AM Loop Antenne die ontangt , en 2 de loop die stoorde verzwakt

evdweele

Overleden

In de aflevering Radio Oranje (7 mei 2009) van de serie "Andere Tijden" is op 7 minuut 40 seconden het geluid te horen van de Duitse stoorzenders.

Edit:
Hier een opname van Radio Oranje van 31 december 1944 met het geluid van een stoorzender.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 24 december 2017 00:25:07 (27%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Tiens, inderdaad. Daar valt het nog mee, trouwens. Zouden die luisteraars ook al een noise canceler gebruikt hebben? :)

De 'moffenzeef' is een een schakeling met spoel, potmeter en condensator, en aansluitingen voor twee antennes. Door het ongewenste signaal uit te balanceren wordt het gewenste signaal beter hoorbaar.

De moffenzeef is geen antenne.
De moffenzeef heeft NIETS met een raamantenne te maken.
Dat een raamantenne gericht kan worden is waar, maar dat is een heel ander principe.

Kijk nog eens (verder naar boven) naar het schema van de moffenzeef. Uitleg staat erbij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Daar valt het nog mee, trouwens. Zouden die luisteraars ook al een noise canceler gebruikt hebben? :)

Ik denk eerder dat men geen opname gemaakt zal hebben als de storing heel ernstig was.
De bedoeling was om de nieuwsberichten vast te leggen, niet om de storing te vereeuwigen :-)

Edit:
Hier een filmpje over de originele moffenzeef.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zondag 24 december 2017 04:35:50 (16%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Op 23 december 2017 20:01:50 schreef Hubie:
TS schreef:1) Een Yagi Antenne is alleen geschikt voor de VHF en totaal ongeschikt voor de Middengolf.

Ja en nee. ;-)
Log.pers voor 0-30 MHz zijn tenslotte ook gebaseerd op een stel Yagi's in array.

https://en.wikipedia.org/wiki/Log-periodic_antenna

Je hebt alleen een flinke tuin nodig.(en een zak met centen. ;-)

\Dank je , Hubie. Dan ben ik nog steeds niet achterlijk :)
(Hoewel, zendamateurs zijn per defenitie gestoord :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Ben ik met je eens Mel,maar wel "prettig gestoord" ;-)

evdweele

Overleden

Op 23 december 2017 20:01:50 schreef Hubie:
Log.pers voor 0-30 MHz zijn tenslotte ook gebaseerd op een stel Yagi's in array.

https://en.wikipedia.org/wiki/Log-periodic_antenna

Je hebt alleen een flinke tuin nodig.(en een zak met centen. ;-)

Valt wel mee toch? ;-)
Op deze website kan je de afmetingen voor de logper berekenen.
Een grotere tuin dan 225 bij 130 meter is niet nodig :P
Hou wel rekening met de diameter van de elementen, 2.5 meter gaat wel je uitzicht belemmeren.

code:

**** Logarithmic Periodic Dipole Antenna ****
http://www.changpuak.ch/electronics/lpda.php
JavaScript Version 12.01.2014, based on ARRL ANTENNA BOOK, 17th ED.
------------------------------------------------------------------------------
Min. Frequency     :  0.6  MHz
Max. Frequency     :  0.7  MHz
Boomlength         :  222636.0 mm
Gain               :  6.98  dB
Elements           :  5
tau                :  0.816
sigma              :  0.147
------------------------------------------------------------------------------
Bandwidth (active region) :  1.94
Bandwidth (structural)    :  2.26
Bandwidth (effective)     :  1.17
------------------------------------------------------------------------------
Element  1, Rod : 125000.0 mm, Position : 0.0 mm, Diameter : 2500.0 mm
Element  2, Rod : 101972.5 mm, Position : 73617.3 mm, Diameter : 2039.5 mm
Element  3, Rod : 83187.1 mm, Position : 133672.8 mm, Diameter : 1663.7 mm
Element  4, Rod : 67862.4 mm, Position : 182664.8 mm, Diameter : 1357.3 mm
Element  5, Rod : 55360.8 mm, Position : 222631.6 mm, Diameter : 1107.2 mm
------------------------------------------------------------------------------
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 23 december 2017 14:20:30 schreef grotedikken:
Je kunt propagatie op de middengolf niet vergelijken met VHF. Dat zijn twee compleet andere zaken.
Het is idd zo, dat VHF zich hoofdzakelijk door de directe golf voortplant en beperkt blijft tot de horizon op enkele sporadische verschijnselen na.

