3D Printers - deel 2

De term "omdraaien" betekent roteren om een as. Aangezien er diverse assen mogelijk zijn, snap ik niet welke je bedoelt, en wat je er mee denkt te bereiken.

Je kan de motor binnen het frame gaan trekken, maar volgens mij verlies je dan al snel een hoop printbaar oppervlak. Of je moet het frame weer breder gaan maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew en Etienne, ook lezertjes allemaal!
ik bedoelde met omdraaien in plaats dat de X motor naast het frame terecht komt,
gebruik je dan de zelfde gaatjes maar dan plaats je de motor van de andere kant er op.
of dit zonder verbouwen lukt weet ik niet 1 2 3 maar weet wel dat het mogelijk kan zijn:
http://reprap.org/wiki/File:I3-X-end-motor.png
dus de motor aan de verkeerde kant plaatsen, in het aller ergste moet je een nieuwe printen.
dus nee niet zo Etienne ook natuurlijk wel een goed idee!
het frame van jou foto is ook net even iets anders.
maar mijn gedacht was dat je het frame aan de kant van de X motor dan ook ietsjes breder zou kunnen houden.
dus voor mensen die een prusa i3 gaan mouwen kunnen het frame bijvoorbeeld van hout!
kunnen ze aan de kant van de X as motor breder laten en integreren met de/een kast.
misschien kan het wel maar smaller word het niet!

ik dacht ventileer dit idee wie weet heeft iemand er iets aan.
VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

LET OP!!! belangrijk!!!
Best 3D printers allemaal kijk alsjeblieft even naar deze video!!!
om alsjeblieft maar brandgevaar te voorkommen lieve mensen:
https://www.youtube.com/watch?v=W8hBjBVwCYw

voor mij is dit van toepassing dus zal het een en ander gaan veranderen hier!
zou toch erg zijn als je hobby je dood door verbranding zou worden,
zegt het voort zegt het voort?!

VrGr Rob.

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

Beste rob. Paniek zaaien lijkt mij niet nodig. Sterker nog: contra productief. Niet iedereen (bijna niemand om precies te zijn) heeft dat alu heated bed. En als je het hebt is het natuurlijk simpel om kortsluiting te voorkomen. Een plastic ringetje zal de kortsluiting gewoon voorkomen. Daarnaast is de stroom die zo'n heated bed gebruikt prima te voorspellen. Zet een zekering van anderhalf maal de nominale stroom in serie en je bent veilig. En dat zijn dus de maatregelen die een paar mensen met dat heated bed even kunnen nemen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo Rew
paniek zaaien vind je, als dat zo over komt vind ik dat toch niet zo heel erg!
er zijn mensen die tijdens het printen hun huis uit gaan.(heb ik ook gedaan)
gestel dat de zekering nu eens niet snel genoeg reageert.
ook de bedrading die mensen af en toe gebruiken zijn soms onder de maat.
ik vind dat je iedereen daar wel voor wakker mag/moet schudden.
denk je ook echt dat iedereen kan voorspellen...
natuurlijk is het niet mijn bedoeling om paniek te zaaien,
en als dat wel zo is dan spijt mij dat wel maar ga er niet in geloven!
laten hopen dat de 3D hobbyisten door dit schrijven hun spulletjes even gaan controleren dan is dat voor mij al goed genoeg.
https://www.google.nl/search?q=brand+door+3d&rlz=1C1GIGM...mp;imgrc=_
heb niet eens mijn best gedaan om het te vinden.

vriendelijke groetjes uit Rotterdam!
Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 1 oktober 2016 23:37:47 (15%)]

ben in afwachting van de eerste 3D beurs!

In het kort komt dat filmpje er dus op neer dat de schroeven van het heated bed tegen de sporen van het heated bed aan zitten, en kortsluiting maken via de bovenlaag van het bed of het frame van de printer. Waardoor slechts enkele sporen gevoed worden ipv het hele heated bed, en die paar sporen roken dan dus op.

Niet alleen bij aluminium heated beds is dat een probleem, het standaard PCB heated bed heeft een koperlaag op de bovenkant (verdeeld de warmte beter) die ook geleid.

Als je volgens het standaard mendel90 ontwerp golfkarton als thermische isolatie onder het heated bed hebt, is een oprokend printspoor een mogelijke brandveroorzaker.

