Oude computers en ander rekenend tuig

@Proxxima:
Zelfs tandartsgereedschap word hier gebruikt. :o

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Proxxima

Golden Member

Op 17 september 2017 23:26:32 schreef GJ_:Ik heb er een op m'n bureau die ik nog dagelijks gebruik.

Leuk! Welke? Ééntje uit de LSI tijd gok ik? De 1011 misschien?

Op 18 september 2017 01:31:55 schreef GerardMonique:
@Proxxima: Zelfs tandartsgereedschap word hier gebruikt. :o MVG Gerard.;)

Oeh! scherp gezien ja! Superhandig die tandartshaakjes!

Op 18 september 2017 01:19:51 schreef Thevel:
Zitten in die anita's van die dubbele diode's, een soort schijfjes die in een plastic behuizing tegen elkaar geklemd worden?
Als die er inderdaad in zitten heb je daar ook van moeten repareren/vervangen?

Deze selenium dubbel diodes bedoel je:

Daar zitten er inderdaad een heleboel van in.
En ja, die hebben inderdaad de nodige problemen. Ze gaan niet
kortsluiten maar ze worden hoogohmig. Ik soldeer bij een defecte op de
achterkant van de print een 1N914 of een 1N4148 er overheen.
Zo laat je de looks in takt en die kleine glas diodes vallen niet op.

Maar er zitten tevens normale silicium diodes in deze machine.
Deze kunnen ook stuk na jaren van onbruik. Hierbij traden bij
diverse lekstromen op. (Één veroorzaakte dat probleem van het
laatste filmpje waarbij het hele display gevuld werd met random nummers.)
Maar er zaten er ook een aantal bij welke gewoon onderbraken.
Die zijn veel gemakkelijker te vinden met je multimeter :-)

Thevel

Golden Member

Deze selenium dubbel diodes bedoel je:

Ik bedoelde inderdaad selenium diodes.

GJ_

Moderator

Op 18 september 2017 09:17:08 schreef Proxxima: Leuk! Welke? Ééntje uit de LSI tijd gok ik? De 1011 misschien?

psies! Fijn apparaat. Duidelijk afleesbaar, grotere knoppen dan moderne calculatortjes en kennelijk onverwoestbaar.

Proxxima

Golden Member

Op 18 september 2017 11:36:07 schreef GJ_:
[...]psies! Fijn apparaat. Duidelijk afleesbaar, grotere knoppen dan moderne calculatortjes en kennelijk onverwoestbaar.

Leuk! En voor wie het niets zegt: GJ heeft deze op zijn bureau :)
Daar kreeg ik er drie van in onderdelen en ik kon er ééntje van
compleet maken en repareren... Dus als je nog eens onderdelen moet hebben...
Maar inderdaad redelijk onverwoestbaar. Die IC techniek had men
blijkbaar toch goed onder controle! En veel sneller...
Als ik 9999999999:1 op die LSI doe is dat zowat gelijk klaar.
Bij die MK12 moet je wel even wachten haha

En die 1011 LSI past ook wat beter op je bureau :D

[Bericht gewijzigd door Proxxima op maandag 18 september 2017 22:14:51 (18%)

Op 18 september 2017 09:17:08 schreef Proxxima:
Deze selenium dubbel diodes bedoel je:
[bijlage]
Daar zitten er inderdaad een heleboel van in.
En ja, die hebben inderdaad de nodige problemen. Ze gaan niet
kortsluiten maar ze worden hoogohmig. Ik soldeer bij een defecte op de
achterkant van de print een 1N914 of een 1N4148 er overheen.
Zo laat je de looks in takt en die kleine glas diodes vallen niet op.

Heb je ook een foto van de bovenkant van die dingen? Ik heb ook eens van dat rare spul ergens gezien. Misschien heb ik ook nog wel van die diodes rondzwerven ergens.

P.S. je kunt in de huisjes ook een smd (dubbel)diode in zetten (of 2x mmtb4148) en van pootjes voorzien dan ingieten. Dan blijft ook de "look" in tact.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Zo'n Anita heb ik hier een gehad, tegelijk met die HP9100's maar die was in zo'n slechte staat dat ik er niet aan begonnen ben. Erg gaaf ding.

Ik heb een toepassing voor mijn Casio FX-880P gevonden. Een mooi excuus om er mee te werken. Hij heeft de mogelijkheid om met AND OR en XOR te rekenen. Dat blijkt heel handig bij meten aan gates. Ik vergeet altijd die truthtabels en moet ze dan opzoeken. Nu type ik het gewoon in en het ding verteld wat de output moet zijn. Hij heeft daarnaast ook een makkelijke formule functie.