Tenminste als je de horizon beschouwt als de raaklijn tussen de aarde en de twee antennes. Doordat de radiogolven een beetje met de aarde meebuigen is de werkelijke radiohorizon iets groter tov van de optische. Bij middengolf die zich langs het aardoppervlak voortplant door ondermeer refractie, is de propagatie niet beperkt tot 4/3 van de line of sight.

Bij middengolf gebeurt de propagatie door grondgolven. Deze buigen volledig mee met het aardoppervlak en ondergaan daarbij een sterke absorptie. Vandaar dat LG en MG omroepzenders doorgaans zo'n groot vermogen nodig hebben.

Er vindt ook reflectie tegen de f laag van de ionosfeer plaats. 's nachts is het reflecterend vermogen veel kleiner. Door het grote vermogen kan men ondanks de sterke verzwakking toch 's nachts afgelegen zenders ontvangen.

Maar overdag ontstaat onder invloed van de zon ook de veel lager gelegen D laag. Deze absorbeert de ruimtegolf bij die lage frequenties nagenoeg volledig, zodat die de F laag niet bereikt. Daardoor hoor je overdag de verre stations niet.

Deze post van mij begint aardig uit de hand te lopen , nee zeker geen ruzie maar het begint wel aardig verwarrend te worden. We schrijven en posten allemaal iets en we beginnen de bomen door het bos niet meer te zien das ook niet plezant meer , oei een Vlaming als ik moet aan Nederlanders uitleggen haha wat niet plezant is , dat is niet leuk das het woord hihi.

Het is juist dat VHF en AM niet het zelfde zijn en zich ook niet zo voort planten.

AM (LG) plant zich via de grond golf of de lucht golf voort maw het word afgebogen op ionosfeer of wel zekere luchtlagen de korte golf zeer zeker

FM of wel VHF en ook UHF worden niet afgebogen en planten zich rechtlijnig voort en word soms afgebogen. Dan praten we over Tropo DX en dat doet zich meestal voor in de Zomer (van eind Mei tot eind augustus , en van eind oktober tot eind maart) maar das heel erg onder onderhevig en heeft alles te maken met oa de warme en koude luchtlagen in de onderste lagen van de atmosfer die liggen op een minder hoogte. Het kan zelfs zo zijn dat bv je buur 5 straten verder een lokaal radio station uit Spanje hoort en je woont 500 m verder dat jij niks hoort ? rara

Wel dat heeft alles te maken met hoe en waar zich net op dat moment op di plek en warme luchtlaag zit. Maar dat gebied kan ook ipv 500 m ook 5 km zijn of 300 km dat weet je dus nooit.

Voorbeeld over UHF , ze noemen dit een temperatuurs inversie waar er een warme en een koude luchtlaag hangen. En zelf ben ik ook altijd in de war nog steeds of bv de warme lucht boven of onder hangt maw koude lucht ? waarop er dan wel een reflectie ontstaat.

Ik zal eens een bv geven. In Frankrijk werd er in de jaren 70 en 80 nog in Secam uitgezonden (wat zwart is positief en wit is negatief als ik goed voor heb ?) en wij hebben Pal en dus het omgekeerde va secam. Maar op een pal tv kan je geen secam zien en andersom ook niet. In de buurt van Parijs hebben ze eens een 3 tal weken geloof ik met de storing van Ned 2 gezeten op de tv zender van Frankrijk 2 ; en ze zagen niks alleen maar wat geflikker in beeld haha.

En dit fenomeen is te wijten aan een temperatuurs inversie. Frank Deboosere de Weerman van de VRT die legt dat op deze url link goed uit hoe dat juist in elkaar zit https://www.frankdeboosere.be/vragen/vraag158.php

Op de AM , LG en korte golf daar gaat het er wel iets anders aan toe. Op de MG en LG heb je een sky wave en een ground wave.

Hier is te lezen wat radio Propagatie is https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)

Hier is dan weer te lezen hoe radio golven zich voort planten http://members.home.nl/radiomorningstar/Prop/voortpla.htm

Op de KG speelt de de Propagatie een zeer grote rol en net iets meer dan op de MG of LG waarbij op die band het grote vermogen een rol speelt zendvermogens van 2.000 kw (2 megawatt) is daar gewoon.

