@maartenbakker
Op 15 maart 2017 17:13:08 schreef maartenbakker:
[...]
Dat werkt meestal best aardig voor een ruwe schatting. Nou is mijn ervaring dat halfgeleiders wel tot een jaar kunnen schelen, onderdelen als voedingstrafo's zitten vaak dichterbij (datumcode vaak in maanden, niet in weken). Ik licht als ik het echt wil weten gewoon de hele doopceel van een apparaat om het recentste originele onderdeel vast te stellen. Meestal scheelt het dan maar een paar weken met de prodctiedatum.
zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1900037#1900037
Mijn trafo: 12NC = 4012 100 70211, date code kom ik nog op terug.
@Blackdog
De meet tip op de emittors ga ik zeker doen. Wordt deze avond niks, want verplichtingen elders, maar dank je wel.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Onverwacht populair topic 
Ik zou eerst naar de schakelaar zelf kijken. Probleempjes met matig contact in schakelaars kom ik vaak tegen in oude meetapparatuur, en het signaal is hier flink hoog Ohmig.
Overbrug de gesloten contacten, en kijk of dat verbetering geeft....
groet, Gertjan.
Vandaag heb ik mij PM5171 weer helemaal in ere hersteld. Alles werkt weer zelfs de zekering (dankzij Hugo!) is weer in orde. De fout met de "+" stand, was een non probleem. Ik had de handleiding niet goed begrepen, en kon later zowel met een positieve als een negatieve DC offset in het ingangssignaal de knoppen "+" en "-" bedienen.
Voor de liefhebbers een foto van de hele print_cleaned.jpg)
Ik heb 2 originele elco's gekocht voor vervanging van de 2200µF/40V exemplaren. Zelfs de trekband/tie-wrap heb ik weer origineel gemaakt inclusief het terugsteken van het plastic zakje met de 115V stickers na een USA omsoldering (service van Philips destijds was luxe!).
Ook nog een foto van de front van mijn "jonge" exemplaar, komt minder vaak voor als de blauwe variant en heeft de modernere druk toetsen. 
De kapotte elco's heb ik allemaal nog een keer op mijn ZXP ZX8511D getest.
Duidelijk te zien dat C564 (hoofd elco negatieve rail) nog maar 1% een vertienvoudiging (10x) van zijn capaciteit heeft, terwijl de ESR nog prima is. Eerder had ik deze in-circuit gemeten met mijn DER EE DE-5004 maar op een hogere frequentie was die 0µF. Voeding elco's behoren echter gebruikelijk bij 120Hz te worden gemeten. C562 (hoofd elco positieve rail) was ook gezakt in capaciteit, maar veel minder weinig. De ESR van deze was weer iets hoger. De ESR is dus niet heilig om een foute elco te vinden, en Fred101 zal dit beamen.
Verder was C572 (-15V rail elco) opgelopen in ESR terwijl de capaciteit nog goed was. Zijn zusje C571 (+15 rail elco) is eigenlijk nog goed, maar beide zijn vervangen door een 100µF/35V Nippon Chemicon 105° Low ESR elco, want in de datasheet van de SG4501 staat dat er een low ESR elco of Tantaal moet worden gebruikt. Philips had dit origineel dus niet zo gedaan.
Tenslotte heb ik de brugcel vervangen voor een originele BY164.
Ik ben zeer blij met dit apparaat en ook alle hulp die ik heb gekregen. Verder heb ik er veel van geleerd en ik hoop dat dit verslag anderen zal helpen met een systematische aanpak voor reparaties.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Goed om te horen dat je PM5171 weer helemaal OK is.
Mooie foto van het frontje
(ook mooi clean & gaaf frontje!)
Ik begrijp je meting van negatieve voedingselco C572 niet.... je zegt dat die nog maar 1% was, en de schermafdruk laat een capaciteit zien van ruim 23.000µF, wat weer 10x te veel is.....
groet, Gertjan.
