Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

Op 19 mei 2018 16:07:32 schreef Thevel:
Op de foto lijken beide IC's dezelfde lengte te hebben, de 16 pens lijkt dus een kleinere pitch te hebben.
Of komt dat door de foto?

Nee. Ze hebben dezelfde pitch. Maar ze zijn wel alletwee ongeveer 0.8" lang. Kijk maar eens goed....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij het eerste IC zijn de buitenste pootjes misvormd.
De buitenste slab is aan beide kanten afgekapt.
Waarschijnlijk is er tijdens de assemblage bij het afknippen van de stansband is er mogelijk iets fout gegaan waardoor deze halverwege de pitch werd afgesneden.
Vervolgens is deze verkeerd in de mold gekomen.
Zie het als een zeldzame postzegel met een misdruk.

Absoluut niet.

Als je je chips netjes op voetjes (of een solderless breadboard) op een 0.1" pitch raster wil zetten kunnen ouderwetse chips (zoals de onderste) niet direct naast een broertje staan. De bovenste wel. In dit geval maakt het niet uit, je krijgt precies 1 chip per 8 posities in je grid....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hubie

Special Member

Op 19 mei 2018 08:13:24 schreef Hugo Welther:
In de jaren 60 en 70 hadden bijvoorbeeld Yaesu en Kenwood tranceivers oktal stekkers voor de voeding. Afhankelijk van de bedrading was het 12V of 220V (net)voeding. Later een Jones connector.

Nu je het zegt(schrijft)ja,er begint opeens een belletje te rinkelen. ;-)

Arco

Special Member

Ik bedoelde eigenlijk de ELL80 i.p.v. de ECLL800...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 mei 2018 16:26:35 schreef Arco:
Als 't een custom versie van de 4093 was geweest, had Motorola daar vast wel een specifiek nummer of code opgedrukt...
Lijkt inderdaad eerder een omgekat (waarschijnlijk minder populair) 16 pins cerdip ic...
Bovenste ic lijkt waarschijnlijk kleiner omdat 't iets verder weg staat, en de buitenste pootjes maar 'half' zijn...

Ik heb dat eerder gezien dat de MIL SPEC uitvoering in CERDIP van sommige IC's een andere pinout heeft en meer pinnen als de plastic versie.
Dan moet je echt een oud databoek opgraven om dat nog ergens te vinden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

De ELL80, bestond uit twee dubbel penthoden, een soort dubbele EL84.
Daar kon je (vroeger dagen) een mooie FM zender eindtrap van maken.
Een QQE06/12 is alleen wel veel beter.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@henri62
Heb je een link als voorbeeld? Er staat nogal wat aan oude databooks online.

Op 19 mei 2018 12:54:56 schreef Thevel:
[...]Mazzelpik. :) :)

Zijn dit dan intussen zo'n zeldzame buizen dan?
Op eBay kon ik er maar ééntje vinden waarvan de prijs niet bepaald goedkoop is.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 20 mei 2018 00:26:13 schreef markce:
@henri62
Heb je een link als voorbeeld? Er staat nogal wat aan oude databooks online.

Nee helaas niet, ik heb dat uit mijn "geheugen" moeten putten van 35 jaar geleden toen ik dat ooit ben tegen gekomen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Bij het opruimen van mijn werkkamer kwam in deze tegen. Het lijkt een gasontladingslamp (stroboscooplamp) maar er staat niets op.

Deze lamp (?) komt uit een collectie onderdelen uit het Philips NatLab in Eindhoven en gezien de rest van de onderdelen zou deze ook minstens 60 jaar oud moeten zijn.

Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt? Kan me niet voorstellen dat het Natlab zich bezighield met het afstellen van ontstekingen...

Hubie

Special Member

Flitsbuisje voor fotografie??
Ik doe maar een gooi.

Edit\Hieronder mooie signature Raaf,mijn kopje thee!

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 7 juni 2018 05:46:53 (35%)

RAAF12

Golden Member

Inderdaad! De derde draad zit aan de geleidende coating en dient voor de ontsteking van de flitsbuis. Gebruikte Xenon buizen verliezen hun werking na bepaalde tijd. Op het net staan wel eenvoudige voedinkjes om de boel te testen. Zoek op Goegel naar stroboscope-flash-xenon supply ect. Ooit zoiets gebouwd om het ontstekingstijdstip van de auto af te stellen. Maar met een oscillator kan je er ook een regelbare stroboscope van maken. Als die (te) snel flitste iets van 10 keer per seconde werd de buis erg heet. Is zelfs een keer daardoor losgesoldeerd. Leuk spul!

Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt? Kan me niet voorstellen dat het Natlab zich bezighield met het afstellen van ontstekingen...

Er zijn vele andere toepassingen zo kan je bijvoorbeeld conus break-up bekijken bij de ontwikkeling van luidsprekers. De stroboscope zet dan de beweging 'stil'. Tegenwoordig gebruiken ze daar lasers voor maar die waren er destijds nog niet..

maartenbakker

Golden Member

Philips bouwde ook industriële stroboscopen voor meetopstellingen en het afstellen van machines.

