Experimenteerprint à la Elex

maartenbakker

Special Member

Op 22 maart 2017 15:15:55 schreef fripster:
Dat is standaard KPN kruisverbindingsdraad voor telefooncentrales...

Ik heb daar ook wel de naam rangeerdraad voor gehoord.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Klopt,zo heet dat. ;-)
Met die moderne LSA stroken wordt er bijna niet meer gesoldeerd.
Alleen in oude cv's kwam ik nog wel eens oude verbindsstroken tegen waar je de verbinding nog moest solderen.

Edit\OT\Hieronder: Zal wel iets met bedrijfscultuur te maken hebben.Een glas-koper omzetter werd bij ons steevast een MOXA genoemd(merknaam)

[Bericht gewijzigd door Hubie op 24 maart 2017 01:23:28 (26%)]

Prijsvraag:Verzin een originele naam voor de grootste sluis ter wereld.Irma Sluis? Nee,Zeesluis Ijmuiden.My God...

Hangt er maar vanaf bij welk bedrijf je werkt. Bij KPN wordt het kruisdraad genoemd, bij ons (energiebedrijf) noemden ze het rangeerdraad.
De foto die fcapri laat zien komt van een site waar het kruisdraad heet.

Thevel

Golden Member

Op 17 maart 2017 12:42:06 schreef Lambiek:
Geef mij dan toch maar de gefreesde printjes. :)

Vind ik ook, gaat bijna altijd goed :)

Op 23 maart 2017 23:19:24 schreef KlaasZ:

De foto die fcapri laat zien komt van een site waar het kruisdraad heet.

dat was gewoon de eerste foto die ik tegenkwam van die telefoondraad. ik zocht de foto van een belgische rol (wit/rood=telefonie of oranje/zwart=adsl) maar vond er niet direct ene. kan ook geen foto nemen van mijn rol aangezien die ver weg ligt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Printjes zijn binnen:

https://farm3.staticflickr.com/2818/34277425206_d06811a7b1_q.jpghttps://farm3.staticflickr.com/2813/34277419596_cc7ca686cf_q.jpg

Misschien moet ik op de onderkant ook nog silkscreen maken waar de banen lopen. De solder resistlaag maakt het wat lastiger te zien waar de printbanen nu lopen.

Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit toch. Zijn het nu alleen ronde pads met een gaatje zonder spoor, of zijn het sporen met een gaatje erin? Dat is niet echt goed te zien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Golden Member

als ik op de foto klik opent er een nieuwe scherm, dan nogmaals op de foto klikken vergroot hem zover uit dat ik toch baantjes zie lopen tussen de pasd's

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja er zijn tracks op de print, je ziet ze in werkelijkheid ook slecht. Daarom overwoog ik volgende keer op de onderkant ook silkscreen te maken, omdat je het dan beter ziet. Misschien ook een andere kleur solder resist, dat rode is daar (duidelijk) niet ideaal voor.

Ik vind die roadrunner toch niet zo handig. Je heb een bout van min 400gr nodig om er de isolatie af te branden.
Etienne

buckfast_beekeeper

Golden Member

Neem gele silk. die laat de baantjes goed zien.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Goeie tip, ik had niet geweten welke kleur me het best geholpen had! Geel dus.

PS Ik denk dat ik de volgende keer ook een rij aansluitpunten ga maken met wat grotere gaten voor bijvoorbeeld TO-218/TO-247, brugcellen en potmeters. Ik heb vaak problemen met het monteren ervan, en je stopt ze toch (bijna) altijd aan de rand van de print.

Ha iedereen,

We zijn 3 jaar verder, en mijn experimenteerprintjes raken bijna op en ik heb een nieuw ontwerp gemaakt op basis van de inzichten:

  • Het 100x100mm formaat is te groot. Meestal maak ik projecten in kleine delen, en het kwam er meestal op neer dat ik twee of meer (deel-)projecten op een enkele print had, wat niet handig was. Het formaat is nu 50x100mm;
  • De pads en gaten aan de rand zijn nu groter (1,4mm) om grote componenten zoals een brugcel, printkroonsteen of TO-218, TO-247 of TO-264 behuizing toe te laten (al matcht die pitch niet exact met het 2,54mm interval hier). Er zitten nu wel een rij minigaatjes naast. De rest is nu 1,1mm in plaats van exact 1mm, maar daar twijfel ik nog over;
  • Het patroon is simpeler gemaakt. Ik ontdekte dat het soms helemaal niet handig was dat banen in een U-vorm liepen en was dan alsnog banen aan het onderbreken. Ik heb er nu voor gekozen te verbinden wanneer nodig, niet te openen;
  • Schroefgaten zijn niet meer exact 4mm, maar de KiCAD standaard 4,3mm, waardoor schroeven beter passen en een heel kleine afwijking bij het monteren niet meteen leidt tot het niet meer passen.
  • Er zijn nu alleen lijnen direct boven de printbanen op de toplaag in plaats van ook een omlijning (wat niet hielp);
  • De pads zijn nu afgeronde vierkanten, gewoon omdat het kan. :+