Het is in feite gewoon een dubbelzijdig PCB.

Bij PCB ontwerp is het sowiso een goed idee sporen voldoende uit de buurt van schroeven te houden, want anders gaan ze stuk bij montage. (Goed, je zou er een fiber-ringetje tussen kunnen doen)

Net even bij mij heated bed gekeken. De koper toplaag raakt de schroeven. De sporen niet, maar bij de ene kant ruimer dan bij de andere, en allemaal vrij minimaal. Als ik veertjes zou gebruiken zou het waarschijnlijk raken. Is niet (lang genoeg) over nagedacht.

Hmm. Dat wordt de MakerSpace printers ook ff checken en dan zonodig een paar fiber of nylon ringetjes regelen.

Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Misschien niet helemaal on topic maar toch iets waar ik veel tijd aan besteed bij het 3D printen. Waar bestellen jullie je onderdelen?

Ik bestel persoonlijk alle kleine dingen op aliexpress (heaterelements, eindstoppen, sensoren, leadscrews, ...).

Filament en stappenmotoren bestelde ik tot op heden altijd op 123-3d.nl .

Dit valt mij echter nu tegen, ben nog steeds aan het wachten tot op mijn laatste bestelling (order datum 09/02) verzonden wordt. Op het moment van bestellen stonden alle artikelen op direct leverbaar, 1 dag later kreeg ik een mail dat het filament niet meer in stock was dat ik moest wachten tot (15/02).

Klachten mail gestuurd gehad om dit te melden, maandag (13/02) telefoon van hen. Ja dit was een foutje dit is reeds aangepast op de website... . Dezelfde avond ga ik kijken, nog steeds direct leverbaar... Dit tot gisteren 19/02, klanten lokken of wat is dit?

Dit zint me dus niet echt! Jullie ook al problemen gehad met hen? Stellen ze compensaties?

Graag hoor ik van jullie waar jullie bestellen en wat jullie ervaringen al zijn geweest met hun / andere webshops.

Ik heb een rol filament gehad die niet goed was. Overlegd, ik kon hem omruilen. Prima, maar ga ik dan precies hetzelfde probleem krijgen met dat nieuwe spul of was er iets mis met het exemplaar wat ik had? Het zou aan het exemplaar liggen, het product was in essentie goed.

Mooi niet dus. Kennelijk gokken ze dat de vervanger wel werkt en die gok verkopen ze als "de waarheid", als het niet zo is dan merken we het wel. Tja.

Mag ik reprapworld aanraden?

(je kunt nu zonder problemen onder je aankoop uit. Ze hebben je wat beloofd wat ze niet waarmaken, dus je kan je koop ongedaan maken. Nu interpreteert 123 dat nog wat soepeler dan de wet voorschrijft, dus ik verwacht niet dat ze moeilijk gaan doen).

@Roches hieronder, Ik dacht dat er met "PETG" geprint werd, niet met PET. Ze verkopen alleen PET... Door goed zoeken vind je bij SOMMIGE producten dat de rol 750 gram zal bevatten, niet 1kg. Hmm. (voor de eerste (en enige) PLA die ik bezocht, kon ik het niet vinden hoeveel er verkocht wordt.).

[Bericht gewijzigd door rew op 21 februari 2017 16:48:51 (17%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik haal klein spul van ebay, zoals endstops, wieltjes en lagertjes, alsook mijn steppers.

leadsrews haal ik bij igus via het werk.

filament haal ik bij reprapworld, en ik print liefst petg.

mijn 32bit radds en raps128 stepper drivers heb ik bij 3Dprinteronderdelen.nl gehaald.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... www.facebook.com/KoensTubeClockPage .... The Nixies went Social! :p

Filament haal ik bij 3DNINJA.NL

Prettig bedrijf, ik ga er zelf altijd langs omdat ik op 3 Km afstand woon...

@rew hierboven:
Ik zag het inderdaad bij sommige er niet bij staan (gewicht), ik kijk eigenlijk bijna niet op de website, ga er gewoon langs en koop een kilo....

