Nog op deze pagina:

Op 29 november 2017 08:20:34 schreef rew: De telefoon beslist hoeveel stroom ie gaat trekken. D'r zijn een hoop dingen waarop een telefoon kan beslissen: Nee ik ga niet harder dan XX. Daar wordt een gebruiker niet mee lastig gevallen, dus daar merk je weinig van.

De mogelijkheden waar ik nu zo snel aan kan denken:
* De lader geeft niet de juiste code door op de datadraden dat de telefoon weet dat ie 1A kan.
* De gebruikte kabel heeft geen datadraden. (ik heb er zo een paar).
* De gebruikte kabel heeft zo'n hoge weerstand dat de spanning inzakt. Mijn telefoon gaat dan ook minder snel laden. Voor 1A is een goede kabel noodzakelijk.

Oeps, weer te laat...

Op 3 januari 2019 15:53:10 schreef mvdk:
Of zit er in zo'n slimfoon een beveiliging tegen een te grote laadztroom?

Ja hoor dat is hij, de telefoon bepaalt immers zelf hoeveel stroom hij trekt. Bij laders zijn er verschillende manieren om op simpele wijze aan te geven hoeveel stroom er getrokken kan worden. Standaard mag je maar 100mA uit een USB poort trekken zonder toestemming voor meer, de gebruiker moet dan onderhandelen om meer stroom te mogen trekken. Het wordt echter vrij complex om een USB interface in een lader in te bouwen, dus er zijn een paar strategieën.

Een veelgebruikte methode is om de datapinnen kort te sluiten. De meeste telefoons gaan dan stroom trekken tot ze de spanning te zeer zien inzakken en gaan dan net een stapje terug. Dat is bij deze lader gedaan. Apple heeft voor zijn producten vaak een afwijkende methode met specifieke weerstandsdelers in de lader zodat het device weet wat voor lader hij aan zit.

Afhankelijk van de interne weerstand van de lader en kabel, en afhankelijk van de precieze codering kan de ingestelde laadsnelheid met verschillende combinaties van laders en devices zeer verschillen, wat soms irritant kan zijn. In elk geval bepaalt de verbruiker wat hij aan stroom trekt, en niet de lader.

Op 3 januari 2019 14:31:35 schreef MC6800:
Wat me opvalt is dat de bovenkant van het IC eraf geslepen lijkt te zijn.
Nogal kinderachtig om het typenummer van het IC te willen verbergen. Ik vermoed dat het een Diodes.inc type AP3983R is. Klopt met de pinout.

Persoonlijk vind ik het niet zo een ramp, dit is niet het soort apparatuur dat ik snel zou repareren. Bovendien is de verkrijgbaarheid van die IC ook vaak snel weer gedaan en worden er vaak klonen gebruikt van de "A-merken", met dezelfde pinout, maar andere functionaliteit.

Dan klopt het ook dat je een steeds hogere spanning meet bij een hogere stroom. Dat is een feature genaamd "cable compensation" Als je er een stuk draad met een bepaalde weerstand tussen hangt zal de spanning constant blijven over het gehele bereik.

Mijn metingen met een aantal kabels lijken er op te wijzen dat -0,087Ω niet voldoende is om te compenseren voor een 'real life' kabel, het is simpelweg te weinig. Een stuk netsnoer heeft misschien zo een weerstand, maar een echte kabel gaat eerder richting de 0,5Ω (heen en terug). Volgens mij is 'cable compensation' een marketingterm die gebruikt wordt om te verbloemen dat het via de transformator meten van de uitgangsspanning domweg niet nauwkeurig kan en er een willekeurige compensatiefactor wordt geïmplementeerd.

Is er op het label iets van verschil te zien met de andere versie? behalve dan de kleur van de behuizing?

Geen idee, omdat ik de vorige behuizing in de gasbrander had gestoken heb ik die weggegooid, maar ik kan wel even kijken of ik nog ergens een ongepubliceerde foto heb van het label.

Op 3 januari 2019 14:48:18 schreef Arco:
Soms gaat men inderdaad ver om een print te beschermen...
We hebben printen gezien waar de ic's waren uitgeschuurd. Vervolgens hele print oranje gespoten, daarna in zwarte epoxy gedompeld...
Aangezien ze niet meer gemaakt werden, moesten we de werking doorgronden. Een weekje was genoeg om een werkend schema te krijgen.

Sheesh, dan waren ze wel toegewijd... Ik vrees voor de dag dat de meeste apparaten een groot aantal microcontrollers hebben, want dan kan je nog zo goed 'reverse engineeren', dan ga je geen nieuwe kunnen maken zonder de software te herschrijven.

