Oude computers en ander rekenend tuig

High met Henk

Special Member

volgens mij moet ik nog ergens een oude Poquet PC hebben

http://oldcomputers.net/pics/poqet-pc-hand.jpg
draait op penlites als ik m niet vergis: vindt het nog steds een super leuk din als ik het nu weer zie...
ales staat op PCMCIA kaartjes...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Tidak Ada

Golden Member

Betekende CGA niet Computer Graphics Adapter?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 11 februari 2017 15:12:55 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Nee, dat is niet zo.

MDA = Monochrome Display Adapter (IBM)
CGA = Color Graphics Adapter (IBM)
EGA = Enhanced Graphics Adapter (IBM)
VGA = Video Graphics Array (IBM)
HGC = Hercules Graphics Card (Hercules)
XGA = Extended Graphics Adapter (VESA)
SVGA = Super Video Graphics Array (VESA)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
High met Henk

Special Member

Adapter wel, maar het scherm moet ook kleur zijn.
Ik stel dus dat het scherm bepaalt of er kleur was

Sloot ik de enige kleurenmonitor aan had ik kleur en anders groenof oranje.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Ik heb nog een voeding voor zo'n oud geval staan. RP-32e, zo'n 50 kilo, komt uit een (1964) DDP24 mini computer van de Computer Control Company. Zie http://www.pa4tim.nl/?p=5464

Verder heb ik niet zoveel met computers. Ik heb pas een Toshiba T1000 gesloopt. Het moederboard was door batterij schade niet meer te redden (en dat vind ik niet zo snel) Het scherm was ook niet geweldig meer. Ik heb ook ooit een originele IBM PC gehad. Ook een VME systeem van Unicorn met een Falco terminal. Helaas is het telefoonboek dikke Unix system V handboek bij een verhuizing samen met mijn ZX-81 en spectrum verdwenen.

Ik vind oude rekenmachines wel gaaf. Ik heb een paar jaar terug voor iemand een HP9100's gerestaureerd.

Ik heb zelf een sharp en 2 casio basic-computer-calculators (weet het nummer zo niet). Een HP-48, HP-35 en HP-15. (en een HP-prime) Die sharp met plotter kreeg ik van de 9100 eigenaar maar daar bleken alle batterijen nog in te zitten, of liever wat er van over was.
De werkende is van mijn vrouw. Ik gebruikte zo'n soort ding op de HTS (rond 1984) die was te leen van mijn oom. Best grappig, niemand wist wat het was en rem regels waren ideale spiekbriefjes.

Ik ben ooit bij een zendamateur Racal verzamelaar geweest die een heel hok vol oude minicomputers had. Iets met PDP ofzo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ach ik heb ook nog de nodige oude spullen, van een 6802 kitje, p2000 (2 stuks waarvan ik er eentje nog moet repareren), diverse wat oudere PC's waarvan er exemplaren tussen zitten waar er maar een paar van zijn gemaakt.
Nog een 286 laptop.

Van peripherals heb ik nog een paar GPIB printers liggen (matrix) status onbekend, mogen van mij weg.

Verder nog wat tapestreamer spul en ook DC120 tapes (die met die alu plaat aan een zijde). Nog een paar 8" drives (110V AC motor).

Nog een HPUX systeem (68000) met losse kasten die allemaal met GPIB doorverbonden zijn. Een paar Sun pizza boxes+monitor, weet het type zo even niet, op 30 en 33 MHz. Zouden beide nog in werkende staat moeten zijn.

De eerste (echte) systemen waar ik mee gewerkt heb was de exormac, dat was ergens in 1978 of zo. Zat een 6800 als CPU in.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Als jochie van 8 was mijn eerste PC ook een XT-clone.
Met 51/4 inch floppy's (360kB) en 30MB HDD met CGA (4 kleuren) monitor, er kon net Windows 3.0 op draaien.
Vanuit filemanager Norton Commander heel wat spelletjes gestart zoals: digger, lemmings, Where in the world is Carmen Sendiego en Prince of Persia 1.
Zelfs mijn eerste boekverslagen voor de lagere school nog in Word Perfect hierop gemaakt.

Uit nostalgie ben ik sinds een paar jaar machines met vergelijkbare specificaties gaan sparen.
Maar dan in de palmtop/pocket/handheld/PDA uitvoering.

