Experimenteerprint à la Elex

Ha iedereen,

Ik zit al een tijdje te zoeken naar Elex achtige experimenteerprintjes omdat ze me best handig leken. Meestal gebruik ik deze printjes waar telkens 3 eilandjes aan elkaar zitten, maar dat is ook niet ideaal in combinatie met ic's en meestal zijn 3 eilandjes net te weinig voor mijn doeleinden. Ik kom op een of andere manier telkens tekort.

De originele Elex printjes zijn helaas niet heel makkelijk te krijgen, en niet heel goedkoop. Ik heb daarom een tijdje rond lopen te zoeken en kocht uiteindelijk een setje printjes als deze. De kwaliteit was echter om te huilen, de envelop waar ze in kwamen was steviger.

Als alternatief waren er deze, dit was tenminste FR4 (glasvezelepoxy dus), maar deze hadden telkens 3 eilandjes aan elkaar, wat ik eigenlijk niet optimaal vond, en (weer) verre van gratis. Losse gaatjes heb ik toen ook geprobeerd, maar dat vond ik ook nogal een gedoe omdat het vaak ongewenste soldeerbruggen opleverde die zich lastig lieten verhelpen.

Naderhand vond iemand op een ander forum die er zelf een printontwerp voor gemaakt had in een CAD programma, om die vervolgens te laten maken bij een Chinese printenboer, wat ik wel een goed idee vond. Het topic was inmiddels al vrij oud en de gerbers stonden er niet, dus ik heb een nieuw printontwerp gemaakt en zal die hier uploaden. Wellicht heeft iemand er nog wat aan of een verhelderend advies om de indeling te verbeteren. De print is niet exact zoals de Elex printjes, ik heb gewoon nagedacht wat me handig zou lijken en niet en dat op de print getekend.

Ik heb de layout gemaakt in KiCAD en zal de bestanden zoals die uit KiCAD komen bijvoegen. Ik zal proberen binnenkort deze printen bij Seeed te laten maken, maar ik ervoer nog problemen met inloggen. Hopelijk accepteren ze dit, want er zitten heel veel gaten in en dat zullen ze ivm het slijten van de boortjes misschien niet zo waarderen.

Hopelijk heeft iemand er wat aan. Op- of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom. Misschien heeft iemand lang geleden al iets veel beters gemaakt, dan hoor ik dat natuurlijk graag! :-)

Groet,
Kruimel

PS Ik heb een enkelzijdige print in de planning en zal de bottom copper/mask layer, top silkscreen, drillfile en margin meesturen. Ik zou niet aanraden er een (net zo dure) dubbelzijdige print van te maken, want dan wordt desolderen zo moeilijk.

EricP

mét CE

Mooie tijden. Elex...
Maar voor een experiment heet het bij mij 'breadboard'...

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2017 06:40:44 schreef EricP:
Mooie tijden. Elex...

Ja, dat is zeker waar.

Maar voor een experiment heet het bij mij 'breadboard'...

Ja, maar als je de schakeling daadwerkelijk op wil bouwen is een stukje experimenteerprint ook wel makkelijk. Maar dat kan ook op gaatjesprint natuurlijk.

Op 16 maart 2017 22:41:17 schreef Kruimel:
De originele Elex printjes zijn helaas niet heel makkelijk te krijgen, en niet heel goedkoop.

Niet heel goedkoop, ze zijn belachelijk duur. Maar dat was/is wel een beetje de trend van toen Elex, Elektuur, en nu Elektor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Special Member

Ik snap de voorkeur voor FR4 inplaats van pertinax nooit. Bewerken is een slijtageslag (zowel voor gereedschap als voor de gezondheid), en ik heb juist de neiging om experimenteerprint te bewerken. Als je die neiging niet hebt of het gaat om een definitieve uitvoering of kleine serie is glasvezel inderdaad wel lekker stevig. Pertinax kan ook stevig zijn maar niet het wegwaaispul van ebay, dat snap ik dan ook wel weer.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Ik snap de voorkeur voor FR4 inplaats van pertinax nooit

Voor mij is die voorkeur ingegeven door hoe vast een pad of spoor op de pertinax zit. De ervaring die ik heb is dat er maar enige mechanische belasting op de pad hoeft te komen en hij laat los.
Bij FR4 is dit een stuk minder.

