Experimenteerprint à la Elex


rob040

Golden Member

Dat vind ik vreemd. Lagen die je meestuurt zouden niet geskipped moeten worden. Dan krijg je, zoals nu, discussie.

Op 9 december 2020 20:35:52 schreef rob040:
Daar kun je weinig mee. Ik zou ook niet weten wat ze nou bedoelen.

Ik kan het proberen uit te leggen....

De eerste keer dat ik goedkope chinese printjes bestelde had ik mijn design gewoon ingeleverd, net als ik nu nog steeds doe. Sommige pads waren "klote" te solderen.... Blijkt dat dat de pads waren waar perongeluk wat silk op de pad terecht is gekomen.

Sindsdien doen ze voortaan in software (DAAR! in het "pre-production" werk) een stap dat ze alle silk weghalen die op een solder-pad lijkt te gaan komen...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

Ha rew, dat snap ik en is ook logisch.
Ik wil niet vervelend doen, maar er is geen sprake van pads en in principe staat de silklaag los van de soldermask.
De vraag hier zou zijn of de silk in de gaatjes zou lopen of dat de ook bij gaten zonder pad een kleine afstand houden.
De hele laag gewoon weglaten blijf ik raar vinden.

Net even gekeken welke bestanden ik in de datasets heb zitten, misschien is dat ook van invloed geweest.

v1 (Seeed):

  • Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top silk

v2 (JLCPCB):

  • NPTH Drill
  • PTH Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top copper
  • Top soldermask
  • Top silk

Er zitten dus wel aardige verschillen in de dataset, ik weet niet of het er echt mee te maken heeft. Vorige keer dat ik een PCB'tje bestelde (bij JLCPCB) waren er ook "ongeregeldheden" die leken te wijzen op onervaren voorbereiders.

Voor zo ver ik weet ik de routine om silk niet buiten het soldeermasker te printen niet ongebruikelijk, maar in het geval van de afwezigheid van de betreffende laag in de dataset ontstaat er wel ambiguiteit, want de argumentatie om de silk te verwijderen verdwijnt dan (bij aanwezigheid impliceert elk gat in het soldeermasker een pad, en het is niet logisch daar silk te printen). Ik heb er op dit punt niet echt een mening over, maar het lijkt wel aan te tonen dat de voorbereiders er ook niet echt bij nadenken. Het zal ook niet het meest inspirerende werk zijn denk ik...

Dat is de uitleg die je gekregen hebt. Als je ze gevraagd hebt om 1 kant niet te doen, dan hebben ze kennelijk ook de silk niet gedaan. Als je pads had gedefinieerd maar daarna gevraagd of ze die kant geen koper wilden doen, dan kan ik me ook voorstellen dat ze een "foutje" hebben gemaakt dat ze de silk na het verwijderen van wat op pads komt niet hebben teruggezet.

Ik heb even gemist waarom er geen doormetallisering in moest? Ik zou dat altijd wel willen. De experimenteerprintjes "prefab" die ik koop probeer ik daarop uit te zoeken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob040

Golden Member

@ Kruimel: Het bevestigd een beetje mijn vermoeden, ze hebben teveel info gekregen bij V2. Op basis daarvan kan ik hun keuze wel begrijpen.
Bij V1 (ook al is het een andere printboer) is het duidelijk, elke layer is functioneel.

@rew: Ik neem aan dat buiten het sturen van de gerbers er geen communicatie is geweest over hoe de PCBtjes te maken.

De mijne zijn eergisteren binnen gekomen (seedstudio). Ik dacht eerst ook dat er geen silkscreen op zat , maar na het vergrootglas erbij te hebben gepakt bleek het toch wel. Inderdaad is er weinig ruimte over voor de streepjes tussen de pads.

v1 (Seeed):

  • Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top silk

v2 (JLCPCB):

  • NPTH Drill
  • PTH Drill
  • Bottom copper
  • Bottom soldermask
  • Outline
  • Top copper
  • Top soldermask
  • Top silk

Er zitten dus wel aardige verschillen in de dataset, ik weet niet of het er echt mee te maken heeft. Vorige keer dat ik een PCB'tje bestelde (bij JLCPCB) waren er ook "ongeregeldheden" die leken te wijzen op onervaren voorbereiders.

Schijnbaar de volgende keer weer de top gerbers beperken tot alleen de "Topsilk".