Op een AM draaggolf moet de modulatie komen de muziek zeg maar , want met een draaggolf alleen kan je bv nauwelijks een andere zender echt storen want er zit geen modulatie op. Op de FM is dat heel anders daar is het de muziek die de frequentie doet trillen. En als je hier een draaggolf op een andere zender zet dan kan je wel storen.

En dan de antennes want dat is het belangrijkste onderdeel van de hele installatie veel mensen houden daar geen rekening mee en kopen bv een dure radio met heel erg veel knopjes en lichtjes op maar ze denken dat ze de VS kunnen horen als ze een stukje snoer achter de radio leggen als antenne. Kijk zo werkt dat dus niet he , maar ik denk dat ik dit hier niet echt hoef uit te leggen haha.

Om de lengte te weten van bv een mg freq of FM dan is dat :

lichtsnelheid delen door de freq is de lengte in meters
laten we 648 khz eens als bv gebruiken.

0,648 khz = 462 meter (heb de cijfers na de coma weg gelaten)

300 : 0,468 khz = 462 m (als je dat : door 4 = 115 m voor 1/4 golflengte.

En ik heb een lange draad antenne hangen van ongeveer 110 m lengte dus is dat min of meer (met de natte vinger) 1/4 van de golflengte , een antenne tuner zou de antenne nog beter kunnen afstemmen en dan zal de gevoeligheid ook naar omhoog gaan.

Want dan is de antenne beter afgestemd of gedipt. Caroline 648 khz ontvang ik met S9+20db op de s meter van de Icom IC R8500 en die lange draad , maar de aardaansluiting vormt nog een probleem want ik vermoed dat iets mis mee is ? Dus volgende zomer eens zien of we er geen nieuwe en betere aardstaaf de grond kunnen induwen (want nu zit er een koper pijp die ook voor water gebruikt word en die zit al meer dan 20 j in de grond en ik denk dat die vergaan is in de grond en daardoor slecht geworden is ?

Want met of zonder aarde aan de ontvanger is er nauwelijks een verschil te horen en dat wil zeggen dat er iets mis is ?

Mijn Huisarts zei ooit eens tegen mij : ' De dag dat je dood gaat leer je dan zelfs nog bij. ' nou ja ik denk dat je niet echt veel leert als aan het dood gaan bent. Maar eigenlijk wil die zeggen dat je nooit volleerd bent in je leven. En dat is juist ik leer hier ook dingen bij net zoals jullie.

Aan alle forum leden Prettige Kerst gewenst alhoewel me dat hedendaags niks meer zegt vroeger als kind was dat wel leuk de hele Familie bij elkaar maar daar is niks meer van over dus valt er niks te vieren. Voor de mensen die alleenstaande zijn zoals ik zelf wens ik veel sterkte in deze eenzame dagen.

Op 24 december 2017 05:12:15 schreef evdweele:
[...]Valt wel mee toch? ;-)
Op deze website kan je de afmetingen voor de logper berekenen.
Een grotere tuin dan 225 bij 130 meter is niet nodig :P
Hou wel rekening met de diameter van de elementen, 2.5 meter gaat wel je uitzicht belemmeren.

code:

**** Logarithmic Periodic Dipole Antenna ****
http://www.changpuak.ch/electronics/lpda.php
JavaScript Version 12.01.2014, based on ARRL ANTENNA BOOK, 17th ED.
------------------------------------------------------------------------------
Min. Frequency     :  0.6  MHz
Max. Frequency     :  0.7  MHz
Boomlength         :  222636.0 mm
Gain               :  6.98  dB
Elements           :  5
tau                :  0.816
sigma              :  0.147
------------------------------------------------------------------------------
Bandwidth (active region) :  1.94
Bandwidth (structural)    :  2.26
Bandwidth (effective)     :  1.17
------------------------------------------------------------------------------
Element  1, Rod : 125000.0 mm, Position : 0.0 mm, Diameter : 2500.0 mm
Element  2, Rod : 101972.5 mm, Position : 73617.3 mm, Diameter : 2039.5 mm
Element  3, Rod : 83187.1 mm, Position : 133672.8 mm, Diameter : 1663.7 mm
Element  4, Rod : 67862.4 mm, Position : 182664.8 mm, Diameter : 1357.3 mm
Element  5, Rod : 55360.8 mm, Position : 222631.6 mm, Diameter : 1107.2 mm
------------------------------------------------------------------------------

Kan je die url link nog even posten want die werkt niet ? Ik ga zulke antenne echt niet bouwen want 1) die kan ik echt niet kwijt en 2) een rombic antenne (dat is een lange draad met aan de voorkant een weerstand van 470 ohm verbinden naar een aardstaaf die in de grond zit dan krijg je recht op de draad in de lengte dus een richtings effect en ik vermoed dat dit veel beter zal werken dan zo een log perodic ant.