Zo is er de bekende HP LX serie:
http://hpmuseum.net/images/95LX-30.jpg
In eerste instantie met 0,5 en later 1MB RAM & MS-DOS 3.22 in ROM.
Minpuntje van deze eerste is dat het display max. 40 karakters bij 16 rijen kan weergeven.
Tevens kunnen hier alleen PCMCIA type 1 (SRAM) geheugen kaarten in.
http://hpmuseum.net/images/100LX-35.jpg
Vanaf de 100LX: CGA 80x25 / 640x200 (4 grijstinten), MS-DOS 5.0 in ROM, een volwaardige seriële poort beschikbaar en een PCMCIA type 2 slot.
Middels een CompactFlash-adapter kun zonder problemen je oude CF kaartjes t/m 32MB gebruiken voor opslag.
http://hpmuseum.net/images/200LX-30.jpg
De laatste uitvoering is zelfs nog met 4MB RAM uitgekomen.

Ze kunnen alle 3 voor weken toe met slechts 2 AA batterijen.

Of de Sharp PC-3000/3100
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/46/9e/91/469e911444e4dc78f54e704f4bf1ae92.jpg
Met 1 respectievelijk 2MB RAM, 10MHz, CGA 80x25 / 640x200 (4 grijstinten) en MS-DOS 3.3 in ROM.
En voor dit formaat met een uitstekend toetsenbord.
Kan met 3 AA batterijen misschien net een paar dagen voort, dus niet zo zuinig.
Ze zijn voorzien 2 PCMCIA sloten maar dan weer wel van het type 1 (max. 3,3mm hoog).
Tevens zijn ze voorzien van een seriële- en parallele-port aansluiting, hiervoor heb je dan wel verloopkabeltjes nodig.

Wat groter & zwaarder maar met ingebouwde muis, VGA 640x480 (16 grijstinten) display + volwaardige seriële- en parallele-port zijn de HP omnibook 300/425/430/530.
Het accupack bestaat uit 4 NiMH-cellen en kan door lossen AA batterijen worden vervangen.
http://www.hpmuseum.net/images/Omnibook300-31.jpg
De OB300 kwam met 2MB RAM, 20MHz en MS-DOS 5.0 + Windows 3.1 in ROM.
http://www.hpmuseum.net/images/Omnibook530-33.jpg
De OB530 kwam zelfs met 4MB RAM, 33MHz en MS-DOS 6.2 + windows 3.11 in ROM.

Onlangs heb ik een Olivetti quaderno pt-xt-20 gekocht.
http://cdn-ak.b.st-hatena.com/entryimage/190019294-origin-1397020140.jpg
Met 1MB RAM, 16MHz en MS-DOS 5.0 in ROM.
Ook deze is oorspronkelijk geleverd met een oplaadbaar accupack welke uit 6 naast elkaar liggende NiMH-cellen bestaat.
Wederom vervangbaar door losse AA batterijen.

Helaas is de mijne in een wat mindere staat als op deze foto.
Op het eerste gezicht ziet hij er leuk uit maar de gemaakte ontwerpkeuzes en het gebruikte materiaal zijn minder.
Maar één dragend scharnierpunt en een 21MB 2,5 inch HDD als beschrijfbaar geheugen.
Kunststof behuizing is dun en na 25 jaar ook broos geworden.
Hopelijk krijg ik de mijne weer werkend.

Voor nog meer machientjes zie http://www.tankraider.com/DOSPALMTOP/list.html

Mocht iemand iets degelijks of accessoires ervan hebben liggen waar ie vanaf wil, dan houd ik me aanbevolen.

Thevel

Golden Member

Op 11 februari 2017 13:45:35 schreef High met Henk:
volgens mij moet ik nog ergens een oude Poquet PC hebben

595 dollar voor een 512K Memory Card, nu koop je voor 1/4 van de prijs een 512GB USB-stick :)

Proxxima

Golden Member

Zo dan! Wat een partij reacties intussen :) Ik ben blij verrast!
Dan kan ik niet achterblijven. Zomaar een greep van wat hier staat.

Een Holborn computer. Een Nederlands product.

En uiteraard de IBM welke alle andere PC bouwers zoals
Holborn hierboven van de kaart heeft geveegd.

Een Anita mk8 rekenmachine met buisjes! Er zit maar één
transistor in het hele ding. Ik ben bang dat dit wel het oudste
digitale apparaat zal blijven wat ik heb. Een computer met buizen
zal zoveel malen groter zijn dat het niet te behapstukken is.
Hoewel ik voor een LGP30 graag het bankstel naar buiten schuif.

Een Xerox 820 met 8 inch floppen. Ooit mijn eerste 8 inch machine.
Ik wist niet wat ik zag! :-) Floppies van 20x20 cm. Die kende ik toen nog niet.

