Audiofiele High-End nonsens, deel 2

Dit topic is gesloten

dat heb ik ook idd, dingen die janken hoor ik boven een volle zaal mensen nog uit. oscillerende voedingen en jankende fans bijv. op t werk zit in de stereo in de werkplaats een jank geluid wat niet mee versterkt, maar wel altijd aanwezig is, soms zet ik dat ding uit omdat het me de ene dag meer stoort als de andere dag.

muziek op mp3 formaat klinkt idd niet best, ik heb voor onderweg de muziek op dezelfde geluidsterkte afgemixt, dat programma ziet ook of nummers clippen, dat doen er veel. andere bestandstypen zijn beter, bijv FLAC of cd bestanden. van een muziek cd is 1 nummer bestand veel groter, 1 nummer heeft een ~40mb aan schijfruimte maar klinkt ook veel meer gedetailleerd als een mp3..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat dat clippen betreft springt sony er boven uit. Hun rotzooi clipt al op de CD, echt gewoon te ziek voor woorden. Er heeft in de Elektuur eens een stuk over gestaan. Bij navraag bij sony of ze daar randebielen in dienst hebben die de CD mixen kwamen ze met het excuus: omdat bij de airplay er dan harder uit kwamen.
Die zelfde idioten weten waarschijnlijk niet dat daar gewoon een limiter tussen zit en dat het geen ruk uit maakt.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als ik de productbeschrijving van die stekker lees krijg ik het vermoeden dat ze me op school meer dan de helft niet hebben verteld.

Thevel

Golden Member

Op 27 december 2016 09:59:34 schreef Hoeben:
Maar je moet natuurlijk wel een goede stekker aan je apparaat hebben zitten:
http://www.furutechwebshop.nl/furutech-fi-e50-schuko-stekker-663.html

Daar is een "goedkoop" stekertje al veel te duur.

High met Henk

Special Member

Jeetje, als ik dat lees dan denk ik dat ze bij de Jargon brigade maar eens een uitzondering moeten maken en i.p.v. een kamerlid en dit jaar deze website toevoegen aan het bovenste lijstje:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jargonbrigade

Zelden zag ik zo'n hoop gezwets in zo'n klein stukje tekst.
[...] meerlaagse niet magnetische roestvrijstalen [...] moet zijn roestvast staal

met zilver gecoat? Zilver is geen coating... dus kan niet. Je kunt wel een zilverlaagje aanbrengen, maar een coating is het niet.

acetal copolymer is gewoon iets als ABS/nylon/teflon achtig kunstof
nanocrystal formule is blijkbaar iets heel specials, want buiten furutech kent niemand het......

dan warmte omzetten in infrarood.... HMM interesting dat juist warme objecten infrarood uitstralen (henche de PIR sensor). het object hoeft niet altijd zelf warmte te genereren, dus kan ook om externe warmte gaan.. Dan gaat het object IR uitstralen, maar dat doet ELK object.

en dan de keramiek deeltjes die een piëzo effect hebben: ik heb altijd geleerd dat piëzo kristallen zijn. keramiek is een verzamelnaam waaronder o.a. diamnt valt, das dus wel een kristal, maar ook aardewerk, das gewoon gebakken klei. Het ene laat zich wel door lading vervormen, het andere niet. Mij is nog even een vraag wat daarvan de meerwaarde van een steker is.. Zou deze steker door vervorming dan wellicht de externe elektrische stoorvelden afvoeren? Dus als ik een pulserend veld aanleg, gaat deze stekker soort van buik uitzetten en intrekken doen??? SPANNEND, maar ik geloof het niet..

Daarna krijgen we nog de rhodium coating. Hiervoor geldt hetzelfde als zilver: het is geen verf, maar een metaal, dus coaten kun je vergeten.

ofwel: ik zie alleen gezwets

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

code:

    Hogere resolutie en meer detail, ook bij bekende opnames
    Beter beheersde lage frequenties, met meer driedemensionale textuur
    Schonere, helderder hoog
    Betere beeldfocus, en een preciezere en meer realistische reproductie van het geluidsbeeld
    Betere dynamiek

En allemaal dankzij een beter netsnoer :)

evdweele

Overleden

Op 27 december 2016 09:59:34 schreef Hoeben:
Maar je moet natuurlijk wel een goede stekker aan je apparaat hebben zitten:
http://www.furutechwebshop.nl/furutech-fi-e50-schuko-stekker-663.html

Hé, dat is de stekker zoals aan mijn boormachine zit met het verzilverde zoutvaatje van mijn moeder er omheen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Iemand even de moeite genomen om op te zoeken wat Furutech voor bedrijf is?

