EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nog veel mooier zijn backups die de vorige keer nog perfect leesbaar waren, maar deze keer net iets minder... Maar inderdaad, ik heb nog maar zelden meegemaakt dat backups geverifieerd worden, zelfs niet steekproefsgewijs.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 januari 2017 18:08:26 schreef Sine:
[...]

Wil je lange tijd betrouwbaar data bewaren? MO Disks, maar dat is voor de meeste toepassingen meteen overkill.
n?

En ook ZOOOOO gevoelig.
En betrouwbaar ???? Zeker niet mee eens.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

ach ja, oude ibm computers, daar heb ik tig van gesloopt gehad en die hadden een 2,88mb drive erin zitten. de 120mb multi floppy drive ken ik ook wel, die hadden we thuis 1. ken ook nog een drive van onstream, de sc30e met 30gb tape welke met firewire werkte. rotding wat meer een herinnering was dat je de lade met oude it opentrok, daar lag die bovenin :P

een backup maken in een specifiek backup programma bestand doe ik ook nooit meer, zo'n .bak bestand is nutteloos als er een klein foutje inzit. als je dan de 5gb in het bestand los had gekopierd in mappen, dan had je 1 bestand wat niet goed was. net als de waardeloze recovery functie in windhoos, werkt niet meer als het OS ooit een grote update heeft gehad. de herstel functie is wel fijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Testman,

Op welke post reageer je nu ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
waar rook was, werkt nu iets niet meer

ze noemen het een smart-phone...

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
evdweele

Overleden

Op 29 januari 2017 19:47:00 schreef testman:
een backup maken in een specifiek backup programma bestand doe ik ook nooit meer, zo'n .bak bestand is nutteloos als er een klein foutje inzit.

De laatste paar jaar maak ik back-ups met Acronis True Image op een NAS die met raid-5 draait.
Al een keer of 20 back-ups teruggezet zonder enig probleem.

Van eenvoudige directory's of schijven maak ik meestal een kopie, dat is makkelijker zoeken om iets terug te zetten.

En van de NAS met 10 schijven van 2TB gaat er wel eens een HDD hemelen. Maar dan is er nog niets aan de hand, nieuwe schijf erin en een uur of 10 later is alles weer up-and-running.

En om on-topic te blijven: de gedigitaliseerde cassettebandjes die op de harde schijf van mijn mediaplayer staan hebben ook een back-up op de NAS.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Worden tapestreamers nog wel gebruikt in de ICT? En cassettedecks, worden die nog wel nieuw verkocht en waar kun je nog een nieuwe cassettedeck vinden?

Philips levert nog steeds wel een eenvoudige cassetterecorder, namelijk de AQ6355. Te vinden op http://www.philips.nl/c-p/AQ6355_00/draagbare-radio-cassetterecorder. Ik heb deze zelf ook. Het heeft alleen maar een magneetje als wiskop en gebruikt verder geen hoogfrequentbias voor de opnamekop, als bias wordt daarvoor een gelijkstroompje door de opnamekop gebruikt. Dit wordt zo wel vaker in goedkope cassetterecorders gebruikt, scheelt namelijk een wisoscillator. Nadeel is wel meer vervorming en ruis.

Over retro gesproken, ik ben benieuwd wanneer de Philips EL3302 opnieuw gefabriceerd wordt. Het zou een mooie retrogadget kunnen zijn.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Voor zover ik weet zijn er nog wel nieuwe cassettedecks te koop voor het digitaliseren van cassettebandjes. Met een USB aansluiting dus, net als die platenspelers die daarvoor te koop zijn. Geen idee wat de kwaliteit is. Volgens mij verkoopt o.a. Conrad ze.

nu ja, backups die draaien in een raid configuratie ben ik vanaf gegaan. die drives begeven het juist als ze een keer warm worden van een backup die teruggepompt wordt.

heb een tijdje terug nog oude hi8 tapes op dvd gezet ( want hoelang doet die oude camera/afspeler het nog ), wat familie films van 20 jaar terug. de camera accu's waren indertijd goed spul, zeker 7 jaar niet opgeladen en ik heb er nog 2 tapes mee afgespeeld. waren NOS stamina accu's uit de recyclebak notabene..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Worden tapestreamers nog wel gebruikt in de ICT?

Dat ligt aan je definitie van "tapestreamer" - maar bv. een SL500 tape library is nog erg courant, jawel. Gangbare cassettes zijn LTO4, LTO5, LTO6 (dat is lima-tango-oscar, geen cijfer nul). In zo'n tape library zitten dan meestal twee tape-drives in, die hun cassettes herkennen aan een barcode die de beheerder erop kleeft.

Zie bv. ook https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 29 januari 2017 12:14:58 schreef GJ_:

Het "kan" uitstekend klinken? Ja, met uitzonderlijk goede apparatuur en uitzonderlijk goede tapes. Al met al is "geweldig" met cassettes iets heel uitzonderlijks. Ik was er 30 jaar geleden wel klaar mee.

