3D Printers - deel 2

@ActiveHouse

Het was zeker niet de eerste keer dat ik hier bestelde. In het totaal al voor meer als 300€ bij hun besteld / gekocht (onder mijn eigennaam). Deze laatste keer viel me tegen, kan begrijpen dat er iets niet in voorraad is. Maar meld dit dan goed op je website.

De klanten dienst vertelde me ook meerdere verties van hun probleem. Eerste reden was omdat ik 2 rollen van hetzelfde besteld had, zei vertelde me "ja dit komt omdat moment maar 1 rol van het filament aanwezig was" (oké dit begrijp ik).

Na dat ik hen vertelde dat een kennis van me 1 dag voor me exact hetzelfde filament besteld had en hij ook moet wachten. Kwamen ze met heel verwarrende verhalen die elkaar tegen spraken.. .

Heb ook geen verzending gehad van men producten die wel in stock waren.

Dit is me niet goed bevallen, als ik producten bestel bij hen voor een printer te maken / upgraden van kennissen bestelde ik ook telkens bij hen. Wel onder de naam van de geen waar de printer eigendom was.

Dit kon hun blijkbaar niets schillen als ik dit vermelde, dit is alleszins de laatste keer dat ik bij hun een bestelling plaatste. Zeker na dat mijn compensatie die ze me beloofde ook nog altijd niet toegewezen is aan mijn account bij hun.

Rd12tf

Golden Member

@rew
Ik druk veel in PETG af, temperatuur tussen 220 en 240 graden C en koelfan aan, zonder fan heb ik ook last van stringing.
Desnoods een tafelventilator gebruiken.
Bij hogere temperaturen verbind PETG met water (hydrolyse), het polymeer vervalt dan in het monomeer, het kan dan bros worden.

Ja, dat van "bros" heb ik gemerkt. Ik print nu 5 graden koeler.

Ik heb van het weekend een object geprint, en de standaard instellingen van Slic3r vinden het niet nodig om de fan aan te doen als een laag meer dan 1 minuut duurt. Daar was ik het wel een beetje mee eens, dus ik heb het zo gelaten. Het object van dit weekend had zo'n kleine doorsnede dat ie de hele tijd met fan heeft geprint....

@Roches hieronder: Ik betaal EUR 21.50 ex btw bij RepRapWorld. Die 17 zal ook wel ex btw zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op 7 maart 2017 08:48:39 (11%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat betalen jullie voor de PETG? Zag bij TME rollen voor ong. € 17,- per kilo...

www.tme.eu/nl

[Bericht gewijzigd door Roches op 6 maart 2017 22:10:08 (15%)]

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Ik heb de pyramide geprint. Ik heb de STL gebruikt die not op m'n HD stond. De timestamp is jul 2012.....

Ik heb natuurlijk meteen de temperatuur iets omlaag gezet (5 graden) en hij is, op het bovenste stukje na prima geprint. Bovenin is de laag zo snel klaar dat ie op de nog hete vorige laag print en dan wordt het een zooitje.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste Forumleden

ik heb ook de k8400 3d printer best wel een goede printer in de toekomst wat aan passingen doen ben nu aan een heated bed de mk2b bezig voor een beter hechting voor abs heb hier al veel tips een trucks gelezen hier toch zeer bedankt dat jullie ervaringen wilt delen

buckfast_beekeeper

Golden Member

Weet niet zeker of ze leveren aan particulieren. Vink plastics is gespecialiseerd in bijna alle kunststoffen.

Honing kan je importeren, bestuiving niet.

@DutchEngineer Ik ben begonnen met een i3 variant printer. Daar had ik er een stuk of 3 van gemaakt, maar echt lekker hebben ze nooit gelopen. De Ultimaker varianten vind ik toch wel kostbaar en heb uiteindelijk zelf maar iets gemaakt. Het frame is van aluminium buis met erin geperste hoeken. Te koop als materiaal om volières te bouwen. De zijkanten zijn van 3mm mdf. De rest is zelf geprint en besteld her en der op Ebay. Uiteindelijk heb ik er nu en stuk of drie gemaakt en heb mijn i3 weggedaan.