[Bericht gewijzigd door Roches op 24 februari 2017 16:14:12 (43%)]

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Gekke vraag misschien, maar hoe sterk is de "kleefkracht" tussen de verschillende lagen? Als je kleine dingen print dan is de vorige laag nog warm. Dan komt de nieuwe laag er bovenop en laat de vorige terug een beetje smelten zodat je een soort las krijgt? Maar met grotere onderdelen is de vorige laag toch al afgekoeld? Dacht ik. Gewoon een weetje, heb zelf geen 3D printer, maar droom er wel van :-)

Groetjes,
eSe

I am an expert of electricity. My father occupied the chair of applied electricity at the state prison.

Het idee is dat het hete plastic ook het vorige laagje weer een beetje doet smelten. Juist het nog zacht zijn als je de volgende laag probeert te printen levert problemen op. Dus als een laag minder dan 30 sec duurt, heb ik ingesteld dat ie langzamer gaat printen. En onder een bepaalde laag-tijd gaat de fan aan die probeert om eea sneller af te koelen.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew dank voor het snelle antwoord. Inderdaad, de vorige laag mag niet te warm zijn anders zakt het ding wat in elkaar (zoals lijm uit een lijmpistool). Dus zo'n geprint onderdeel is quasi even sterk als een uit 1 stuk gegoten, gespoten, geperst onderdeel. (binnen grenzen)

Groetjes,
eSe

I am an expert of electricity. My father occupied the chair of applied electricity at the state prison.

Dat varieert enorm met hoe goed je de boel onder controle hebt. Ik heb een "yinyang" beker ontworpen. En in ABS geprint (of lievergezegd: proberen!). Dat trekt dus zodanig krom dat tijdens het printen al gewoon scheuren in het materiaal ontstaan. Allerlei vlakken er aan geprutst om het te laten hechten, maar tevergeefs: steeds gewoon dat de boel los trekt. Dus niet alleen vanaf het printbed, maar dus ook van de eerdere lagen!

Ik heb nu dus besloten: ABS is voor mij te moeilijk, eerst maar eens leren printen met makkelijker materiaal. Een vriendje van me heeft me: 'probeer dat ook eens' aangespoord om PETG te proberen. Dat is toch iets lastiger dan PLA, maar lukt me nu ook best aardig. Sommige dingen gaan in PLA perfect en in PETG eigenlijk vrij belabberd, maar dingen als bekers gaan aardig. Ik moet die yinyang nog eens proberen... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ABS is inderdaad vrij gevoelig spul, het is bijna niet goed te printen als je de printer niet in een afgesloten ruimte hebt staan, het ABS koelt te snel af...

Bij ABS absoluut geen koelfan gebruiken!!!

Daarbij is de temperatuur bij ABS ook behoorlijk lastig goed in te stellen, te koud en het hecht niet aan de vorige laag, te warm en het begint te trekken van hier tot gunder....

Ik heb al wel aardig wat van ABS gemaakt, maar het is niet mijn favoriet...

Als je printje geprint is, laat het dan een tijdje staan tot het helemaal afgekoeld is.

Als je dan wat kleine losse laagjes hebt.... pak een glazen pot met onderin een klein beetje aceton, zet je object op een stukje hout in de pot.
Sluit de pot af en wacht een tijdje, je zult zien dat het ABS een beetje begint te smelten en alles zal waterdicht worden.... gaat ook glimmen trouwens...
Het mooiste gaat het als je een kleine fan in de pot doet en de pot op een verwarmd bed zet.

Probeer het maar eens....

ABS kun je ook met aceton aan elkaar lijmen, dus je kunt je object ook in kleinere delen printen en dan aan elkaar lassen met aceton. Het mooiste gaat het als je een beetje ABS oplost in de aceton zodat je een ABS/aceton-slurry krijgt.

[Bericht gewijzigd door Roches op 24 februari 2017 15:59:52 (11%)]

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
High met Henk

Special Member

wij hebbben alleen ABS en PLA op school op de printer
PLA lost op in water na verloop van tijd
ABS niet, dus ben bezig met wat decals voor 1 van mijn auto's maar moet dus in ABS dacht ik, of zijn er alternatieven? ABS is nl. nogal bros na het printen.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

PLA kun je goed houden door het te schuren, gronden, spuiten en dan in de lak te zetten.

Nog wat, PLA wordt flexibel/rubberachtig als je dat in een aceton-damp hangt....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

@High met Henk

Als alternatief kan je PETG gebruiken :D

Op 24 februari 2017 15:59:02 schreef High met Henk:
ABS is nl. nogal bros na het printen.

PLA is nog veel brosser....

