Op 13 maart 2017 19:27:30 schreef flash2b:
Ik lees op CO dat veel mensen kunnen zien of een elco kapot is door er alleen naar te kijken. Nou de helderzienden mogen het zeggen welke elco van 2200µF kapot is en welke nog 100% OK ?

De rechtse is kapot.

Op 14 maart 2017 19:15:45 schreef flash2b:
Nee ik bedoel de huisjes vorm met schuine zijkanten zoals op de foto van de bruine versie 6 posts erboven.

Er zit een hele kleine versmalling (iets te zien op de foto) maar deze hebben verder geen puntje zoals die van jou.

@Hugo Welther
Dank je wel voor je mail en alvast voor je zekering, top !

@Ruben_Lichtenvoorde
Ik denk dan niet dat die gaat passen. Hugo heeft een passende voor me gevonden, maar bedankt voor je moeite.

@Hoeben
Misschien nog een keer raden, want je antwoord was fout. :+

Gisteravond verder gespeeld met de patient. Ik ben er achter gekomen dat er één stand van de PM5171 niet na behoren werkt, de rest werkt allemaal.

Dat is de DC to LOG in de "+" stand terwijl de "-" stand wel werkt. (AC to DC & LOG stand natuurlijk ook)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm5171%20dctolog.jpg

Het schema ziet er daar zo uit:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/pm5171%20converter.jpg

Ik mag er vanuit gaan de IC326, de TAA761A goed is en T327/T328 ook. Diodes D409 en D409 heb ik gemeten en zijn goed.

Schakelaar 804/B is de betroffen toets. T329 is een dubbel FET BFQ10. Daarachter nog 2xBC547 en 2x uA741. Het was te laat om nog verder te meten, het zou een contact probleem kunnen zijn maar ik denk het van niet.

Misschien nog tips ?

Benieuwd na het lezen van je topic heb ik in mijn PM5171 vrijwel alle elco's nagemeten. Hoewel hij redelijk leek te werken toch een paar verrassingen. C538/C539 gaf een vreemde waarde (DC short) in een van de twee. Na uitsolderen en regeneratie waren ze goed. Verder alle 10 t/m 47uF elco's vervangen. 2 hele slecht en de rest matig (Zc en lekstroom).
Van de schakeling met Q329 wordt ik niet blij. Het is volgens mij vragen om problemen om de gates zonder enige bescherming aan de schakelaars te hangen.

[Bericht gewijzigd door markce op (18%)]

Het zijn ook oude apparaten. Mijne is uit 1984 en ik heb nog steeds hoop dat die weer helemaal goed wordt. Ik hoop niet dat T329 defect is want die is (ook al) obsolete. Die uA741's en BC547's is niet zo'n probleem, plenty beschikbaar.

C538/C539 meten bij mij nog goed maar met Philips elco's is het vooral hoe kleiner de elco hoe meer kans dat die door ouderdom kapot is. Verschil was goed te merken op de rail elco's van de 15V vs. 25V. Die van de 15V rail waren 100µF/25V en die van de 25V rail 100µF/40V. De ESR van die 100µF/25V was echt veels te hoog, de 100µF/40V was netjes laag.

Bij mij waren de 100uF's allemaal goed.
Waar zie de de bouwdatum aan (anders dan date-code halfgeleiders)?
Ik heb nog wat BFQ13's op voorraad.

Nog een puntje OQ/ON lijst van Maarten: bij mijn PM5171 is een ON561 een 2x gematchte thermisch gekoppelde BF256B.

Ik heb de datum van de SG4501J aangehouden die is van 1984 week 29. De 741's zijn ook allemaal van 1984.

Die van bijvoorbeeld Blackdog is uit 1976.

Bij mij is de ON561 een 2x gematchte BF256B met een metalen strip getwinned.

Datasheet BFQ10..16

[Bericht gewijzigd door flash2b op (16%)]

Ok, de mijne is dus ong uit 1977
Zelfde BF256B paartje dus, 'B1' om precies te zijn.

[Bericht gewijzigd door markce op (45%)]

Met hete lucht zijn die doorzichtige Philips zekeringen weer aan elkaar te solderen.

Jac

Op 15 maart 2017 14:38:21 schreef flash2b:
Ik heb de datum van de SG4501J aangehouden die is van 1984 week 29. De 741's zijn ook allemaal van 1984.

Dat werkt meestal best aardig voor een ruwe schatting. Nou is mijn ervaring dat halfgeleiders wel tot een jaar kunnen schelen, onderdelen als voedingstrafo's zitten vaak dichterbij (datumcode vaak in maanden, niet in weken). Ik licht als ik het echt wil weten gewoon de hele doopceel van een apparaat om het recentste originele onderdeel vast te stellen. Meestal scheelt het dan maar een paar weken met de prodctiedatum.