En die apparatuur vind je tegenwoordig bij de vleet voor 1 tot 3 tientjes. Hoef je geen Nakamichi voor te heten. Denon, Sony en Yamahal hebben ook prima spul gemaakt.
Moet wel van 1985 of later zijn - het wat oudere spul is 'mwah'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Hier nog een oud barrel wat ik cadeau heb gekregen van Gert pa3guf,inclusief cassettebandjes voor een Morse cursus.
Het ding werkt nog ook. ;-)

evdweele

Overleden

@Ledlover
Maar waarom zou je achterhaalde techniek met slechtere specificaties dan de huidige nog willen hebben en gebruiken? Tenzij als nostalgische herinnering.
Er is toch ook niemand meer die een kolenhaard/kachel koopt?!

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik geef je gelijk hoor, @evdweele, waar het audiotechniek en -apparaten betreft; maar je voorbeeld is wat ongelukkig: voorzover ik waarneem worden er nog volop kachels en haarden verkocht, en niet enkel om de nostalgiek.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En als we dan toch op het onderwerp zitten: ik heb hier nog een UHER CG350 cassettedeck, had altijd een probleem met de opname/wis-oscillator maar werkte verder prima. Wel staat hij intussen al zeker vijf jaar stil. Belangstellenden?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Tidak Ada

Golden Member

Op 29 januari 2017 20:50:29 schreef big_fat_mama:
En als we dan toch op het onderwerp zitten: ik heb hier nog een UHER CG350 cassettedeck, had altijd een probleem met de opname/wis-oscillator maar werkte verder prima. Wel staat hij intussen al zeker vijf jaar stil. Belangstellenden?

Miedema?

Overigens is dit ding niet veel groter dan een Walkman, op de prijs na dan....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 29 januari 2017 21:24:12 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nog een toepassing van de magneetband was de Mellotron met fluiten, violen en koren op bandjes. Groepen als The Beatles, The Moody Blues gebruikten dit apparaat.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
maartenbakker

Golden Member

Op 29 januari 2017 20:20:30 schreef dawmast:
Philips levert nog steeds wel een eenvoudige cassetterecorder, namelijk de AQ6355. Te vinden op http://www.philips.nl/c-p/AQ6355_00/draagbare-radio-cassetterecorder.

Grappig, dat ding zal al een eeuw (bijna letterlijk) in het assortiment zitten, misschien zo nu en dan onder een ander typenummer. Ik gok een rechtstreekse doorontwikkeling van de D6350 en volkomen in de filosofie van de EL3300 waar het allemaal mee begon. Gewoon een simpel ding om even iets in te spreken.

Op 29 januari 2017 20:42:03 schreef evdweele:
Er is toch ook niemand meer die een kolenhaard/kachel koopt?!

Die dingen (of varianten daarvan) lopen goed op hout of houtsnippers, en dat is in gebieden zonder aardgas een behoorlijk populaire brandstof. Er zijn kachels met belachelijk hoge rendementen (mits goed geïnstalleerd en gestookt). Mijn Belgische compagnon verwarmt het ouderlijk huis met zo'n ding in combinatie met een zonneboiler.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 januari 2017 21:32:12 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 januari 2017 20:42:03 schreef evdweele:
@Ledlover
Maar waarom zou je achterhaalde techniek met slechtere specificaties dan de huidige nog willen hebben en gebruiken? Tenzij als nostalgische herinnering.
Er is toch ook niemand meer die een kolenhaard/kachel koopt?!

Reden 1: nostalgie en plezier. Ik vind het leuk om fysiek wat te hebben en om dat te kunnen koesteren. Vinyl kost kapitalen en de perserijen zitten aan hun limiet dus dat zal wel even zo blijven. CD's vind ik de moeite niet waard, de jaren 80 cd's van m'n vader beginnen al problemen te vertonen. De cassettes niet :)

Reden 2: kosten. Albums op cassette zijn soms bizar goedkoop, soms tussen de 6 en 10 euro (nieuw).

Daarnaast is de apparatuur (nog...) spotgoedkoop:
- Voor goeie audio op locatie als ik aan het filmen ben, heb ik een externe recorder nodig. Een Zoom digitale recorder zou ik fantastisch vinden, maar omdat het één van de vele hobby's is, ga ik daar niet in investeren. Maar m'n Sony WM-d6 was een tientje... Achteraf effe digitaliseren en synchroniseren en klaar. Ruis geen probleem want dolby B, en de omgevingsgeluiden zijn hoe dan ook harder.

- Audio interfaces met meer dan 2 ingangskanalen zijn tamelijk prijzig. Mijn 4 kanaals 9,5cm/s decks waren 'n tientje per stuk. Leuk om bandjes (artiesten) op te nemen. Minder ruis dan indien ik een laptop met onboard geluid zou gebruiken, en DBX geeft een lekker vet geluid wat niet perfect maar wel mooi is. Maar dan zitten we wel op de dubbele snelheid te werken.