En ja ik zocht een PDP om zijn techniek. Maar om de PDP zat ook
de echte behuizing waar hij in hoort. Met een papertape reader
/ puncher. Ik durfde hem in het vorige huis niet boven te zetten.
Het geheel is echt gigantisch zwaar... Maar wel prachtig mooi.
(nou ja vind ik dan... De meningen zijn toch verdeeld heb ik gemerkt)

Verder nog genoeg ander speelgoed. Ik hoop nog wat meer te vinden
op het gebied van handmatig te programmeren machines.

joopv

Golden Member

Een 8 inch floppy drive heeft een interface die vrijwel gelijk is aan die van een 5.25 of 3.5 drive. Je kan zo'n drive zonder veel problemen aan een moderne pc hangen.

Op 12 februari 2017 10:52:01 schreef joopv:
Een 8 inch floppy drive heeft een interface die vrijwel gelijk is aan die van een 5.25 of 3.5 drive. Je kan zo'n drive zonder veel problemen aan een moderne pc hangen.

Klopt, maar tegenwoordig niet meer: Er zitten in de laatste generatie PC's nergens geen floppy drives meer in. Op de mainboards beginnen de pluggen ook al te verdwijnen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sine

Moderator

Beginnen te verdwijnen is een understatement, die zijn al jaren weg, samen met IDE.

Proxxima

Golden Member

Op 12 februari 2017 10:52:01 schreef joopv:
Een 8 inch floppy drive heeft een interface die vrijwel gelijk is aan die van een 5.25 of 3.5 drive. Je kan zo'n drive zonder veel problemen aan een moderne pc hangen.

Inderdaad, en gelukkig maar. Overigens werkt het via een PC controller alleen met softsectored diskettes. Hardsectored gaat veel lastiger.

Voor de softsectored 8 inch disks heb ik een speciaal systeempje met een P75 samengesteld.
Het is overigens niet met elke 'moderne' floppy controller mogelijk om single sided diskettes te lezen.
Er is een testprogramma voor om te kijken welke modi je fdd controller allemaal ondersteund.
Het ook super handig om software via diskette images uit te wisselen. Zo was er op het web geen
software te vinden voor de Motorola EXORciser. Nu staan de images van mijn floppen op bitsavers.
http://technischmuseum.nl/devices/Motorola%20EXORciser/Motorola%20EXOR…

Heb je nog een exorciser? Daar heb ik ook nog aan meegeholpen, met een van de DRAM borden om daar modificatie voor te maken.
Ik dacht dat het een 64K DRAM board was.
Als het goed is zijn die DRAM borden met dunne tape geplakt, kijk maar eens naar de sporen, die lopen allemaal mooi met ronde bochten.

De foto link is niet van de originele exorciser kast (althans ik herken hem niet als wat we toen hadden), de backplane met borden die er in zitten zo te zien wel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Twee items uit eigen collectie :)

Gedemonteerde CDC PA5A1 160 MB disk.

Odnher mechanische rekenmachine. Niet oud of zeldzaam, maar werkt nog altijd prima :)
Je kunt er naast het gebruikelijke zelfs mee worteltrekken, hoewel de procedure wat omslachtig is.

[edit]

.. en ik vond pas deze antieke 9-track tape in we weggeefhoek van de Kringloopwinkel hier in Leiden. Als ik er ooit wat af krijg kan ik het oudste datalek ooit melden :+ !

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 12 februari 2017 12:39:38 (25%)

Geweldig mooi zo'n mechanische rekenmachine! Ik vind het knap hoe men toen zoiets mechanisch kon maken. Vooral omdat men toen alle onderdelen met de hand moesten tekenen etc.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 februari 2017 23:55:55 schreef Proxxima:
[....]
Een Anita mk8 rekenmachine met buisjes! Er zit maar één
transistor in het hele ding. Ik ben bang dat dit wel het oudste
digitale apparaat zal blijven wat ik heb. Een computer met buizen
zal zoveel malen groter zijn dat het niet te behapstukken is.
Hoewel ik voor een LGP30 graag het bankstel naar buiten schuif.
[....]

Niks met dekatrons of beam-switching tubes?
E1T is ook een leuke tien-teller, die gelijk display is.
E4T en E80T zijn binaire schakelbuizen: een eletronenbundel wordt van de ene naar een andere anode ge-filpflopt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit soort "moderne" mechanische rekenmachines (voluit Odhner Arithmometer) is echt helemaal uitontwikkeld, ze zitten heel doordacht en onderhoudsvriendelijk in elkaar. Deze zat muurvast, maar na demontage, een ammoniabad, assemblage en wat olie loopt hij als een nieuwe.
Ze kort door de bocht dan ook bijna 100 jaar door allerlei firma's gemaakt :)

GJ_

Moderator

Mooi hoor, zo'n mechanisch rekenmachientje. Ook leuk is de slijtage van de cijfers: je kunt precies zien welke het meest gebruikt werden.

