goed. Moet dan maar.
https://www.instructables.com/Wiring-Your-Z-Stepper-Motors-in-Series/

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

De mendel90 (of eigenlijk de ontwerper ervan) zet ze ook in serie. De stroom in beide motoren is dan gelijk (kijkend naar 1 specifiek paar spoelen, uiteraard). En daarmee het koppel.

Voor parallel zetten weet ik eigenlijk geen goed argument, wat zou daar het voordeel van zijn?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Sneller kunnen draaien. Iedere motor ziet de dubbele spanning als wanneer ze in serie staan.

Ik vermoed dat ik ze met dat argument parallel heb gezet een paar jaar terug. Kennelijk zijn er meer die gemerkt hebben dat het sub-optimaal werkt. OK. Jammer.

De default max-snelheid op de Z-as is 5mm/sec. Het leek het aardig te doen op 25mm/sec. Dat is veel minder "tergend langzaam". Maar goed, nu terug op 5mm/sec werkt het nog steeds niet. Dus later maar eens kijken wat voor snelheid ik betrouwbaar kan krijgen. Of gewoon genoegen nemen met "hoe vaak moet je nu wachten op een verticale beweging?"

Update: In een halfuurjte een "serieel splitter" in mekaar geklust en geinstalleerd. Weer Z-leveling (linksrechts) gedaan. En dan een test-printje (14:53 verwachtte printduur, 14:54 werkelijke duur)... Ziet er geloofwaardig uit. Z calibratie met 50 micron veranderd. Dat is de hint dat het eind in zicht is...

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 8 oktober 2023 17:20:11 (21%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Tsja, je kunt ook step en dir naar 2 motordrivers uitsplitsen en elke motor een eigen driver geven.

Maar... Zou 25mm/s niet ook gewoon te doen zijn met beide motoren in serie? Hangt ook af van de spoed van je trapeziumstangen uiteraard (de pitch van de schroefdraad).

Ik heb inmiddels zowel een met 12 V aangedreven printer als een met 24 V aangedreven printer. Maar nog niet getest of de steppers daadwerkelijk een hoger toerental kunnen halen. (In theorie wel, uiteraard. Met het favoriete vervoermiddel van de economen) de ceteruspari-bus

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
bprosman

Golden Member

Even een vraagje over PLA filament, ik heb er tot nu toe nooit mee gewerkt, ik werk over het algemeen altijd met PETG. Wat is er (tegenwoordig) nog "waar" van het hygroscopisch zijn van PLA ?. Ik lees allemaal "enge" berichten over houdbaarheid, luchtdicht opslaan etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb pas die oude tronxy weer aan de praat proberen te krijgen. Daar zat nog een stuk van 2m aan oud PETG in. Dus ik heb een paar test-klusjes gedraaid die iets van 43cm aan filament gebruiken. Tja, dat pruttelde wel een beetje: PETG heeft dus na zoveel jaren open en bloot toch wel wat vocht opgenomen.

Wat mij betreft is PETG gewoon "beter" dan PLA. PLA is voor beginners wat "vergefelijker" om een mooie print te krijgen. PETG is iets lastiger om de retraction en temperatuur precies goed te krijgen dat je geen/weinig stringing krijgt.

PETG is iets buigbaarder, maar wel veel sterker dan PLA.

Dus als je PETG onder controle hebt, waarom zou je op PLA willen overstappen?

Ik laat nu het PETG gewoon open staan en een paar weken blijkt "geen probleem" M'n kantoor heeft wel een "te droog" probleem, denk ik. (de hygrometers vreten batterijen, geen zin om nieuwe in te blijven doen, nog geen permanente oplossing gemaakt).

Wat ik me van vroeger herinner toen ik nog met PLA werkte is dat het toen veel vaker een probleem was. Maar dat kan aan de locatie liggen.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 oktober 2023 13:36:38 (22%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Voor de eerste keer met PLA geprint, mbt het "plakken" van de eerste laag vind ik PLA eigenlijk helemaal niet zo vergeeflijk.

Ik krijg de eerste laag niet "geplakt" zonder spray. Met PETG heb ik helemaal geen toevoegingen nodig, alleen een verwarmd bed.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja, het hangt iets van het bed af wat voor spul er goed plakt.

Ik heb een bed wat speciaal voor PETG is. Vooral als de nozzle iets te laag staat dan plakt het HEEL goed. (= je krijgt het nooit meer af. Gewoon nooit.).

Ik heb de tronxy nu kwa Z redelijk onder controle. Ik heb wat "SMD bakjes" geprint om hem wat te doen te geven. De platte oppervlaktes zien er ZEER strak uit.

Maar als ie dan de opstaande randen gaat doen, kennelijk komt er spul wat op de omtrek hoort net binnen het bakje terecht. En dat resulteert in te weinig plastic waar het hoort te zitten. Voelt "iel".

We hebben de Z as getest door 200mm omhoog en weer terug te gaan. Dan kwam ie heel aardig op dezelfde plek terug. Maar dat duurde zo lang dat we de Z-snelheid op 20mm/sec hebben gezet. Dan was ie ook betrouwbaar.

Mogelijk waren eerdere mislukte prints een uiting van een bug in klipper (het maakt een betrouwbare indruk, dus: Raar!) . Ik heb de indruk dat in mijn opstart sequence hij een hele snelle move had zitten. Ik laat hem het Z=0 punt zoeken en ga dan op 4mm boven X=0, Y=0 wachten totdat de nozzle heet is. Die move leek HEEL snel te gebeuren. Ik heb nu in de gcode (omdat er toch gewacht moet worden) de snelheid flink teruggeschroeft. Nu krijgt ie perfecte eerste lagen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Om makkelijk de kop te kunnen wisselen dacht ik mijn andere hotends van dezelde connectors te voorzien als de enige originele E3d die ik heb. Molex microfit 3.0

contactjes aanknijpen lukt prima (met mijn blauwe tang van de reichelt-IA destijds), maar die contactjes vervolgens in de connectortjes schuiven wil niet zo.
Los op tafel krijg ik de stekker in elkaar, na wat aanduwen met een pincet aan de achterkant. Op de printer, met korte draadjes en er net niet bijkunnen, komen de pinnen harder uit de connector dan ik ze er in teruggeduwd krijg.

Is daar officiëel een-of-ander tooltje voor?

(Molex microfit 3.0 436450200)

Ik denk dat ik inmiddels het plastic gemold heb waardoor de pinnetjes er uit vallen. En uiteraard heb ik wat extra pinnetjes besteld, maar geen extra plastic shells.

(Ik denk dat ik er maar een ander connectortje voor neem, waar ik er wél voldoende van heb liggen. Die vergrendelen alleen niet)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Arco

Special Member

Dat is een extraction tool, geen insertion tool... (volgens omschrijving)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com