Ziet er rigide uit! Waar koop je die alu buisjes? Ziet er ook leuk uit voor wat andere projecten dan een 3D printer.

Ik vind de stepcraft die eerder was geprint er ook goed uit zien, lekker rigide frame.

leveren niet aan particulieren. Vink plastics

Alu buisjes hoekverbinders e.d. koop ik bij https://www.volierezelfbouw.nl/. Als je meer details wil hebben van mijn 3d-printer, laat maar weten. Ik heb er een tijdje geleden een bouwbeschrijving van gemaakt.

bprosman

Golden Member

Als je meer details wil hebben van mijn 3d-printer, laat maar weten. Ik heb er een tijdje geleden een bouwbeschrijving van gemaakt.

Altijd interesse

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik ook. Misschien die bouwbeschrijving hier plaatsen ?

Ik heb er ook interesse in. Volg wel de diverse bouwprojecten op b.v. cnczone maar dat is voor de gevorderden. Dit lijkt me voor een 'leek' haalbaar.

De bouwbeschrijving van de 3D printer is gebaseerd op een kit die ik samengesteld heb. Van die kits heb ik er ongeveer 10 gemaakt. De bouwbeschrijving op zich is leuk om te zien hoe het in elkaar zit, maar daar mee heb je de juiste onderdelen nog niet. Maar wie weet moet ik weer wat kits samenstellen van de laatste versie van de printer, want er zijn weer aanpassingen geweest afgelopen maanden. O.a. verlichting, wat nodig is de winter!

En voor vincent1971. Bij de 3D printer zitten mdf zijkantjes en achterkant. Die worden met een cnc router uitgefreesd. Ook een eigen ontwerp. Met een arduino als besturing voor de motoren en een gcode-sender op de pc. Simpel, maar werkt lekker.

Voor de liefhebbers nog een paar plaatjes.

@Angela, ik zie dat jij met de "temp terug" hint bent gekomen. Nog bedankt! Werkt nu een stuk beter. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een kennis van mij wil een DELTA 3D printer hebben. Zijn plan is dan om de onderdelen te kopen en bij mij te dumpen en te wachten totdat het werkt.....

In de basis is het een "beagle" XXL.

Huidige status is dat ie echt zeer klote print. Enerzijds lijkt het er op dat de temperatuur meting niet goed werkt. Er zit een thermokoppel op die via een AD597 door de firmware uitgelezen zou moeten worden.

Het thermokoppel is een goedkope "type K" uit china. We hebben de temperatuur nu gecontroleerd door er een tweede naast te plaatsen en die met een dure multimeter uit te lezen. Het verschil is rond de 35-40 graden. Heeft iemand een idee waar zo'n verschil vandaan zou kunnen komen?

Het gekke is dat we eerder wel eens heel aardige prints hebben gehad, de temperatuur moet toen beter zijn geweest. Dus hoe kan het zo erg verlopen zijn?

Dan kan je zeggen: Gebruik geen chinese thermokoppels. Maar ik begrijp niet hoe ze dat ding "goedkoper dan gewenst" kunnen maken. Je gebruikt twee draadjes van een bepaalde legering. en die las je op het eind aan mekaar. Klaar is kees. Als ze "verkeerde" legeringen zouden gebruiken, zou er een schaalfactor verschil kunnen zijn. Dat lijkt ook wel enigszins het geval te zijn. Maar als ik hem dan vergelijk met z'n broerje die op de multimeter aangesloten zit, dan zou die dezelfde afwijking moeten hebben.

Dan zeg je natuurlijk: "Verwissel ze even", maar dat is dan weer makkelijker gezegd dan gedaan: de ene zit in de 3D printer verweven en de andere heeft zo'n stekker er aan zitten die in de meter past. Zomaar omwisselen is tricky....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij thermokoppels heb je uiteindelijk weer een overgang waarbij beide draden weer koper zijn. Die overgang vormt op zich ook weer een thermokoppel. Voor een correcte meting moet je die overgang op 0 graden houden. Meestal gebeurt dat niet en hoort er een koude-las compensatie bij. Dat zit in de AD597 ingebouwd, maar dan hoort de koude las daar wel in de buurt te zitten. Zo niet, krijg je temperatuur verschil.