Ik vind dat nog steeds mijn mooiste "computer" Hij ziet er uit als nieuw en ik heb het originele manual.
Ik heb ook een HP95LX met voeding en megadik manual, direct van HP zelf als beloning toen ik bij een HP9000 dealer werkte.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Voor die MK12 zou ik ook wel ruimte vrij maken.
Eigenlijk wacht ik nog tot er een mooie motor aangedreven calculator voorbij komt die ook kan delen en vermenigvuldigen, dus niet een simpele adder. Dat lijkt me wel wat, een boel geratel, gerammel en en gekreun terwijl ik offertes maak.

Op 18 september 2017 23:48:17 schreef fred101: Ik heb een toepassing voor mijn Casio FX-880P gevonden. Een mooi excuus om er mee te werken.

Die Casio krachtpatsertjes heb ik altijd leuk gevonden. Ik heb naast die anita een moderne fx-9860G Slim staan. Gewoon een nieuwe. In deze tijd een absoluut nutteloos ding, zeker als ie naast een PC staat, maar wel leuk.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 19 september 2017 08:02:03 (42%)

Tidak Ada

Golden Member

Moetje naar Facit gaan zoeken. Daar leerden wij mee werken op net Natuurkunde practicum. Je kon er zelfs mee worteltrekken! Dan was het wel koffie drinken of 'wortel schieten' geblazen, want hij stond dan wel een kwartiertje te draaien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
GJ_

Moderator

Ow, die zie er wel heel mooi uit. Ik zat zelf meer richting Madas te zoeken.

Vorige week nog een P2000T gekregen (in originele doos, maar zonder cartridge en manual). Deze heb ik aan een enthousiasteling gegeven via ons "freestuff" systeem: Hij is meteen aan het bloggen geslagen!

Weet iemand nog een informatiebron voor bijvoorbeeld de basic ROM of de manual?

EDIT: Heel gaaf dat dankzij de mensen in dit draadje het weer een compleet werkend systeem wordt! :D

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 21 september 2017 12:41:03 (18%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
joopv

Golden Member

Op 19 september 2017 11:48:45 schreef Benadski:
Vorige week nog een P2000T gekregen (in originele doos, maar zonder cartridge en manual). Deze heb ik aan een enthousiasteling gegeven: Hij is meteen aan het bloggen geslagen!

Weet iemand nog een informatiebron voor bijvoorbeeld de basic ROM of de manual?

Ene meneer Klaas Robers weet er errug veel van :)
(basicode er voor geschreven, en het morse examen programma als ik me goed herinner)

maartenbakker

Golden Member

Robers, als die nog aan de TU-Delft rondloopt is het redelijk in de buurt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 19 september 2017 07:59:17 schreef GJ_:
Dat lijkt me wel wat, een boel geratel, gerammel en en gekreun terwijl ik offertes maak.

Dat je in goed gezelschap bent, bedoel je?

If you want to succeed, double your failure rate.
Thevel

Golden Member

Op 19 september 2017 07:59:17 schreef GJ_:
Dat lijkt me wel wat, een boel geratel, gerammel en en gekreun terwijl ik offertes maak.

Toch niet van jezelf hoop ik? :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 19 september 2017 11:48:45 schreef Benadski:
Vorige week nog een P2000T gekregen (in originele doos, maar zonder cartridge en manual). Deze heb ik aan een enthousiasteling gegeven: Hij is meteen aan het bloggen geslagen!

Weet iemand nog een informatiebron voor bijvoorbeeld de basic ROM of de manual?

Daar heb ik ook nog vanalles van. 1 werkende (althans hij deed het nog toen ik die weg zette) en een defecte.
Die kan ik nog makkelijk repareren, ik heb alle schema's en er zitten geen exotische onderdelen in.

@bprosman: Dat is een verkeerde link, de P2000C is een heel andere computer. -> Laat maar effe, zie nu ook dat onderaan P2000T spul staat. De titel van de pagina dekt niet de lading.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Hewlett

Honourable Member

Haha, ik wist dat ik nog ergens een Philips P2305 16kB Basic interpreter cartridge voor een P2000T machine had liggen, maar die lag niet op de plek waar alle cardridges horen te liggen. Eerder deze week toen de vraag "oppopte" had ik al even gezocht, maar de module niet kunnen lokaliseren; ik ben ook naar de opslag gereden, maar daar lag de module ook niet. Tja, ik gooi nooit wat weg dus dat ding moest er nog wel zijn... maar waar. Toevallig kom ik dat ding net tegen in een doos met oude data boeken. De Philips P2000T machine waar de module bijgehoord heeft heb ik jaren geleden weggegeven, kennelijk zonder Basic module :-) maar wel met veel tapes. Tapes heb ik niet meer, ook de boeken heb ik weggeven. Ik heb maar 1 Philips machine bewaard en dat is een CP/M machine P2000C.

