Oude computers en ander rekenend tuig

maartenbakker

Golden Member

De goede oude tijden... Mijn eerste 56k0 modem (zal wel Vfast protocol zijn geweest ofzo) maakte een soort onderzee-ping bij het trainen, exact die ping heb ik nog niet teruggevonden op die ene site met nostalgische geluiden.

Over goede oude tijden gesproken... Hoe vaak ik mensen wel niet heb moeten uitleggen dat het 33k6 was en 56k0 ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

56k modems waren het hoogst haalbare op een analoge telefoonlijn. ik heb ook nog wel met 14k4 en 33k6 modems gewerkt, maar traag was het toch wel, wat een verschil was toen een 128K ISDN lijn al waar je 2 analoge lijnen paralle kon zetten. gelukkig waren sites veel minder dataslurpend ingericht als nu, de te laden plaatjes kleiner en vervelende ad's wegklikken was normaal. een hdd van 1,6GB kon je prima windhoos 98 op draaien ( was ook voor een 386 geschreven ) dat kun je nu wel vergeten.

toen had ik als hobby nog een zut pc's van de stort welke werkbank vullend waren. tulip en philips nms, memorex, ibm heb ik gehad.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 12 februari 2017 17:23:10 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2017 12:36:49 schreef Tidak Ada:
[...] Niks met dekatrons of beam-switching tubes?
E1T is ook een leuke tien-teller, die gelijk display is.
E4T en E80T zijn binaire schakelbuizen: een eletronenbundel wordt van de ene naar een andere anode ge-filpflopt

Er zijn heel inventieve schakelingen bedacht om met deze buizen meer te doen dan alleen maar "tellen"...

Ergens slingert hier nog een filmpje rond, waarop heel mooi zichtbaar de electronenstroom door de E80T van links naar rechts zwiept bij varieren van de dinode'spanningen. Moet ik toch eens op youtube zetten...

Eleen

Als er iemand toevallig een of andere counter of timer met buizen op overschot heeft staan en er van af wil? Laat maar horen dan.
enkele gezochte Philips type's: PW4032 , PW4203 , PW4261
HewlettPackard en Panax exemplaren zijn ook welkom

Tidak Ada

Golden Member

Ha Eleen,

PW typen zijn research typen (Philips Wetenschappelijk) voor wetenschappelijke apparatuur.
Zeer interessant, maar helaas niet algemeen verkrijgbaar.

Ik heb wel enkele 5-cijferige Philips buizen. Dat zijn buizen die voor interne doeleinden zijn gemaakt (bijv. Vacuum gauges) en/of voor intern gebruik zijn uitgezocht.
Overigens heb ik helaas geen dubbele typen. Zonder die heb ik al geen ruimte meer.

Die foto van de E80T in werking is heel mooi! Heb je daar een full-scale file van? Dan graag!
Ook een schema van die E4T en E80T om hem te laten werken zou erg welkom zijn ;)
Ik heb wel een x-Ray van die E80T buis, overigens gewoon op internet gevonden. Ik dacht DOS4ever

Mijn mail vind je in mijn profiel.

Grtz.,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Verdomd ... nog wat gasontladingsbuizen die niet in de verzameling zitten ...

Mijn oudste machine. IBM 5285 remote data entry unit.
Nooit zelf gebruikt maar op de kop kunnen tikken bij ERA in Hasselt. Die stond daar al jaren achter te toonbank te wachten om terug opgehaald te worden. :D
Volgens de ingebrande tekst leek de applicate een bezoekersregistratie/klantenkaart systeem. Misschien wel C&A in Hasselt ... ik herinner mij uit mijn jeugd dat die zelfs met ponskaarten werkten.

Weinig informatie over te vinden dus ik houd mij aanbevolen als iemand informatie heeft.
De unit start op maar gezien ik geen disk heb kan ik er niet veel mee doen. Een terminal aansluiting kan ik ook niet vinden.

Groeten Kurt

Tidak Ada

Golden Member

Op 12 februari 2017 23:23:27 schreef Sine:
Verdomd ... nog wat gasontladingsbuizen die niet in de verzameling zitten ...

Die E4T en E80T zijn voor zover ik weet geen gasontladingsbuizen. Er is in ieder geval een gloeidraad aanwezig.
Ze zijn meer aan de E1T verwant.
Ik kan dat blauwe licht bij vacuumtube_girl dan ook niet verklaren.
Des te interessanter!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 13 februari 2017 13:55:17 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

Op 13 februari 2017 11:20:11 schreef Ghole:
Mijn oudste machine. IBM 5285 remote data entry unit.

Mooi ding met die ronde hoeken rondom de beeldbuis en zo :) Mooi tijdsbeeld!

Dat blauwe licht kun je krijgen als de elektronenstraal het glas raakt. Je ziet het best vaak bij UY89 gelijkrichters en af en toe bij EL84's. Op de foto zal het feller lijken dan het is.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 13 februari 2017 13:54:45 (14%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

@Ledlover:
Da's waar ook.

