EenVandaag: "De come-back van het cassettebandje"

Zo'n big-foot hadden wij ook in onze eerste Pentium-bak hangen. Ging 1 maand voor het eind van de garantie kaduuk. Hopend op een goede 3,5" van WD kregen we helaas een big-foot terug. Deze heeft het toch nog 5 jaar uitgehouden. Daarna steeds meer leesfouten, herrie en op een dag spinde hij niet meer op. Heb hem nog als relic op de plank liggen.

Maxtor zullen we maar niet over beginnen. De laatste goede serie die ze daar produceerden was die waar de 7270AV in zat. Super betrouwbaar, daarna was het slecht nog brol wat de fabriek verliet.

CD en DVD ook diverse problemen mee gehad. Alles staat hier opgeslagen in vrij droge ruimte (45%) die altijd tussen de 18 en 25 graden is. Netjes in doosje niet in de zon.

Veel slechte ervaringen met Ritek's die met Plextor drives zijn gebrand destijds (half/eind jaren '90. Bladderen soms helemaal af). Maar ook met de gouden Philips en Sony serie. Wat DVD's betreft enorme problemen ondervonden met de blauwe TDK's. Sommige waren na 4 jaar al onleesbaar geworden. Troep eersteklas.

Wat magnetische media is het zeer wisselend. Al mijn 8" diskettes zijn nog prima leesbaar, 5,25" meestal ook (Commodore, IBM DOS, CP/M), 3,5" zeer wisselend. Videotapes zijn vooral de Agfa en Scotch/3M tapes die ellende geven op alle systemen (VCR1700, V2000, Betamax, VHS).

de bigfoot ken ik ook nog wel, alu chassis vrij dun en klein printje. disks met plakkende koppen heb ik vaker in handen gehad, soms was een zwier in de juiste draairichting ook al genoeg om weer leven erin te krijgen.

oude scsi schijven uit de schrotbak heb ik ook diverse gehad, soms klonken ze alsof er geen lagers meer inzaten, maar een disk met 1 platter maakt een bak minder herrie als een disk met 5 platters.

tapedrives kwamen ook geregeld voorbij met problemen, van kapotte DLT drives heb ik vaker de kastjes hergebruikt voor zelfbouw meetapparaten.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 januari 2017 23:00:35 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ maarten,

12ms toegangstijd voor de bigfoot CY die ik hier heb liggen...het kreng maakt een takkeherrie alsof er geen lagers meer inzitten...
4,3 hele gigabytes jaja...gebruikte die destijds voor video opslag met mijn Miro DC20 kaart en om cd's van af te branden...de sterkte zat hem vooral in de grote bestanden...
ze waren goedkoop des tijds...veel capaciteit voor weinig

het ding werkt nog goed..heb er nog een van 2,1 gig en is alleen nog goed als deurstop..spint niet meer op.

@MNM
hij spinde op zonder problemen....maar euh...inderdaad traaaaag als je hem als systeemschijf gebruikt..net met kopieeren van een videobestand haalde ik 7Mb/s (volgens windows)

[Bericht gewijzigd door PL500 op dinsdag 31 januari 2017 00:02:17 (12%)

Op 30 januari 2017 19:53:31 schreef evdweele:
[...]Zijn die horrorverhalen nu uit eigen waarneming of is het een urban myth die onuitroeibaar is?
Ik vermoed het laatste...

Neuh, écht een probleem. Heb er zelf ook mee te maken gehad. CD's waar visueel niets aan te zien was maar toch niet meer zonder extreem getik of overslaan af te spelen waren. In de PC werden ze vaak niet eens herkend. Waren veelal Traxdata-exemplaren. Gelukkig nooit echt zaken door verloren.

'Multi-speed recordable CD-R' (het merk weet ik zo uit m'n hoofd niet) die ik in 1997 of 98 brandde, doet het nog steeds uitstekend.

Andere merken zie ik vooral lijden onder UV-straling. Zelfs in een CD-standaard komt er aan de randen van het doosje nog zoveel ligt binnen dat er binnen enkele jaren een laag zover verkleurt dat er ook 'iets' gewijzigd is: de boel is niet meer afspeelbaar en op de PC is het vaak helemaal drama.

Maar vlak commerciële CD's niet uit hoor: daarvan ken ik er genoeg die uiteindelijk te kampen krijgen met piepkleine gaatjes in de reflectielaag, waardoor afspelen met veel getik of extreem overslaan gepaard gaat (als 'ie überhaupt nog wil spelen, omdat zo'n gaatje vaak ook op de index zit)

Cassettebandjes waren ook hier nog lang gemeengoed. Een speler staat er nog steeds, omdat je, als een van de weinige met zo'n ding, vaak de vraag krijgt of je ze wil digitaliseren ;)

Goede cassettes waren vooral TDK en Sony. Maxell bleek niet zo best meer na al die jaren ;) Een van de digitale opnames die ik ervan heb begint met het opvreten van de tape en puur voor het gevoel heb ik de compleet vervormde muziek en de paar minuten stilte, om het probleem op te lossen, erin laten zitten.

