Ha iedereen,
Ik zit al een tijdje te zoeken naar Elex achtige experimenteerprintjes omdat ze me best handig leken. Meestal gebruik ik deze printjes waar telkens 3 eilandjes aan elkaar zitten, maar dat is ook niet ideaal in combinatie met ic's en meestal zijn 3 eilandjes net te weinig voor mijn doeleinden. Ik kom op een of andere manier telkens tekort.
De originele Elex printjes zijn helaas niet heel makkelijk te krijgen, en niet heel goedkoop. Ik heb daarom een tijdje rond lopen te zoeken en kocht uiteindelijk een setje printjes als deze. De kwaliteit was echter om te huilen, de envelop waar ze in kwamen was steviger.
Als alternatief waren er deze, dit was tenminste FR4 (glasvezelepoxy dus), maar deze hadden telkens 3 eilandjes aan elkaar, wat ik eigenlijk niet optimaal vond, en (weer) verre van gratis. Losse gaatjes heb ik toen ook geprobeerd, maar dat vond ik ook nogal een gedoe omdat het vaak ongewenste soldeerbruggen opleverde die zich lastig lieten verhelpen.
Naderhand vond iemand op een ander forum die er zelf een printontwerp voor gemaakt had in een CAD programma, om die vervolgens te laten maken bij een Chinese printenboer, wat ik wel een goed idee vond. Het topic was inmiddels al vrij oud en de gerbers stonden er niet, dus ik heb een nieuw printontwerp gemaakt en zal die hier uploaden. Wellicht heeft iemand er nog wat aan of een verhelderend advies om de indeling te verbeteren. De print is niet exact zoals de Elex printjes, ik heb gewoon nagedacht wat me handig zou lijken en niet en dat op de print getekend.
Ik heb de layout gemaakt in KiCAD en zal de bestanden zoals die uit KiCAD komen bijvoegen. Ik zal proberen binnenkort deze printen bij Seeed te laten maken, maar ik ervoer nog problemen met inloggen. Hopelijk accepteren ze dit, want er zitten heel veel gaten in en dat zullen ze ivm het slijten van de boortjes misschien niet zo waarderen.
Hopelijk heeft iemand er wat aan. Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. Misschien heeft iemand lang geleden al iets veel beters gemaakt, dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Groet,
Kruimel
PS Ik heb een enkelzijdige print in de planning en zal de bottom copper/mask layer, top silkscreen, drillfile en margin meesturen. Ik zou niet aanraden er een (net zo dure) dubbelzijdige print van te maken, want dan wordt desolderen zo moeilijk.