Hi OlivierS,
Er treden allerlei vervormingen op door de niet lineariteit van zeg eindversterkers.
Er wordt veel gesproken over het frequentie gebied en b.v. het vermogen met enventueel de vervormingswaarde er bij.
Dit is veel te simpele al omschrijving.
Je hebt b.v. ook slew rate vervorming, vervorming door rotzooi op de voedingslijnen die door slechte onderdrukkking op het uitgangs signaal terrecht komen.
Het signaal op de voedingslijnen, brom met al zijn harmonischen, het audio signaal dat er staat in fase verschoven door de Ri van de voeding enz,
wordt nooit mooi versterkt door de voedingslijnen, deze voedingslijnen zijn geen ingangen
Dit is in het geheel geen HIFI Voodo, maar gewoon te meten en het is zelfs nog complexer dan hier omschreven.
Als ik aangeef dat het meestal beter is dat een versterkertrap minstens x Khz bandbreedte moet hebben,
dan houd dit in, dat bij audio de middenfrequenties nog optimaal versterkt worden(als de ontwerper zijn best heeft gedaan).
En dat je de versterker trappen niet moedwillig slecht ontwerpt omdat men toch maar tot 22KHz hoort.
Er ontstaan door niet lineairiteit allerlei mengproducten die in het hoorbare gebied terrecht kunnen komen.
De gene die wat van HF weten betreffende zenders en ontvangers, denk dan aan 3e orde vervormings producten.
Bij het steeds verder uitsturen met meerdere sterke signalen gaat de vervorming met een noodgang omhoog(3e orde).
Kijk je nu met alleen 1 frequentie toegevoerd zoals bij audio, dan ziet het signaal er nog steeds netjes uit.
Muziek is niet 1 frequentie tegelijk maar complex.
Het mooise zou zijn als men i.p.v. met twee signalen IMD meet, die met b.v. 5 signalen zou doen, verspreid over de audio band.
Dit zou wat mij betreft een zinniger vervormings beeld geven van een versterker.
En dan heb ik het nog niet gehad over de stabiliteit, deze moet onberispelijk zijn, zowel voor de ingang als de uitgang.
De zaken die ik hier aanhaal hebben helemaal niets met HIFI neuroten.voodo te maken, maar gewoon met techniek.
Het is een mooi vak/hobby, maar het is zeer moeilijk nog naar muziek te luisteren als je hieraan begint
Groet,
Blackdog