Maar dat is altijd wel eens leuk om ergens te velde waar je veel plaats dan hebt om zo eens iets te gaan uittesten. Je brengt me nu al op een zomer idee voor 2018 haha

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 januari 2018 18:27:41 (14%)

een rombic antenne (dat is een lange draad met aan de voorkant een weerstand van 470 ohm verbinden naar een aardstaaf die in de grond zit dan krijg je recht op de draad in de lengte dus een richtings effect en ik vermoed dat dit veel beter zal werken dan zo een log perodic ant.

Een rombic is een ruitantenne met benen , meerdere golflengtes lang en aan 1 kant afgesloten met een weerstand naar grond.
Wat jij beschrijft is een beverage antenne. Volgens de literatuur is die meerdere golflengtes (1 tot 4, MW 500 -2000 m) lang .
Zie oa "low band dxing" van J. Devoldere , ON4UN.

Tov deze heeft die logper antenne nog redelijke afmetingen.
De hoogte zal wel een probleem zijn. De beverage kan betrekkelijk dicht boven de grond gespannen worden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 23 december 2017 22:44:40 schreef Herman - Belgie:
[...]

En dat is tot op de dag vandaag nog steeds zo Italie zit op 900 khz maar vroeger was het vermogen 900 Kw nu amper 50 kw maar ze zijn nog goed te ontvangen alleen iets minder sterk das toch iets van ik vermoed 40 % minder nu dan toen op hoog vermogen. Ik zou niet graag zo dicht bij de zendmast willen wonen toen al dat HF brr.

Ik ontvang onze Vlaamse zenders nu aan 100% de ganse dag door. Geen 49m band meer, geen am, .... een sat schotel kost minder als destijds een wereldontvanger die redelijk selectief kon ontvangen.

Is er nog een Vlaamse AM zender actief. Ik dacht dat VRT stopte in 2011.

Van zenderpark Jülich (dat ook uitzond voor oa VRT) schiet niks meer over. Zenderpark Eifel is ook al flink gekrompen van 4 of 5 masten naar nog 1.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Dat moffenfilter dat weleens de oplossing voor Herman-de-landgenoot zou kunnen wezen blijf me door het hoofd spoken.
Ik begrijp dat men aan die afgestemde kring twee antennes en een aarde hing en dan door te tunen het ongewenste signaal uitfaseerde.
Lijkt aannemelijk op het eerste zicht, maar kan het wel? of is het toch een broodje aap dat door de liefhebbers gretig geslikt wordt?
De middengolffrequentie van BBC heeft een golflengte van 384m en de 200 kHz had een golflengte van anderhalve kilometer. Het zou me sterk verwonderen als twee antennes bestaande uit een gordijnroede en de kachelpot zoals het verhaal wil, voldoende directiviteit en afstand zouden hebben om 180°fasedraaiing te bewerkstelligen en aldus het eigen signaal uit te doven en dat op dezelfde frequentie uit een andere richting te bevoordelen..
Er doen in de artikelen over moffenzeef ook verhalen de ronde over raamantennes , maar dat is een ander verhaal dat aannemelijker lijkt.

Het hele verhaal lijkt me geromantiseerd door WW2fanaten. De heer Schaaper was een radiopionier met twijfelachtig succes die gedwarsboomd door Philips octrooipolitiek failliet gegaan was eind jaren 30. Tijdens de oorlog wist hij niet hoe aan eten te komen en bedacht hij het moffenfilter dat hij net als de BBC berichten uit zijn eigen radioluisterpost duur verkocht.

Mijn vergelijking van de aluhoedjesverkoper die zijn magic potion ruilt voor een stuk spek was dus nog niet zo ver gezocht.
Na de oorlog is hij in mineur geëindigd als huisknecht.