Op 3 januari 2019 16:39:16 schreef Kruimel:
Ik vrees voor de dag dat de meeste apparaten een groot aantal microcontrollers hebben, want dan kan je nog zo goed 'reverse engineeren', dan ga je geen nieuwe kunnen maken zonder de software te herschrijven.

dat is helaas al nu zo. kan je nog een print van een TV reverse engineeren dan?
een telefoon, dvd speler, printer, ....het zit allemaal al vol geprogrammeerde logica. zelf een li-ion laadstation is al niet meer dan een geprogrammeerde 'arduino' met een display eraan en wat menus erin

Alsnog is een gedeeltelijke reverse engineering vaak nuttig als je iets wilt repareren of modificeren.

We kunnen denkelijk wel concluderen dat de chargers van de Action in theorie in orde zijn. Hoewel er ook in de trafo iets mis kan zijn wat onzichtbaar is. Zoals bij sommige exemplaren uit de test van https://lygte-info.dk/ gebleken is zijn er sommigen die falen , ook al is alles op het zicht OK. Dit zijn dan duidelijk apparaten die wel goed ontworpen zijn ,maar niet exemplaar voor exemplaar aan een Hipot test onderworpen.

Denken dat ze onveilig zouden zijn van de Action,omdat ze zo goedkoop zijn is wellicht een misvatting.Men kan uiteraard bezuinigen op een aantal zaken waardoor het nog goedkoper wordt, maar dat is het waarschijnlijk allemaal niet waard. Brandbare kunststoffen inplaats van brandwerende ? 1 a 2 ct misschien, Onveilige Y condensators? ook nog eens 1 ct .Een Onveilige trafo dan? Volgens mij even duur als een veilge.
Een slechte PCB layout dan? is die goedkoper als een goede? Om te ontwerpen wel,maar om te fabriceren niet. En het zijn allemaal grote aantallen hier, dus design kosten tellen nauwelijks, en in China al helemaal niet.

Dat maakt het iets minder waarschijnlijk dat je een slechte krijgt. Toch zijn er altijd fabrieken die wel honderdduizend keer die ene cent beknibbelen. En fabrieken die nou eenmaal een slecht ontwerp hebben liggen, en dan is het duurder om een goed ontwerp te maken. Dat die fabrieken dan ook meestal in China staan, ligt aan een combinatie van factoren.

Een van de meest griezelige vind ik nog steeds die van Banggood... (type LY-1210)
Nadat er twee hun naam eer hadden aangedaan (gaven inderdaad een 'Good bang'.. :) ) maar eens opengemaakt. Daar wordt je niet echt vrolijk van...

Het is sowieso een wonder dat het geheel redelijk goed werkt, omdat er maar 16 onderdeeltjes in zitten (en niet één ic!)
Het 4mm grote condensatortje C4 van 2n2 zit tussen pri en sec in. (er staat wel '1kV' op gedrukt, maar dat maakt me niet echt veel geruster...)

1kV is inderdaad niet geruststellend omdat dat simpelweg te laag is. De rest vind ik slecht maar ook niet schokkend slecht. Het kan echt veel erger.

Ik vind die 1kV ook niet geruststellend, omdat het er door een Chinees op gedrukt is. Geen WYSIWYG, maar WWPIWYG... (What We Print Is What You Get...)
Nadeel van zo'n transistoroscillator is ook dat als 'ie een keer niet (snel genoeg) start, het meteen een vurig einde betekent...

Het gegolfde baantje zou als zekering dienst moeten doen. In de 2 defecte was van alles kapot behalve dat baantje... :) (ook stop eruit)

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

En het vervelende van standaard condensatoren (in plaats van veiligheidcondensatoren) is echter dat een doorgeslagen standaard condensator meestal kortsluit en niet 'open circuit' gaat... Dat maakt me meer bezorgd dan de rating van "slechts" 1kV. Ik vraag me wel af waarom ze het ding überhaupt hebben geplaatst, want het heeft er nu niet bepaald de schijn van dat ze zich zorgen zouden maken om EMC.

