Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Thevel

Golden Member

Een varistor dus, qua reactie is het ook een echte NTC weerstand maar ik vond meer dan 20M ohm wel wat veel voor een NTC.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
LetterHenk

Golden Member

Na een veel te lange elektronica winterslaap terug van weggeweest.
Ik presenteer hier een HP oven controlled device waarvan ik niet zo goed weet wat het is.

Het is door mij uit een container gevist op een plek waar oude meetapparaten werden gesloopt voor de metalen. Een treurige aanblik. Ik zag dit dingetje liggen en dacht meteen dat is vast eoa referentie uit een meetapparaat. Maar wat het nou precies is weet ik niet. Een spanningsreferentie of een kristal of iets anders. Er staat op dat het gemaakt is door Klixon, maar ik kan mij niet voorstellen dat het een temperatuurbeveiliging is.

Google ondersteboven houden heeft niks opgeleverd. Dus toch maar voorzichtig open gemaakt.
Zie de foto’s.
Er komen 5 draden uit. Waarvan 3 uit een zichtbaar ingegoten component (halfgeleider?) en twee naar, wat ik denk, een heater/weerstand oid. Over de paarse en wit-paarse draad meet ik 64 Ohm.
De andere draden heb ik geen metingen op verricht omdat ik niet weet of ik de boel daarmee sloop.

Action expresses priorities LH
Hugo Welther

Moderator

Dit is een TCXO temp. conrollled X-tal oscillator.
Even Google op het HP partnummer.
http://www.etestparts.com/Search.aspx?Mfg=H-P&Page=18

10MHz type http://www.hparchive.com/PARTS/HP-Parts-List-1973-74.pdf

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op vrijdag 3 februari 2017 10:26:25 (20%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb ook weer eens wat in de oude doos gevonden: 2 ILP ringkern trafo's. Maar nu: Wat is de uitgangsspanning/stroom van die dingen?
Het zijn de typenummers: 49732 en 69805
Het eerste cijfer is het vermogen 4=120VA (95x45mm), 6 is 225VA (110x50mm).

Maar er is hier wat bijzonders aan: De trafo's hebben allebei 3 gescheiden secundaire wikkelingen (lijken allemaal even dikke draad te hebben) en, zo lijkt, een primaire wikkeling.
Geen enkele tabel van Amplimo/ILP die ik gevonden heb matcht met de laatste 3 cijfers.

Kleuren draad: GS/BL (prim), VI/GN, ZW/WT, RD/GE (sec)

Ik heb zo'n idee dat het specials zijn of misschien uitgangstrafos van een buizen versterker? Daarom heb ik er ook nog geen 230V op gezet.

Iemand een idee wat het precies voor trafo's zijn?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hugo Welther

Moderator

Kan ook alleen een gloeistroom trafo zijn.
Zet een wisselspanning van 6V op een secundaire en meet de spanningen op de andere aansluitingen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Sine

Moderator

Op 3 februari 2017 10:24:18 schreef Hugo Welther:
Dit is een TCXO temp. conrollled X-tal oscillator.
Even Google op het HP partnummer.
http://www.etestparts.com/Search.aspx?Mfg=H-P&Page=18

10MHz type http://www.hparchive.com/PARTS/HP-Parts-List-1973-74.pdf

TCXO is een Temperature Compensated XO

Dit is een OCXO, een Oven Controlled XO

LetterHenk

Golden Member

Op 3 februari 2017 10:24:18 schreef Hugo Welther:
Dit is een TCXO temp. conrollled X-tal oscillator.
Even Google op het HP partnummer.
http://www.etestparts.com/Search.aspx?Mfg=H-P&Page=18

10MHz type http://www.hparchive.com/PARTS/HP-Parts-List-1973-74.pdf

Dankjewel Hugo! Toch nog een stukje internet overgeslagen :)
Verder is er helaas niet veel over te vinden, dus aansluiten zal proefondervindelijk moeten denk ik.

Action expresses priorities LH

Ik ben op zoek naar de volgende luidsprekerschakelaars in het rood omlijnd, van een Pioneer SX-229 tuner versterker. Waar kan ik deze of equivalenten eventueel kopen?

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb ook weer eens wat in de oude doos gevonden: 2 ILP ringkern trafo's. Maar nu: Wat is de uitgangsspanning/stroom van die dingen?
Het zijn de typenummers: 49732 en 69805
Heet eerste cijfer is het vermogen 4=120VA (95x45mm), 6 is 225VA (110x50mm).

Dat kunnen signaal lijntrafo's zijn voor 100 volt geluidsinstallaties

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Hensz

Golden Member

Op 8 februari 2017 20:39:02 schreef pa3gws:
Farnel heeft deze.
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Search?pageSize=25&amp…

Als deze direct de luidsprekers moeten schakelen, dan heb je denk ik niet genoeg aan de 100mA die deze schakelaars maximaal kunnen hebben.