Op het moment kost het maken van 10 van deze printjes inclusief verzendkosten minder dan €10 bij JLCPCB, dus ik ga waarschijnlijk binnenkort een setje bestellen. Ik peins nog over een indicatie van hoe de printbanen lopen in het soldeermasker aan de onderkant. De gele PCBs zoals buckfast_beekeeper suggereert zijn flink duurder, dus het wordt waarschijnlijk dit keer groen.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Geel duurder bij jlcpcb????? Ligt aan je ontwerp. Single layer. Leg 2 baantjes aan de bovenkant en je probleem is opgelost.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Golden Member

Maak hem dan helemaal dubble layer

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In elk geval niet met desolderen, wat ik vaak doe tijdens (of eigenlijk ten gevolge van) experimenten. De vorige batch kwam deels met gemetalliseerde gaten, en dat was niet handig. Natuurlijk kan ik wel opgeven dat het een dubbellaags is en de schroefgaten metalliseren of zo. Een nieuwe versie is onderweg.

@buckfast_beekeeper: Je hebt gelijk, denk dat ik dat zal doen. Ik overwoog als alternatief om een dun baantje soldeermasker als indicatie vrij te laten zodat ik niet meer afhankelijk zou zijn van de kleur van het soldeermasker. Beetje zoals de middelste trace hier:

Als de "tweelaags truc" werkt hoeft dat niet meer.

Ok, nieuwe versie! https://tweakers.net/g/s/pompom.gif

Onder

Boven

De hoeken zijn afgerond en de schroefgaten doorgemetalliseerd.

edit: Nieuwe versie in latere post.

Op 22 maart 2017 16:04:23 schreef Thevel:
Ik had jaren geleden een klosje zeer dun geïsoleerd koperdraad, het lijkt op lakdraad wat in een trafo zit, maar is uitstekend te solderen.
Het heeft een bepaalde naam maar dat ben ik ff kwijt.
Gewoon afknippen, het uiteinde even verwarmen met de punt van de soldeerbout, tin erop en vast solderen maar.

Volgens mij is dat POVIN

Ik hou me aanbevolen om een 3 tal printjes over te nemen.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Uiteindelijk vond ik die rij kleine gaatjes toch een beetje onzin, en heb die verwijderd ten gunste van een extra kolom en het spoorpatroon aangepast. Ik heb de korte kanten ook voorzien van grotere gaten/pads aan de rand en een rij gaten geofferd. Er zijn nu geen losse pads meer in het midden, na mijn eerdere ervaringen lijkt een zo simpel mogelijk patroon het slimste. Alle gaatjes zijn nu weer 1mm, behalve aan de rand waar alle gaten 1,4mm zijn.

Onder

Boven

Op 19 november 2020 23:08:40 schreef BenI2C:
Ik hou me aanbevolen om een 3 tal printjes over te nemen.

Dat is geen probleem, mail me je adres en (voor de zekerheid nog een keer) het aantal. Zijn er meer gegadigden? Ik wil dit weekend gaan bestellen.

Houd er wel rekening mee dat je bijna €3 kwijt ben aan interne logistiek (misschien kan het net voor 2 postzegels, 50g is kantje-boord). Ik vind het geen probleem, maar dat reken ik wel bij de kosten en het kan goedkoper zijn ze zelf te bestellen en te laten opsturen.

edit: Kleine wijziging in de layout bij de schroefgaten. Nieuwe plaatjes en zip.

bprosman

Golden Member

//BeetjeOffTopic-Kaap.
Hoe geef je bij JLCPCB (of een andere PCB boer) op dat gaten niet doorgemetalliseerd moeten worden ?

Of hoe verwerk je dat in je design ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

In KiCAD kan je dat instellen, elk gat dat ik heb geplaatst heeft een eigenschap wat voor soort gat het is. Als het een PTH moet zijn moet je aangeven dat het een "through-hole" is en pads op beide zijden specificeren en als hij ongemetalliseerd is dat het een "NPTH, mechanical" is.

Voor fabricage wordt er zonder extra informatie meestal van uit gegaan dat als er een gat is en er zijn pads aan beide zijden dat het gat gemetalliseerd moet worden. Zo niet, dan wordt het gat vaak niet gemetalliseerd. Dat is ook een pragmatisch iets, het metalliseren van een gat vanaf een enkele pad of zelfs geen is niet betrouwbaar. Het koper wordt elektrolytisch vanaf de buitenlagen gegroeid, en zonder enige pad gaat dat niet, dus zelfs zonder pads in de basisdata moet er tijdens de voorbereiding een impliciet pad worden aangebracht.

De huidige versie (5.1.7 in mijn geval) van KiCAD genereert twee drillfiles: de PTH en de NPTH versie, dus hier is het niet meer ambigu. In de vorige versie (in KiCAD 4.x.x) heb ik een enkele drillfile gemaakt en toen ging het mis. Blijkbaar is mijn data de toen ook nog eens door twee verschillende technici verwerkt en in twee batches geproduceerd, want in een deel van de bestelling waren de gaten gemetalliseerd en in een deel niet. Dat is voor zo ver ik weet vrij ongebruikelijk.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.