Nieuwe S11 testadapter voor laagOhmige impedantiemetingen
Ik heb een nieuwe test adapter gemaakt voor impedantie metingen met een S11 (reflectie) meting.
Ik was bezig met het meten van impedanties van elco's. Maar liep tegen het probleem aan dat ik de lage imedanties in de buurt van de ESR niet nauwkeurig kon meten. Probleem: bij zulke lage impedanties (milliOhms) spelen variaties van de test adapter mee. Je calibreert de impedantie van de test adapter er uit, maar als die weerstand verandert als je hem beweegt, dan wordt die verandering natuurlijk mee gemeten
Voor S11 metingen met de 4395A gebruik ik mijn HP 35676B Transmission-Reflection Test Kit. Die heeft weliswaar een 75Ω testpoort, maar dat maakt hier niet uit. (de te meten impedanties hebben ten slotte alle waarden, en slechts zelden precies 50Ω of 75Ω)
Ik gebruikte een N naar BNC verloop, met daarop weer een verloop naar apparaatklemmen, zoals hier te zien is.
Oplossing is een betere testadapter maken, direct van N naar apparaatklemmen, met stevige, solide verbindingen.
Op zich niet ingewikkeld, maar er is een probleem: het vinden van een Male 75Ω N chassisdeel. Die zijn zeldzaam....
Wel had ik nog een stel 75Ω adapters van N naar BNC, dus ik heb zo'n adapter omgebouwd naar chassisdeel
Na wat denken, meten en rekenen zou je zo'n adapter net met M2 schroefjes moeten kunnen vastzetten.
Hier heb ik in de adapter gaatjes geboord, en M2 schroefdraad getapt.
In de achtergrond het bijbehorende frontje waar de adapter op moet komen.
En hier is de ombouw van adapter naar chassisdeel voltooid:
Er naast een identieke, nog originele N-BNC adapter.
Ik heb geprobeerd de verbindingen zo kort en stevig mogelijk te houden.
Pogingen op karakteristieke impedantie te benaderen leken me hier zinloos. Aanwezige parasitaire capaciteiten en zelfinducties worden er na calibreren uitgerekend. Maar ze moeten dus wel stabiel zijn (Het helpt dat de adapter is bedoeld voor relatief lage frequenties, 10Hz tot meestal niet meer dan 10MHz)
Hier nog een plaatje van de adapter op z'n plek op de testpoort van de HP 35676B:
Hier tijdens calibreren. Voor de LOAD gebruik ik een uitgezochte 75Ω weerstand.
Natuurlijk zit "the proof of the pudding in the eating"
Dus gekeken naar de meetvloer, en de eerder gemeten elco's opnieuw gemeten:
klik op plaatje voor grotere versie
Te zien is dat de meetvloer nu comfortabel onder de laagste impedanties van de elco's blijft. En vooral ook stabiel is. Bij morrelen aan de testopstelling blijven de meetwaarden stabiel, in tegenstelling tot de oude opzet met de verlopen via BNC.
Ook valt op dat bij deze S11 meting de meetvloer mooi stabiel blijft. Als ik het zelfde doe met een S21 (transmissie) meting, dan drift de meetvloer vrij snel omhoog na calibreren. De analyser moet vele uren aanstaan voordat die drift ophoudt. (de meetvloer ligt dan ook een stuk hoger, richting 0,01Ω)
groet, Gertjan.