EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

Er zijn een boel 'nieuwe' geluidsinstallaties die minder geluid geven dan mijn oude Sony TCK77ES tapedeck (en dat kreng was duur 20 jaar geleden!) Gebruik 'm eigenlijk nooit, een keer per jaar om iemand te laten horen hoe goed dat oude beestje klinkt...

Ik heb nog een Sony TC-FX170 cassettedeck http://www.vintagecassette.com/sony/tc-fx170 met een regelbare biasinstelling, een deckje ergens uit begin jaren '90. Maar het loopwerk is een goedkoop plastic gevalletje met dunne snaartjes en een kleine vliegwiel, i.p.v. een zware vliegwiel dat met een bredere aandrijfsnaar wordt aangedreven. De opname/weergavekop is ook een type dat in goedkope apparaten wordt toegepast. Een echte HiFi opname/weergavekop is wat spitser van vorm voor een betere hogetonenweergave. Al met al een cassettedeck met een loopwerk dat gangbaar is in draagbare radiorecorders.

Verder nog een degelijke Sansui D-290 cassettedeck, zie http://www.vintagecassette.com/sansui/d-290.

En niet te vergeten de Philips monocassetterecorders EL3302, N2203 en de N2220.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Een luxer broertje van de tc-fx110 die ik heb..

Prestaties waren over het algemeen acceptabel..in ieder geval beter dan de in die setjes ingebouwde decks. Wel gevoelig voor jengel en jank loopwerk hield zich goed..ding heeft veel draaiuren gemaakt

Ik heb in 2006 een nieuwe aandrukrol en opname/weergave kop geplaatst en nieuwe snaren

Staat nu in de opslag.

Een TDK-cassettebandje uit de jaren '90. Kwalitatief veel beter dan die bandjes uit de jaren '70. Vooral als het om de stabiliteit van de behuizing gaat.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Deze tapes had ik altijd goede resultaten mee..houdbaarheid is uitstekend

Op 31 januari 2017 18:29:21 schreef RAAF12:
Oeps, smaken verschillen ik heb hier een Nak LX-5 staan en ik vind het een prachtig apparaat.

Gelukkig maar :). Nee, het ding past totaal niet bij de rest van m'n spulletjes. Maar hij mag blijven omwille van de geluidskwaliteit.

De laatste keer dat hij aanging begon het goed, maar liep steeds langzamer. Die grote snaar over het vliegwiel wilde niet meer. Een eerder probleem van die vastzittende koppenbrug had bij mij te maken met die positie potmeter. Ging niet meer verder dan de "pauze" positie.

RAAF12

Golden Member

De platte snaar heb ik ook vervangen en de achterplaat moet los van het loopwerk als ik mij niet vergis. Die snaar loopt over de beide capstan vliegwielen. Leuk detail, de rechter capstan as is iets dikker dan de linkeras. Heeft met de bandspanning te maken. Normaliter wordt het aandrukviltje in de cassette gebruikt om de band tegen de koppen te drukken. Maar bij deze machine's wordt het viltje juist weggedrukt en wordt de bandloop bepaalt door de machine. Ik heb de originele service manual ooit bij/van Henri van Hessen gekocht.

http://www.my-mp3-player.co.uk/u80_mp3.html

MP3 encoder: record voice, FM radio, audio (from PC, DVD player, etc.) directly as MP3 files

RES

Lees ook berichten over stilstaan van een deck.
Is NIET goed, snaren vergaan dan, vet wordt hard.
Zelf heb ik nog een sony tck970, 15 jaar stil gestaan op zolder.
mechanisch niets meer alleen spoelen.
Snaren slap, e bay 13 euro en weer spelen ( best nog wel veel werk trouwens dat inzetten)
Deck had op zolder gestaan, daar staan ook de wasmachine en de droger, front aangetast, ernstig dof. letters deels er af na poetsen/polijsten
Kwaliteit is nog gewoon perfect , 3 kops gelijk vergelijk is mooi en verdomde weinig verschil, tape ( maxwell chrome) lijkt wat vlakker en boven 0 db (rood) snel vervorming.
Leuk om te zien ook die VU meters maar ik ben er klaar mee omdat het medium gewoon voorbij is voor mij.
Heb er veel plezier van gehad vroeger, heb veel deck,s gehad .
Een bandje opnemen in het weekend , een net nieuw uitgekomen album gelijk op tape en zo zat je dan bij elkaar, gezellig , is nu niet meer nodig.
Om daar een deck voor te houden? Nee

maartenbakker

Golden Member

Op 2 februari 2017 19:20:44 schreef RES:
http://www.my-mp3-player.co.uk/u80_mp3.html

MP3 encoder: record voice, FM radio, audio (from PC, DVD player, etc.) directly as MP3 files

Lijkt net een walkman alleen er gaan geen bandjes in. Heb je niks aan dus :p

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 februari 2017 18:33:00 schreef RAAF12:
De platte snaar heb ik ook vervangen en de achterplaat moet los van het loopwerk als ik mij niet vergis. Die snaar loopt over de beide capstan vliegwielen. Leuk detail, de rechter capstan as is iets dikker dan de linkeras. Heeft met de bandspanning te maken. Normaliter wordt het aandrukviltje in de cassette gebruikt om de band tegen de koppen te drukken. Maar bij deze machine's wordt het viltje juist weggedrukt en wordt de bandloop bepaalt door de machine. Ik heb de originele service manual ooit bij/van Henri van Hessen gekocht.

