Experimenteerprint à la Elex

ik gebruik vertind koperdraad met vaste kern van 0,5 mm, rol van 50m bij Conrad. Ongeveer net zo dik als de draad van een weerstandje (kun je ook gebruiken voor korte stukjes).
Is wel geïsoleerd, maar als je die isolatie met je nagels beetpakt kun je er zo 10 cm afhalen.
Ik gebruik ook gaatjesprint met eilandjes, wat voor materiaal het is weet ik niet, maar ik zaag dit met de ouderwetse figuurzaagbeugel met zaagjes voor metaal, gaat als een speer tussen de eilandjes door, even een vijltje erlangs, klaar.

Hebben we het hier over dit draad? Ze hebben bij Conrad nogal wat soorten, zodoende. :-)

zoiets ja, kijk even op het datablad: daar staat 1 x 0,5mm, vaste kern dus, voordeel is, bij de meeste componenten is dit dun genoeg om in hetzelfde gaatje te proppen, scheelt weer een soldeerverbinding en het valt er niet zo gauw uit bij het omdraaien.
Oh, zeggen sommigen, moet je het even ombuigen, ja, is waar, maar iedereen maakt wel eens een foutje en een omgebogen draadje kan wel eens lastig los te solderen zijn.

ik duw met een kniptang een afdruk aan de zijkant dan de rij gaatjes die ik wil breken. dan pak ik de printplaat vast met een platte bektang net naast de rij gaatjes die ik wil breken en gewoon de andere kant van de print naar beneden duwen. de print breekt dan schoon af op de gaatjes in het verlengde van de 2 afdrukken van de kniptang.

voor het solderen van verbindingen gebruikt ik altijd de stukjes draad die ik van de thru-hole weerstanden heb afgeknipt. soms hangt de weerstand er nog aan, soldeerd makkelijker en eens de verbinding is gelegd, knip ik de rest af zodat ik de weerstand op de print kan solderen.

stukjes harde telefoondraad op rol hebben ook de goeie diameter voor te solderen.
https://www.infratel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/k/r/kruisdraad.jpg.

ook afgeknipte netwerkdraad met stijve kern is heel handig om te solderen. heb je vanzelf direct ook 8 verschillende kleuren. ook handig om langere bruggen te leggen waar je de isolatie nog aan laat dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Zo'n rol lag er ook op de stand in Rosmalen

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat is standaard KPN kruisverbindingsdraad voor telefooncentrales...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... www.machma.nl
Thevel

Golden Member

Ik had jaren geleden een klosje zeer dun geïsoleerd koperdraad, het lijkt op lakdraad wat in een trafo zit, maar is uitstekend te solderen.
Het heeft een bepaalde naam maar dat ben ik ff kwijt.
Gewoon afknippen, het uiteinde even verwarmen met de punt van de soldeerbout, tin erop en vast solderen maar.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 22 maart 2017 14:44:14 schreef fcapri:

stukjes harde telefoondraad op rol hebben ook de goeie diameter voor te solderen.

Vind je die telefoondraad handig solderen? Ik heb het nooit graag gebruikt. Zat precies een vetlaagje rond waardoor de draad los in de soldering kwam te zitten. Heb er honderden meters in verschillende kleuren van gehad en allemaal naar het containerpark gebracht. Mijn vader werkte in het verleden bij GTE Atea, later Siemens, waar ooit heel veel analoge telefooncentrales werden gekableerd. Draadresten van enkele 10-tal meter werden daar als afval beschouwd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

zal van het soort kabel afhangen zeker. ik heb een rol zwart/oranje die belgacom in belgie gebruikt (hebben ze ook in wit/rood) en die werkt perfect.
passen ook schoon in een breadboard

Op 22 maart 2017 00:03:56 schreef Kruimel:
Kynar heb ik nooit gebruikt, is dat fijn om te gebruiken?