Proxxima

Golden Member

Op 12 februari 2017 12:14:38 schreef henri62:
Heb je nog een exorciser? Daar heb ik ook nog aan meegeholpen, met een van de DRAM borden om daar modificatie voor te maken.
Ik dacht dat het een 64K DRAM board was.
Als het goed is zijn die DRAM borden met dunne tape geplakt, kijk maar eens naar de sporen, die lopen allemaal mooi met ronde bochten.

De foto link is niet van de originele exorciser kast (althans ik herken hem niet als wat we toen hadden), de backplane met borden die er in zitten zo te zien wel.

Leuk dat jij nog aan de wieg hebt gestaan van die machines.

De machine van de link is mijn eigen exorciser en die heb ik nog steeds. Ook alle
afgebeelde borden heb ik hier. Hij heeft ooit gediend als ovenbesturing bij ASM. De chipbakker.
Wellicht ken jij deze uitvoering? http://exorciser.net/personal/exorciser/Original%20Files/exorciser.JPG
De behuizing van mijn machine blijkt wel origineel te zijn.
Wellicht een andere uitvoering omdat men een rackversie wou...

De Fairlight CMI is ook op een basis van de exorciser ontwikkeld. Het besturingssysteem is ook MDOS.
(alleen het werd voor die machine anders genoemd QDOS geloof ik)
https://www.youtube.com/watch?v=N2pdGMjf2r8 (Mooi ding, helaas niet in mijn bezit... )

Op 12 februari 2017 12:36:49 schreef Tidak Ada:
[...] Niks met dekatrons of beam-switching tubes?
E1T is ook een leuke tien-teller, die gelijk display is.
E4T en E80T zijn binaire schakelbuizen: een eletronenbundel wordt van de ene naar een andere anode ge-filpflopt

In de Anita zit een enkele dekatron, 10x een ECC81 en ik geloof
iets van 160 neon gevulde thyratrons. Hier leg ik de machine uit:
http://technischmuseum.nl/devices/Anita%20MK8/Anita%20MK8.html

Groeten, Roland

Op 12 februari 2017 13:00:24 schreef Proxxima:
[...]
...
Wellicht ken jij deze uitvoering? http://exorciser.net/personal/exorciser/Original%20Files/exorciser.JPG
...

Dat komt inderdaad meer in de buurt. Net eens even gezocht en er blijken nogal wat versies te zijn van de exormacs.

We hadden, waar ik stage liep, ook een van de eerste prototype borden met de 68000 CPU, in Nederland zeker. De processor alleen al koste toen een gods vermogen van 570 gulden of zoiets, ik weet het nog. Het board was ongeveer 2.5 x zo hoog als een normaal exormacs board en stak boven de kast uit.

Voor de exormacs had een collega een 64KB DRAM kaart (of 128 ?) ontworpen wat die waren er toen nog niet zover ik weet.
De RAS/CAS en mutiplexer timing was gemaakt met kleine DIL delay lines.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Tidak Ada

Golden Member

Op 12 februari 2017 12:43:33 schreef Aart:
Dit soort "moderne" mechanische rekenmachines (voluit Odhner Arithmometer) is echt helemaal uitontwikkeld, ze zitten heel doordacht en onderhoudsvriendelijk in elkaar. Deze zat muurvast, maar na demontage, een ammoniabad, assemblage en wat olie loopt hij als een nieuwe.
Ze kort door de bocht dan ook bijna 100 jaar door allerlei firma's gemaakt :)

Ik ken uit 1966 nog een Facit machine, wel elektrisch aangedreven, maar hij kon worteltrekken. Dat duurde wel even, maar toch sneller dan met pen en papier....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
joopv

Golden Member

Voor de nederlandse computer-nostalgici: je kan nog steeds met een telefoonmodem internetten door in te bellen op 06760-12321. (nummerherkenning moet aan staan)

Dial-up networking zit bij mijn weten nog steeds in de laatste windows. Of je met je modem nog iets nuttigs op internet kan doen weet ik niet, maar dan kan je in ieder geval weer eens "genieten" van het geluid van intrainende modems :)

tja inbel modems zijn ook wel even geleden weer, hier al een 14 jaar. heb nog ergens een pci 56k6 modem liggen, echter zitten er al 2 pc's geen pci sloten meer in tegenwoordig, wel pci-e en pci-x. de 9 pin compoort is wel weer terug gekomen na jaren weg te zijn geweest.

nog een jaar of 4 en de ssd's zijn betaalbaar genoeg om van de magnetische hdd af te kunnen voor dataopslag, scheelt veel stroom en herrie in datacenters.

waar rook was, werkt nu iets niet meer