Don't Panic!

@ pa3gws en Henz. bedankt voor de info, ik had ze later op de avond bij digi-key nog gevonden maar de verzendkosten zijn te groot.
Ik denk niet dat de originele schakelaars meer stroom kunnen verdragen. Dat kan ik toch enigszins afleiden uit het kleine formaat van de schakelaars. Ik zal ze via Farnell bestellen aan de hand van jullie inbreng

Weet iemand een link naar een datasheet van deze "T13V" dingen?

Wat mij betreft ziet het er naar uit alsof het "surge arrestors" zouden kunnen zijn.

D'r staat dus links in beeld een heel rijtje van die dingen, en rechts zie je een zijaanzicht van nog eens een rijtje.... Zoals je kan zien, het bijschrift is "Fxx", dus dat zou op een fuse wijzen....
(Excuses voor de kwaliteit. Het is een crop uit een telefoon-foto :-) ).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Polyfuse?

Maar een surge arrestor in wat voor vorm dan ook zou tussen signaal en ground staan, een fuse juist in serie. Als je wat meer kunt zeggen over de "plaats" van het onderdeel dan is het één of het ander vast uit te sluiten.

Herkent iemand het logo misschien? De X lijkt eigenlijk meer tweemaal een V, met de punten in elkaar gehaakt.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 14 februari 2017 13:48:27 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Toch simpel, F16 is een straaljager!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

@DutchEngineer: Thanks a lot. Hans... :-)
@jochem: Ding is 6 uur 45 vliegen hier vandaan. Effe de multimeter er in steken is niet zo praktisch.

Nieuwe: Ik heb een strip met hall-sensor in m'n bakje hall-sensors liggen... Dateren van voordat ik wist dat het handig was om iets aan identificerende dingen er bij te houden. :-( Anyway, Het zal wel een hall sensor zijn. Zit in zo'n typische hall-sensor-sip behuizing. Er staat op:

code:

 175
 943d

En... On a related note... (een beetje vereenvoudigd).

Ik heb een hallsensor die diep ingebouwd is. Er komen drie draden uit. Noem ze A, B en C. Tussen A en B meet ik in diode stand 1200mV de ene kant op en 900 mV de andere kant op. C doet niets in beide richtingen naar beide andere pins.... Suggesties over de ABC -> GND/OUT/VCC mapping?

Edit: wat metingen aan hall sensoren:

code:

    a3144  ss49E unknown1

1   vcc    vcc    ??
2   gnd    gnd    ??
3   out    out    ??

1-2 inf   640    inf
1-3 inf   1500   inf
2-3 inf   inf    inf
2-1  1420 1270   inf
3-1 1900  870    inf
3-2 700   600    713

zw-rood.

     unknown2
a-b    1200
a-c    inf
b-c    inf
b-a    900    
c-a    inf
c-b    inf
zw-rood.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Goedemorgen!
Ik heb een vraag; ik heb uit wat onderdelen deze 3 overgehouden maar kan ze niet thuisbrengen. Kunnen jullie mij helpen met info hierover?
Dank alvast!

Dit zijn keramische schijfcondensatoren voor hogere spanningen.
En worden vaak gebruikt ter ontkoppeling van de voedingslijnen voor HF signalen. De middelste condensator heeft een waarde van 2200pF (222M) en de spanning zal iets van 2kV zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hi Knutselbeer,

Grote kans dat dit condensatoren zijn die meestal in geschakelde voedingen gebruikt worden.

Het type dat tussen de 230V netspanning en de ground van de uitgang van de voeding.

Deze dienen om stoorsignalen te beperken in je te voeden schakeling.

Bij twee van de onderdelen kan ik 400V wisselspanning herkennen.
De buitenste zijn waarschijnlijk 1000pF en de middelste is 2200pF.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Gezien de opdruk van keurmerken inderdaad Y1 of Y2 condensatoren. Niet gebruiken op de plaats waar een 2kVDC hoort (die er inderdaad ook zo uitziet).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 14 februari 2017 13:43:34 schreef Jochem:
Herkent iemand het logo misschien? De X lijkt eigenlijk meer tweemaal een V, met de punten in elkaar gehaakt.

Wickmann, tegenwoordig onderdeel van Littelfuse.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Hoe onderscheid je een kersmische condensator van een varistor. Vaak zijn ze allebei blauw....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
chuckie

Honourable Member

Een eerste teken vind ik altijd dat bij varistors de pootjes schuin tegenover elkaar staan (niet altijd) en meestal staat er een K op met daarachter de knikspanning.
VDR's meten altijd zeer hoogohmig en bij die knikspanning gaan ze heel snel naar de o toe...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Dit topic is gesloten