Ja, dat was me inderdaad al eens opgevallen van de capstans, de bandloop is zeer stabiel. Nu is hij ook heel stabiel, hij staat gewoon stil :+

Het uit elkaar halen van dat loopwerk heeft me destijds het nodige vel gekost. Dat is ook de reden dat ik er nog niet aan begonnen ben. Mijn TCK420 speelt nog uitstekend, maar of die ooit de moeite van het repareren waard is? Het is wel een eenvoudig deck zonder autoreverse en volledig digitaal bestuurd. Och, we zien wel. Ik zal eens een setje snaartjes gaan kopen ergens voor de LX3. Als ik dan een weekendje tijd over heb zullen we eens gaan schroeven.

na aanleiding van dit topic mijn TC-FX110 ook maar eens uit de stelling gehaald...heeft 10 jaar stilgestaan..na 2 nieuwe snaartjes weer up and running..

mijn collectie tapes bestaat voor het grootste deel uit TDK SA enkele TDK D wat Sony METAL XR UX en HF Maxell XLII en UR en een lading basf ferro tapes.

de TDK SA en Sony UX zijn in de beste staat..deze tapes zijn dik 25 jaar oud.

De basf ferro's hebben zich ook zeer goed gehouden
deze tapes zijn van 92/93.
valt me wel op dat van de met dolby c opgenomen tapes er niet vel meer klopt van het geluidsbeeld als je dolby ischakelt..

enkele philips super ferro opgenomen in de jaren 80 met een gettoblaster waren ook nog verbazingwekkend goed.

eerste wat opvalt als je een cassette opzet.....ruis.....veel ruis..omdat ik des tijds geen walkman had met ruisonderdrukking zijn vrijwel al mijn tapes opgenomen zonder ruisonderdrukking.
tapes hoog uitsturen tegen de vervormingsgrens aan gaf een lekker vet geluid op de walkman..vooral de TDK SA was hier goed in zonder echo's ect.

over het algemeen zijn al mijn tapes wel achteruit gegaan in kwaliteit..ook de beste.

Enkele tapes beginnen plakkerig te worden...helaas ook een paar basf ferro tapes uit de 90er jaren...dacht dat ze dat toen wel onder controle hadden...

Zijn er eigenlijk nog wel tapes te koop? Niet dat ik de behoefte heb er een stuk of honderd te kopen :-) maar een stuk of vijf zou nog wel te overwegen zijn... puur voor het demo effect :-)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

van de week het ict hok op t werk eens uitgemest. kwam nog van 3 voorgaande servers backup tapes tegen. dds, dlt, adr. de dds tapes kunnen nog 72GB aan, waar de dlt tapes 400GB aan konden.

heb pas nog in een winkel gestaan die cassettebandjes had staan, dacht nog zou er een gulden prijs opzitten nog :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

volgens mij maakt alleen maxell nog cassettes...

edit:

maxell in ieder geval..

http://mgb.maxell.eu/nl/categories/cassettes-25.aspx

[Bericht gewijzigd door PL500 op zondag 5 februari 2017 16:21:50 (27%)

Terug van weggeweest zowel het "bandje" als ik zelf.

Ik had vroeger een TC-555 ES en nu en nu een KA6-ES,helaas jaren goed gegaan nu klikt ie op stop zodra ik play indruk.

Deckje is met Dolby S.

Direct Drive e.d.(3-Head)

Maar goed als er nou geen ruis uit zou komen dan zou ie toch redelijk perfect moeten kunnen klinken,ik ben niet vies van Analoog ook al is het volgens velen achterhaald....

Alleen de productie van bandjes moet dan ook weer opgestart worden en of dat gaat gebeuren is nog maar de vraag.

De Elpee of Maxi single heeft vrijwel geen ruis bij zich en daarom denk dat de plaat meer een comeback maakt.

Maar dan moet je wel een goede voorversterker gebruiken en geen ALDI ding.

Mee Eens >.

maartenbakker

Golden Member

Iets dat niet beëindigd is, hoef je ook niet opnieuw op te starten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Electuurtje laat me raden. je hebt het deck heel lang niet gebruikt?
Dan zijn de snaren wat gaan hangen zeg maar ( slap)
Had ik bij mijn tck 970 ook, nieuwe snaren en lopen weer en gelijk verkocht want ik geloof niet in deze hype.

maartenbakker

Golden Member

Op 12 februari 2017 22:01:55 schreef Sine:
Hey .... de comeback van dit topic :o

Haha ja inderdaad. Ik doelde op de productie van bandjes zoals hierboven gemeld door Electuurtje, maar het is eigenlijk het motto van het hele topic.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Het idee van direct drive is toch juist dart er geen rubberen snaren in zitten ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Direct drive betekent dat op z'n minst de capstan direct op de motoras zit. Het kan zijn dat de spoelschotels dan wel via een snaar worden aangedreven

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Patrick de Zeester

Golden Member

Op 30 januari 2017 19:53:31 schreef evdweele:

Op 30 januari 2017 16:19:30 schreef KlaasZ:
[...]Een zelf gebrande CD heeft ook niet het eeuwige leven. Je moet niet raar staan kijken als er na 5 jaar al dataverlies optreedt

Zijn die horrorverhalen nu uit eigen waarneming of is het een urban myth die onuitroeibaar is?
Ik vermoed het laatste...

Gisteren pakte ik dit zelf-gebrande CDtje bij mij uit de kast:

Deze (te goedkope) CD-R uit pakweg 2000 is altijd donker bewaard op kamertemperatuur. Daar staat tegenover dat bijvoorbeeld de TDK CD-R's uit 1995 (toen een enkele CD-R meer koste dan een complete spindel 10 jaar later) nog perfect leesbaar zijn.