Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

IK zocht tussen mijn kabels naar zo een oude HP voedingsstekker. Keithley heeft deze blijkblaar ook een tijdje gebruikt. Ik heb ze gevonden maar ik blijk 2 varianten te hebben de ene is een paar mm dikker dan de andere.

De bovenste is wat dunner dan de zwarte. Niet helemaal duidelijk op de foto. De onderste past dan ook niet op het apparaat. Zijn er dan 2 afwijkende maten van deze stekker?

Daarna nog 3 rare afwijkende stekkers gevonden. Ze zijn alle voor 230V bedoeld gezien aan de andere kant een normale 230V stekker zit.

De linker geen idee waarvoor dat dient.
De midelste lijkt een normale apparaat snoer maar in het midden bovenin zit nog een extra aansluiting, of is dat alleen een gat. Als ik in het gat kijk zie ik verder geen contacten zitten maar ik kan niet helemaal tot onder kijken.
De rechter stekker is helemaal bijzonder, want van wat ik van buizen weet werken die niet op wisselspanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

De linker is een Philips “morf” stekker. Als je daar vanaf wil dan heb ik wel interesse.

maartenbakker

Golden Member

De linker-apparaatsteker op de middelste foto staat in het spraakgebruik bekend als MORF-steker. Deze werd door Philips in de jaren '70 veel gebruikt voor onder andere platenspelers en videorecorders en is gewild bij eigenaren van dergelijke apparatuur. Niet weggooien dus.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Die ene is idd een Octal buisvoet,raar.

Afwijkende of apart klein gooi ik nooit weg of het moet duidelijk kapot en of incompleet zijn.
Als iemand hem graag wilt hebbenecht nodig heeft is dat geen probleem en wil ik hem best opsturen.

Die ene is idd een Octal buisvoet,raar.

Ik heb nog wel gehoord dat er in het latere stadium er al wel buizen waren met wat aanvullende schakelingen en er zelf een opamp buis bestaat. Maar een buis met ingebouwde transformator heb ik nog niet gezien :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 19 mei 2018 00:16:00 (40%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

en er zelf een opamp buis bestaat.

Dat zal best wel, er is heel veel gemaakt in de buizentijd.
Ruim 90 jaar geleden werd er zelfs al een geïntegreerde buis (het eerste "IC") gemaakt, bijv de Loewe 3Nf.

Hugo Welther

Moderator

In de jaren 60 en 70 hadden bijvoorbeeld Yaesu en Kenwood tranceivers oktal stekkers voor de voeding. Afhankelijk van de bedrading was het 12V of 220V (net)voeding. Later een Jones connector.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Philbrick maakte indertijd buizen OpAmps.
Dat waren kunststof behuizingen met Octal sokkel, waarin twee -meestal special-grade ECC83's- inzaten.

/Edit: Die dingen waren ontwikkeld voor o.a. analoge computers.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 19 mei 2018 10:30:41 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Dat zie je vaker, ik heb nog zo'n constructie voor 2x7 pins -> noval... ;) (2xEL95 -> ECLL800)

https://www.circuitsonline.net/forum/file/17746/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Maar geen OpAmp. Die Philbrick's zijn volledig bedraad en bestukt (R's en C's) van binnen. Alleen een tegenkoppelweerstand/netwerk en eventuele compensaties zijn nog nodig. Voedingsspanning ± 600V voeding en je bent klaar.

Ik denk dat jouw unit meer een stereo eindtrapje*) is en zéker véél goedkoper :)

(* Vervanger voor E(C)LL800 minus triode

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 19 mei 2018 00:37:35 schreef Thevel:
[...]Dat zal best wel, er is heel veel gemaakt in de buizentijd.
Ruim 90 jaar geleden werd er zelfs al een geïntegreerde buis (het eerste "IC") gemaakt, bijv de Loewe 3Nf.

En laat ik die nou net eergisteren weer tegenkomen tijdens een opruimactie. Er staat geen opdruk meer op, maar ik neem aan dat het de 3Nf is.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Thevel

Golden Member

En laat ik die nou net eergisteren weer tegenkomen tijdens een opruimactie.

Mazzelpik. :) :)

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Hubie

Special Member

Huh?
De ene is een 16 pinner en de andere een 14 pinner.
2 pinnen NC?

Thevel

Golden Member

Scherp gezien, was mij niet eens opgevallen..

Arco

Special Member

2 pinnen NC?

Ja, Namaak uit China... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

En daar mogen ze ongestraft het Motorola stempel op drukken?
Wel brutaal hoor. ;-)

namaak uit china is niks nieuws, maar met een datumstempel uit 1985? is het geen speciale productie voor een klant geweest die bijv printen met veel 16 pins voeten had en zo geen foute plaatsing van een 14 pins ic kon krijgen? die oude motorola ic's waren zwaar keramisch, dat zou een chinees niet snel doen, miss wel een compleet ander oud ic omstempelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Ik had zijn pootjes niet geteld :-)
Maar het blijft een 4093 raar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Er zijn wel NAND line receivers in 16 pin. Maar die verkopen minder.

Vind zo nog zo'n (on)geval:
https://www.ebay.com/itm/Vintage-Fairchild-74S00-PC-Quad-2-Input-Nand-…

Of het moet een typo zijn. 7400 in 16-pin ook nog niet gezien, ook niet de foto bij adv.

Thevel

Golden Member

Op de foto lijken beide IC's dezelfde lengte te hebben, de 16 pens lijkt dus een kleinere pitch te hebben.
Of komt dat door de foto?

Arco

Special Member

Als 't een custom versie van de 4093 was geweest, had Motorola daar vast wel een specifiek nummer of code opgedrukt...
Lijkt inderdaad eerder een omgekat (waarschijnlijk minder populair) 16 pins cerdip ic...
Bovenste ic lijkt waarschijnlijk kleiner omdat 't iets verder weg staat, en de buitenste pootjes maar 'half' zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 19 mei 2018 12:01:30 schreef Tidak Ada:
Ik denk dat jouw unit meer een stereo eindtrapje*) is en zéker véél goedkoper :)

(* Vervanger voor E(C)LL800 minus triode

Gezien de gemeenschappelijke kathode lijkt het mij meer een mono balansversterker..

Dit topic is gesloten