High met Henk

Special Member

een zwetsbedrijf, net zoals alle andere high end idioterie???

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 december 2016 18:54:32 schreef testman:
muziek op mp3 formaat klinkt idd niet best, ik heb voor onderweg de muziek op dezelfde geluidsterkte afgemixt, dat programma ziet ook of nummers clippen, dat doen er veel. andere bestandstypen zijn beter, bijv FLAC of cd bestanden. van een muziek cd is 1 nummer bestand veel groter, 1 nummer heeft een ~40mb aan schijfruimte maar klinkt ook veel meer gedetailleerd als een mp3..

Hoor je écht het verschil tussen de mp3 en flac, en ligt het dan ook aan de gebruikte codec? Sterker nog, hoor je het verschil tussen 128 kbit/s en 320 kbit/s?

Ik ben zeker dat véél mensen hier volmondig 'ja' op antwoorden. Maar je kan de test eenvoudig zelf doen:
www.mp3ornot.com.

Er is zeker een verschil. Maar je moet toegeven, het is klein. In 95% van de luisteromgevingen hoor ik het niet. Ik moet me echt concentreren met m'n headphones (nee, geen Dre Beats) aan.
Met speakers is het nog moeilijker.

GJ_

Moderator

Op 27 december 2016 12:33:03 schreef High met Henk:
een zwetsbedrijf, net zoals alle andere high end idioterie???

Ik was het net aan het bekijken en mijn eerste reactie was ook "zwets". Ze maken precies wat men wil horen ;-)

Maar ik ben natuurlijk wel een audiofielengruwel. Ik heb nooit de tijd om alleen maar naar muziek te luisteren, behalve "live in de kroeg", dus alleen als behang op kantoor of in de auto. En in de auto zit origineel echt wel een van de betere installaties, Harman Kardon/JBL met maar liefst 19 speakers (waar zitten die allemaal??), maar een auto is natuurlijk verre van een ideale luisteromgeving.

High met Henk

Special Member

dat ligt dan wel aan je speakers...
mijn headphones klonken minder gedetaileerd dan mijn speakers..
En ik wil een sennheisser HD500 niet echt als een slechte hoofdtelefoon beschrijven......

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 27 december 2016 12:36:36 schreef High met Henk:
dat ligt dan wel aan je speakers...
mijn headphones klonken minder gedetaileerd dan mijn speakers..
En ik wil een sennheisser HD500 niet echt als een slechte hoofdtelefoon beschrijven......

No offence, maar je moet opletten met uitspraken in de trant van 'je hoort het niet want je materiaal is slecht'. Daarop draait heel deze bullshiteconomie.

Hier klopt het waarschijnlijk wel, mijn materiaal is 'degelijk' maar niet 'top', en met duurder materiaal zal ik het wel beter horen. Of toch denken dat ik het beter hoor.

evdweele

Overleden

Op 27 december 2016 12:33:19 schreef OlivierS:
Maar je kan de test eenvoudig zelf doen:
www.mp3ornot.com.

Grappig, ik dacht dat ik het niet kon horen, maar met mijn Beyer DT990Pro koptelefoon meende ik een verschil te horen en dat bleek juist.
Alleen WAT dat verschil is kan ik niet benoemen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
High met Henk

Special Member

@olivierS:

okee, ik geef toe, ik heb mijn speakers gedimensioneerd naar mijn oren, en die zijn niet optimaal en heb dat de speakers laten compenseren.....

maar de HD490 en HD500 (de ene ging kapot, de andere is gejat) waren niet slecht, maar klinken als een gemiddeld setje hifi speakers. Tervergelijk, als ik bij mijn pa met zijn speakers(pioneer CS 565 o.i.d.) zat en koptelefoon op of af, had ik nagenoeg zelfde geluid.

Maar jij stelde dat het met speakers minder gedetaileerd was als met headphones enige variabelen die je dan hebt zijn je speakers/eindtrap of kabels daartussen. Daar we er n.a.v. > 30 pgina? wel vanuit mogen gaan dat kabels minimale invloed hebben en versterkers tegenwoordig ook nauwelijks meer, mag ik een aanname doen dat het je speakers waren.

Je was overigens zelf dus degen die het omgekeerde beweerde.... dus dat was ook al een gevaarlijke aanname, oortjes van 5 euro klinken nergens naar.. heb ze van de week van mijn vrouw geleend (KOSS zooi)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

een zwetsbedrijf, net zoals alle andere high end idioterie???

Neutrik is de volgende waar je over gaat giebelen?

