3D Printers - deel 2

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als het kan een rpi met octoprint/octopi er op. Grote community. Heel veel plug in. Heel stabiel. Ik kan me niet herinneren dat het printen 1 keer is gestopt door toedoen van octoprint. Camera mogelijkheid met timelaps indien gewenst. Kan ook de temperatuur van je behuizing regelen als je er verwarming in zet.

Ik heb ook deze eenvoudige esp monitor gebouwd en kan zo overal binnen het netwerk het printen volgen als ik wil.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Op woensdag 13 maart 2024 20:02:46 schreef Paulinha_B:
Wat is die Klipper precies, of wat doet het, of wat is de meerwaarde? Het lijkt me een nodeloze complicatie.

Is niet nodeloos, *zou* veel preciezer moeten printen omdat het veel sneller draait als Marlin.
Een object als dit zou toch wel (zo goed als) stringvrij geprint moeten kunnen worden met een 0.4mm nozzle? (op de Anet met 0.6mm nozzle weinig problemen)

Dit is het resultaat... :(

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Roches

Golden Member

Ik heb voor klipper op een RPi 4 Mainsail.os geinstalleerd en doe alles via de webinterface.

Achter de RPi heb ik een SSD aangesloten en de printer via USB.
Pi start vanaf SSD.

Mainsail.os: https://docs-os.mainsail.xyz/

Maar als ik zo naar die foto kijk lijkt het wel of je Nozzle scheef zit of niet goed schoon/stukje vast hebt zitten in de spuitmond..

Ik print met PETG altijd op 230/70 graden.
Retraction op 4mm
Retraction Speed op 40

Bijna geen last van stringing.

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Arco

Special Member

Ga nog even testen met die exacte instellingen... (Heb nu in een week met dat Linux pad meer problemen als in de laatste 20 jaar met Windows... :+ )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op woensdag 13 maart 2024 21:26:46 schreef Arco:
[...]
Is niet nodeloos, *zou* veel preciezer moeten printen omdat het veel sneller draait als Marlin.
[...](

Wat kan klipper sneller als Marlin? Uiteindelijk dient er quasi evenveel verzonden te worden. Marlin heeft in duizenden toestellen zijn mogelijkheden en degelijkheid bewezen.

De snelheid wordt gewoon bepaald door de snelheid van je spindels en de hoeveelheid filament je extruder kan verwerken. Het verzenden van wat G-code gaat vele malen sneller dan het verplaatsen van de spindels. Hoeveel commando's slaat je printer al op voor het printen start? De buffer blijft gewoon vol. Verbreek de verbinding met de printer en kijk wat er nadien nog geprint wordt. Of kijk hoe lang de printer doorgaat nadat het laatste commando is verzonden.

Het precieze wordt ook beïnvloed door wat je hebt getekend. Teken je een cirkel met 24 segmenten (15°/segment) of 96 (3,75°/segment)? Voor de laatste moet er 4x zoveel G-code worden verzonden. Maar het printen gaat niet zichtbaar langer duren. De cirkel ziet er wel een stuk beter uit.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

Op woensdag 13 maart 2024 20:54:06 schreef buckfast_beekeeper:
Als het kan een rpi met octoprint/octopi er op. Grote community. Heel veel plug in. Heel stabiel. Ik kan me niet herinneren dat het printen 1 keer is gestopt door toedoen van octoprint. Camera mogelijkheid met timelaps indien gewenst. Kan ook de temperatuur van je behuizing regelen als je er verwarming in zet.

Ik heb ook deze eenvoudige esp monitor gebouwd en kan zo overal binnen het netwerk het printen volgen als ik wil.