@markce: thanks, ik verwerk hem in de lijst.

Hi flash2b,

Het is simpel te controleren waar de fout kan zitten betreffende de + of de - input stand.

Vooer een AC signaal toe, zodat je in de stand die werkt een duidelijk signaal hebt op de uitgang zeg 1V DC op de AC to DC uitgang.

Meet nu op de rechter kant van R709 en R711, deze waarde moet het zelfde zijn, alleen de polariteit is andersom.
Het mag niet uitmaken in welke stand jouw input schakelaar staat.
Oja, je multimeter wel op een hoge impedantie zetten, jouw Fluke kan dat, dus Meas Setup, dan More en dan de impedantie kiezen "High Input Z"

Zijn deze warde niet gelijk, dan is er grote kans dat er ee nfet stuk is.
De rechter kant van de weerstaden worden niet belast, die zien alleen een Fet en er loopt aleen een kleine lekstroom.

Je kan ook de spanningen metn t.o.v. de -15V op de emittors van Q330 en Q331, dit zijn de stroombronnen in de source van de Fets.
De spanning over deze weerstanden moeten ook weer goed gelijk zijn.

Met deze testen zou ik beginnen, laat maar weten wat hier uitkomt.

Groet,
Bram

@maartenbakker

Op 15 maart 2017 17:13:08 schreef maartenbakker:
[...]
Dat werkt meestal best aardig voor een ruwe schatting. Nou is mijn ervaring dat halfgeleiders wel tot een jaar kunnen schelen, onderdelen als voedingstrafo's zitten vaak dichterbij (datumcode vaak in maanden, niet in weken). Ik licht als ik het echt wil weten gewoon de hele doopceel van een apparaat om het recentste originele onderdeel vast te stellen. Meestal scheelt het dan maar een paar weken met de prodctiedatum.

zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1900037#1900037

Mijn trafo: 12NC = 4012 100 70211, date code kom ik nog op terug.

@Blackdog
De meet tip op de emittors ga ik zeker doen. Wordt deze avond niks, want verplichtingen elders, maar dank je wel.

Ha flash2b,

Onverwacht populair topic :-)

Ik zou eerst naar de schakelaar zelf kijken. Probleempjes met matig contact in schakelaars kom ik vaak tegen in oude meetapparatuur, en het signaal is hier flink hoog Ohmig.
Overbrug de gesloten contacten, en kijk of dat verbetering geeft....

groet, Gertjan.

Vandaag heb ik mij PM5171 weer helemaal in ere hersteld. Alles werkt weer zelfs de zekering (dankzij Hugo!) is weer in orde. De fout met de "+" stand, was een non probleem. Ik had de handleiding niet goed begrepen, en kon later zowel met een positieve als een negatieve DC offset in het ingangssignaal de knoppen "+" en "-" bedienen.

Voor de liefhebbers een foto van de hele print
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03689%20(1)_cleaned.jpg

Ik heb 2 originele elco's gekocht voor vervanging van de 2200µF/40V exemplaren. Zelfs de trekband/tie-wrap heb ik weer origineel gemaakt inclusief het terugsteken van het plastic zakje met de 115V stickers na een USA omsoldering (service van Philips destijds was luxe!).

Ook nog een foto van de front van mijn "jonge" exemplaar, komt minder vaak voor als de blauwe variant en heeft de modernere druk toetsen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/dsc03690_cleaned.jpg

De kapotte elco's heb ik allemaal nog een keer op mijn ZXP ZX8511D getest.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/repair%20overview.png

Duidelijk te zien dat C564 (hoofd elco negatieve rail) nog maar 1% een vertienvoudiging (10x) van zijn capaciteit heeft, terwijl de ESR nog prima is. Eerder had ik deze in-circuit gemeten met mijn DER EE DE-5004 maar op een hogere frequentie was die 0µF. Voeding elco's behoren echter gebruikelijk bij 120Hz te worden gemeten. C562 (hoofd elco positieve rail) was ook gezakt in capaciteit, maar veel minder weinig. De ESR van deze was weer iets hoger. De ESR is dus niet heilig om een foute elco te vinden, en Fred101 zal dit beamen.

Verder was C572 (-15V rail elco) opgelopen in ESR terwijl de capaciteit nog goed was. Zijn zusje C571 (+15 rail elco) is eigenlijk nog goed, maar beide zijn vervangen door een 100µF/35V Nippon Chemicon 105° Low ESR elco, want in de datasheet van de SG4501 staat dat er een low ESR elco of Tantaal moet worden gebruikt. Philips had dit origineel dus niet zo gedaan.

Tenslotte heb ik de brugcel vervangen voor een originele BY164.