Ook zijn eigen verhaal dat hij de moffenfilters open en bloot verkocht onder het oog van de Duitsers onder het mom van ontstoorfilter voor radios die last hadden van stofzuigers lijkt me een broodje aap.
Hoeveel gezinnen zouden voor 1945 een stofzuiger in huis gehad hebben in de lage landen?
En ik neem aan dat het bezit van een radio gewoon verboden was. Het lijkt me absurd dat de inwoners hun radio mochten houden als ze maar niet naar de BBC luisterden. Hoe zouden ze dat ooit gecontroleerd kunnen hebben?
Het valt me op dat niet enkel de capriolen van Caesar en co, maar ook de recente geschiedenis snel geromantiseerd raakt en dat met de realiteit een loopje wordt genomen.
Tot slot denk ik dat dat een berucht collaborerend bedrijf als Philips zeker de Duitsers zou gewaarschuwd hebben voor een hen goed bekend en als lastig ervaren radioman. Vooral omdat hij de kennis had om ongewenste luisterapparatuur te construeren voor het verzet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De 'moderne' elektrische stofzuiger, met verwisselbare stofzak, stamt uit 1920. In de tijd waarover we het hebben bestond hij dus al meer dan twintig jaar, en was behoorlijk populair geworden.

Het filter werd niet 'open en bloot onder het oog van de Duitsers verkocht onder het mom van ontstoorfilter'. De spoel werd gemaakt in een werkplaats van het kuststation, en aan de postende militair wegverklaard als ontstoorspoel. En dit verhaal ging over dhr. Quast, niet over Schaaper.

Het is niet nodig het gewenste signaal te 'bevoordelen'. Dit werd in tegendeel óók aanzienlijk verzwakt, zoals ook duidelijk in oorspronkelijke beschrijvingen wordt vermeld (één van de problemen met (toen) moderne ontvangers was dan ook, dat ze door hun gevoeligheid soms te veel signaal oppikten buiten het filter om).
De werking berust niet op versterking van het gewenste signaal, maar op onderdrukking van het ongewenste signaal, bij een instelling waarbij het gewenste signaal weliswaar ook verzwakt is, maar nog niét onderdrukt.

Dat een tv-maker zegt dat 'de draad aan de kachel moest' wil niet zeggen dat dat het normale gebruik was, al zal het best gewerkt kunnen hebben - aan de kachel zit immers de, vaak metalen, schoorsteenpijp.
De 'gebruiksaanwijzing' had het echter over de reeds bestaande antenne (een draadantenne dus), in combinatie met een hulpantenne van enkele meters - 4 meter wordt in het voorbeeld genoemd.
Ook de moderne, in de handel verkrijgbare MFJ-1026 'noise canceller' gebruikt maar een kleine 'AUX'-antenne: een uitschuifbare spriet op het kastje.

Het bezit en gebruik van radiotoestellen in bezet Nederland werd in mei 1943 verboden - onder meer doordat dus bleek dat de stoorzenders niet voldoende waren om het luisteren naar de BBC onmogelijk te maken, zoals de bezetter eerst dacht. Zie ook:
http://www.spreekbuis.nl/files/2016-02/omroepzenders.jpg

--
Dat een noise canceller volgens dit principe werkt, wordt nog dagelijks bewezen in lastige ontvangstsituaties op de lagere amateurfrequenties. Hier is een recent voorbeeld van onze eigen fred101:
http://www.pa4tim.nl/?p=2088
Als je doorklikt naar het schema, zie je dat dat niet zo heel veel ingewikkelder is dan die verwenste moffenzeef.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 december 2017 19:36:13 schreef Herman - Belgie:
[...]

Ik denk dat je twee zaken met elkaar aan het verwarren bent.

1) Een Yagi Antenne is alleen geschikt voor de VHF en totaal ongeschikt voor de Middengolf.

Nee hoor, een yagi kan ook gebruikt worden op de middengolf.

Een voorbeeld hiervan is het voormalige zendstation van de BBC in Orfordness, welke uitzond op 648 en 1296kHz.
Ze gebruikten voor de service op 648kHz vijf masten; welke een vijf elements yagi vormen.
Slechts één van de masten werd gevoed, de achterste mast was de reflector en de overige drie zijn de directors.