Zou kunnen, maar er zit ook een verschil in fabrikant en bijna vier jaar tussen de beide. Lastig te zeggen.

Op 10 december 2020 20:31:52 schreef rew:
[...]

Ik heb even gemist waarom er geen doormetallisering in moest? Ik zou dat altijd wel willen. De experimenteerprintjes "prefab" die ik koop probeer ik daarop uit te zoeken.

Dat was mijn persoonlijke voorkeur: ik vind dat vervelend desolderen. In versie 1 had ik om één of andere mysterieuze reden circa de helft van de order met doorgemetalliseerde gaten en de andere helft van de order zonder. Heel apart, maar een paar protootjes later was mijn voorkeur bestendigd. Litze alleen is dan niet meer genoeg om een component te desolderen.

Die van Zonnepaneeltje vind ik wel een rare uitkomst, want de dataset bevat specifiek een drillfile voor niet doorgemetalliseerde gaten. Er zijn pads bij gemaakt, ik schat dat het iets van 0,125mm 'annular ring' is gemaakt en 0,25mm 'clearance', en dan blijft er maar 0,75mm ruimte over om silk te printen. Misschien worden de stagairs op de simpeler ontwerpen gezet.

rob040

Golden Member

Volgens mij heeft zonnepaneeltje het ontwerp wat aangepast, of vergis ik me?
Verder zie ik op de bovenkant geen soldermask, die ik wel zou verwachten. Zie ik dat goed en is dat hoe je het wil hebben?
Wel knap dat de silkscreenchinees die dotjes heeft gezet. ;-)

Nee, het is een oudere versie die in een eerdere post staat. Ik heb die laten staan om de continuïteit van het topic te handhaven (en ieder te laten kiezen wat hij wilde). Er is helaas geen nieuwe naam gekomen, dus dat is mijn gedeelde verantwoordelijkheid... |:(

Silkscreen gebeurt volgens mij tegenwoordig met een printbare inkt die UV uithardbaar is. In beide gevallen kan je beter de gaten en het koper vrij laten, dus het verwijderen van silk is dan nog wel te verantwoorden. Het aanmaken van de pads die extra vrije ruimte vereisen is echter wel een doodzonde, ook in de oude versie waren die er niet en waren de gaten ongemetalliseerd.

Schimanski

Golden Member

Ik moest even zoeken, maar wist dat ik ze nog had, zo zien de echte eruit.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
rob040

Golden Member

Die van mij zijn ook binnen. Grrrr, gaten gemetalliseerd en silk op de bottom grotendeels niet geprint.
Zelfde verhaal, daar waar geen ruimte voor soldermask was is ook geen silk gelegd (terwijl dat qua ruimte wel makkelijk kon).

Krijg de neiging om dezelfde file naar Seeed te sturen om te zien hoe die het doen.

Sheesh, er zijn geen twee orders hetzelfde uitgevoerd dus? :/ In dit geval kan je er wel een kwaliteitsclaim van maken, want de NPTH gaten waren duidelijk alszodanig aangegeven, dit is geen interpretatiefout.

@Schimanski: Ha, geweldig om te zien dat mensen die nog hebben liggen! Wel een waardeloze bouwkwaliteit, zijn dat gestanste pertinax printjes? Het lijkt wel zo met die matinge uitlijning van de gaten...

rob040

Golden Member

@Kruimel: Het was mijn eigen (afgeleide) versie.

Schimanski

Golden Member

Op 12 december 2020 16:58:49 schreef Kruimel:...@Schimanski: Ha, geweldig om te zien dat mensen die nog hebben liggen! Wel een waardeloze bouwkwaliteit, zijn dat gestanste pertinax printjes? Het lijkt wel zo met die matinge uitlijning van de gaten...

Ik zie het, maar dat is vertekening door de foto. Ze zien er in werkelijkheid wel strak uit, alleen de printbanen zijn vertind en dat zit er wat dik op...

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
rob040

Golden Member

Ik heb antwoord van JLCPCB op mijn quality complaint. Ze metalliseren standaard als het gat in een koper vlak zit en ook silk wordt alleen op een soldermask aangebracht.

Edit: Toch nog een verrassende afsluiting, JLCPCB geeft toe dat ze niet goed gekeken hebben en nu zagen dat in mijn drill-file NPTH stond.
Ze vinden nu zelf dat ze mij hadden moeten contacten en geven een coupon ter compensatie.
Betekent nog steeds dat ze gewoon metalliseren als er koper op een laag ligt (en dat is natuurlijk bijna altijd zo).