Ik vind het super. Voordeel is dat het heel dun is (ook een nadeel bij veel stroom natuurlijk) en daardoor mooi strak neer te leggen. Het draad is vertint (of zelf verzilvert?) en soldeert daarom erg goed. Ik strip het vaak maar 1mm af, da's al genoeg. De Kynar isolatie smelt niet makkelijk. Je hebt wel een scherp tangetje nodig om te strippen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 maart 2017 17:16:48 schreef buckfast_beekeeper:
Vind je die telefoondraad handig solderen? Ik heb het nooit graag gebruikt. Zat precies een vetlaagje rond waardoor de draad los in de soldering kwam te zitten.

Ik gebruik ook veel telefoondraad. Mijn ervaring is dat de vertinde versie vaak slecht soldeer aanpakt. De onvertinde, dus kaal koper, werkt veel beter.

maartenbakker

Special Member

Op 22 maart 2017 15:15:55 schreef fripster:
Dat is standaard KPN kruisverbindingsdraad voor telefooncentrales...

Ik heb daar ook wel de naam rangeerdraad voor gehoord.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Klopt,zo heet dat. ;-)
Met die moderne LSA stroken wordt er bijna niet meer gesoldeerd.
Alleen in oude cv's kwam ik nog wel eens oude verbindsstroken tegen waar je de verbinding nog moest solderen.

Edit\OT\Hieronder: Zal wel iets met bedrijfscultuur te maken hebben.Een glas-koper omzetter werd bij ons steevast een MOXA genoemd(merknaam)

[Bericht gewijzigd door Hubie op 24 maart 2017 01:23:28 (26%)]

ff een vrolijk nummer waar je weer zin in het leven krijgt https://www.youtube.com/watch?v=zUQiUFZ5RDw

Hangt er maar vanaf bij welk bedrijf je werkt. Bij KPN wordt het kruisdraad genoemd, bij ons (energiebedrijf) noemden ze het rangeerdraad.
De foto die fcapri laat zien komt van een site waar het kruisdraad heet.

Thevel

Golden Member

Op 17 maart 2017 12:42:06 schreef Lambiek:
Geef mij dan toch maar de gefreesde printjes. :)

Vind ik ook, gaat bijna altijd goed :)

Op 23 maart 2017 23:19:24 schreef KlaasZ:

De foto die fcapri laat zien komt van een site waar het kruisdraad heet.

dat was gewoon de eerste foto die ik tegenkwam van die telefoondraad. ik zocht de foto van een belgische rol (wit/rood=telefonie of oranje/zwart=adsl) maar vond er niet direct ene. kan ook geen foto nemen van mijn rol aangezien die ver weg ligt

Printjes zijn binnen:

https://farm3.staticflickr.com/2818/34277425206_d06811a7b1_q.jpghttps://farm3.staticflickr.com/2813/34277419596_cc7ca686cf_q.jpg

Misschien moet ik op de onderkant ook nog silkscreen maken waar de banen lopen. De solder resistlaag maakt het wat lastiger te zien waar de printbanen nu lopen.

Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit toch. Zijn het nu alleen ronde pads met een gaatje zonder spoor, of zijn het sporen met een gaatje erin? Dat is niet echt goed te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Golden Member

als ik op de foto klik opent er een nieuwe scherm, dan nogmaals op de foto klikken vergroot hem zover uit dat ik toch baantjes zie lopen tussen de pasd's

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja er zijn tracks op de print, je ziet ze in werkelijkheid ook slecht. Daarom overwoog ik volgende keer op de onderkant ook silkscreen te maken, omdat je het dan beter ziet. Misschien ook een andere kleur solder resist, dat rode is daar (duidelijk) niet ideaal voor.

Ik vind die roadrunner toch niet zo handig. Je heb een bout van min 400gr nodig om er de isolatie af te branden.
Etienne

buckfast_beekeeper

Golden Member

Neem gele silk. die laat de baantjes goed zien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Goeie tip, ik had niet geweten welke kleur me het best geholpen had! Geel dus.

PS Ik denk dat ik de volgende keer ook een rij aansluitpunten ga maken met wat grotere gaten voor bijvoorbeeld TO-218/TO-247, brugcellen en potmeters. Ik heb vaak problemen met het monteren ervan, en je stopt ze toch (bijna) altijd aan de rand van de print.