Voor de service op 1296kHz werd gebruik gemaakt van twee drie elements yagi antennes, welke naast elkaar staan opgesteld.
Het gebruik van twee gerichte antennes is om een bredere bundeling van het signaal te verkrijgen.
Hier werd de middelste mast gevoed van de drie en van de daarnaast opgestelde drie masten werd ook de middelste gevoed.
De achterste mast is de reflector, de voorste (welke naar de zee is gericht) is de director.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, dat is toevallig weer on-topic: dat is het antennepark dat Caroline nu gebruikt.
Overigens worden alle vijf masten gevoed, ze zijn dan ook allemaal geïsoleerd van aarde opgesteld. Het is wel een richtantenne, maar dus geen yagi.

Voor 648 kHz staat er daar ook een rondstraler. Het zou kunnen zijn dat Caroline dié gebruikt, en niet de beam; want van die beam was de ontvangst op het continent prima, maar in Engeland zelf beroerd.

--
Ik heb maar de moeite genomen naar de zolder te gaan om het bewuste artikel over de noise canceller er opnieuw even bij te pakken. Daar heb ik Google niet voor nodig. Mijn bibliotheek is zowel groot als oud. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Op 24 december 2017 16:07:14 schreef Martin V:
[...]
Nee hoor, een yagi kan ook gebruikt worden op de middengolf.
gericht) is de director.
[bijlage]

Waarschijnlijk komt dat omdat de dipool en gevouwen dipool wat handzamer is en vooral bekend is van de FM omroepband. Mijnheer Yagi was de eerste die de werking beschreef. Ik had ooit een 14 elements met een Stolle rotor op het dak staan. Dat was wel kicken, duurde een minuutje voordat ie helemaal rond was.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nog maar eens ten overvloede: De antennes van de foto's zijn geen yagi's. Van deze antenes worden alle masten gevoed.

Ten eerste is dat omdat je het stralingsdiagram weleens wilt aanpassen; voor sommige licenties zelfs steeds bij het overgaan van dag- naar nachtbedrijf en 's ochtends weer terug.
Ten tweede omdat je niet van één vaste frequentie kunt uitgaan. En bij een frequentiewisseling kun je toch moeilijk die masten in- of uitschuiven. :)
Het gebeurt ook geregeld dat een antenne-installatie voor meer dan één zender in gebruik is.
De masten hoeven dus ook helemaal niet speciaal een kwart golf te zijn of zo. Alles, zowel in aanpassing als in vermogens- en faseverdeling over de masten, wordt in 'verdelers' (power distributors) gedaan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja je hebt gelijk, die vijf masten voor de 648kHz is geen yagi antenne, dit is wat ik er over heb kunnen lezen:

The directional aerial for 648 kHz (erected in 1981-82) consists of a row of five 106.7 metre (350 ft) freestanding steel lattice towers of triangular cross section, insulated at their base. All five towers are driven. It is beamed at 131 degrees (i.e. south-east) though for practical purposes the exact bearing is nominal as the beam is very broad towards the east and south. It provides daytime coverage of Belgium, the Netherlands, Luxembourg, north-east France and north-west Germany by ground wave propagation; and night-time coverage of much of Europe by skywave propagation.

Een dergelijke antenne lijkt op een groep straler die ook wel op de 2 meter en 70cm wordt gebruikt.

Maar toch heb ik wel een beetje gelijk, omdat de antenne voor de 1296kHz wél een yagi antenne is:

The directional aerial for 1296 kHz (erected in 1978) consists of six freestanding steel lattice towers. Unlike the directional aerial for 648 kHz, they are arranged in two parallel rows with three towers in each. Only the middle tower of each three is driven: the other towers act as passive reflector and director elements. It is beamed at 96 degrees (i.e. east) and was originally mainly intended for night-time (skywave) coverage of Poland, Czechoslovakia, Hungary and the western USSR, key target areas for the BBC during the Cold War. It can also be used for daytime coverage of the Netherlands and Belgium.

Het hele verhaal is hier na te lezen.

Overigens had RTL radio in Manarch (1440kHz) ook een mast waarop niet werd uitgezonden, op een heuvel stonden drie masten waarvan er twee stralers waren en één als passieve reflector werd gebruikt.
Dit werd gedaan om de straling richting het oosten te beperken omdat daar weer een ander station zat.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Hé, dat is best een interessant stukje, dank je.
Ha, moet je je voorstellen, niet één, maar zelfs twee yagi's parallel op 1296 kHz. Nu nog draaibaar... op cirkelvormige spoorrails, met een locomotiefje ervoor? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Geen yagi, maar wel draaibaar op rails was de antenne van de PHOHI (Philips Omroep Holland-Indië) in Huizen.

Van de website van de NVHR: Het PHOHI-boekje in pdf.

En hieronder twee pagina's uit Radio Bulletin, respectievelijk maart 1965 en februari 1965.

Edit: Een filmpje over het 10-jarig bestaan van de Wereldomroep.
Aan het begin is de draaibare antenne te zien, compleet met "locomotiefje".

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 25 december 2017 13:43:38 (23%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh ja, de houten masten. En het klokje!
En ster-omroeper Ed Startz, 'als altijd op het laatste nippertje - het Wilhelmus klonk al -, en net op tijd om zijn Indische luisteraars te verwelkomen en te vertellen hoe hij, onderweg naar de studio, op de gladde weg driemaal om zijn as gedraaid is.'

Dat boekje kende ik nog niet. Leuk!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een gewapend betonnen flatgebouw als gordijn antenne laten dienen en
dus daarvoor gaan zitten ? Of daar een sdr reciever plaaten.

De modernisering is de achteruitgang.
Frederick E. Terman

Honourable Member

<gniffel> Ja, dat kan ook nog. Maar als je toch over SDR gaat nadenken, dan kan @TS natuurlijk ook gewoon op deze link klikken:

http://radiocaroline.co.uk/radioplayer3/index.html

Maar dat zou flauw zijn; het gaat tenslotte met de sport van het ontvangen neem ik aan. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Even terug on-topic, wat bij mij nog steeds op het verlanglijstje staat is om een noise silencer (proberen) te maken.
Zoals de naam al aangeeft; een schakeling waarmee ik de ruis en andere ongewenste signalen er uit kan filteren.
Ik heb er diverse hersenspinsels op losgelaten en ik heb werkelijk geen idee hoe dat zal gaan werken.
Het idee gaat er vanuit om de fase te variëren en deze in te stellen tussen gewenst en ongewenst signaal.

Mijn mening is om één antenne te gaan gebruiken, omdat ik dat altijd al doe, maar als ik naar dat principe van die moffenzeef kijk gebruik je daar twee antenne's voor.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Volgens dat cancelling systeem zul je echt twee antennes moeten hebben, anders valt er niets te cancellen. Het werkt als de verhouding signaal/storing op de ene antenne anders is dan op de andere.
Maar, vooral als de storing uit de buurt komt, hoeft de hulpantenne niet zoveel voor te stellen. Zie bijvoorbeeld het uitschuifantennetje op de MFJ 1026.

Hierboven is al het een en ander uitgelegd, en een link gegeven. Helaas door de enorme lappen gekeuvel vrij snel van het scherm gescrolld. :)

Er bestaan natuurlijk ook andere 'noise blankers'. Als je vooral impulsstoringen wilt wegwerken kan dat ook door op de plaatsen waar die pulsen zitten, het hoogfrequent (of middenfrequent in de ontvanger) even te onderbreken. Om dat goed te doen, moet je echt het ontwerp van de ontvanger aanpassen.

Oh ja! Met een losse audio-DSP achter de ontvanger (in de luidsprekerleiding bijvoorbeeld) kun je tegenwoordig ook al aardig wat doen. Vooral voor het wegwerken van ruis 'tussen' de stations kan dat al heel 'rustgevend' werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja dat schema heb ik gezien en ik ga van dat principe zeker gebruik maken omdat dit een beproefde en werkende manier is, om ongewenste signalen er uit te kunnen filteren.
Wat ik dus zal moeten doen om ook van twee antenne's gebruik te maken.
In mijn ontwerpen verschoof ik de fase van de signalen welke door één antenne werden ontvangen en simuleerde op die manier een tweede antenne.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 24 december 2017 02:51:55 schreef evdweele:
[...]Ik denk eerder dat men geen opname gemaakt zal hebben als de storing heel ernstig was.
De bedoeling was om de nieuwsberichten vast te leggen, niet om de storing te vereeuwigen :-)

Edit:
Hier een filmpje over de originele moffenzeef.