@Arco: Hoezo koop je die zooi toch telkens? Je klinkt me als iemand die heel goed weet wat hij doet, ik kan het niet rijmen met iemand die dan zo een Banggood prul koopt, ziet dat hij explodeert, en er dan nog één koopt. :)

De rating is niet "slechts" 1kV, maar slechts 1kV op een plek waar pieken tot zo'n 5kV veilig opgevangen moeten kunnen worden. En inderdaad is niet gegarandeerd dat hij onderbreekt. Ik vraag me trouwens af hoe je dat bij ceramische condensatoren doet, maar het kan duidelijk wel aangezien veel Y-condensatoren ceramisch zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]

@Arco: Hoezo koop je die zooi toch telkens? Je klinkt me als iemand die heel goed weet wat hij doet
ik kan het niet rijmen met iemand die dan zo een Banggood prul koopt, ziet dat hij explodeert, en er dan nog één koopt. :)

Dat doe ik ook niet, had er 8 tegelijk besteld voor een projectje.
Over het algemeen hebben ze best redelijk spul, alleen voedingen zijn er brak...

Had ook een 12v/20A (ontploft binnen 24 uur) en een 12v/6A adapter (gaf maar 1.2A) meebesteld.
In de 20A was de primaire elko ontploft; iets wat ik nog pas 1 keer eerder in een SMPS heb meegemaakt...

Ah ok, ik snapte het al niet helemaal... Excuus. :D

Op 4 januari 2019 10:54:04 schreef maartenbakker:
De rating is niet "slechts" 1kV, maar slechts 1kV op een plek waar pieken tot zo'n 5kV veilig opgevangen moeten kunnen worden. En inderdaad is niet gegarandeerd dat hij onderbreekt. Ik vraag me trouwens af hoe je dat bij ceramische condensatoren doet, maar het kan duidelijk wel aangezien veel Y-condensatoren ceramisch zijn.

Ik heb ook geen idee hoe dat zit, ben er nooit informatie over tegengekomen...

Waar komt die 5kV norm eigenlijk vandaan? Als je maar zorgt dat je condensator niet kortsluit bij het overschrijden van je norm zou 1kV toch ook wel genoeg moeten zijn? Als er 5kV stoten op je net staan zijn de vonken die uit je plafondlamp en magnetron komen net zo een groot probleem als het aanraakgevaar van je telefoonlader.

In dit geval telt ook mee dat een of andere Chinees die '1kV' erop gedrukt heeft. (die drukken alles erop wat nodig is om iets te verkopen... ;) )
Een condensatortje van krap 4mm dia en 2mm dik is ook al niet erg vertrouwensgevend...

Ligt natuurlijk aan de capaciteitswaarde... ;)

Maar inderdaad, je hebt wel een punt. Hier zit gewoon een ongeschikte condensator van een dubieuze bron op een plek waar je dat niet wil.

Op 3 januari 2019 14:31:35 schreef MC6800:
Is er op het label iets van verschil te zien met de andere versie? behalve dan de kleur van de behuizing?

Ik heb net een foto getrokken van het (ongeopende) witte exemplaar dat ik had gekocht, en de foto van de vorige opgezocht. Ze waren toen en zijn nu in twee kleuren te krijgen. De behuizing en de sticker zijn zo te zien hetzelfde, links de eerste versie, rechts de tweede:

https://farm5.staticflickr.com/4218/35171622601_e0e9154592_z.jpghttps://farm8.staticflickr.com/7917/32747361118_24e4e11803_z.jpg

Er is een serienummersticker bijgekomen waarvan ik redelijk overtuigd ben dat die er op de eerste niet zat, maar dat zou de enige hint zijn.

Overigens zie ik deze lader ook lang niet overal in de Action liggen (ik loop er best vaak binnen als er één ergens in de buurt is), verkrijgbaarheid is niet zo universeel als veel andere producten van Action. Het zou best kunnen dat dit een restpartij is geweest van een merkproduct of een proefserie om later voor een hogere prijs te worden verkocht. In België heb ik ze in de twee Actions die ik er heb bezocht überhaupt niet gezien (ook geen plekje op de plank). Wel jammer, want dan heb ik er voor niets twee gesloopt, want je weet nu toch niet wat je krijgt, en waarschijnlijk kan je het specifieke exemplaar toch niet krijgen... ;(

Op 5 januari 2019 19:35:26 schreef Kruimel:
Waar komt die 5kV norm eigenlijk vandaan? Als je maar zorgt dat je condensator niet kortsluit bij het overschrijden van je norm zou 1kV toch ook wel genoeg moeten zijn? Als er 5kV stoten op je net staan zijn de vonken die uit je plafondlamp en magnetron komen net zo een groot probleem als het aanraakgevaar van je telefoonlader.

5kv (luchtspleet van 4 a 5 mm) is om aan de norm voor dubbelgeïsoleerde apparatuur te voldoen. Voor geaarde apparatuur is het 2 a 2,5 mm of kilovolt.

