Chinese shops .. en hun rariteiten

Excuseer me om nogal danig off-topic te gaan, maar ik begrijp niks van

1 met SMD stuff. Voor die laatste dus een stencil besteld

Waarom een stencil bestellen als er SMD aan te pas komt, en anders niet? Wat is dat eigenlijk, in deze context, een "stencil"? Ik herinner me dat mijn vader zat te zwoegen achter zijn tikmachine en daarna stond te zwengelen aan de stencilmachine, maar hier gaat het wellicht om iets anders :) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zo iets:
https://nl.aliexpress.com/item/SMT-Assembly-Stainless-PCB-St...36205.html

De techniek voor het aanbrengen van de pasta is hetzelfde als wat je vader deed met zijn drukwerk.

Op 22 oktober 2018 15:58:58 schreef rew:
Ik denk dat jij de stencil-info "raar" of "verkeerd" hebt aangeleverd zodat zij wat anders zagen dan wat jij bedoeld had.

Ik betwijfel het, want ik controleer de gemaakte gerber-files. Standaard voeg ik ook een screenshot toe van de totale printplaat, per project (PCB en / of stencil). Bekijk je de gerber-file en hou je de screenshot ernaast, zie je dat die 2 overeenkomen en dat de afmetingen 290 x 190 mm zijn. Dat past prima op een 380 x 280 mm stencil. Kom op zeg, daar ga je toch niet een stencil van 550 x 650 mm voor gebruiken en dan afknippen tot 380 x 280 mm (met bijkomende kosten van $26 per stencil) ?

Van een kant ben ik erg benieuwd hoe zij dan op andere gedachten komen. Van de andere kant, ik heb geen zin in de extra c(r)ommunicatie. Ik zoek liever een ander op die het wel meteen begrijpt en uit kan voeren.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Bij ieder stencil staat een "usable area" die behoorlijke marges aan de zijkant houdt.

Jou 290x190 zit precies op de grens van die "usable area" die ze opgeven voor de 380x280 buitenmaat stencil.

Mogelijk tript hun software net op de 0.1 mm die je "buiten de lijntjes" gaat. Mogelijk hebben ze last gehad met mensen die steeds een mm verder buiten de lijntjes proberen te kruipen en hebben ze besloten stricte grenzen te hanteren.

edit: Ander verhaal....

Ding komt maar niet aan, dus klagen dat het niet aangekomen is. Standaard: "laten we nog een weekje wachten", mijn standaard antwoord: "prima doen we!" dus na een week: 't is er nog steeds niet. Standaard: "Zal ik het opnieuw sturen?", mijn standaard antwoord: "liever niet, liever geld". hun antwoord: "ok prima, welk paypal adres moet het heen?"
Gewoon de standaard vertragingstactieken in de hoop dat je het ondertussen een keer zat wordt. Maar stug volhouden en een dag later heb je je geld terug....

Een week later: dingdong. POSTNL: pakketje..... Ja hoor daar is ie dan.

Dus zoals beloofd: "Hij is toch aangekomen, maar wel beschadigd." Wederom ben ik bekend met de procedure: Kan je hem locaal door een expert laten fixen? Dan geef ik je wat geld terug... Dus ik: dat is goed... Ik stel voor dat julle me $0.8 teruggeven, dus dat ik jullie nog $9 betaal. Wat is jullie paypal?

Dan krijg ik "bedankt voor je begrip".

De $9.80 die ik terugkreeg komt van een andere paypal account dan waar ik heen betaald had. Dus ik weet echt niet waar ze de her-betaling op willen hebben.

Anyway. Het ziet er naar uit dat ik geen paypal adres van ze krijg om te betalen. :-(

[Bericht gewijzigd door rew op 24 oktober 2018 15:24:14 (58%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew:
Wat betreft je suggestie over die 0.1 mm : nee, want alles zit binnen de lijnen en ik heb (toch nog) een toelichting gegeven.
Ik heb "Peter Pan" aangegeven dat ik meerdere printjes op de gehele sheet heb staan, waarbij de boven en onderkant zitten. En dat ik uiteindelijk de frameless sheet dan ga opknippen voor elk projectje.

Reactie : Oh, maar je kunt ook van elk projectje een sheet laten aanmaken. Maar dan moet je nog wel rekening houden dat die dan wel groter moet worden dan de print zelf, want je wilt natuurlijk de onder en bovenkant hebben.