@Kruimel: Dat moet dan bij jou ook het geval zijn, ben benieuwd.

bprosman

Golden Member

Op 12 december 2020 20:07:34 schreef Schimanski:
[...]Ik zie het, maar dat is vertekening door de foto. Ze zien er in werkelijkheid wel strak uit, alleen de printbanen zijn vertind en dat zit er wat dik op...

Waarschijnlijk nog met een rolvertinner gedaan.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Vandaag kreeg ik mijn bestelling ook binnen hoor, bij mij is er totaal niets op aan te merken, alles is zoals ik het wilde (om de zichtbaarheid van de sporen met geel soldeermasker):

Ik kreeg er ook een roze telefoonhouder bij _/-\o_:

Super gimmicky, maar wel grappig. Het is geen topkwaliteit (het is niet meer dan gelamineerd hardboard), maar een leuk gebaar.

rob040

Golden Member

Netjes, Kruimel!
Ik heb even zitten turen op jouw foto's en het lijkt dat je een heel klein kraagje zonder koper rond de gaatjes hebt en dat is wat JLCPCB ook tegen mij zei. Als je dat doet --> geen metallisering.
Is dat bewust of voorziet KiCad daar in als je non-plated definieerd?

Verder heb ik ontdekt dat ik een offset van 0,3mm heb bij het maken van de soldermask gerber. Die zal ik de volgende keer op nul zetten.
Bij jou is dat ook nul, als ik het goed zie.

Heb je ook soldermask op de toplayer?

Ik had er een groene kat bij als telefoonhouder. Inderdaad een leuk gebaar.

Verhip, je hebt gelijk, dat had ik in de werkelijkheid niet eens gezien! Dat zal wel weer lekker gaan solderen... :o

Dat zit niet in de basisdata:

Waarschijnlijk hebben ze in de voorbereiding besloten het zo te doen. Kan ik me wel voorstellen omdat je anders de kleine gaatjes aan het einde van het proces moet doen. Je kunt geen ongemetalliseerde gaten in pads maken in het vroegere proces omdat je de galvanisering anders ook niet op de pads krijgt.

Die offset komt toch niet uit mijn data? Ik heb die in elk geval niet zo te zien, het lijkt allemaal goed uit te lijnen. Ik heb geen soldeermasker op de toplaag, ik heb het verstuurd in de vorm dat ik het heb gepost.

rob040

Golden Member

Die offset komt toch niet uit mijn data?

Nee, ik heb zelf wat gemaakt in Sprint Layout.

Dat solderen zal best goed gaan, het is niet veel (en dus net genoeg om geen metallisering te krijgen).

Vandaag heb ik de mijne ontvangen en zijn identiek aan deze van BenI2C, zonder silkscreen dus.
Niet erg voor mezelf maar het was toch makkelijker moest het er wel opgedrukt zijn, vooral de voedingslijnen maar die ga ik zelf erbij tekenen, de rest wijst zichzelf uit.

LDmicro user.

Op 17 december 2020 16:48:45 schreef Kruimel:
Vandaag kreeg ik mijn bestelling ook binnen hoor, bij mij is er totaal niets op aan te merken, alles is zoals ik het wilde (om de zichtbaarheid van de sporen met geel soldeermasker):

Waarom bij jou dan wel zoals gewenst, heb jij een aangepaste andere zipfile gestuurd ?

Nee, helemaal niet.

Op 17 december 2020 17:39:55 schreef Kruimel:
[...] ik heb het verstuurd in de vorm dat ik het heb gepost.

Denk maar niet dat ik altijd geluk heb: met versie 1 heb ik in een enkele order zelfs twee verschillende resultaten gekregen. 8)7

De order die ik op dezelfde zondag plaatste voor een andere gebruiker is een dag eerder gemaakt en verscheept... 8)7 8)7 edit: ...en 6 dagen eerder aangekomen.

Op dit punt vermoed ik dat je een enkellaags moet bestellen om de uitvoering consistent goed te krijgen, want dan zijn er geen wijzigingen nodig om de gaten ongemetalliseerd te hebben. Mijn vermoeden is dat er veel minder mis zou gaan als je alles met dubbezijdige pads zou uitvoeren (maar dat wil ik dan weer niet).