Wat de overige problemen betreft, zou ik de elektronica vervangen door een Arduino en een Ramps1.4, of iets gelijkwaardigs. Dat kun je helemaal naar je eigen hand zetten en zo zit je later niet meer te denken hoe je het oplost. Handig en ook voordelig.

Op 16 april 2017 17:07:42 schreef Angela:
Bij thermokoppels heb je uiteindelijk weer een overgang waarbij beide draden weer koper zijn. Die overgang vormt op zich ook weer een thermokoppel. Voor een correcte meting moet je die overgang op 0 graden houden. Meestal gebeurt dat niet en hoort er een koude-las compensatie bij. Dat zit in de AD597 ingebouwd, maar dan hoort de koude las daar wel in de buurt te zitten. Zo niet, krijg je temperatuur verschil.

Wat de overige problemen betreft, zou ik de elektronica vervangen door een Arduino en een Ramps1.4, of iets gelijkwaardigs. Dat kun je helemaal naar je eigen hand zetten en zo zit je later niet meer te denken hoe je het oplost. Handig en ook voordelig.

Ramps board is leuk echter let op dat je er GEEN heated bed aan hangt. Er gaat wel erg veel amperage door de FET en het bijbehorende connectortje. Kies dan voor een externe fet(s).

Klopt, ik schakel het heatbed niet rechtstreeks. Een extra fet is een mooie oplossing maar heeft ook zo zijn beslommeringen. Ik gebruik er al een paar jaar een auto-relais voor dat 30amp kan schakelen. Niet de meest elegante oplossing maar wel een degelijke en zo frequent schakelt het heatbed nu ook weer niet dat het relais snel defect zal raken.

Zou ik met de standaard firmware de temperatuur van de CPU of iets in de buurt kunnen opvragen? Ik vraag me af of het in de buurt van die AD597 wel 60 graden wordt (kamertemp + 40). De koude las zit inderdaad te ver daar uit de buurt (op kamertemp).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb geen verstand van 3D printers, maar een tip voor de temperatuurregeling:
neem een aparte temperatuurcontroller, en sluit daar een thermokoppel op aan, een K koppel is het meest voorkomende.
Daar kan je een analoog signaal uithalen, die de rest kan aansturen.
Ik gebruik al jaren een E&H temperatuurcontroller en een thermokoppel voor mijn cv regeling, en de temperatuuraanwijzing is plus/min 1 graad accuraat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik ben het deels met je eens. Op deze 3d-printer-controller zit de speciale thermokoppel chip AD597. I zelf zou voor de digitale variant, de max 31855 gaan.
Dit staat lijnrecht tegenover angela's suggestie om terug te gaan naar een RAMPs.

Ik heb er nog een keer over nagedacht. STEL m'n hotend is 240 graden (zoals ik hem zou willen hebben), de koude las is 20 graden en het is in mijn elektronica compartiment 60 graden.

Dan is de thermokoppel spanning, (240C-20C) * 41 µV/C, en die wordt door de AD597 gemeten. Vervolgens compenseert ie voor z'n eigen temperatuur voor 60 graden, en rapporteert dus 280 graden.

Ah! Verrek! Inderdaad werkt dat de kant op dat we observeren.

(Het heated bed zit boven de elektronica. En het bed loshalen en weer vastzetten zorgt natuurlijk voor een calibratie probleem. Vandaar dat dit niet in 5 minuten geprobeerd wordt...).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als ik het goed begrijp maak je gebruik van een Megatronics board. Dat board heeft de mogelijkheid om meerdere ntc's op aan te sluiten. Vervang het thermokoppel voor een ntc. Update de Marlin software en je kan weer vooruit.

Klinkt simpel en dat is het ook. Marlin staat gewoon op internet en een ntc kun je morgen in huis hebben.