De ervaring(en) die ik heb met een RPi zijn dat ze het niet zo fijn vinden als ze met een schakelaar uitgezet worden. Nu heb ik een Octoprint RPi aan mijn printer hangen, geschakeld met de voeding van de printer. Hoe doen jullie dat, eerst netjes down gooien en dan de schakelaar uit ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

RPI altijd aan en een zigbee aan/uit schakelaar op de printer zodat ik vanuit octoprint de printer kan aan/uitzetten. OOk handig tijdens lange prints, mocht hij klaar zijn als ik er niet ben dan zet hij de printer zelf na 10 minuten uit.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Arco

Special Member

Op donderdag 14 maart 2024 08:13:27 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Wat kan klipper sneller als Marlin?

Marlin draait op de interne controller (vaak een 8 bitter zoals de ATMEGA), Klipper draait op een externe 32 bit controller met veel meer rekenkracht.

Daardoor kan die veel meer berekeningen uitvoeren om tot de gewenste xyz bewegingen te komen met het beste resultaat.
Klipper houdt ook rekening met het gedrag van een individuele printer.
(bij installatie doet 'ie een 15min. test met een 3-axis sensor voor optredende vibraties bij allerlei versnellingen en frequenties)

Die vibraties veroorzaken het 'ripple' effect in o.a. de outer layers. (de printer 'weet' welke bewegingen te vermijden)
Dat merk je heel goed: de outer layers zijn veel gladder met klipper. Ook gaat het printen tot 5x sneller door de vloeiende bewegingen.

Enige wat ik niet begrijp is dat de printer standaard niet met een 32 bitter wordt uitgevoerd (meesten zijn nog 8 bit), waarschijnlijk kostenbesparing?

Op donderdag 14 maart 2024 08:13:27 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
Wat kan klipper sneller als Marlin? Uiteindelijk dient er quasi evenveel verzonden te worden. Marlin heeft in duizenden toestellen zijn mogelijkheden en degelijkheid bewezen.

De snelheid wordt gewoon bepaald door de snelheid van je spindels en de hoeveelheid filament je extruder kan verwerken. Het verzenden van wat G-code gaat vele malen sneller dan het verplaatsen van de spindels. Hoeveel commando's slaat je printer al op voor het printen start? De buffer blijft gewoon vol. Verbreek de verbinding met de printer en kijk wat er nadien nog geprint wordt. Of kijk hoe lang de printer doorgaat nadat het laatste commando is verzonden.

Het precieze wordt ook beïnvloed door wat je hebt getekend. Teken je een cirkel met 24 segmenten (15°/segment) of 96 (3,75°/segment)? Voor de laatste moet er 4x zoveel G-code worden verzonden. Maar het printen gaat niet zichtbaar langer duren. De cirkel ziet er wel een stuk beter uit.

Klipper draait op een 1GHz 32bit ARM, terwijl marlin worst-case op een 16MHz 8bit Atmel draait.

Dat betekent dat als je die 96+ segmenten voor een klein cirkeltje naar je marlin printer stuurt, de interpretatie van die 96 GCODE commandos langer duurt dan de opgedragen snelheid zou doen vermoeden. Doordat klipper op die snellere ARM draait, lukt het daar wel om al die commandos te interpreteren voordat de steppers moet wachten op de volgende commandos....

Daarnaast is het programmeren van "input shaping" in marlin iets wat kennelijk nu van de grond aan het komen is. Voor zover ik begrijp is de kwaliteit iets minder dan wanneer klipper het doet. Logisch, want er is een 10x snellere CPU beschikbaar.

Daarnaast is het SUPER handig dat je de config van je printer op je raspberry pi kan veranderen en niet voor iedere verandering je Marlin moet compileren en downloaden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Net even de Anet uit de mottenballen gehaald ter controle: links de Anet versie, rechts de Ender versie...
(De Anet is ook veel minder kritisch, doet het prima van 220/65 graden tot 245/80 graden, bed afstand is ook niet kritisch)

Arco

Special Member

Gevonden
Blijkt aan het specifieke model te liggen. Vreemd genoeg kon de Anet het uitstekend printen, maar de Ender niet (waarschijnlijk door de kleinere nozzle?)
Heb de laagdikte bij het binnenste gat iets groter gemaakt en probleem is weg...