@ Thevel hieronder:
Een werkende is te zien en horen in het Olens Radiomuseum.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Thevel

Golden Member

Op 29 januari 2017 18:43:47 schreef DJSmiley:
Daar staan de meest rare devices op. zowel geflopt als niet. Veel gebaseerd op magneettapes.

Zo ook een 126 sporen machine.
Apparaat werd volgens mij begin jaren 70 verkocht.
Er werden ook losse loopwerken verkocht welke als bouwpakket verkocht werden, ik heb ongeveer 35 jaar geleden een werkende gezien, mooi stukkie techniek!

Cassettes ging het toch over?
Net als vinyl NOSTALGIE meer niet.
Heb onlangs een platenspeler gekocht om het restant LP,s nog eens te beluisteren welke ik tegenkwam en waar de schimmel op stond .
Voordeel van vinyl is dat je dat kan wassen dus de LP,s deden het gewoon goed, alhoewel goed?
Op hifi forums, ook op facebookgroepen word je nog net niet bedreigd wanneer je zegt dat de LP dus gewoon in vergelijk met een goede digitale bron, zoals CD of USB hoge bitrate via goede DAC, op alle punten slechter klinkt.
Cassette dan, het viel me al op dat op de diverse sites als Marktplaats en e bay de deck,s in prijs aan het stijgen waren tot meer dan de nieuwwaarde .
Ok dacht ik, dat deck op zolder ( stond er 15 jaar) ga ik maar eens bekijken, en die deed het natuurlijk niet want de snaren waren verteerd.
Aan de gang dat ding, klinkt dat dan nog op een tape van best wel goede kwaliteit? Zeker wel niets mis mee, beetje ruis maar dat drukt de pret niet. Is het dan beter dan een digitale bron zoals bovengenoemd? NEEN 3 werf neen.
Is het dan misschien goedkoper? Nou vullen jullie dat zelf maar in.
Ik ben ook alweer ouderwets , ik brand nog cd,s , jawel ook voor in de auto want ik rijd FORD een oude en daar past maar slecht een ander merk in. Boeit me niet want ik heb ook nog een dijk van een cd speler en ook nog eens een DAC met de nieuwste technieken. Een cd kost? Een USB kost? PC? Allen verslaan tegen veel lagere kosten het cassette deck.
Die van mij speelt weer en staat te koop voor relatief weinig geld in deze tijd maar NIEMAND belt dus.
Bij deze dus een TCK 970 es SONY € 250 en platenspeler PHILIPS 312 met goed element te koop voor 50 euro.
Ook een DAT recorder had ik staan, stijgen ook in prijs . 175 euro een SONY DTC55 es, wel goed geluid ALS de band heel blijft anders heb je een drop out klik weg geluid klik weer terug.
OK de video 2000 en betamaxen komen ook weer terug en de beeldbuis , ja natuurlijk.
Krijg een vreemd gevoel bij dit soort ontwikkelingen , ik snap het niet, ik wil het niet snappen, ik zal wel niet slim genoeg zijn.

Ledlover, cassettes vergaan niet????
Metal tapes oxideerde anders al tijdens gebruik.
Geen 1 tape uit de jaren 80 zal nog goed klinken, doordrukken , verlies van hoge tonen , drop outs enz enz.
Al mijn cassettes uit de schuur zijn totaal vergaan, vinyl niet.
Cd,s wanneer goed bewaard dus ook niet in een schuur welke vochtig of in de brandende zon blijven gewoon werken.
Misschien is de laser van je cd speler een keer op en NIET de cd,s?
Ik heb nog cd rom,s uit het tijdperk dat deze net inkwamen met de branders en die doen het nog perfect.
Alleen vinyl slijt dus echt niet door vocht en zal alleen vervormen door warmte maar de info blijft bestaan.
Wil ik daarom vinyl terug? NO WAY
Cassette nog wat, heb je deck,s ooit afgesteld?
Ik wel en dan weet je dus dat cassettes op deck 1 opgenomen wel eens heel slecht kunnen klinken op deck 2 maw slechte compatibiliteit een algemeen bekend probleem ook in de hoogtijdagen. Ook werden deck,s vaak op 1 soort tape afgeregeld en dan moesten deze ook nog uit dezelfde badge komen.
Het was een leuk tijdperk zonder meer maar je kan er gewoon nu niet meer mee aankomen, niet meer serieus te nemen.

Hubie

Special Member

Kom Arnold D,
Niet zo somber.
We hebben het hier tenslotte niet over loslopende pedofielen.
Audiogekken doen geen mens kwaad. ;-)
Als ik terug in de tijd zou willen gaan zou ik gewoon een goed tapedeck nemen.
Geen cassettedeck.

Cassettes? Waren leuk voor in de auto en onderweg verder niet..
Hoeft voor mij niet meer...
Lp's worden hier nog steeds gedraaid.
Cd's zijn hier ook welkom. Heb nog 2 goede cd spelers staan.