En Ferrari? Ook niet echt een zinvolle familie wagen?

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 27 december 2016 13:35:14 (18%)

Op 27 december 2016 13:15:16 schreef High met Henk:
@olivierS:
Je was overigens zelf dus degen die het omgekeerde beweerde.... dus dat was ook al een gevaarlijke aanname, oortjes van 5 euro klinken nergens naar.. heb ze van de week van mijn vrouw geleend (KOSS zooi)

Jaja, dat klopt uiteraard. Ik bedoelde dat mijn koptelefoon gedetailleerder klinkt dan mijn speakers (wat jij ook bedoelde over jouw installatie).

Overigens is een grote factor de luisterruimte, en die is niet goed bij mij thuis. Iets waar je je met een koptelefoon geen zorgen over hoeft te maken.

High met Henk

Special Member

alle waar naar zijn geld markce, maar neutrik zwamt niet over gedetaileerder geluid, en andere xotische zooi.
Geef mij 1 linjk

hooguit gold plated om idd. corrosie te voorkomen. Maar geen zezwam over IR in warmte omzetten of exotische materialen. Robuustheid dat dan weer wel.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

En Ferrari? Ook niet echt een zinvolle familie wagen?

Guess what: ze verkopen het ook niet als zodanig.
En wat ze verkopen... dat is ook zo (ofwel: het voldoet aan de omschrijving). En ook nog controleerbaar met de inmiddels als 'waar' aangenomen natuurwetten.
Dat in tegenstelling tot audiofool gezwets.

Of je het zelf de moeite waard vind, is een andere discussie.

Thevel

Golden Member

Over koptelefoons gesproken, ergens in de jaren 90 heb ik een SonyMDR-R10 kunnen beluisteren.
Klonk best wel goed maar ik vond hem een beetje duur (ongeveer 10.000 gulden)

Op 26 december 2016 12:52:57 schreef blackdog:
Ik weet dat er limiters en wat compressie nodig is in de uitzendketen, maar wat ik al aangaf, de apparatuur word ingesteld apen.

Dit even lezen;
http://www.broadcastpartners.nl/oscar-dekker-over-fm-processing/

RTFM, dan pas vragen...
evdweele

Overleden

Radio Veronica vond ik niet om aan te horen, maar nu wordt het duidelijk waarom:

Toen hij die Optimod bij Radio Veronica in gebruik nam, gebeurde er iets heel vreemds op de radio: daar waar de meters van het audioniveau bij alle andere omroepen stonden te wapperen, stonden ze bij Radio Veronica plots gewoon stil.

Muziek en spraak variëren heel sterk in niveau, dus hoe het mogelijk is dat de niveaumeters stil blijven staan kan alleen maar door een defect veroorzaakt worden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

De commerciële beschrijving wil niet zeggen dat het allemaal onzin producten zijn.
Ze verkopen high-end (en prijs) producten aan voornamelijk leken, dus de beschrijving is overeenkomstig, kijk verder dan de marketing taal.
Ze bestaan sinds 1988 in Tokyo. Niet alleen een handelsfirma zoals veel kabelmerken, maar met eigen R&D.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 27 december 2016 20:57:47 (26%)

EricP

mét CE

Wat probeer je nou aannemelijk te maken? Dat ze geen gebakken lucht verkopen?
Als ik alleen die advertentie van die Schuko stek(k)er al zie... het blaat-verhaal... met de bijbehorende prijs... Hoe kan je dan in vredesnaam de rest van die site nog serieus nemen??

Mooi, zo'n stek(k)er. Vooral het geluid van de kassa wordt beter hebben we bij het 'interlinks'-topic gezien. En nou zou het ding al die magische eigenschappen hebben... Het koperdraad in de muur wordt er niet beter van. Het alu naar de wijktrafo ook niet. Als daar überhaupt al behoefte aan zou bestaan.

Ofwel: welk probleem lost die stek(k)er eigenlijk op? (behalve het cash-probleem van Furutech).
Als je nou een schone, stabiele spanningsvoorziening wilt hebben... lage inwendige weerstand... dan roep ik gelijk 'autoaccu'. Maar ja, da's niet g**l. Daar kun je geen absurde bedragen voor vragen. Dus dat zie je niet...

Wederom: zet het in de markt als: we hebben iets gemaakt wat er leuk uit ziet met een idioot prijskaartje. Kopen? (gaat vast niet lukken, maar goed...).
Dat ze sinds 1988 bestaan... blijkbaar is hun marketing goed genoeg. Technisch heb ik nog niks gezien waarvan ik denk... hey, dit gaat ergens over...

Dit topic is gesloten