Wellicht koelt het materiaal te snel af en hecht daardoor niet...

Ik heb mijn tronxy op klipper draaien. Daar was ik iets aan het optimaliseren en heb mijn "standaard" profile wat sneller lopen zetten. Gaat prima op de tronxy. Totdat ik het op de ender ook deed en... ging ook wel. Maar grote vlakken op het bed... dat gaat dan weer niet op de ender op deze wat hogere snelheid. Ik heb gisteren tussen 1700 en 1759 iets van 3 "failed prints" van de ender zitten halen. En om 17:59 op de langzamere snelheid de boel aan het werk gezet en gewoon weggegaan. Op de plaatjes ziet het er naar uit dat er geen grote ongelukken gebeurd zijn.

Kortom, dat bed van de ender... daar moet je niet te snel de eerste laag op willen doen want anders hecht het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Het ging in dit geval niet om hechten aan het bed, maar hechten van het filament aan zichzelf bij dunne layers.
De dunne layer bij de pijl hangt boven het bed en schijnbaar koelt die af voordat er hechting is tussen de layers...

De bed oppervakte van de Ender heb ik door een PEI plaat vervangen...

Voor de geinteresserden: 't Is een espressoglashouder voor de Delonghi EC685...
Werkende files hierbij...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 15 maart 2024 18:22:45 (15%)

bprosman

Golden Member

Dit noem ik nog eens precies genoeg filament hebben aan het einde van je print :)

Arco

Special Member

Ik wil bij een (openscad) model een hoeklijn afronden i.p.v. een scherpe hoek (zie pijl).

Is daar een functie voor, of kan dat met difference of hull? (wat is het simpelst?)

Met wat difference en minkovski kan je vanalles afronden. Maar dat is KLOTE traag.

Jij begint met

code:

cylinder (d=70, h=7);

of zoiets.

Als je daarvan maakt:

code:

cs = 1;
translate ([0,0,cs])  cylinder (d=70, h=y-cs);
cylinder (d1=70-2*cs, d2 = 70, h=cs+.001);

dan krijg je een 1mm chamfer.

Als je hem echt rond wil hebben dan wordt het:

code:

rs = 1;
rotate_extrude () {
  translate ([70/2-rs,rs,0]) circle (rs);
  square ([70/2-rs,rs]);
  }
translate ([0,0,rs]) cylinder (d=70,h=7-rs);

(ik heb $fs = .1;$fa = 2; bovenaan staan om ronde dingen ook rond te maken).

Op vrijdag 22 maart 2024 07:51:20 schreef bprosman:
Dit noem ik nog eens precies genoeg filament hebben aan het einde van je print :)

Ik hadeen paar meter over en heb maar gewisseld. Een vriend vertelde dat ie dat ook een keer had gehad. Je start dan de job denkende dat je zeg 20% nauwkeurig kan schatten en dan schat je kennelijk dus 19.9% verkeerd.... Ik heb een klusje die ik "gratis" kan opstarten. ("komt wel op"), En die is schaalbaar. Dat gebruik ik dus om restjes op te maken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 26 maart 2024 11:28:05 (30%)

Arco

Special Member

Bedankt,

Ik ga eens bestuderen wat dat precies doet... :)
(er kan veel met openscad, maar soms weet je niet echt waar te beginnen...)

Ik zoek nog steeds naar een (printable) manual van OpenSCAD. (heb er 2 gevonden, maar daar ontbreekt van alles aan.)
(en online alles steeds opzoeken word je ook niet echt vrolijk van...)

Van die "rotate extrude" versie: haal eerst alles behalve wat er binnen die rotate extrude staat weg.

Expliciet: bekijk:

code:

translate ([70/2-rs,rs,0]) circle (rs);
  square ([70/2-rs,rs]);

ik zie pas nadat ik het grootste deel van mijn vorige post had geschreven dat jij een hele scad had meegestuurd.
Tips:

* (van de opscad mailing list) gebruik $fs = .2;$fa = 4; of een factor twee kleiner voor nog mooiere resultaten. Gebruik $fn uitsluitend als je op zoek bent naar een reguliere N-hoek.