Ik ben zeer blij met dit apparaat en ook alle hulp die ik heb gekregen. Verder heb ik er veel van geleerd en ik hoop dat dit verslag anderen zal helpen met een systematische aanpak voor reparaties.

Ha flash2b,

Goed om te horen dat je PM5171 weer helemaal OK is.
Mooie foto van het frontje :-) (ook mooi clean & gaaf frontje!)

Ik begrijp je meting van negatieve voedingselco C572 niet.... je zegt dat die nog maar 1% was, en de schermafdruk laat een capaciteit zien van ruim 23.000µF, wat weer 10x te veel is.....

groet, Gertjan.

Ik las 23.681µF omdat ik dat verwachte, maar er staat idd 23.681mF. Goed dat je me daar op attent maakt! Eerder had ik met mijn DER EE DE-5004 in-circuit 0µF gemeten, maar op een hogere frequentie, 1 of 10KHz (weet ik niet meer). Ik zal de tekst aanpassen zodat het klopt met de plaatjes.

Zo zie je maar weer dat als je meter je iets 'verteld', je het nog steeds verkeerd kan oordelen.

Ha flash2b,

Dat je die afleesfout had gemaakt had ik wel verwacht. (ik moest ook 3x kijken).
Maar het blijft raadselachtig hoe die elco 10x te groot kan meten. Dat elco's in de loop van de tijd veel groter worden komt zelden voor ;-)

groet, Gertjan.

Low ESR elco, want in de datasheet van de SG4501 staat dat er een low ESR elco of Tantaal moet worden gebruikt. Philips had dit origineel dus niet zo gedaan.

Denk niet dat Philips het zo verkeerd gekozen heeft. De 100uF '016' elco's hebben bij bv 10kHz een veel lagere ESR dan een 1uF tantaal die in de datasheet genoemd wordt.

Ik schreef toch niet dat ze iets 'verkeerd' gekozen hadden? Philips heeft deze PM5171 goed ontworpen en daar twijfel ik niet aan. Feit is wel dat de toegepaste 100µF/25V elco niet een low ESR type is en het is ook geen 1µF tantaal.

Nog iets anders....

Helmut Singer vraagt €240 voor een getest exemplaar, ik weet dat de prijs daar altijd erg hoog is. Maar wie heeft vandaag de dag nog een PM5171 echt nodig? Met een beetje moderne meter kan je hetzelfde bereiken.

Hi flash2b,

Wat Helmut Singer voor een bedrijf is, is hier op CO wel duidelijk denk ik :-)
Er zijn meerdere toepassingen voor dit meetinstrument zoals het meten aan filters beneden de 100kHz met een hoge nauwkeurigheid.
Er zijn niet veel multimeters die dit over zo'n bereik goed doen.

Maar ik denk wel dat de markt hiervoor klein is en steeds kleiner wordt, door de zeer goede AD/DA converters die er al op de markt zijn met grote bandbreedte.

Groet,
Blackdog

@flash2b
Mijn reactie betrof je verwijzing naar de datasheet waar low-ESR of tantaal aangeraden wordt met 1uF en 10uF in application notes. De door Philips origineel toegepaste elco's hebben in het nuttige frequentiebereik een even lage ESR als kleine tantaals uit die periode.
Als je een moderne low-esr wilt zou ik wel axiaal kiezen.

De PM5171 is nogal verouderd, deels bedoeld voor gebruik met een XY-schrijver. Voor de gangbare 2e-hands prijs nog wel heel bruikbaar.

Helmut Singer is best prijzig, wat ik daar gekocht heb is wel puntgaaf, echt als nieuw, leveren snel en dat heeft een prijs.

@markce
Je hebt gelijk want 0,8103Ω voor een 100µF/25V (zoals gemeten op C571) is prima. Dat ik radiale elco's heb gebruikt is minder mooi, maar maakt voor de werking niks uit.

De toegepaste Nippon Chemicon SXE 100µF/35V heeft een ESR van 0,6280Ω op 120Hz.

Ik had hem al eens eerder gemeten:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1876089#1876089

Ha flash2b,

We moeten niet vergeten dat die datasheet van de SG4501N erg oud is...
Geen idee hoe oud, maar het is wel zeker dat er toen nog amper schakelende voedingen waren. En dat men toen dus een heel ander idee had van een "low ESR" elco dan nu......
Die originele elco's waren dus prima gekozen :-)

Blijft nog de vraag hoe het je gelukt is om die C564 van 2200µF tien maal te groot te meten als 23.681µF....
(printscreen in deze post hier boven)

groet, Gertjan.

Ik kan hem eens op een van mijn andere meters testen. Ik heb 3 dedicated meters die C kunnen meten, 2 LCRs en 1 LC meter. Verder kunnen veel van mijn DMMs dit ook.

Jij hebt ook mooi spul om hem te testen, dus ik gooi hem iig niet weg.