Ik las 23.681µF omdat ik dat verwachte, maar er staat idd 23.681mF. Goed dat je me daar op attent maakt! Eerder had ik met mijn DER EE DE-5004 in-circuit 0µF gemeten, maar op een hogere frequentie, 1 of 10KHz (weet ik niet meer). Ik zal de tekst aanpassen zodat het klopt met de plaatjes.
Zo zie je maar weer dat als je meter je iets 'verteld', je het nog steeds verkeerd kan oordelen.
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
Dat je die afleesfout had gemaakt had ik wel verwacht. (ik moest ook 3x kijken).
Maar het blijft raadselachtig hoe die elco 10x te groot kan meten. Dat elco's in de loop van de tijd veel groter worden komt zelden voor 
groet, Gertjan.
Low ESR elco, want in de datasheet van de SG4501 staat dat er een low ESR elco of Tantaal moet worden gebruikt. Philips had dit origineel dus niet zo gedaan.
Denk niet dat Philips het zo verkeerd gekozen heeft. De 100uF '016' elco's hebben bij bv 10kHz een veel lagere ESR dan een 1uF tantaal die in de datasheet genoemd wordt.
Ik schreef toch niet dat ze iets 'verkeerd' gekozen hadden? Philips heeft deze PM5171 goed ontworpen en daar twijfel ik niet aan. Feit is wel dat de toegepaste 100µF/25V elco niet een low ESR type is en het is ook geen 1µF tantaal.
Nog iets anders....
Helmut Singer vraagt €240 voor een getest exemplaar, ik weet dat de prijs daar altijd erg hoog is. Maar wie heeft vandaag de dag nog een PM5171 echt nodig? Met een beetje moderne meter kan je hetzelfde bereiken.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi flash2b,
Wat Helmut Singer voor een bedrijf is, is hier op CO wel duidelijk denk ik 
Er zijn meerdere toepassingen voor dit meetinstrument zoals het meten aan filters beneden de 100kHz met een hoge nauwkeurigheid.
Er zijn niet veel multimeters die dit over zo'n bereik goed doen.
Maar ik denk wel dat de markt hiervoor klein is en steeds kleiner wordt, door de zeer goede AD/DA converters die er al op de markt zijn met grote bandbreedte.
Groet,
Blackdog
@flash2b
Mijn reactie betrof je verwijzing naar de datasheet waar low-ESR of tantaal aangeraden wordt met 1uF en 10uF in application notes. De door Philips origineel toegepaste elco's hebben in het nuttige frequentiebereik een even lage ESR als kleine tantaals uit die periode.
Als je een moderne low-esr wilt zou ik wel axiaal kiezen.
De PM5171 is nogal verouderd, deels bedoeld voor gebruik met een XY-schrijver. Voor de gangbare 2e-hands prijs nog wel heel bruikbaar.
Helmut Singer is best prijzig, wat ik daar gekocht heb is wel puntgaaf, echt als nieuw, leveren snel en dat heeft een prijs.
@markce
Je hebt gelijk want 0,8103Ω voor een 100µF/25V (zoals gemeten op C571) is prima. Dat ik radiale elco's heb gebruikt is minder mooi, maar maakt voor de werking niks uit.
De toegepaste Nippon Chemicon SXE 100µF/35V heeft een ESR van 0,6280Ω op 120Hz.
Ik had hem al eens eerder gemeten:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1876089#1876089
miedema
Golden Member
Ha flash2b,
We moeten niet vergeten dat die datasheet van de SG4501N erg oud is...
Geen idee hoe oud, maar het is wel zeker dat er toen nog amper schakelende voedingen waren. En dat men toen dus een heel ander idee had van een "low ESR" elco dan nu......
Die originele elco's waren dus prima gekozen 
Blijft nog de vraag hoe het je gelukt is om die C564 van 2200µF tien maal te groot te meten als 23.681µF....
(printscreen in deze post hier boven)
groet, Gertjan.
Ik kan hem eens op een van mijn andere meters testen. Ik heb 3 dedicated meters die C kunnen meten, 2 LCRs en 1 LC meter. Verder kunnen veel van mijn DMMs dit ook.
Jij hebt ook mooi spul om hem te testen, dus ik gooi hem iig niet weg.