Bewerken is een slijtageslag (zowel voor gereedschap als voor de gezondheid)

Voor experimenteerprintjes snijd ik het vaak met een stanleymes in en breek het, dat gaat ook beter dan pertinax wat "gelaagd" is of ik zaag het met mijn Proxxon tafelzaagje met WiDia blad.
Dat laatste met de stofzuiger aan de zaag en dan valt "gezondheid" ook reuze mee.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik gebruik tegenwoordig proto-typing printjes als op bijgaande foto.
Epoxy met doorgemetaliseerde gaten. Ben er erg tevreden over.
Ze worden o.a. aangeboden op beurzen zoals de recente radiobeurs in Rosmalen en de laatste tijd ook op de 3 maandelijkse beurs van de Ned. Verenging Voor Historsich Radios in Driebergen.
De naam van de leverancier ken ik helaas niet.
Hij levert in verschillende formaten van heel klein tot heel groot. Ik gebruik de twee op bijgaande foto'8x12 en 9x15 cm. Meen dat de 8x12 nog geen 5 euri kost.

bprosman

Golden Member

De naam van de leverancier ken ik helaas niet.

Op E-Bay , AliExpress, Banggood zijn deze overal te vinden voor weinig.
Gebruik ze zelf ook maar ben niet zo'n fan van t doorgemetalliseerde, een IC voet krijg je er bijna niet meer uit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Geef mij dan toch maar de gefreesde printjes. :)

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/usb%20-%20rs232%20-%20converetr%20-%20b.jpg

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/usb%20-%20rs232%20-%20converter%20-%20t.jpg

Lekker dik in de plasticspray gezet, zoals je kan zien op de eerste foto.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 17 maart 2017 06:40:44 schreef EricP:
Maar voor een experiment heet het bij mij 'breadboard'...

Ja dat gebruik ik ook, maar ik merk dat als er grotere stromen en componenten bij komen kijken ik al snel liever dingen soldeer.

Op 17 maart 2017 09:49:35 schreef Lambiek:
Niet heel goedkoop, ze zijn belachelijk duur.

Jazeker, ik hoopte dat extra duidelijk te maken met de kracht van understatement. Kijk vooral naar de maten van dat printje, het is niet eens een eurokaart voor die prijs. :S

Op 17 maart 2017 11:58:28 schreef maartenbakker:
Pertinax kan ook stevig zijn maar niet het wegwaaispul van ebay, dat snap ik dan ook wel weer.

Ik ben ook geen tegenstander van pertinax als materiaal, als jij een adresje hebt voor printjes die een redelijke balans tussen stevigheid en prijs hebben houd ik me aanbevolen natuurlijk. ;-) Het bewerken van zo een FR4 print is inderdaad niet makkelijk.

Op 17 maart 2017 12:05:15 schreef bprosman:
Voor experimenteerprintjes snijd ik het vaak met een stanleymes in en breek het [...]

Ik heb me wel eens enorm in de vinger gesneden met de snijdmethode en ben daar wat terughoudender mee geworden. Dat was niet fijn! Het scheelt ook dat als de printjes goedkoper zouden zijn zou ik ze ook minder snel in stukken willen snijden. Dan pak ik wel weer een nieuwe voor het volgende project.

Misschien is het trouwens wel een idee om de print in secties te laten millen met alleen 1 of 3 printbanen die doorlopen ofzo, dan wordt het makkelijker om de print naderhand kleiner te maken. Je hebt me op een idee gebracht... :-)

Op 17 maart 2017 12:27:50 schreef bprosman:
[...]
Op E-Bay , AliExpress, Banggood zijn deze overal te vinden voor weinig.
Gebruik ze zelf ook maar ben niet zo'n fan van t doorgemetalliseerde, een IC voet krijg je er bijna niet meer uit.

Ja ik heb ze ook inderdaad, ik heb eens een assortiment van kleine printjes gekocht (4 of 5 maten of zo) wat ik heel makkelijk vind (ik zal eens kijken of ik nog een link kan produceren van het artikel). Desolderen is een drama met doormetaliseringen, maar ik vind het maken van de verbindingen met soldeer ook best bewerkelijk. Meestal gebruik ik deze printjes als ik een deelschakeling heb waar ik verschillende varianten/concepten van een schakeling wil testen, dan sluit ik ze aan met een paar draadjes/een kleine connector en wissel ik de printjes om.

Groet,
Kruimel

buckfast_beekeeper

Golden Member

Gaatjesprint in pertinax snij je toch niet door. Gewoon doorbreken op een scherpe rand. Knip met een stevige kniptang opzij in de pertinax ter hoogte van de rij gaatjes op de juiste hoogte. Leg de print op een niet afgerond tafelblad, precies op de rij gaatjes. Begin aan de zijde met de inkeping naar beneden te duwen en breek door. Moeilijker te beschrijven dan uit te voeren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik vind nog steeds "gaatjesprint" met 1 eiland per gat het handigst. Koop een klosje Kynar draad en zo leg je super handig je sporen neer. 2 pennen naast elkaar kun je nog met een soldeerklodder aan elkaar verbinden, maar met een stukje Kynar kan het ook, is mooier maar meer werk.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Kynar heb ik nooit gebruikt, is dat fijn om te gebruiken? Ik heb hier draad dat met plastic (waarschijnlijk PVC) geïsoleerd is, maar dat smelt/krimpt te snel weg bij het solderen. Misschien koop ik wel een rolletje en ga ik wat experimenteren.