Mijn vader heeft (volgens mij van BASF) wel enkele verhalen over reels van dat merk, die binnen de kortste keren vergingen. Daar ze bedrijfsmatig gebruikt werden, werd eerst gedacht aan een slechte serie. Na klagen kreeg hij nieuwe, maar die hadden hetzelfde probleem. Weer geklaagd en teruggestuurd.
Toen ze hetzelfde type weer kregen en het binnen een jaar of zo opnieuw gedaan was, besloot men maar over te stappen ;)

BASF-cassettes waren trouwens prima dingen ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
guidob

Overleden

Valt hier wel mee met geheugen verlies.

Af en toe draai ik nog een cassette, gaat nog prima. Speler is een Kenwood KX880HX. Prima ding, geen snaartjes die kunnen wegrotten, direct drive etc. Heel goed deck. Meeste cassette zijn Maxell XLII. Kwaliteit is nog goed.

Laatste een hoop oude diskettes gelezen, 3.5 type. Kwam één onleesbare disk tegen en dat was een driver diskette die ergens bij was geleverd. Eigen diskettes allemaal geen probleem (3M). Stond ik wel van te kijken.

Bij het rippen van al mijn CDs (ook hier streamen) waren er een paar met problemen. En het waren er een hoop, ook veel CDRs van Philips. Speel ook nu nog af en toe een CD, gaat nog goed. Al kan je in die swingarm spelers nog bierviltjes stoppen, komt er bij wijze van nog muziek uit.

Harde schijven sneuvelen soms (teller staat op drie als ik het goed heb). Heb nog een klein torentje staan met vier 7200 toeren SCSII barracuda's erin. Als je dat aanzet heb je het idee dat de zaak opstijgt :) Zit ook nog een DAT drive in voor backups. Wordt allemaal niet meer gebruikt.

Alleen de diskettes van m'n Acorn Atom beginnen slecht te worden. Maar daarvoor kunnen we tegenwoordig alle software op één SD kaartje zetten :)

wtt

Golden Member

..

[Bericht gewijzigd door wtt op dinsdag 15 januari 2019 21:40:27 (100%)

High met Henk

Special Member

hmm ik zal min bigfoots dan ook maar eens opstarten: heb er 2 gehad, omdat ze in tegenstelling tot hun 3.5" varianten juist ULTRA betrouwbaar waren...

met zowel maxtor als WD had ik binnen NO-TIME bad clusters en bad sectors, wat ik van quantum nooit kon zeggen. Meest belabberd was nog wel SEAGATE... Die dingen kon je het beste zo in de zee gooien idd... Kocht een nieuwe 10 GB die bij installatie nog maar 4.3 GB was, vanwege de bad sectors..... meteen terug naar winkel: moest maar een duurdere WD kopen... De winkel bestaat volgens mij nog, maar niet meer die vestiging..... Zou er nooit meer wat kopen!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

m'n oudste cd is van 1991, heb er ook een paar verhuisdozen van gehad uit een studio. de goede cd's eruit gehaald en de rest doorgeschoven naar een liefhebber. die cd's liepen nog allen, ondanks de opslag op een warme zolder met zon.

gisteren nog een torentje uit de bak gevist, na aanzetten al meteen klikklik van het casettedeck te horen. snaar was te slap geworden en alleen als ik het capstanvliegwiel een duw gaf werd de gekozen functie uitgevoerd, het sloopwerk om de snaar te vervangen was het echt niet meer waard. bandje eruit, kabels naar loopwerk eruit en zonder casette dan maar :) de cd speler bleek ook gammel, de laatste 5 tracks van een cd sloegen elke ~5 seconden over. wel weer een tdk D90 cassettebandje aan over gehouden :P

op hdd gebied houd ik het al jaren bij WD schijven van de black reeks. alles van green, red, blue, purple is budget spul. WD gebruikt in hun externe disks caviar green of een vaag inkoopmerk. met samsung en seagate heb ik ook mindere ervaringen. de click of death heb ik ook al vaker gehoord in de jaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2017 22:35:08 schreef Arnold D:
Cassette dan, het viel me al op dat op de diverse sites als Marktplaats en e bay de deck,s in prijs aan het stijgen waren tot meer dan de nieuwwaarde

