Ik heb een power splitter volgens HP recept gemaakt, met 2x 50Ω weerstanden dus:
Dit is de splitter opzet die HP aanbeveelt voor ratiometingen met mijn VNA.
Eerder heb ik getest met een Y splitter (3x 16,7Ω, HP noemt dat een Power Divider), en kreeg toen incorrecte meetresultaten. Dat was te verhelpen door extra verzwakkers achter de splitter op te nemen.
Ik wilde deze splitter zo klein mogelijk houden. Dit om de verbindingen zo kort mogelijk te houden. Dan wordt het minder belangrijk wat de karakteristieke impedantie van de interne verbindingen is.
Ik vond een geschikte behuizing op de radiomarkt in Apeldoorn:
Dit was dus een splitter die oorspronkelijk bedoeld was voor 1,9...4,2GHz. Van binnen zag hij er zo uit:
Het 1e plan was het printje 180° te draaien, en die brede sporen te hergebruiken. Helaas.... Na los solderen (zoals op de foto) bleek het printje ook nog goed vastgelijmd te zitten
Het 2e plan was om dan maar de sporen grotendeels weg te frasen, en van latoenkoper een paar nieuwe verbindingen te maken.
Aan de hand van een on-line calculator heb ik uitgerekend hoe breed die latoen koper spoortjes moesten worden. Dit aan de hand van de dikte van het koper, de dikte van de print, en schatting van het printmateriaal.
Na een uurtje prutsen onder de stereomicroscoop had ik deze splitter:
Als je naar die foto kijkt, dan zie je dat ik die on-line calculator wel had kunnen laten voor wat hij was: De dikte van het soldeer gooit grotendeels roet in het eten....
Gelukkig helpt hier mijn eerste uitgangspunt: die sporen zijn vast geen 50Ω, maar wel erg kort
Natuurlijk was ik heel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt, dus gauw een frequentiecurve gemeten:
klik op plaatje voor grotere, beter leesbare versie
Let op! de verticale as is flink ingezoomd, hier slechts 0,5dB per divisie.
Aangezien deze splitter specifiek bedoeld is voor gebruik bij de Agilent 4395A, is alleen het gebied tot 500MHz interessant, tot de gele streep dus.
We zien dan een afwijking van max. 0,2dB. Ik denk wel dat ik daar mee kan leven .
Eigenlijk is het nog veel beter... Want die 4395A kijkt naar het verschil tussen de 2 uitgangen. Hij vergelijkt het meetsignaal met het referentiesignaal. Vandaar dat ik beide uitgangen geplot heb, want het gaat om het verschil van die twee. En zie, ze liggen prachtig over elkaar heen .
The proof of the pudding is in the eating. Dus heb ik weer het eerder gemeten 10MHz trafootje opnieuw gemeten, gebruikmakend van deze splitter:
klik op plaatje voor grotere, beter leesbare versie
Groen is de gemeten amplitude curve, rood de fase. Beide zijn ze identiek aan de correcte eerdere metingen. Om dit resultaat met een Y splitter te krijgen had ik die extra verzwakkers nodig. HP heeft gelijk: met deze 2x 50Ω power splitter gaat het goed zònder die verzwakkers.
Ter controlle heb ik de nieuwe splitter uitgewisseld voor een Y versie. En inderdaad kreeg ik toen weer verkeerd meetresultaat (de witte curven)
Met dit resultaat lijkt het er op dat ik de Owen splitter, met ingebouwde verzwakking, eigenlijk niet nodig heb..... Maar ik ga hem toch maken, om evt. verschillen te kunnen zien.
Ook reflectie metingen met een Mini-Circuits coupler gaan met deze splitter prima.
Ik gebruik dan deze opzet:
De verzwakker in het referentie kanaal compenseert de ±19dB verzwakking van de coupling output van de Mini-Circuits coupler.
De oplettende lezer herkent in het bovenstaand schemaatje natuurlijk gewoon het standaard blokschema van de HP Transmission-Reflection Test Sets
Nadeel van deze opzet is natuurlijk dat de Mini-Circuits couplers pas boven de 100KHz werken, terwijl de analyzer al vanaf 10Hz kan meten.
Daarom kijk ik reikhalzend uit naar de weerstandsbrug test-set, die werkt vanaf DC .
groet, Gertan.