Eindelijk weer een paar mensen die cassettebandjes en tapes op hun 'waarde' (inferieur) weten te schatten.
Mijn eerste bandrecorder, die overigens nog ergens onder het stof moet staan, was een Philips EL3527 (zie foto).
Veel geld om goede tapes te kopen had ik niet, dus dat werd Shamrock. De magnetische laag bladderde er al af als je de tape 5 keer had afgespeeld.
Op mijn latere Revox G36 en A77 gebruikte ik tapes van Ampex en Agfa. Na een jaar of 8 waren die tapes totaal vergaan en bleef er een hoop vieze smurrie in, op en naast de recorder over.
De tapes lagen in een kast in de woonkamer. Niet vochtig, niet te koud of te warm. Het is gewoon een medium dat de tand des tijds niet kan doorstaan.
Mijn eerste cd's kocht ik in 1989. Gisteren nog een paar van gedraaid. Die zijn nog in uitstekende staat.
Op 29 januari 2017 22:12:37 schreef Thevel:
Zo ook een 126 sporen machine.
Apparaat werd volgens mij begin jaren 70 verkocht.
Er werden ook losse loopwerken verkocht welke als bouwpakket verkocht werden, ik heb ongeveer 35 jaar geleden een werkende gezien, mooi stukkie techniek!
Zo'n Schaub Lorenz music center heb ik ook gehad. Volgens mij was het 81 sporen stereo.
Loodzwaar en verschrikkelijk lomp. En ik stond altijd doodsangsten uit als het ding versneld ging spoelen; met een rotgang werd die brede tape teruggespoeld en stopte met een flinke klap. Altijd bang dat de tape zou breken.
Toen ik hem wilde verkopen was er niemand die het ding wilde hebben. Een half jaar later heb ik hem met veel overredingskracht aan iemand kunnen weggeven.