Wacht ff... Dat is een hele andere discussie. De autoradio klinkt ook beduidend minder dat de spulletjes thuis.
In beiden is vrijwel zeker winst te halen, laten we daar ook geen misverstand over laten bestaan.
Maar die winst zit overduidelijk niet in vergulde connectoren of een netspanningskabbeltje waar bijzonder eigenschappen aan worden toegedicht...
De eerste winst zit in de akoestiek. De 2de in de versterker. De 3de in de speakers.
1 kan ik moeilijk oplossen - tenzij je er specifiek voor gaat verbouwen.
2 speelt een rol op het moment dat het apparaat niet 'recht' versterkt, ook bij wat meer vermogen. Het hoeft de speakers niet uit te brullen, maar zoals blackdog terecht opmerkt: het makkelijkste om het 'goed' te krijgen is om alles 'ruim' te bemeten. Zowel vermogen als frequentiebereik (waarin dat vermogen geleverd kan worden... deze doet ook vast wel 200kHz. Versterkt dan waarschijnlijk niet echt meer, maar soit).
3 Al is het alleen maar omdat ze 'ouder' zijn, daardoor er ongetwijfeld materiaal andere eigenschappen heeft gekregen en ze daardoor dus niet meer zo perfect zijn als de maker het ooit bedoeld heeft.
Stuk voor stuk punten die zinnig zouden kunnen zijn. Aan te tonen met natuurwetten en prima meetbaar... Niks mis mee als je op basis daarvan zegt 'mijn spulletjes zijn beter dan de jouwe' (en dan zou je zomaar nog eens gelijk kunnen hebben ook).
kijk dit is een relevante opmerking.
Nou ja, ten dele relevant. En een zeker sarcasme ontbreekt daar ook niet . Wat er feitelijk staat is dat de S/N ratio van de opname apparatuur (het ging over opnemen) feitelijk te laag ligt. Welnu, die ligt lager dan bij ons oor. Dat klopt zonder meer.
Maar ook dat ga ik niet oplossen met een paar 'interlinks' met vergulde connectors.
Ik (nou ja, ik ook niet... miedema of blackdog wellicht ) gaan het wel (ten dele) oplossen door eens over die versterker na te denken en die richting uit te optimaliseren (zoals gemeld met knappe componenten, juiste opstelling etc.). Of het opname medium het aan kan, is dan weer een andere discussie - analoog heeft zo z'n beperkingen (daar komt de natuurkunde weer om de hoek kijken), digitaal heeft in de gangbare formats ook z'n beperkingen (maar daar moet in niet-gangbare formats nog heel veel rek in zitten).
Kost het wat? Ja. Heb je er exotisch materiaal als bijzonder getrokken zilver bij nodig? Nee. Wel knappe connectoren en tegenkoppeling. Dat wel. Of knap ook 'verguld' inhoudt? Ik geloof er geen moer van...
Ohja... Het verschil tussen 'live' en 'opname' is niet alleen de 'interlink'. Vergis je niet in wat de 'opname techneut' aan invloed heeft. Zelfs met de mooiste apparatuur, kan die het volkomen om zeep helpen - reeds eerder hier aan bod geweest.
En dan hebben we het niet over imperfecties van apparatuur. Wederom niet op te lossen met een verguld connectortje of een voodoo-netspanningskabel...
En tenslotte... het doel van de opname. Moet het zo natuurgetrouw mogelijk klinken? Of moet het voor de meerderheid 'lekker in het gehoor' liggen (vervormd, gecomprimeerd, of wat dan ook) zodat je zoveel mogelijk exemplaren verkoopt? Ik gok in 99% van de opnamen op het laatste. Da's namelijk waarom het opgenomen wordt: geld verdienen.
[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 28 december 2016 15:03:26 (13%)