Op 4 januari 2019 10:54:04 schreef maartenbakker:

Denk dat materialen gebruikt worden, die als binnen zo'n condensator tóch doorslag optreedt (waar je al hele hoge spanningen voor nodig zult hebben), het materiaal in kwestie wegfikt / verdampt danwel een zeker zelfherstellend vermogen heeft.

In tegenstelling tot een materiaal wat bij doorbranden bijv. een (geleidend) brokje koolstof achterlaat zodat er stroom kan blijven lopen.

Ken niet de precieze eisen aan materiaal en constructie, :? maar vergelijk het bijv. met een zekering die bij overbelasting smelt. Eenmaal gebeurd, wordt het nóg moeilijker om er stroom doorheen te duwen.

Zijn er misschien mensen die het klasse Y testprotocol kunnen uitvoeren?
We gaan dan wel heel erg ver met testen, maar ik vind het ook heel erg interessant.

In veel servicemanuals staat een armeluistest met een meting over een body-equivalent. Verder kun je tegenwoordig PAT-testers kopen, zoals gebruikt voor de jaarlijks verplichte gereedschapskeuring.

Daar zal wel een duur apparaat bij horen dat je dan toevallig moet hebben. Ik heb er weleens aan zitten te denken om een resonantiecircuit te maken dat spanningen van deze grootte kon maken, maar dat belooft best een gedoe te worden om goed te krijgen.

@maarten: Het klinkt op zich wel logisch dat je Y-condensator dezelfde rating heeft als de vereiste isolatie-afstand inderdaad...

Dank je Kruimel voor de fotootjes.

Aan de behuizing is ook geen verschil te zien. Men laat kennelijk gewoon de printen op maat maken aan de hand van een behuizing die ze al hebben.
Dit model lader is ook vrij ruim opgezet, daarom is er ook geen noodzaak om met de normen te foeffelen.
Zowel thermisch als isolatie technisch is dit gemakkelijk en zonder hoge kosten te realisetren.
Als je echter een super compact ladertje wilt hebben met een hoog vermogen en ook nog goedkoop, dan kom je in de gevarenzone.

Op 6 januari 2019 22:09:35 schreef MC6800:
Men laat kennelijk gewoon de printen op maat maken aan de hand van een behuizing die ze al hebben.

Logisch: andere behuizing = aanpassing aan, cq. nieuwe matrijzen voor de kunststof spuitgietmachine. Da's een zeer kostbaar verhaal.

Andere print = de op zelfde manier geproduceerde m2 een beetje anders verzagen. Effectief dezelfde kosten als voorheen.

Zo zie je ook vaak behuizingen van (meest goedkope) spullen die dezelfde vorm hebben, met ergens een verdieping waar sticker met merknaam in komt. 1 keer vormgeven, 20x verschillende merknaam stickers op die plek plakken :+ (of met een inzetje in de matrijs oid).

Ik weet dat het een oud topic is, maar toch een aanvulling die erg waardevol is:

ik meen dat mijn lader die ik thuis had (en warvan ik een 2e exemplaar hier gedemonteerd had) de geest gegeven had.

had een soortgelijk exemplaar gekocht en die leefde maar heel kort dacht ik. Echter okee Toch een nieuwe gekocht vandaag. kabels over gezet: POEF nieuwe ook uit!
Blijkt 1 van de kabels defect en kortsluiting te maken! de oude zal het dus ook nog prima doen.

blijkbaar zijn ze ook kortsluiting beveiligd!

Kan ik bevestigen, ik heb beide modellen die ik heb gevonden getest. De oude ging tot 3A of zo, en de nieuwe stopte dicht bij de gespecificeerde 2,1A. Ik vermoed dat de eerste versie primair beveiligd was, en daardoor waarschijnlijk netspanningafhankelijk is in de stroomlimiet.

PS Had je de oude al weggegooid? Kapotte adapters moet je altijd openkloppen om te zien wat er mis gegaan is! ;-)

Doe ik ook altijd, defecte usbladers openmaken om te zien hoe ze gebouwd zijn. Altijd interessant!
Ik vis ze altijd uit de electronica afvalbakken om zo diverse soorten voorbeelden te hebben. Ook al zie je van verre dat het el cheapo modellen zijn. Dan is het altijd een verrassing.
Ik heb er een verzameling van in een schoenendoos, ook om aan vrienden als voorbeeld te laten dat je geen goedkope troep moet kopen. Er zitten ook diverse ontplofte namaak laders van bv Apple en Samsung in. (Probleem is waar heb ik hem toch gelaten)
Soms durf ik voordat ik er eentje openmaakt er aan ruiken, als die ontploft is dan ruik je meteen de typische ontplofte electronica geur ?