Zie hier, de befaamde P2305 cartridge:

Voor Maarten Bakken ook even de onderkant op de foto gezet:

@Benadski mail me je coordinaten maar even, dan stuur ik de cartridge naar je op.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Proxxima

Golden Member

Op 20 september 2017 23:43:25 schreef Hewlett:
Haha, ik wist dat ik nog ergens een Philips P2305 16kB Basic interpreter cartridge voor een P2000T machine had liggen, maar die lag niet op de plek waar alle cardridges horen te liggen.

@Benadski mail me je coordinaten maar even, dan stuur ik de cartridge naar je op.

Wat leuk dat dingen zo ineens weer bij elkaar komen :)

fred101

Golden Member

Op 11 februari 2017 22:48:53 schreef kramm:

Zo is er de bekende HP LX serie:
[afbeelding]
In eerste instantie met 0,5 en later 1MB RAM & MS-DOS 3.22 in ROM.
Minpuntje van deze eerste is dat het display max. 40 karakters bij 16 rijen kan weergeven.
Tevens kunnen hier alleen PCMCIA type 1 (SRAM) geheugen kaarten in.
[afbeelding]
.

Heb jij ervaring met de rs232 poort ?

Ik heb mijn 95LX (1MB DOS 3.22) tevoorschijn gehaald en het manual en ik was helemaal vergeten dat het een echt dos computertje is. Hij heeft zelfs een seriele rs232 poort en blijkbaar ook een terminal programma. Nu leek het me leuk daar eens wat mee te spelen. Als ik daar een kabel voor maak kan hij aan mijn pc. Dan kan ik er mogelijk GW-basic op zetten (of C, maar het liefste python) en de pc gebruiken als backup want ik heb geen geheugenkaart.
En dan kijken of ik het kan gebruiken om wat met HW te spelen zoals ledjes, sensors etc aansturen cq uitlezen. Zal wel iets van een rs232/DAC/ADC tussen moeten. Kortom, de experimenten waar een aantal van jullie (die een echte PC hadden of er een bouwde) in de 80's mee bezig waren, in de electronica bladen stond en wat ik destijds graag wilde doen maar toen te weinig budget voor had.

Ik werkte toen in het weekend op de computer afdeling van V&D en had een ZX-81 met 16kB, printer en echt toetenboard. Sommige dingen die defect terug kwamen mocht ik bij hoge uitzondering meenemen en zo ontstond mijn computer. Later zo ook een spectrum 16k. Het meeste kreeg ik weer aan de gang. Ook mijn joystick was eigenbouw maar ik speelde geen spellen. Ik kon wat meer voor elkaar krijgen want ik was daar toen de enige die wat van het spul afwist en op de hoogtij dagen van de C64 stond ik de hele dag mensen te helpen die meestal al eerder geweest waren en dan hoorde dat ze zaterdag maar naar Fred moesten vragen.

Ik heb hem toen spraakherkenning laten doen. Hij kon 1 letter maar dat was al kicken. Ook ooit iets met een relais gedaan dacht ik.

Dus die tijd wil ik eens inhalen met de 95LX

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
joopv

Golden Member

bytheway - een DOS systeem kan je ook over de seriële poort bedienen. Met een mode commando de console (video+keyboard) redirecten naar de COM poort, en daar een VT100 oid op aansluiten. En de videokaart er helemaal uit laten.

Zo kun je een systeem bouwen met meer dan 640K memory. 900-zoveel KB, maar tamelijk nutteloos. Met een monochrome tekst-only videoadapter kon je ook tot aan 704K of zo. Dat was nog wel nuttig, en reuzehandig in combinatie met desqview.

pfff... kan ik al die grijze cellen met nutteloze inhoud wissen voor nieuwe info?

Proxxima

Golden Member

Op 21 september 2017 11:02:20 schreef joopv:
bytheway - een DOS systeem kan je ook over de seriële poort bedienen. Met een mode commando de console (video+keyboard) redirecten naar de COM poort, en daar een VT100 oid op aansluiten. En de videokaart er helemaal uit laten.

Zo kun je een systeem bouwen met meer dan 640K memory. 900-zoveel KB, maar tamelijk nutteloos. Met een monochrome tekst-only videoadapter kon je ook tot aan 704K of zo. Dat was nog wel nuttig, en reuzehandig in combinatie met desqview.

pfff... kan ik al die grijze cellen met nutteloze inhoud wissen voor nieuwe info?

Dat heb ik recent nog gedaan. Maar er is bijna geen enkele applicatie
welke werkt over die seriële poort op een terminal. Ik denk dat vele
applicaties direct een echte videokaart aanspreken...

Overigens kan ik mij niet herinneren dat ik het echt gebruikt heb zien worden in die tijd.

Op 21 september 2017 08:52:38 schreef Proxxima:
[...]

Wat leuk dat dingen zo ineens weer bij elkaar komen :)

Zeker! Alvast bedankt Hewlett! :)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!