Het zit wel even net iets anders in elkaar hoor. Het is simpel en zeer eenvoudig een toestel waarmee je opnames kan maken bestond toen nog niet echt en met niet echt bedoel ik dan. Te koop in de winkel zoals wij dat kennen. Wat ze in Duitsland wel al hadden ontwikkeld was de Draad Recorder zeg maar gerust de voorloper van de Magneet Band.

De enige manier van opnemen was een Plaat en als men daar bv radio reportage mee kon maken zoals gesprekken , muziek en zelfs radio want de verslaggeving die van uit de VS kwam daar bestaan wel opnames van en die zijn zelfs vandaag online terug te vinden op een website de naam ontgaat me maar ik dacht dat het in de VS ergens is ?

Zo een plaat opnemen was ook wel een dure zaak toen en het ging ook wel eens vaak mis en meestal werd alles 2 x opgenomen heb ik eens horen vertellen in een documentaire op BBC Radio 4 zijn zijn hier wel erg gekend voor dat soort zaken.

En dus is de vraag was het bv te duur om wat storingen te gaan opnemen omdat men daar niet echt het belang van inzag , of is die ooit wel gemaakt maar was dat mislukt ? wellicht zullen we dat nooit te weten komen. Er bestaat wel een korte opname van die Nazi Radio Jamming dus is het wel ooit opgenomen want anders zou het niet te horen zijn , en of je dat nu 1 min hoort of 10 min hoofdpijn krijg je er toch van haha. Als ik door iemand gestoord word en ik wil dat niet dan krijg ik daar ook hoofdpijn van haha.

Op 25 december 2017 21:48:16 schreef Frederick E. Terman:
Volgens dat cancelling systeem zul je echt twee antennes moeten hebben, anders valt er niets te cancellen. Het werkt als de verhouding signaal/storing op de ene antenne anders is dan op de andere.
Maar, vooral als de storing uit de buurt komt, hoeft de hulpantenne niet zoveel voor te stellen. Zie bijvoorbeeld het uitschuifantennetje op de MFJ 1026.

Hierboven is al het een en ander uitgelegd, en een link gegeven. Helaas door de enorme lappen gekeuvel vrij snel van het scherm gescrolld. :)

Er bestaan natuurlijk ook andere 'noise blankers'. Als je vooral impulsstoringen wilt wegwerken kan dat ook door op de plaatsen waar die pulsen zitten, het hoogfrequent (of middenfrequent in de ontvanger) even te onderbreken. Om dat goed te doen, moet je echt het ontwerp van de ontvanger aanpassen.

Oh ja! Met een losse audio-DSP achter de ontvanger (in de luidsprekerleiding bijvoorbeeld) kun je tegenwoordig ook al aardig wat doen. Vooral voor het wegwerken van ruis 'tussen' de stations kan dat al heel 'rustgevend' werken.

Frederick ,

Dat is eigenlijk ongeveer het zelfde als waar ik eigenlijk deze topic mee gestart ben over die 2 loops. Want da zijn ook antennes , en hier is er dus ook sprake over 2 antennes maar met een filter schakeling wat toch wel een klein beetje op het zelfde neer komt.

Ik wist dat er wel een systeem bestond , die de ene zender het gewenste doel is en de andere de stoorder, en dat je de stoorder wil onderdrukken om de gewenste zender beter naar voor te halen. En dat is wat ik ook een beetje naar op zoek ben ?

Op 24 december 2017 10:44:29 schreef eross:
[...]

Een rombic is een ruitantenne met benen , meerdere golflengtes lang en aan 1 kant afgesloten met een weerstand naar grond.
Wat jij beschrijft is een beverage antenne. Volgens de literatuur is die meerdere golflengtes (1 tot 4, MW 500 -2000 m) lang .
Zie oa "low band dxing" van J. Devoldere , ON4UN.

Tov deze heeft die logper antenne nog redelijke afmetingen.
De hoogte zal wel een probleem zijn. De beverage kan betrekkelijk dicht boven de grond gespannen worden.

Oeps oh ja je hebt gelijk ik heb me van naam vergist , geeft niks we maken allemaal wel een fouten. En als ik een fout maak en dat word op een vriendelijke correcte en beleefde manier recht gezet dan kan ik die kritiek waarderen en zelfs erg gemakkelijk aanvaarden. Bij deze dus recht gezet. Het is een beverage en géén rombic. Dank je wel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 1 januari 2018 18:37:52 (42%)