Potverdrie, heb ik net een jaar geleden een prachtig deck aan Tidak Ada weggegeven. Nouja, het is hem gegund, zolang hij hem maar zelf gebruikt en niet in de verkoop doet ;)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 31 januari 2017 00:40:48 schreef weardguy:
Cassettebandjes waren ook hier nog lang gemeengoed. Een speler staat er nog steeds, omdat je, als een van de weinige met zo'n ding, vaak de vraag krijgt of je ze wil digitaliseren ;)

Wij hebben ook nog lang cassettebandjes gebruikt en ik heb ook nog meerdere cassettedecks en al mijn bandjes nog. Ik gebruik zowel de decks als de cassettes zelden.
Ik krijg soms ook de vraag om cassettebandjes te digitaliseren, maar vaker de vraag om VHS banden te digitaliseren, ik ben dan ook één van de weinigen in mijn omgeving met een nog goed werkende VHS recorder.
Denk dan vooral aan persoonlijke opnames van bruiloften, jubilea, de kinderen en/of huisdieren, vakanties, enz.

Mijn eigen cassettebandjes en videobanden speel ik een heel enkele keer af, vooral uit nostalgie of om nog niet gedigitaliseerde content van mezelf weer eens te luisteren/kijken. Op de één of andere manier voel ik niet echt de drang mijn eigen opnames te digitaliseren.

Ik moet zeggen dat ik de geluidskwaliteit van cassettes die opgenomen zijn met een goed deck, degelijke tape en goede opnametechnieken helemaal zo slecht niet vind klinken (vooral gezien de eigenschappen van het medium). Het zijn vooral de mechanische eigenschappen die het een zwak systeem maken.
De eerder genoemde compatibiliteitsproblemen heb ik wel al vaker meegemaakt.

Dataverlies bij cd's/dvd's heb ik nog geen last van gehad, bij welk merk discs en welke recorder gebruikt ooit, behalve als de disc mechanisch mishandeld was. Harde schijven zijn er hier al wel een paar uit zichzelf gaan hemelen.

Het is maar zelden dat een band (compact cassette of VHS) echt onbruikbaar is om bijvoorbeeld te digitaliseren. Ik loop ook vaker tegen onkundig (vaak wel heel erg amateuristisch) gemaakte opnames op dan tegen de slechte eigenschappen van het medium.

in geval van zelf opgenomen cd's was het vroeger ook normaal om de brand snelheid lager te zetten als de brander aankon. dan was een cd vaak betrouwbaarder als dat hij op max snelheid was gebrand.

ik heb ook weleens een cdrom aan het roken gehad, lekwater bij de sata stekker binnengelopen :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 31 januari 2017 09:30:10 schreef Jochem:
[...]Potverdrie, heb ik net een jaar geleden een prachtig deck aan Tidak Ada weggegeven. Nouja, het is hem gegund, zolang hij hem maar zelf gebruikt en niet in de verkoop doet ;)

Hij gebruikt hem nog hoor !! :) (Nog steeds zeer dankbaar!) Mijn uitstekende Aiwa (moesten alleen neiuwe snaartjes in) heb ik gedoneerd, maar is geloof ik in de container verdwenen.
Ik heb nogal wat bandjes met veldopnamen uit Sulawesi. Helaas bleek de belangrijkste gewist (heeft iemand wat HILVERSUM3 gereutel overheen geschreven :( :(

De CD's met foto's waren allemaal met een dure Yamaha speler opgenomen. Alle andere lijken nog goed, zelfs op Aldi CD's....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mooi, luister zelf nog regelmatig cassette bandjes op een Sony TC-K420, een heel simpel deck, nog nooit wat aangedaan :). Heb daarnaast nog een Nakamichi LX3 die niet meer wil lopen. Iemand een idee hoe ik aan een setje snaartjes kan komen?

Op 31 januari 2017 10:42:49 schreef Antoine:
Mooi, luister zelf nog regelmatig cassette bandjes op een Sony TC-K420, een heel simpel deck, nog nooit wat aangedaan :). Heb daarnaast nog een Nakamichi LX3 die niet meer wil lopen. Iemand een idee hoe ik aan een setje snaartjes kan komen?

Heb je al eens op Ebay rondgekeken?

Op 31 januari 2017 10:44:46 schreef Twan1983:
[...]

Heb je al eens op Ebay rondgekeken?

Moet toegeven dat ik een beetje allergisch ben voor eBay, maar ik denk dat daar de oplossing wel ligt ja. Had meer gehoopt op wat meer lokale kanalen, maar die zijn allemaal verdwenen.