@Vacuumtube_girl:
Heb jij mij een PM gestuurd? Ik kwam een mail tegen in mijn spambak van iemand met een onduidelijk emailaddress en een naam beginnend met een R. Er zat een attachment aan. Die mail heb ik weggegooid, maar vraag me nu af of die misschien van jou was....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Ik heb nog een Siemens PG685 programmer staan.
Is ook een computer, maar dan een voor PLC te programmeren.
Werkt ook nog steeds.
Zijn die dingen ook om te bouwen naar MS-DOS? Weet iemand dat?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

Iemand nog interesse in een Compac AP400 Workstation?
Ik kan hem meenemen naar Rosmalen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Proxxima

Golden Member

Op 14 februari 2017 09:00:08 schreef mel:
Ik heb nog een Siemens PG685 programmer staan.
Is ook een computer, maar dan een voor PLC te programmeren.
Werkt ook nog steeds.
Zijn die dingen ook om te bouwen naar MS-DOS? Weet iemand dat?

http://oldcomputer.info/portables/pg685/index.htm

Waarschijnlijk heb je er nu CP/M86 op staan. Dos kan ook.
CP/M lijkt wel veel op Dos hoor...
Correctie, Dos lijkt erg veel op CP/M hoor... :-)

Beste Proxxima,

Ben je bekend met CVML? Dit is de Computer Verzamelaars Mailing List, te vinden op https://groups.yahoo.com/neo/groups/cvml/info. Daar zijn nog heel wat oude computers te vinden.

Met vriendelijke groeten,

Pieter

GJ_

Moderator

Op 14 februari 2017 09:00:08 schreef mel:
Ik heb nog een Siemens PG685 programmer staan...

Ow, da's leuk. Heb ik ook nog mee gewerkt. Tegenwoordig toch maar S5 op de (XP) laptop of, als ik veul haast heb, op de PG615.

fred101

Golden Member

Soms loopt het uit de hand met computers verzmelen en eindig je als 18 jarige met een IBM Z890 mainframe in de kelder : https://youtu.be/45X4VP8CGtk

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn oudste rekentuig die ik hier nog heb staan is een Atari 600XL (1983) en een Atari 130XE.Met 2x 1050 floppy drive, 1064 64K geheugen uitbreiding, 1010 cassette recorder, 1020 pen plotter en een Decos 300baud modem.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/04/79/fd/0479fdddd0fc140e4e67e7caa7835616.jpg

Heb ik op zolder ook nog een Epson Px-8 liggen. Draait op cpm en heeft van die leuke kleine bandjes en verwisselbare roms.

http://www.vintage-computer.com/images/epsongenevarunning.jpg

Ligt ook nog Amstrad ppc640D "laptop" naast.

http://www.starekompy.pl/ppc640d.jpg

guidob

Overleden

Mijn oudste computer is een Acorn Atom. Heb er zelfs een aantal met gradaties aan verbouwingen. Een versie als ISA insteekkaart (van een mede clublid) in een PC staat er ook nog. Al ben ik niet meer up to date (VGA, SD kaart, Wifi enz). Voor meer info moet je eens op stardot kijken, er wordt nog steeds aardig geprutst. En dat na 30 jaar.

Verder een boel PCs met nog DOS en windows 3.11, 98, XP en Vista. Typ dit op de laptop met Vista :) Alleen mijn eerste 286 mobo heb ik niet meer.

Binnenkort wordt Vista end of life, bummer. Recent aan een laptop met 8.1 en 10 gewerkt. Wat een drama, ik ga binnenkort over op linux :)

Hensz

Golden Member

Op 15 februari 2017 14:47:41 schreef Proxxima:
Correctie, Dos lijkt erg veel op CP/M hoor... :-)

Euh... er waren al DOSsen vóór CP/M en ook erna. CP/M is zelf een DOS!

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Het moment dat je een besturingssysteem van een (floppy)disk laad, heet het een Disk Operating System. :-)
CP/M was een besturingssysteem voor 8 bit microprocessors, overgekocht door MS die er een 16 bits systeem van gemaakt hebben voor o.a. de IBM pc.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
maartenbakker

Golden Member

Overgekocht is geen bestaand woord, waarschijnlijk bedoel je overgenomen of gekocht/opgekocht/ingekocht.

Aanpassen naar 16-bits heeft MS echter nooit hoeven doen, de eerste aanpassingsronde kwam pas na de haastige oplevering van versie 1 aan IBM. MS kocht een compleet werkend maar vrij kaal 16-bit OS van een kleine leverancier, dat weliswaar leek op CP/M maar onder andere een compleet ander file-system had. Wel waren veel structuren en calls direct overgenomen van CP/M wat het porteren van applicaties natuurlijk een stuk makkelijker maakte.

@TA: DR-DOS was een (op punten betere) kloon van MS-DOS door Digital Research, ik ben even kwijt of het een juridisch dichtgetimmerde gereverse-engineerde versie was of dat er toch met een licentie werd gewerkt

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Weet ik, ik heb er ooit een diskette van gehad, maar toen was Win3-11 er al en heb ik het nooit gebruikt. Was even kwijt dat het van Digital was

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 16 februari 2017 09:56:38 (16%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben ook wel fan van oude computers. De 386sx van Tandy, die mijn vader nieuw had gekocht, heeft het helaas begeven.
Komt niets meer in beeld, krijg nog wel piepjes uit het interne speakertje. 'Alles' al geprobeerd.

Ik heb ook een Toshiba T3100/e en T3200, die loodzware 'laptops' met neonplasmadisplay. De t3200 heeft een kapotte videofrutsel - allemaal ruis/flikkerpatronen in beeld. De T3100/e heeft een HDD die niet meer opspint en een defecte ALT-toets (zeer belangrijk voor de 3 finger salute :))
De T3200 heb ik tot onderdelendonor gedegradeerd. Heel jammer, maar het is niet anders... De T3100/e werkte de afgelopen jaren prima totdat de hdd het dus begaf.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!