Groet,
Kruimel

ik gebruik vertind koperdraad met vaste kern van 0,5 mm, rol van 50m bij Conrad. Ongeveer net zo dik als de draad van een weerstandje (kun je ook gebruiken voor korte stukjes).
Is wel geïsoleerd, maar als je die isolatie met je nagels beetpakt kun je er zo 10 cm afhalen.
Ik gebruik ook gaatjesprint met eilandjes, wat voor materiaal het is weet ik niet, maar ik zaag dit met de ouderwetse figuurzaagbeugel met zaagjes voor metaal, gaat als een speer tussen de eilandjes door, even een vijltje erlangs, klaar.

Hebben we het hier over dit draad? Ze hebben bij Conrad nogal wat soorten, zodoende. :-)

zoiets ja, kijk even op het datablad: daar staat 1 x 0,5mm, vaste kern dus, voordeel is, bij de meeste componenten is dit dun genoeg om in hetzelfde gaatje te proppen, scheelt weer een soldeerverbinding en het valt er niet zo gauw uit bij het omdraaien.
Oh, zeggen sommigen, moet je het even ombuigen, ja, is waar, maar iedereen maakt wel eens een foutje en een omgebogen draadje kan wel eens lastig los te solderen zijn.

ik duw met een kniptang een afdruk aan de zijkant dan de rij gaatjes die ik wil breken. dan pak ik de printplaat vast met een platte bektang net naast de rij gaatjes die ik wil breken en gewoon de andere kant van de print naar beneden duwen. de print breekt dan schoon af op de gaatjes in het verlengde van de 2 afdrukken van de kniptang.

voor het solderen van verbindingen gebruikt ik altijd de stukjes draad die ik van de thru-hole weerstanden heb afgeknipt. soms hangt de weerstand er nog aan, soldeerd makkelijker en eens de verbinding is gelegd, knip ik de rest af zodat ik de weerstand op de print kan solderen.

stukjes harde telefoondraad op rol hebben ook de goeie diameter voor te solderen.
https://www.infratel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/r/kruisdraad.jpg.

ook afgeknipte netwerkdraad met stijve kern is heel handig om te solderen. heb je vanzelf direct ook 8 verschillende kleuren. ook handig om langere bruggen te leggen waar je de isolatie nog aan laat dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Zo'n rol lag er ook op de stand in Rosmalen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is standaard KPN kruisverbindingsdraad voor telefooncentrales...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Ik had jaren geleden een klosje zeer dun geïsoleerd koperdraad, het lijkt op lakdraad wat in een trafo zit, maar is uitstekend te solderen.
Het heeft een bepaalde naam maar dat ben ik ff kwijt.
Gewoon afknippen, het uiteinde even verwarmen met de punt van de soldeerbout, tin erop en vast solderen maar.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 maart 2017 14:44:14 schreef fcapri:

stukjes harde telefoondraad op rol hebben ook de goeie diameter voor te solderen.

Vind je die telefoondraad handig solderen? Ik heb het nooit graag gebruikt. Zat precies een vetlaagje rond waardoor de draad los in de soldering kwam te zitten. Heb er honderden meters in verschillende kleuren van gehad en allemaal naar het containerpark gebracht. Mijn vader werkte in het verleden bij GTE Atea, later Siemens, waar ooit heel veel analoge telefooncentrales werden gekableerd. Draadresten van enkele 10-tal meter werden daar als afval beschouwd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

zal van het soort kabel afhangen zeker. ik heb een rol zwart/oranje die belgacom in belgie gebruikt (hebben ze ook in wit/rood) en die werkt perfect.
passen ook schoon in een breadboard

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 maart 2017 00:03:56 schreef Kruimel:
Kynar heb ik nooit gebruikt, is dat fijn om te gebruiken?

Ik vind het super. Voordeel is dat het heel dun is (ook een nadeel bij veel stroom natuurlijk) en daardoor mooi strak neer te leggen. Het draad is vertint (of zelf verzilvert?) en soldeert daarom erg goed. Ik strip het vaak maar 1mm af, da's al genoeg. De Kynar isolatie smelt niet makkelijk. Je hebt wel een scherp tangetje nodig om te strippen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 maart 2017 17:16:48 schreef buckfast_beekeeper:
Vind je die telefoondraad handig solderen? Ik heb het nooit graag gebruikt. Zat precies een vetlaagje rond waardoor de draad los in de soldering kwam te zitten.

Ik gebruik ook veel telefoondraad. Mijn ervaring is dat de vertinde versie vaak slecht soldeer aanpakt. De onvertinde, dus kaal koper, werkt veel beter.