Mijn ervaring is dat PETG bij 245 hartstikke bros wordt. Dat was nu NET niet waar ik PETG voor had gekocht. Bij 240 gaat het prima. Ik geloof dat ik nu 245 voor de eerste laag en 240 daarna gebruik Of beiden 5 graden kouder.

ABS ken je van de lego. Ook dat is absoluut niet bros. Kortom, daar is iets met de instellingen niet in orde. Gezien bovenstaande denk ik dat het de temperatuur is die mogelijk te hoog staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dag allemaal,

Wil jullie toch even nog een kleine update geven over mijn bestelling bij 123-3D.nl Na 15 dagen eindelijk mijn bestelling binnengekregen van mijn direct leverbare producten. Ik raad jullie af om van hen nog te bestellen, hun klantendienst is ook niet echt bereidwillig...

Meerdere verhalen gekregen als ik contact met hen opnam, ze spraken elkaar tegen. In mijn ogen dus puur klanten lokken en als het niet in stock is ze laten wachten.

Print er hier iemand wel eens met PETG?

Bij mijn prints, als ie een retract doet, en even verderop weer verder moet gaan, dan komt er kennelijk tijdens de "move" alsnog wat plastic uit het spuitmondje, zodat er een diagonale "toren" aan m'n object groeit. Als dat aan de buitenkant gebeurt, kan je het er redelijk makkelijk afbreken, knippen of schuren, maar vaak zit het wat afgesloten, dus lastig na te bewerken.

Suggesties over hoe dat op te lossen? Warmer? Kouder, meer retract? minder retract?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn eerste actie zou een grotere retract zijn.
Probeer het eens met dit ontwerp:
http://www.thingiverse.com/thing:8757
Of dit ontwerp:
http://www.thingiverse.com/thing:9804
Die gebruik ik altijd voor fine tunen.

Heb ik meteen even een vraag hier.
Heeft een van jullie ervaring met een Ultimaker Original (Plus)?
Ik zit eraan te denken om er een bij (naast mijn i3) te kopen, maar hoor graag jullie ervaringen.

Op 28 februari 2017 20:13:15 schreef Xest:
Dag allemaal,

Wil jullie toch even nog een kleine update geven over mijn bestelling bij 123-3D.nl Na 15 dagen eindelijk mijn bestelling binnengekregen van mijn direct leverbare producten. Ik raad jullie af om van hen nog te bestellen, hun klantendienst is ook niet echt bereidwillig...

Meerdere verhalen gekregen als ik contact met hen opnam, ze spraken elkaar tegen. In mijn ogen dus puur klanten lokken en als het niet in stock is ze laten wachten.

Xest, als het de allereerste keer is dat je daar besteld, is het normaal dat je bestelling pas na 2 weken toekomt. Eerste maal moeten ze het geld op voorhand binnen hebben. (staat ook ergens op hun site) Ik ben al jaren trouwe klant, en heb alleen maar goeie ervaringen. Sterker nog, ze hebben een "pro-actieve" klantendienst. Als iets plotseling toch niet meer op voorraad is, bellen ze me op, en vragen of ik een ander product wil, of dat ik al wat we op voorraad is, al geleverd wil hebben enzo (zonder meerkost).

P.S. NEE, ik ben geen aandeelhouder ofzo, gewoon een klant ...

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

@rew Ik zou proberen met een lager temperatuur (stapjes van 5 graden terug) maar ook een lagere printsnelheid. PETG gaat bij mij altijd langzamer dan PLA.

Het kan ook zijn dat de flow te groot is. Dat laatste kun je controleren door het object te wegen. Bij het slicen geeft Repetier Host aan hoeveel materiaal er gebruikt gaat worden. Met wat rekenwerk kom je er achter of je flow instelling goed is.

@DutchEngineer Ik ben begonnen met een i3 variant printer. Daar had ik er een stuk of 3 van gemaakt, maar echt lekker hebben ze nooit gelopen. De Ultimaker varianten vind ik toch wel kostbaar en heb uiteindelijk zelf maar iets gemaakt. Het frame is van aluminium buis met erin geperste hoeken. Te koop als materiaal om volières te bouwen. De zijkanten zijn van 3mm mdf. De rest is zelf geprint en besteld her en der op Ebay. Uiteindelijk heb ik er nu en stuk of drie gemaakt en heb mijn i3 weggedaan.