Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 7

Dit topic is gesloten

fatbeard

Honourable Member

Op 13 juli 2018 11:32:39 schreef henri62:
Ik heb dat soort nummers eens ergens eerder gezien, kan het me niet meer herinneren. Ik zal ven de week thuis eens kijken, kan goed zo'n zelfde soort IC hebben liggen (met die lange nummers).
Is het een ceramische behuizing? Waarschijnlijk is het dan een MIL spec IC.

Die nummers kwamen vooral voor in oude mainframe computers van diverse merken (IBM, Burroughs, DEC, Sperry etc.); ik haalde daar vroeger mijn onderdelen uit (sloopprinten van het Waterlooplein).
De behuizing is keramisch, om precies te zijn een glass sealed cerdip. Meer packages staan hier, voor de geïnteresseerden.

De nummers zijn computerfabrikant-eigen en hebben vaak weinig tot geen relatie met een eventuele serie, dat kan TTL, ECL, RDTL of zelfs ASIC zijn (CMOS werd niet gebruikt: te traag). MIL spec kan, maar is niet heel waarschijnlijk: te duur.
Het dwarsgedrukte nummer kán een locatie/positie nummer zijn wat er pas na fabricage en testen van de oorspronkelijke PCB werd opgedrukt.

Érgens in de zeven kubieke meter archief moet ik een 'vertaallijstje' hebben van wat ik kon terugvinden (soms werden reparaties uitgevoerd met 'normale' nummers omdat ze op een gegeven moment waren afgestapt van die custom-nummeringen), maar heel bijzonder zullen deze ICs niet zijn.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Klopt, ik ben ze vaak tegen gekomen op printen van DEC mini computers uit de vroege series.
Soms stond op de onderkant een 74xx nummer.
Denk bij dit soort IC´s aan coredrivers voor ringkern matrixen, sens amplifiers hiervoor, ALU´s, ROM´s en vooral heel veel gecombineerde poort funties.

Anoniem

Op 13 juli 2018 11:37:56 schreef rew:
[...]
Dat leek mij ook. Behalve dan dat ik denk dat deze behuizing jonger is dan 1969.

De onderste stempeling is bij deze behuizing altijd de datum. Gezien de 69e week van 2007 onwaarschijnlijk is, zal het toch de 7e week van 1969 zijn. :-)
TTL is ontwikkeld in 1961 , en het eerst door Fairshield in 1963 als monolithisch IC op de markt gebracht, in keramische behuizing.
De goedkope in 14 pens DIL kunststof uitvoering dateert van 1966.

Thevel

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 24 juli 2018 19:41:57 (99%)

Thevel

Golden Member

Op 24 juli 2018 18:42:48 schreef grotedikken:
TTL is ontwikkeld in 1961 , en het eerst door Fairshield in 1963 als monolithisch IC op de markt gebracht, in keramische behuizing.

Helemaal correct gd, ga je door voor de koelkast? :)
Voor de geïnteresseerden:
1961: RTL (Resistor-Transistor-Logic)
1962: DTL (Diode-Transistor-Logic)
1963: TTL (Transistor-Transistor-Logic)

Bij het opruimen dit tegengekomen TDE0155CM .
Enig idee wat het is....datasheet ?

Arco

Special Member

Het logo is in ieder geval van Thomson-CSF... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn eerste gok was: "een opamp" gewoon omdat het 155 een beetje als een opamp klinkt. Ik weet niet waarom.
Ik heb een "vervanger is LM255" document gevonden, en in het boek "Electrical and Electronics Engineering" wordt dat inderdaad als opamp genoemd.

@arco: Mooi! Inderdaad JFET input als ik ook al langs had zien komen. Zou het datasheet uit '81 zijn?

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 6 augustus 2018 11:20:15 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt, nu kunnen we dit mooi inventariseren. (zal waarschijnlijk wel nooit meer gebruikt worden maar.....)

Tidak Ada

Golden Member

TDE0155- Blijkt dus in d industriële tempratuur categorie te liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Het is gewoon een LFx55 variant: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lf356.pdf

De x bij NS producten 1=Mil Spec, 2=Commercial, 3=General Purpose.

@Arco; leuke cursus Frans ?

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Wie kan mij vertellen wat dit is?
zelf denk ik een diode, maar ik weet deze niet en ik heb ook geen schema waar ik hem kan vinden.
Bij voorbaat dank.

Afgaande op de kleurringen geel-geel-geel-bruin zou het een 1N4441 kunnen zijn. Een diode dus.

Hallo Klaas,

bedankt voor je snelle reactie, maar de laatste band lijkt mij zwart, is het dan een andere waarde?
gr,
Leo

Nog even een aanvulling hierop.
Hij zit in aan de vcc van een LM324N

Laatst band zwart. Mijn gedachte: misschien een 1N4440. Maar dat blijkt een diode voor 1000V 10A te zijn. Lijkt me niet correct.

Kortom, ik weet het ook even niet meer.

Als ie op de vcc van je ic zit is eigenlijk elke wel goed als vervanger je maar rekening houdt met de max waardes van je V en A.

Have you debounced your buttons today?

Op 10 augustus 2018 15:48:50 schreef meetlint:
Als ie op de vcc van je ic zit is eigenlijk elke wel goed als vervanger je maar rekening houdt met de max waardes van je V en A.

addendum: ik neem aan dat ie in serie staat en niet naar gnd dan is het namelijk een zener diode.

Have you debounced your buttons today?

In een Kenwood cassettedeck zaten ze ook, in de VCC van het equalizer IC en deze konden gewoon vervangen worden door een 1N4148. Er ging 28 volt in en er kwam 4 volt uit. Dat moest 26 volt zijn, dus dioden onderbroken.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Wat is dan de functie van die diode?

Thevel

Golden Member

Op 10 augustus 2018 16:47:56 schreef KlaasZ:
Wat is dan de functie van die diode?

Bedoel je het voorbeeld van Zoef de Haas?

Wat is dan de functie van die diode?

Is mij ook nooit duidelijk geworden, zat gewoon in de VCC voedingsleiding, zal wel een bedoeling hebben anders zou het niet zo zijn uitgevoerd.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als de laatste ring grijs is, kan deze diode een 1N4448 zijn.

Misschien is niets geheel waar, en zelfs dat niet.

Dit topic is gesloten