* Je kan de code korter maken door bijvoorbeeld:

code:

translate ([0,0,0.5]) rotate([90,90,90])  cube( [2.5,70,2], center = true);  
      translate ([6,0,0.5]) rotate([90,90,90])  cube( [2.5,70,2], center = true);  
      translate ([-6,0,0.5]) rotate([90,90,90]) cube( [2.5,70,2], center = true);  

te vervangen door:

code:

module thecube () cube( [2.5,70,2], center = true);  

for (i=[-6:6:6] rotate ([90,90,90]) thecube ();

Die rotates van de cube zijn niet nodig, en kan je direct met de volgorde van de argumenten in de blokhaken doen. Maar dat het nu 1 kubus is in diverse orientaties dat heeft ook wel wat. Dus voor jou manier zou ik die ENE kubus "docuemnteren" op 1 plek door daar een losse module van te maken.

Arco

Special Member

Ik ga nog wat experimenteren, want dat gaat niet goed...
Als ik regel 7 door 8 t/m 13 vervang krijg ik wel netjes een ronde rand, maar de schijf zelf wordt een platte 'pannenkoek'... :S

Bij mij rond ie wel gewoon goed af hoor:

code:

difference() { 
      rr = 31.25;
   ch = 5.0;
   if (0)
     translate([0,0,0]) cylinder(r=rr,h=ch, center=false); //true);
   else
  union () {
     rotate_extrude () {
       translate ([rr-rs,rs,0]) circle (rs);
       square ([rr-rs,rs]);
     }
     translate ([0,0,rs]) cylinder (r=rr,h=ch-rs);
   }

(dat platte ding krijg je als je de "twee dingen" in een difference zet. Dan haalt ie natuurlijk dat tweede ding van de eerste af en heb je de "union" nodig. )

(ik test met rs=2, zodat je het goed kan zien wat er gebeurt, jij had tot nu toe rs=1 overgenomen).

Arco

Special Member

Nu is 'ie mooi, bedankt... ;)

bprosman

Golden Member

Weet iemand hoe- en of ik de "Z-As offset" aan kan passen met een G-Code op een creality printer ?

Hij is via het display/toetsenbord aan te passen , dat is geen probleem.

Roches

Golden Member

In het engels, maar ik neem aan dat je dat kunt Bram..

Adjusting with G-code

The relevant G-code commands for adjusting Z offset are G0 (move) and G92 (set position). To add a 0.1 mm Z offset (i.e. to increase the space between bed and nozzle tip by 0.1 mm), input the following commands: G0 Z0 (This instructs the printhead to move to the zero point on the Z axis.)

Hieronder nog een link waar het uitgelegd wordt:

https://community.ultimaker.com/topic/28670-manual-g-code-z-offset-wit…

[Bericht gewijzigd door Roches op woensdag 27 maart 2024 16:00:56 (16%)

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
bprosman

Golden Member

Dank, ga ik proberen in mijn G-Code te froebelen, voor het mooie moet hij de eerste 3 lagen na iedere laag 0.1mm minderen.
Dan verder de print afmaken.

De "0.1" komt niet voor in bovenstaande "wat je moet doen" dus dat kan niet werken.

Het is iets als "G0 Z.1" ga naar Z=0.1, en dan "G92 Z0" Noem de huidige positie Z=0 .

Maar dit wordt dus weer ongedaan gemaakt door de G28 die de start-Gcode stuurt. Dus het doet denk ik niet wat je wilt.

In de slicer kan je bij de printer-config waarschijnlijk een Z-offset opgeven. Dan vul je daar 0.1 in en als jij "first layer height 0.25" hebt ingevuld dan stuurt ie de printer dus met "G1 Z0.35" naar een hoogte wat-de-printer-0.35-noemt.

(Ik weet het verschil tussen G0 en G1 niet goed. Printer reageert hetzelfde).