Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Geen TNY of LNK zou heel goed kunnen. Het nummer op de trafo is van Siemens, dan zou je half om half verwachten dat er ook een IC'tje van Infineon inzit, ik ben even kwijt hoe die exact heten; iets van ICE-Switch ofzo?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 3 februari 2018 21:55:16 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit manual heb ik al. Maar er staat zo verrecte weinig in dat je daarmee op de printen niets kan herkennen. Toch bedankt voor je reactie. Alleen bekent dat het om IC-1 gaat en dat is alles. In de geleverde deelschema's vind je deze voeding niet terug.

Arco

Special Member

Het is een bijeengeraapt boeltje, niet alleen van Siemens. (relais is van Omron, tantaaltjes van Wurth...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb je een sms gestuurd !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 3 februari 2018 21:57:18 schreef bobbes1:
Dit manual heb ik al. Maar er staat zo verrecte weinig in dat je daarmee op de printen niets kan herkennen. Toch bedankt voor je reactie. Alleen bekent dat het om IC-1 gaat en dat is alles. In de geleverde deelschema's vind je deze voeding niet terug.

Kun je niet ergens zo'n apparaat huren? Kun je zien wat er in zit.

Hoi buzzy, aardig idee maar je komt ze weinig tegen. Ze waren indertijd ruim 3000 euro.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 februari 2018 21:57:53 schreef Arco:
Het is een bijeengeraapt boeltje, niet alleen van Siemens. (relais is van Omron, tantaaltjes van Wurth...)

De reden dat ik een Infineon IC verwacht, is dat het niet heel erg ongebruikelijk is dat de voedingsontwerper van een referentie-ontwerp uitgaat. In zo'n referentie-ontwerp zal voor Infineon vaak ene trafo van Siemens staan, terwijl het niet raar is dat de ontwerper voor onderdelen die meer standaard zijn, andere leveranciers gebruikt. Zeker als er waarschijnlijk geen LNK of TNY gebruikt is, lijkt de kans zeer groot dat er een IC van Infineon inzit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beste CO'ers, hartelijk dank voor jullie hulp. Eerst maar eens even uitgetekend hoe de schakeling er nu uit ziet op de print. Bussy dacht aan een UC-3843 maar die werken volgens het datasheet met een externe MosFet. Daar is in dit geval geen sprake van. Het idee van Arco en FS dat dit wel eens een IC uit de TNY serie kan zijn lijkt dan ook zeer aannemelijk. De serie 278-279 mist een poot op 3 en in mijn geval ontbreekt poot 6. Daarna een verwijzing naar de TNY serie 263-268. Qua lay-out zou dit heel goed kunnen. Als je het datasheet plaatje vergelijkt met de bestaande print herken je hier veel overeenkomsten in. Aangezien deze machine op 230 V. draait wordt het of type TNY-266 of 267 e.e.a afhankelijk van het vermogen. Het bestaande trafootje is 22 x 20 mm. Voor de TNY-266 wordt aangegeven een kern EE-13 en voor een TNY-267 een kern EE-22. Deze laatste lijkt dus het meest waarschijnlijk. Ik ga dit IC bestellen dan kan het er dinsdag ingezet worden uitgetest.
Ook heb ik nog even wat andere mensen gevraagd of zij een dergelijke machine weten te staan want dan kan ik even een blik op het inwendige werpen om meer zekerheid te hebben v.w.b. het juiste type IC.
Zoals Arco aangaf lijkt het een bij elkaar geraapt zooitje. Ook de documentatie is veel summierder dan ik van ESAB gewend ben. Dit komt omdat deze machine niet bij ESAB Zweden ontwikkeld en gefabriceerd is. Deze machine is in Duitsland geproduceerd.
Zelf zit ik al zo'n 55 jaar in het electronica vak maar ik verbaas me telkens weer wat er hier op het forum aan kennis en ervaring aanwezig is.
Ook dat iedereen bereidt is om te helpen. Dank daarvoor.
Als het nieuwe IC erin zit en het geheel mocht weer werken dan laat ik dat zeker nog even weten.

zou de primaire elco ook vervangen, kom die ic's ook weleens in de 1e reeks led noodverlichting tegen, daar ligt het standaard aan de slechte elco's primair welke in serie staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Meet voor de zekerheid ook nog het trafootje na, bij mijn geval wat ik eerder beschreef was door het defecte ic de primaire kant onderbroken, misschien ook bij jou het geval.

LetterHenk

Golden Member

Uit Deurne nam ik deze C'tjes mee, maar kan er niks over vinden.
Ze meten ± 2.2uF, Het zijn denk ik Siemens tantaaltjes 2.2uF 20V. Kan dat kloppen?

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Dankje, dat is weer indrukwekkend snel Arco :)
Heb je dit nu op de plank liggen, of zoek ik niet goed?
Ik verbeter mijn google skills graag.

Action expresses priorities LH
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Dat is een mooie link Arco. Moet je ook nog de weg in weten, er staat veel.

Action expresses priorities LH

[attachment=0]ben op zoek naar gegevens van een smd met opschrift b6 eob zit op een ventilator regeling fabrikant wil alleen een complete print leveren.zie cirkel op foto.

[Bericht gewijzigd door erik56 op zaterdag 10 februari 2018 18:36:09 (11%)

Kan je foto plaatsen van het component.

Arco

Special Member

Een klein beetje informatie (behuizing bijv.) en/of foto zou wel handig zijn, meesten zijn niet helderziend... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad en formule met minimaal meerdere onbekenden en die is niet oplosbaar.
Zoektocht van 2 seconde: http://www.s-manuals.com/smd/b6

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

Recent noemde electronupdate in een teardown van een Philips LED filament lamp (link) een SMD codebook (link), wat misschien nuttig kan zijn in gevallen als dit. Verder ben ik het wel eens met henri62, beetje meer info en inspanning om een beantwoordbare vraag te stellen zou wel fijn zijn.

wat is de waarde van deze diode ?

dit staat er op T2D22

alvast bedankt

Ik wilde reageren met 'ongeveer 10 cent, 5 als je er 10 bestelt' maar de info er over is lastig te vinden.
Waar in de schakeling zit ie?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
flash2b

Special Member

Het is een TVS diode. Zie: http://www.repdata.de/wbb2/index.php?page=Thread&threadID=82013

Op internet is dit te vinden: 10V, 0.5W, SILICON, UNIDIRECTIONAL VOLTAGE REGULATOR DIODE, DO-35

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 10 februari 2018 20:22:01 (12%)

Evarist

Golden Member

Is B6 geen BAT54 diode?
Hoeveel pinnen heeft de component.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Dit topic is gesloten