TinusTech

Golden Member

Op 31 januari 2017 10:42:49 schreef Antoine:
Mooi, luister zelf nog regelmatig cassette bandjes op een Sony TC-K420, een heel simpel deck, nog nooit wat aangedaan :). Heb daarnaast nog een Nakamichi LX3 die niet meer wil lopen. Iemand een idee hoe ik aan een setje snaartjes kan komen?

Okaphone heeft e.e.a. http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=529. Vroeger kon ik daar op maat bestellen uit een groot boek, misschien is dat nog wel zo. Deze firma heeft ook veel http://www.jvanschaikconsultancy.nl/

Op 31 januari 2017 14:43:18 schreef TinusTech:
[...]Okaphone heeft e.e.a. http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=529. Vroeger kon ik daar op maat bestellen uit een groot boek, misschien is dat nog wel zo. Deze firma heeft ook veel http://www.jvanschaikconsultancy.nl/

Hee idd, die laatste heeft zelfs een setje staat voor de LX3, toch eens proberen te fixen. Ik vind het een foeilelijk apparaat om te zien maar de geluidskwaliteit is erg goed.

RAAF12

Golden Member

Oeps, smaken verschillen ik heb hier een Nak LX-5 staan en ik vind het een prachtig apparaat. Overigens geen problemen met banden en salade. Kwestie van op tijd schoonmaken en goede banden gebruiken. Deze doen het na een jaar of 25 nog prima. Er zit metal tape in en de zijkant behuizing is die cast. Waarschijnlijk een aluminium legering. Die tapes zijn bijna niet nieuw te koop, of kostbaar.

Ik luister zelden naar de oude tapes, maar de look van de Nak zou ik niet willen missen.

Kan een cassettedeck er wel tegen wanneer je die jarenlang laat stilstaan, of moet je af-en-toe het loopwerk in de afspeelstand laten lopen om de lagers gangbaar te houden?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
pa3gws

Golden Member

Ik denk dat die lagertjes niet zo snel vast gaan zitten.
De snaren is een ander verhaal die kunnen verdrogen of erger overgaan in een soort teer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 31 januari 2017 14:43:18 schreef TinusTech:
[...]Okaphone heeft e.e.a. http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=529. Vroeger kon ik daar op maat bestellen uit een groot boek, misschien is dat nog wel zo. Deze firma heeft ook veel http://www.jvanschaikconsultancy.nl/

Leveren deze firma's ook aandrukrollen en opwikkelslipkoppelingen, want die dingen kunnen ook problemen met de bandloop veroorzaken.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
RAAF12

Golden Member

Op 31 januari 2017 19:54:44 schreef dawmast:
Kan een cassettedeck er wel tegen wanneer je die jarenlang laat stilstaan, of moet je af-en-toe het loopwerk in de afspeelstand laten lopen om de lagers gangbaar te houden?

Zeker, bij bronzen bussen en stalen capstans gaat het lang goed, maar beter is af en toe te draaien. Die dual capstan Naks staan erom bekend dat ze vast gaan zitten na jarenlang stilstaan. De koppenbrug die omhoog komt kan ook vast gaan zitten of de aandrukrol assen.

Hier ook nog ca 250 cassettebandjes met o.a. radio opnamen jaren 80 (veronica's rocknight), 200Lp's/maxisingels ca. 2200 singels, DAT, MD, 1 spoel voor bandrecorder. Heb inmiddels mijn CD verzameling op een HD schijf staan. Pas was Billy Ocean nog op Parkpop dus.... Zie hier mijn vid: https://www.youtube.com/watch?v=wUsKEuELVhU

Staat hier naast mij nog een DAT met "kuren"(Fostex D10). Denk 'n kabel breukje bij het loopwerk of zoiets. Tis allemaal miniatuur werk (0,01mm?).

Nico Haak had er een handje van die ReVox tapes(full playback) op de hoedenplank van zijn auto te leggen met dik 30 graden. Dat werd een soort van whauwwwhaau effect. man man man..... om nog maar ze zwijgen dat die dingen soms van de ReVox afliepen, zo het podium op. Lang levende DAT. Alleen met de carnaval uit een koude auto, de zooi de zaal(zuiptent) in, water druppels dropen van de versterkers, en dik 35 graden stond je eerst kwartier de koppen van de DAT recorder droog te föhnen. Die Casio dingen deden het wat dat betreft nog 't beste. Dennie Christian had vroeger ook elke track op een apart 10min. cassettebandje staan. Werkte voor die tijd prima. Die tijden dat je in 5 cm bier stond te werken, of door een opmerking van een artiest voor dik ƒ 7.000,00 bier de lucht inging is wel voorbij.

Kortom (moraal van 't verhaal) ik wordt al een oude l...........