Ik had al zo'n idee dat ik mijn tijd stond te verknoeien met het geven van een uitleg / toelichting...

Gelukkig zijn er bedrijven die het wel meteen begrijpen. Ik was van plan om het te sturen naar smtstencil.co.uk, maar die site werkt wederom niet. Ik dacht eerst dat het aan de instellingen van mijn PC lag, maar hetzelfde probleem bleef, toen ik het via de mobiele telefoon probeerde te bezoeken. Het blijkt een probleem te zijn met een verlopen veiligheidscertificaat voor de site.

Ik heb geprobeerd om Andy (eigenaar), 2 dagen geleden, zelf rechtstreeks te mailen, maar die leest zijn mail niet (dagelijks). Tsja, dat schiet niet erg op. Kortom, troubles in PCB-land.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik merge (bijna)(*) altijd meerdere projecten tot 1 stencil. Ik lever dan een zip in met alleen een GTP bestand. Aanvinken dat je TOP wilt hebben en klaar.

(*) Net een project waarbij ik niet kon wachten om eea te mergen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Had voor mijn Reflow oven een 9V/12W open frame trafo nodig. Eerst een rond gekeken in NL. De leveranciers hadden ze niet op voorraad. Levertijd pas medio december.
Dus maar in China besteld. Kwa prijs was het verschil niet zo groot. Na 2 weken binnen, ingebouwd en de uitgang bleek 8V (zie eerste foto). Leverancier gemaild en gevraagd of ze toevallig de trafo verkeerd gelabeld hadden. Het label gaf wel 9V aan.
Daar ik een 9v trafo nodig had, gevraagd of ze een ander exemplaar konden opsturen.
Dat was geen probleem ze zouden eerst hun voorraad even controleren of die wel 9V waren. Na controle bleken ze wel prima te zijn. Ik had waarschijnlijk een verkeerd exemplaar. Aangezien ik beetje begon te twijfelen over hoe ze gecontroleerd hebben, de vraag gesteld of ze de labels hebben gecontroleerd of dat ze ook daadwerkelijk gemeten hebben.

Krijg ik foto terug van de meting. Trafo geeft ruim 10V (onbelast) aan. Met als bijgevoegde verklaring. Trafo's hebben nu eenmaal een tolerantie maar we kunnen uw trafo niet leveren in 220V uitvoering (??). Vervolgens gehele bedrag, incl verzendkosten teruggestort gekregen.

Op zich nette service waar ze niet echt rijk van zullen worden.....

GJ_

Moderator

Als je in een 220Vac trafo 230Vac stopt zal er best meer uitkomen dan die 9V dunkt me. Of had je werkelijk 220V?

Op 5 november 2018 10:18:52 schreef wvdakker:
Krijg ik foto terug van de meting. Trafo geeft ruim 10V (onbelast) aan.

Dat lijkt me voor zo'n trafo toch normaal?

deze trafos doet een regulering van 12%, dus officieel 10.08 onbelast. Maar kijk je naar de 3W versie dan zit je aan 25% regulatie, dus max 11.25V (waarschijnlijk onbelast). En die chinese trafo kan best wel eens kwa kwaliteit met de farnell-trafo van 3W overeenkomen.

Op 5 november 2018 17:09:01 schreef rew:
[...]Dat lijkt me voor zo'n trafo toch normaal?

deze trafos doet een regulering van 12%, dus officieel 10.08 onbelast. Maar kijk je naar de 3W versie dan zit je aan 25% regulatie, dus max 11.25V (waarschijnlijk onbelast).

Ok dat kan ik nog begrijpen. Alleen mijn trafo kwam niet verder dan bijna 8.1V en dat lijkt me toch niet normaal voor een 220V/9V trafo.
Bloktrafo's van 9V die ik heb zitten allemaal rond de 9.0xV.

De China trafo zou secundair 9V/2A moeten zijn. 10V onbelast ok, 8V onbelast voor mij niet ok.
Of mis ik hier iets essentieels?

Trafo is 2VA, geen 2A, 9V/2A => 18VA trafo

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 november 2018 20:40:56 schreef Roland van Leusden:
Trafo is 2VA, geen 2A, 9V/2A => 18VA trafo

Vertel dat de chinezen even :) Zo staat het wel op de trafo.
En ja 9V/2A = 18VA.

Thevel

Golden Member

Er staat toch duidelijk 2VA

Op 5 november 2018 21:00:46 schreef Thevel:
[bijlage]
Er staat toch duidelijk 2VA

Pollens.... was me nog niet eens opgevallen :)
Thanks. Blinde vlek.

Ze meten wel lekker veilig met zo'n lekkere grote 220v strip, even de hand op de verkeerde plaats en weer een nieuwe chinees nodig

Er zijn meer dan 1,3x109 Chinezen. Eentje meer of minder ziet niemand.

De meter wijst 10.15 VAC aan. Waar die spanning vandaan komt kan ik niet zien.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 5 november 2018 22:53:21 (36%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Thevel

Golden Member

De meter wijst 10.15 VAC aan. Waar die spanning vandaan komt kan ik niet zien.

Zo te zien gewoon uit de trafo...

Ik zie vanaf de meter een rode draad die rechts uit het beeld verdwijnt. Wat daar verder aan vastzit? Ik weet het niet.
Ook zie ik vanaf de meter een zwarte draad. Die verdwijnt onder de hand van de Chinees. Waar die naar toe gaat? Ik zou het niet weten.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Thevel

Golden Member

Hmmm, je bedoeld dat de meting ook fake kan zijn.

Op 5 november 2018 20:33:13 schreef wvdakker:
[...]

Ok dat kan ik nog begrijpen. Alleen mijn trafo kwam niet verder dan bijna 8.1V en dat lijkt me toch niet normaal voor een 220V/9V trafo.

Je hebt gelijk. Die 8.1V hoort bij een 6- of 7V trafo. Maar dat jij de boel afkeurt als ze laten zien dat hun trafos normaliter > 10V onbelast geven, dat snap ik niet.

[OT]Hoe lang heb jij die multimeter al? Ik heb de mijne in 1987 gekocht.

Op 5 november 2018 23:51:17 schreef rew:
[...]Je hebt gelijk. Die 8.1V hoort bij een 6- of 7V trafo. Maar dat jij de boel afkeurt als ze laten zien dat hun trafos normaliter > 10V onbelast geven, dat snap ik niet.

[OT]Hoe lang heb jij die multimeter al? Ik heb de mijne in 1987 gekocht.

Ik heb niks afgekeurd. Ik heb alleen aangegeven dat ik de 8V niet accepteer. De meneer zou even zijn stock controleren en die waren prima zei hij. Ik vroeg hoe hij dat geconstateerd heeft. Daarna kreeg ik een foto van een meting dat deze ook een afwijking had en hij heeft direct het geld teruggestort.
Bij mijn weten heb ik de 10V niet afgekeurd. Sterker nog ik had die nog wel geaccepteerd maar geld stond al op mijn rekening.

Poeh, ik denk ook al sinds die tijd.

Thevel

Golden Member

maar geld stond al op mijn rekening.

Dat is toch wel weer netjes!

deze week ook wat ellende gehad met verschillende packetjes die niet zijn aangekomen.
had ik vorige week al een verkoper gemaild om mijn protection op ali te verlengen omdat het packetje niet is aangekomen. (+60dagen al).
kerel stuurt mij terug dat het al op sinds de 24ste bij het lokale postkantoor in belgie ligt en geeft hierbij een screenshot van de tracking door (volledig in het chinees).
ik dus naar het postkantoor en daar zoeken ze dat nr op en zeggen ze mij dat het nooit in belgie is aangekomen. dus ik weer naar huis.

heb mijn vrouw de chinese tekst laten lezen en het enige dat er staat
22ste pakket opgemaakt
23ste pakket vrijgegeven door douane in china
24ste aangeboden voor lucht transport.

mailtje terug naar de verkoper dat er enkel staat dat het aangeboden werd om te versturen, maar nooit via het vliegtuig in belgie is aangekomen.
kreeg mail terug dat hij het geld gaat terugbetalen...

heeft hem dus toch geprobeerd mij wijs te maken dat het pakket hier al ligt, omdat ik toch geen chinees kan lezen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

https://www.17track.net/nl <-- vul daar eens dat nummer in en klik op vertalen naar...

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 7 november 2018 10:05:06 (87%)]

idd, vertaald goed. dat chinese deel is datgene dat de verkoper me doorstuurde als screenshot.
komt op hetzelfde uit. 24ste verstuurd met vliegtuig maar nooit aangekomen in belgie (of nooit op het vliegtuig geraakt).

[Bericht gewijzigd door fcapri op 7 november 2018 10:44:34 (21%)]

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken