Op 5 september 2023 19:26:36 schreef Paulinha_B:
Ik geef het op, hier. Zelfs over de terminologie is men het niet eens.
[...]
Einde draadje voor mij, ik zoek het wel uit, alleen, of elders.
Jij bent het die de basis terminologie niet begrijpt.
Je vraagt om uitleg en omdat ik een "kaal filament" (zonder bowden) je extruder in zie gaan dacht ik dat je extruder motor meebewoog. Ofwel je PTFE tube is erg doorzichtig, ofwel je had de boel al uit mekaar gehaald. Wist ik veel.
Ik heb daarom mijn uitleg iets gefocussed op die situatie. Excuses daarvoor. De motor die bij jou op het frame zit dat is de "extruder" of "extruder motor". Mogelijk beschouwen sommige mensen het stuk van motor, buis, hotend als geheel ook als "extruder": Het is namelijk in z'n geheel het mechanisme wat extrudeert.
Iedereen die met zo'n nieuw vakgebied als "3d printing" te maken krijgt, leert de termen in de praktijk. Dat er dan subtiele of minder subtiele verschillen in de interpretatie van termen bestaat is niet raar.
Vroeger op school had je een meester, leraar of professor die een set termen en definities poneerde en daar moest je dan bij hem in de les en/of de rest van de school mee werken. In de boze wijde wereld is het echter niet zo eenduidig. Het kan best dat voor sommige termen een groep mensen een iets andere definitie hanteert.
En als hardbass uitlegt dat je even niet tegen het bed (of eerdere laag) aan moet proberen te extruderen, kijken of dat wel werkt... dan, moedwillig of niet interpreteer je dat compleet verkeerd.
Met experimentjes zal je moeten zien te vinden waar het probleem zit. Als je om hulp vraagt, moet je even in: "niet nadenken gewoon doen wat ze vragen' mode. De compleet onpraktische dingen misschien niet, maar dit soort simpele experimentjes dus wel. Ik denk het resultaat van Hardbass z'n experiment al te weten. Maar juist dan is het experiment interessant: Als het niet doet wat ik verwacht dan weten we ineens veel meer. Maar goed. Als je het zelf wil uitzoeken, ook goed.