Let wel op dat dit soort buizen ene max. dutycycle en een max. energie per flits hebben. Ze vormen in principe een kortsluiting als ze onstoken zijn. Behalve lossolderen kunnen ze ook gewoon uitelkaarspatten, vooral als je de max energie per flits overschrijdt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 6 juni 2018 18:16:42 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 6 juni 2018 17:22:45 schreef John1963:
Als dit een stroboscooplamp is, waar werden die dan destijds voor gebruikt?

Je kan ook prima kijken of een 33RPM plaat wel 33RPM draait. Dan kan je zeggen: Dat zal niet in het natlab ontwikkeld zijn 60 jaar geleden. Maar hij kan zomaar iets jonger zijn en bij de ontwikkeling van de CD betrokken zijn geweest (als reserve-speler).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Werkt een stroboscoop bij een cd speler dan? Dacht dat die een variabel toerental hadden.

Op 6 juni 2018 18:15:56 schreef maartenbakker:
Philips bouwde ook industriële stroboscopen voor meetopstellingen en het afstellen van machines.

Let wel op dat dit soort buizen ene max. dutycycle en een max. energie per flits hebben. Ze vormen in principe een kortsluiting als ze onstoken zijn. Behalve lossolderen kunnen ze ook gewoon uitelkaarspatten, vooral als je de max energie per flits overschrijdt.

Ik heb even gegoogeld zoals RAAF12 aangaf en ik zag al dat de vereiste voltages niet bepaald uitnodigen om te experimenteren.
Deze krijgt waarschijnlijk een plekje in de toekomstige vitrinekast naast de thyratrons uit dezelfde collectie.

eSe

Honourable Member

Beste,

Ik heb ook nog 2 van die dingen liggen, met schema :-).
Misschien kan je met de maten uitzoeken welke onderdelen je nodig hebt. Enkel de ontsteekspoel zal wat moeilijker te vinden zijn.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 6 juni 2018 18:30:00 schreef John1963:
Werkt een stroboscoop bij een cd speler dan? Dacht dat die een variabel toerental hadden.

Jazeker werkt dat. En jazeker hebben die een variabel toerental. :-)

Maar je kan bijvoorbeeld de stroboscoop op 120RPM instellen en dan kijken rond het moment dat de CD rond de 120 draait. Je kan ook eventueel de stroboscoop triggeren op het "weer een rondje af" signaal uit de in ontwikkeling zijnde CD speler. Als je dan ook nog een zaagtand als vertraging invoert, kan je dingen als de tracking met je eigen ogen zien ipv dat je logfile of scopeplaatjes moet gaan analyseren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

In feite kun je er iedere (snelle) beweging in een soort van time-laps weergeven, bijvoorbeeld ook gebruikt om lichaamsbewegingen van een atleet te 'bevriezen'. Bijvoorbeeld om en animatie voor een computergame te ontwikkelen.

Platenspelers hadden vaak een stroboscopische schijf met drie streepjes ringen (een voor 331/3, een voor 45 en een voor 78 toeren, die onder lamplicht 'stil' stond als het toerental juist was. Duurdere platenspelers hadden daarvoor een neonlampje.

Verder, zoals maarten al schreef, in de machinebouw.

Ik heb er zo een ooit uit een vroege elektronenflitser van Zeiss Ikon gesloopt. Die had een batterij (geen accu) van 1200 V, maar geen omvormer.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 7 juni 2018 11:00:32 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hensz

Golden Member

Op 7 juni 2018 10:49:33 schreef Tidak Ada: Die had een batterij (geen accu) van 1200 V, maar geen omvormer.

Huh? Hoe groot is zo'n batterij wel niet?

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Naar schatting ongeveer 30 cm hoog, en 10×10 cm doorsnee. Er zat ook nog een laagspanningsdeel in, maar ik weet niet meer hoe hoog die spanning was. Werd door Varta gemaakt tegen en schrikbarend hoge prijs (Voor die tijd zeker maar ook nu nog) Ze worden naar ik weet niet meer gemaakt. 'n Invertertje is véél goedkoper ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

10x10cm breed vind ik nogal wat. Ik had echt een soort piel (zuil) verwacht.

Edit: bij nader inzien wel logisch, intern waarschijnlijk meerdere stapeltjes naastelkaar. Moeten ook wel wat oppervlak hebben om stroom te kunnen leveren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 7 juni 2018 17:16:39 (51%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

OT
't Was ook een vreselijk lomp ding.
De condensator, die er in de flitser zat had het formaat van een "gezinsmaaltijdsoepblik".
De lamp zelf was vergelijkbaar met die van flitslichten van persfotografen uit de 30-er - 50-er jaren.
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik denk aan een hoge spanning (400-600V?) power module. Maar hij heeft te weinig schakeldingen om een 3 fase brug te zijn (1.5 H-brug), maar te veel power-aansluitingen om een halve H te zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten