Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

De eerste twee bat54 datasheets die ik vond vermelden "L4", "L42", "L43" en de andere KL1, KL2, KL3...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Antwoord is al gegeven. Maar die diode gaat niet voor niets stuk; er zal wel meer kapot zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Bij de diode zit en IC, U501 maar op de foto is het type onleesbaar.
Welk type is het? Mogelijk is via de datasheet van het IC te achterhalen hoe het circuit in elkaar zit en welke diode er in hoort.

maartenbakker

Golden Member

Voor een betere vindkans of anders voor het nageslacht is het misschien handig om de gegevens in tekst erbij te vermelden en aan te vullen.

Positienummer diode D501 in het primaire deel van de standbyvoeding
Voeding Fortron type FSP163-4F501
Philips codenummer voeding 2722 171 90677
Typenummer televisie ??????

Op 10 februari 2018 23:21:13 schreef Arco:
Antwoord is al gegeven. Maar die diode gaat niet voor niets stuk; er zal wel meer kapot zijn...

Ah ik zag niet direct dat dat antwoord op die vraag sloeg. De eerste vraag is eigenlijk of het zeker is dat die diode stuk is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 februari 2018 23:25:36 (34%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 10 februari 2018 23:25:25 (99%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

We slopen, pardon, demonteren allemaal wel eens elektronica, al is het maar om te weten te komen hoe het in elkaar zit.
Nu heb ik 2 stuks (computer)DVD/CD spelers gedemonteerd,
De motoras die de CD/DVD aandrijft bevat een rechthoekige holle ruimte waarin 8 kogeltjes van 3mm vrij kunnen rondrollen.
De kogeltjes zijn "antimagnetisch" waar mee ik bedoel dat ze nauwelijks worden aangetrokken door een magneet, waarschijnlijk RVS.
De foto met daarop de zichtbare kogeljes, is de onderzijde, zoals ze gemonteerd zijn.
Ze liggen en rollen dus op de (RVS)metalen ring, die op zijn kop is afgebeeld.
Het hart van de kogeltjes vormt een cirkel van 23 mm, met in het midden een neodymium magneet die de DC/DVD klemt, na het sluiten van de lade.

Nu vraag ik me af, waar dienen die 8 vrij rollende kogeltjes voor?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

die kogels zorgen als de cd of dvd zwabbert dat die de balans verbeteren zodat de cd niet meer vibreert. vooral in pc spelers is dit vanwege de hoge draaisnelheid, een gewone cd speler heeft dit niet nodig.

de kogels zijn van niet magnetisch materiaal, omdat de cd tafel vaak magnetisch is zodat de houder bovenop de cd op zijn plaats blijft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag allen

Ik ben benieuwd wat de waardes van deze mkp condensatoren zijn? Volgens mij zijn ze het zelfde kwa type nummer alleen verschillen ze van grootte.

Gr.

maartenbakker

Golden Member

Het zijn allebei 305VAC X-klasse condensatoren van Epcos, inderdaad dezelfde serie (bovenste nummertje op de zijkant) maar de waardes (470n respectievelijk 680n, onderste regel op de bovenkant) zijn wel verschillend. Waarschijnlijk is de kleinere ook een wat nieuwere variant.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 februari 2018 22:41:06 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 11 februari 2018 22:37:38 schreef maartenbakker:
Het zijn allebei 305VAC X-klasse condensatoren van Epcos, inderdaad dezelfde serie (bovenste nummertje op de zijkant) maar de waardes (470n respectievelijk 680n, onderste regel op de bovenkant) zijn wel verschillend. Waarschijnlijk is de kleinere ook een wat nieuwere variant.

Op de zijkant staat wel hetzelfde! daarom beweert hij dat ze "hetzelfde" zijn.
@Maarten: Net je bericht veranderd?
Ik mis de eerste regel daar stond: "Hoe kom je erbij ......" :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

Zoiets blijft altijd lastig... :)
De zijde waar dezelfde tekst staat is eigenlijk de voorkant, waar de waarde staat is de bovenkant. Op de zijkanten staat niets...

zijkant:
zijde die niet de voorkant, achterkant, bovenkant of onderkant is

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 11 februari 2018 23:11:45 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 11 februari 2018 22:50:07 schreef vergeten:
[...]
Op de zijkant staat wel hetzelfde!

Klopt, ik had alleen de bovenkant gelezen waar de eerste regel wel degelijk anders is en snel aangepast toen ik zag dat de zijkanten hetzelfde waren. Als je bij Epcos gaat zoeken zal de bovenste regel op de bovenkant waarschijnlijk iets met een type binnen de serie zijn of zelfs alleen maar een productiecode. De serie en de basiseigenschappen van die serie staan op de zijkant.

Hoe dan ook zijn de waardes anders, dat staat wel bovenop.

P.S. Dat is dus ook een van de redenen dat je nooit berichten direct boven het jouwe quote. De eerste minuten is de kans het grootst dat die nog aangepast worden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 11 februari 2018 23:43:34 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit is een 3.3V regelaar op een Arduino Pro-Mini.
Heeft iemand een idee welk type dit is?
Dit in verband met de maximale ingangsspanning.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Arco

Special Member

Zou een micrel MIC5205 of equivalent moeten zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De maximum ingangsspanning staat vast wel ergens vermeld voor de arduino

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Arco : bij Micrel 5205 is de opdruk KB33. Ik dacht al zulke exemplaren gezien te hebben op andere Pro-Mini's.
Nog andere hebben een LG33 regelaar (Micrel 5219)

@benleentje : de officiële Pro-Mini is max 12V. Dit zijn chinese klonen.

De Pro-mini in kwestie die opgeblazen werd door vermoedelijk te hoge ingangsspanning heeft een regelaar met zelfde symbool en opdruk S2OC.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt Arco, die zal het zijn.
Dat verklaart waarom bij voeding met een 2-cel Lipo (8.4V) de regelaar erdoor vliegt.
De marking code vind ik echter niet terug.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Arco

Special Member

Marking is hier te zien: https://nl.aliexpress.com/store/product/ME6211C33M5G-ME6211-3-3V-SOT23…
(het MicrOne logo staat er ook op...)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 13 februari 2018 21:49:11 (13%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet iemand wat dit is?
Het is een componentje uit een vaatwasser.

Ik vermoed een vrijloop diode of misschien een thermistor maar ik kan aan de hand van de opdruk niets vinden.

[Bericht gewijzigd door richard.k op zondag 25 februari 2018 18:54:24 (14%)

als het in serie met die spoel of trafo zit, zal het een temperatuur beveiliging zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik sluit me aan bij testman.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten