ModBus Stappenmotor Sturing

Ben met de voorbereidingen van dit project bezig: Tuin automation welke software voor modbus aansturing. (GOT)

En wil nu stappenmotor sturing onderdelen bestellen om mee te gaan testen, daar dat het moeilijkste gedeelte is van het project.

Nu wil stappenmotor gestuurde slangen pompen gebruiken om verschillende voedingen te doseren en aan te sturen via waarschijnlijk openHAB of IP-Symcon, mijn vraag is wat is de beste manier om die 8 stappenmotoren aan te sturen, rekening houdend dat ze door de automation software aangestuurd moeten worden.
Dit soort pompen:
https://tweakers.net/ext/f/bgyPFrfeWhpGbOaSKKOWMZAX/medium.jpg

Voor zover heb ik 3 betaalbare oplossingen gevonden.

1 - Voor aansturing van de stappenmotoren zat ik te denken aan een van deze stappen controllers, controller-1 en controller-2. (beide ongeveer € 23)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XquAesnI8KJjSspeq6AwIpXaG/Stepper-Motor-Controller-Pulse-Generator-Servo-Potentiometer-Speed-Modular-Single-Axis-Modbus-RS-485.jpg_120x120.jpg https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1t70.NVXXXXc2XFXXq6xXFXXX5/TB6600-stepper-motor-control-drive-integrated-module-MODBUS-485.jpg_120x120.jpg

2 - Een misschien goedkoper en makkelijkere alternatief is een 16p digitaal uit module en een puls gestuurde stappen motor module, als dit ook werkt. (€22 en €6 stuk)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1InsgRpXXXXb6aFXXq6xXFXXXP/Digital-output-module-switch-module-isolated-16-roads-DO-RS485-MODBUS-communication.jpg_220x220.jpg https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1rWLZfNPI8KJjSspfq6ACFXXam/CNIM-Hot-CNC-Single-Axis-4A-TB6600-2-4-Phase-Hybrid-Stepper-Motor-Drivers-Controller-New.jpg_220x220.jpg

3 - Het gebruik van de GPIO aansluiting op R-Pi of Odroid C2 om de puls gestuurde stappenmotor van optie 2 aan te sturen.

Wat is de beste aansturing van deze stappenmotoren?

Zelf nijg ik in eerste instantie naar optie 2 daar ik maar een draairichting heb en alleen de draaisnelheid wil kunnen aanpassen, en dat zou makkelijk via een script aan te passen moeten zijn door de pauzes van de pulsen aan te passen.

Weet alleen niet of die modbus digitale uit module daar snel genoeg voor is, in dat geval is misschien rechtstreekse sturing via GPIO een betere oplossing. (of via een digital out Pi-Head?)

Daar ik voor de waterpomp uitkom op 1500 pulsen/sec, de andere pompen zit op ongeveer 50~250 pulzen/sec
[small]Stappenmotor hoek 1.8o, 360/1.8 = 200, draaisnelheid 450rpm, 200 x 450 = 90.000 / 60 = 1500 stappen/sec.[/small]

Optie 1 lijkt mij het meest complexe, daar ik denk dan veel complexere module moet aansturen, en daarnaast is het ook een veel duurdere oplossing in verhouding

Mijn vraag is nu, wat is de beste manier om deze stappenmotoren aan te sturen in de software?

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Controller-1 is volgens mij alleen een modbus controller.
Controller-2 is een modbus controller met een stappenmotor driver, zoiets moet je dus hebben. Of je moet op een RPI modbus kunnen draaien, dan heb je alleen aan een stappenmotor driver genoeg. Maar ik weet niet of dat kan.

Mijn vraag is nu, wat is de beste manier om deze stappenmotoren aan te sturen in de software?

Dat ligt er dus aan wat je gaat gebruiken, als je een RPI gaat gebruiken moet daar dus het programma op komen dat je stappenmotoren gaat besturen.

Hier heb je nog wat info over stappenmotoren. Verder niets met modbus te maken.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik begrijp die pomp niet zo erg. Een pomp met een stappenmotor aansturen komt mij vreemd over. Is het gedaan om exact een bepaalde hoeveelheid milliliter te kunnen doseren? Ik weet het niet en kan de info niet uit het plaatje halen.

Aan de andere kant je moet een controler kiezen die het type stappenmotor kan aansturen dat in die pomp zit. Wat voor stappenmotor is dat? En de controler moet passen aan jouw besturingssysteem (software)

Verder maakt het niet heel veel uit uit welke controler denk ik. De simpelste is vaak het beste.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 12:28:39 schreef Ex-fietser:
Ik begrijp die pomp niet zo erg. Een pomp met een stappenmotor aansturen komt mij vreemd over.

Dat zijn slang pompjes, worden ook in medische apparaten gebruikt om te doseren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 12:24:44 schreef Lambiek:
Ten eerste welkom op het forum.

Bedankt. ^_^

Controller-1 is volgens mij alleen een modbus controller.

Die controller was ook mijn tweede keuze.

Controller-2 is een modbus controller met een stappenmotor driver, zoiets moet je dus hebben.

Dat was ook de controller die ik wou gebruiken, alleen weet ik niet of het eenvoudig te integreren is met de besturingssoftware.

Of je moet op een RPI modbus kunnen draaien, dan heb je alleen aan een stappenmotor driver genoeg. Maar ik weet niet of dat kan.

RS485/ModBus is eenvoudig via een USB stick toe te voegen op een R-Pi, maar op de forums van de software die ik heb gelezen in de voorbereiding van dit project lees ik weinig, of beter gezegd niks over modbus stappen aansturing, het wiel opnieuw uitvinden is niet mijn eerste keuze. ;-)

Ik weet alleen niet of modbus digitale uit module wel 1.5KHz schakel snelheid aan kan, de GPIO van de Pi kan iig minimaal 20KHz aan, maar persoonlijk vind ik dat een veel mindere oplossing.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 12:59:16 schreef player-x:
Ik weet alleen niet of modbus digitale uit module wel 1.5KHz schakel snelheid aan kan,..

Er staat 20KHz bij. Maar het is allemaal Chinees, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. :)

de GPIO van de Pi kan iig minimaal 20KHz aan, maar persoonlijk vind ik dat een veel mindere oplossing.

Waarom, wat is daar mis mee dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 12:28:39 schreef Ex-fietser:
Ik begrijp die pomp niet zo erg.

Slangenpompen zijn hele pressie pompen, door de pomp loopt een (siliconen)slang, de slang wordt door rollers tegen de behuizing dicht geduwd en zo wordt er vloeistof er door heen geduwd.

Globaal zijn er 2 versies, met een gewone motor waar dan via een stroomregeling de snelheid kan worden ingesteld, of met een stappen motor wat uiteraard vooral op lagere snelheden heel pressies is.

En afhankelijk van de slang binnendiameter kan je normaal van 0.1ml tot 1L per minute aan vloeistof er doorheen pompen.

https://www.masterflex.nl/assets/uploads/2017/05/Capture.png

Een pomp met een stappenmotor aansturen komt mij vreemd over. Is het gedaan om exact een bepaalde hoeveelheid milliliter te kunnen doseren? Ik weet het niet en kan de info niet uit het plaatje halen.

Correct.

Aan de andere kant je moet een controler kiezen die het type stappenmotor kan aansturen dat in die pomp zit. Wat voor stappenmotor is dat? En de controler moet passen aan jouw besturingssysteem (software)

Er zitten geen controllers op de stappen motor, het is gewoon een kale 1.8o staphoek/200 stappenmotor met 4 draad's 24V aansluitingen.

Verder maakt het niet heel veel uit uit welke controler denk ik. De simpelste is vaak het beste.

Het simpelste is optie twee, maar ik weet niet of zo een controller wel 1.5KHz aan pulsen aankan.

Op 29 december 2017 13:10:52 schreef Lambiek:
Er staat 20KHz bij. Maar het is allemaal Chinees, dus ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. :)

Dat is de stapper controller, die moeten dat eigenlijk allemaal wel ongeveer minimaal kunnen halen.

Ik heb het over die 16p digitale uit module, kan die wel zelf wel zo snel schakelen, de modbus bus moet dat wel halen die kan 1~10mbit aan data doorvoeren.

Waarom, wat is daar mis mee dan?

Dan ben ik gebonden aan waar de Pi staat en de stappenmotoren, als het moet kan het maar bij voorkeur niet.

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 13:31:29 schreef player-x:
Ik heb het over die 16p digitale uit module,...

Oké, ik dacht dat je het over de stappenmotor driver had. :)

...kan die wel zelf wel zo snel schakelen, de modbus bus moet dat wel halen die kan 1~10mbit aan data doorvoeren.

Waarom neem je de combinatie van de modbus en de driver dan niet? Als je de I/O module neemt moet je nog een stappenmotor driver hebben ook. Of je moet nog meer aan willen sturen dan alleen de pompjes?

Dan ben ik gebonden aan waar de Pi staat en de stappenmotoren, als het moet kan het maar bij voorkeur niet.

Ja, daar heb je gelijk in. Had ik even niet aan gedacht.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 14:26:25 schreef Lambiek:
Waarom neem je de combinatie van de modbus en de driver dan niet? Als je de I/O module neemt moet je nog een stappenmotor driver hebben ook.

Verschillende redenen.

  • Ik denk, maar kan het verkeerd hebben, dat een simpele puls op een I/O module naar een poort makkelijker te programmeren is dan dan een stappenmotor module in de aansturingssoftware.
  • 1 modbus module ipv 8, weer wat minder dingen die fout kunnen gaan, zowel in software als de mechanisch aansluiting.
  • Goedkoper, 8 modbus stappen controller modules is €185, 1 modbus I/O module plus stapper modules 22 + (8 x 6) = €54, scheelt €130, daar moet ik een dag voor werken. ;-)

Of je moet nog meer aan willen sturen dan alleen de pompjes?

Ja veel meer, alles via modbus, hier is de post die op forum van Tweakers had geplaatst over wat mijn bedoeling is met dit:

Tuin automation welke software voor modbus aansturing.

Hoi woon in Bergen Noorwegen, en hoewel het een leuk en mooi land is, is vooral een ding hier erg duur en dat is eten, dingen als bv 1KG oude kaas 30 euro (import), maar ook bepaalde groente en verse kruiden zijn behoorlijk aan de prijs, maar een moot (Noorse) zalm bv is wel weer goed te betalen, net als bv kleding en elektronica.

Nou hebben we een redelijk grote kas/serre aan ons huis gebouwd waar we verschillende groentes en verse kruiden groeien, en hoewel we beide vaak van huis zijn, ik offshore, en mijn vriendin regelmatig een paar dagen tot een week in Oslo moet zijn voor haar werk, worden dan de planten verzorgd door haar moeder, maar die raakt steeds slechter te been en kan het binnen 6~12 maanden niet meer doen.

Dus zat ik te denken om het een en ander te automatiseren, en waar ik op uit kwam was eigenlijk MODBUS modules als de meest flexibele oplossing, heb zo een beetje alle hardware gevonden die ik daar voor nodig heb maar weet niet welke software de beste oplossing is om alles aan te sturen, zat te denken aan bv Domoticz of een SCADA oplossing, of misschien is iets anders beter.

Hier onder een beschrijving van de verschillende hardware die ik wil gebruiken, en hoe.

1 - Als aansturing zat ik te denken aan een ASRock J3455M, prima bordje voor het doel samen met een of meerdere RS485/Modbus kaartje(s).

Na de adviezen in de reacties hier ben ik over gestapt op een ODROID-C2 als platform.

2 - Voor de grondvochtigheidsmeeting wou ik een aantal van deze sensoren gebruiken.

De sensor: Modbus RS485 soil moisture sensor

https://tweakers.net/ext/f/NorsRdOhzWtSEZ0LFULfEf8C/medium.jpg

3 - Voor het water en voeding geven wou ik een grote peristaltisch pomp voor water en verschillende kleine peristaltisch pompen met stappen motoren gebruiken om pressies de juiste voeding te geven

De grote peristaltisch pomp zorgt voor een constante water toevoer 0.5L/min, met de kleine pompjes kan de verschillende voedingen aan het water worden toe gevoegd 0.1~10ml/min, en worden samen gevoegd in een injector manifold.

https://tweakers.net/ext/f/O0RYTdJKtnsG0RqnGubnAp9D/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/bgyPFrfeWhpGbOaSKKOWMZAX/medium.jpg

4a - Voor aansturing van de stappenmotoren zat ik te denken aan een van deze stappen controllers, controller-1 en controller-2.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1XquAesnI8KJjSspeq6AwIpXaG/Stepper-Motor-Controller-Pulse-Generator-Servo-Potentiometer-Speed-Modular-Single-Axis-Modbus-RS-485.jpg_120x120.jpg https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1t70.NVXXXXc2XFXXq6xXFXXX5/TB6600-stepper-motor-control-drive-integrated-module-MODBUS-485.jpg_120x120.jpg

4b - Een misschien goedkoper en makkelijkere alternatief is een 16p digitaal uit module en een puls gestuurde stappen motor module, als dit ook werkt.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1InsgRpXXXXb6aFXXq6xXFXXXP/Digital-output-module-switch-module-isolated-16-roads-DO-RS485-MODBUS-communication.jpg_220x220.jpg https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1rWLZfNPI8KJjSspfq6ACFXXam/CNIM-Hot-CNC-Single-Axis-4A-TB6600-2-4-Phase-Hybrid-Stepper-Motor-Drivers-Controller-New.jpg_220x220.jpg

4c - Het gebruik van de GPIO aansluiting op R-Pi of Odroid C2 om de puls gestuurde stappenmotor van 4b aan te sturen.

5 - Voor het openen van de water toevoer bij de verschillende planten wou ik deze klepjes gebruiken, aangestuurd door deze meerdere 8 relais module.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1aDkSHVXXXXbUXFXXq6xXFXXXR/Free-Shipping-140PCS-LOT-1-8-Plastic-Solenoid-Valve-2P025-06.jpg_220x220.jpg https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1H5JPRXXXXXasapXXq6xXFXXXj/8RO-Module-8-Channel-Relay-Output-Isolated-RS485-Modbus-RTU-Communication.jpg_220x220.jpg

6 - We hebben op het moment maar 6~7 uurtjes licht, dus een 3 in 1 licht/temp/lucht vochtigheidssensor is denk ik ook wel handig om wat LED verlichting aan te sturen.

En een 10 poort 0~10V/20mA analoog uitgangsmodule om verschillende verlichting/ventilatie aan te sturen aan de hand van de licht sensor en temp/vochtigheidssensor.

https://ae02.alicdn.com/kf/HTB1xGLRRXXXXXX.apXXq6xXFXXXE/Free-shipping-0-65535lux-3in1-light-intensity-sensor-RS485-modbus-protocol-Temperature-and-humidity-Transmitter-sensor.jpg_120x120.jpg https://ae04.alicdn.com/kf/HTB1d3EARpXXXXXeaFXXq6xXFXXXB/10-analog-output-5V-10V-20mA-Modbus-RTU.jpg_120x120.jpg

Wat moet de software kunnen doen?

Vooral wat de de dosering moet doen is redelijk uitgebreid, aan de hand van de bodem sensor moet hij water/voeding geven, maar planten hebben ook een ontkiem, groei, bloei en vrucht fase, en gedurende die verschillende fases moet er steeds verschillende hoeveelheden van de verschillende voeding stoffen gegeven worden.

Wat doen we nu, we hebben verschillende voedingsschema's voor de verschillende planten en kruiden, en mengen de de voedingsstoffen nu met een maatglas in een maatbeker aan de hand daar van, lijkt en is ook veel werk in het begin, maar als je eenmaal een goede stappen plan en uitvoering hebt valt het wel mee.

Nu is de vraag, is dit zelfde moet dus ook per dag/week in de software in te voeren en uitgevoerd worden, is dit op een redelijke manier doen, en weet iemand welke software daar het meest geschikt voor is, vind het eventueel niet erg om voor een licentie te betalen, maar nog steeds als echte Hollander, mits net zo goed, gratis is altijd beter. :+

Lambiek

Special Member

Dat wordt nog een heel project zo alles bij elkaar. Wel leuk om te maken natuurlijk. Heb je al eens aan een PLC gedacht? Of heb je daar geen ervaring mee?

Zelf doe ik veel met Profilab-expert 4.0 in combinatie met microcontrollers.
Misschien kun je hier nog ideeën uit halen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

Vanaf Hoofdstuk 5 Blz. 50 wordt het interessant voor jou.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 15:17:48 schreef Lambiek:
Dat wordt nog een heel project zo alles bij elkaar.

Jep, maar het eerste gedeelte is de voedingspompen aan het werken te krijgen, dat zie ik als het moeilijkste gedeelte, eerst voor een plant, dan voor planten groepen, daarna voedingsschema's via Exel of zo kunnen gebruiken, wanneer ik de sensor ga gebruiken weet ik nog niet, misschien van af het begin misschien later, maar het doel is stapje voor stapje veder te gaan tot alles werkt.

Heb je al eens aan een PLC gedacht? Of heb je daar geen ervaring mee?

Aan gedacht wel, maar geeft me minder vrijheid denk ik dan een Pi en openHAB combinatie.

Zelf doe ik veel met Profilab-expert 4.0 in combinatie met microcontrollers.

Denk niet dat ik daar echt mee uit de voeten kan komen, vooral de voedingsschema's zijn denk ik een probleem.

Maar mijn originele vraag staat nog steeds, wil optie 2 of eventueel 3 werken voor mijn doel, of moet ik toch voor de alles in een controller gaan.

Welkom bij Circuits online.

Mijn advies:
Die chinese controller via modbus, zou ik niet doen. Mijn ervaring met die zaken is dat qua software support chinese zaken alles de wensen over laten. Er is bijna nooit goede documentatie voor handen.
(Tenzij het een kopie is van opensource printjes)

Ik weet niet wat je programmeer skills zijn en welke talen je graag gebruikt.
Ik zou low level alles via een microcontroller doen.
Elke module op je modbus netwerk en je stuurlogica op je raspberry pi.

Dus, voor de aansturing van de stappenmotoren, goedkope chinese drivers.
Voor de sturing van de stappenmotoren, een chinese arduino waar de logica inzit voor het aansturen van de stappenmotoren en de modbus communicatie.
Voor €3 heb je een arduino uno, koop maar eens een losse microcontroller..
Convertors van rs232 naar rs485 kan je ook wel gemakkelijk vinden.

Je kan ook zelf een microcontroller gaan programmeren, maar als ik zie wat je onkosten zijn om alle componenten apart te kopen en de tijd die je erin steekt, vs een arduino, dan is helaas zelfbouw duurder...
Wat een volledig zelfgebouwde controller wel heeft, het ziet er mooi uit en je leert er meer van, dan modules aaneen te knopen, maar bon het is 2017 hé.

Wil je eigenlijk alles via modbus RTU aansturen of modbus TCP?
Er is ook een arduino mega met een ethernet interface, maar ik weet niet of je daar al modbus TCP library's voor vindt, of je zal die zelf moeten schrijven.

Welke taal wil je op je raspberry gaan gebruiken?
Hoe ga je je GUI maken?

Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 18:17:57 schreef player-x:
[...]
Denk niet dat ik daar echt mee uit de voeten kan komen, vooral de voedingsschema's zijn denk ik een probleem.

Dat moet je niet zeggen, er kan heel veel met Profilab.

Maar mijn originele vraag staat nog steeds, wil optie 2 of eventueel 3 werken voor mijn doel, of moet ik toch voor de alles in een controller gaan.

Ik ken dat Chinese spul niet "qua modbus" dus daar kan ik je niet in adviseren, die drivers ken ik wel en die zijn goed.

Verder ga ik eigenlijk met mijn voorganger mee, ik zou het ook via een microcontroller doen. Persoonlijk zou ik voor een controller gaan en Profilab, in Profilab zou ik de commando's geven en de controller zou ik het af laten werken. Maar dat kan ook met een RPI natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 december 2017 19:00:54 schreef coldrestart:
Welkom bij Circuits online.

Tnx :-)

Die chinese controller via modbus, zou ik niet doen. Mijn ervaring met die zaken is dat qua software support chinese zaken alles de wensen over laten. Er is bijna nooit goede documentatie voor handen.

Dat is ook een van de redenen dat ik de 16p Digitale Uit module wil gebruiken, daar die redelijk simpel is, in tegenstelling van een complete modbus stappenmotor module, lijkt mij dat daar minder mis mee kan gaan qua aansturing.

Ik weet niet wat je programmeer skills zijn en welke talen je graag gebruikt.

Redelijk beperkt, een beetje Java en php, het eerste werk wordt door een kennis van mij gedaan, als dingen draaien zijn kan ik het zelf het meeste wel aanpassen.

Ik zou low level alles via een microcontroller doen.
Elke module op je modbus netwerk en je stuurlogica op je raspberry pi.

Hier heb ik geen ervaring mee, en zou daar echt iemands hulp bij nodig hebben, maar om iemand te vinden die daar echt bij wil helpen zal best lastig zijn.

Dus, voor de aansturing van de stappenmotoren, goedkope chinese drivers.
Voor de sturing van de stappenmotoren, een chinese arduino waar de logica inzit voor het aansturen van de stappenmotoren en de modbus communicatie.
Voor €3 heb je een arduino uno, koop maar eens een losse microcontroller..
Convertors van rs232 naar rs485 kan je ook wel gemakkelijk vinden.

Het is de goedkoopste oplossing denk ik, maar ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar krijg, mijn kennis is een programmeur maar speelt niet met dergelijke dingen.

Wat een volledig zelfgebouwde controller wel heeft, het ziet er mooi uit en je leert er meer van, dan modules aaneen te knopen, maar bon het is 2017 hé.

Losse modules via RTU leek mij op het eerste gezicht het makkelijste.

Wil je eigenlijk alles via modbus RTU aansturen of modbus TCP?

Ik zat te denken aan RTU, maar wat ik gelezen heb zijn de verschillen niet groot, het is alleen een andere manier van aansluiten, dus TCP kan ook of een combinatie er van.

Welke taal wil je op je raspberry gaan gebruiken?
Hoe ga je je GUI maken?

Tot nu toe denk ik dat ik openHAB of IP-Symcon wil gebruiken en die gebruiken Java en de ander php.

Lambiek

Special Member

Op 30 december 2017 11:37:32 schreef player-x:
Redelijk beperkt, een beetje Java en php, het eerste werk wordt door een kennis van mij gedaan, als dingen draaien zijn kan ik het zelf het meeste wel aanpassen.

Dat is eigenlijk wel nodig bij zo'n project, maar je hebt een kennis die daar meer in thuis is begrijp ik.

Hier heb ik geen ervaring mee, en zou daar echt iemands hulp bij nodig hebben, maar om iemand te vinden die daar echt bij wil helpen zal best lastig zijn.

Jammer dat je zo ver weg zit, zou wel een uitdaging zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je dit allemaal leest denk ik dat je beter uw schoonmoeder nog een aantal jaartjes op kaviaar en vitaminen zet, zodat ze nog een tijdje meegaat. ;)

Het project is volgens mij veel te groot om met uw (hier te lezen) kennis tot een goed einde te brengen in die tijdsspanne.
Niet de hardware is het probleem maar de software, tegen dat je dat onder de knie hebt ben je al een paar maanden verder.

Software en de mogelijkheden ervan, zowel de aanleertijd als hardwareondersteunig is het eerste waar je moet naar kijken, daarna kun je u focussen op de hardware met in het achterhoofd uw kennis over de software en niet andersom.

CO'ers kunnen u in principe niet helpen, net zomin als in dat ander forum omdat ze allemaal andere ideeën, kennis en middelen hebben.
Je zult zelf de knoop moeten doorhakken met de gekregen informatie en de voorziene financiële middelen.

Ik zou elk apparaat(of groep) voorzien van een controller die enkel zijn taak voor zijn rekening neemt en eventueel de noodzakelijke gevens kan doorsturen.
Hiermee kun je uitbreiden zoveel je wilt, maar nogmaals dat is gewoon een andere optie zoals alle andere.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Is het niets voor jou MGP, er is vlakbij een hotel. :)

Maar ik ben het volkomen met je eens.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een controller programmeren die doet wat hij moet doen is een dag werk testen inbegrepen x het aantal verschillende opdrachten (controllers).
Hiermee heb ik al veel geëxperimenteerd, eenvoudige adresseerbare RS232 (ttl) controllers.

Dan moet je nog printen maken en software hebben om mee te communiceren en op scherm te zetten en daar heb ik geen ervaring mee en hiervoor zou ik u vragen om mee te gaan ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Je zou zoiets kunnen maken.

Als master kun je bijv. een PC, Raspberry, of een controller nemen. Als slaves zou je bijv. Arduinos kunnen nemen, of een ander type controller.

Je verstuurd eerst het slave adres, en daarna bijv. de waarde 10. Die 10 staat dan bijv. voor 10mL aan voeding voor de planten. Zo kun je ook eventuele verwarming regelen, verlichting, en het sproeien/water geven van de planten.

Dan heb je al die andere componenten niet nodig, je hebt wel de spapenmotordrivers nodig, maar daar zou je bijv. de DRV8825 voor kunnen nemen. Die is zwaar genoeg voor die kleine stappenmotor pompjes.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 29 december 2017 18:17:57 schreef player-x:
Denk niet dat ik daar echt mee uit de voeten kan komen, vooral de voedingsschema's zijn denk ik een probleem.

Ik wil je niets opdringen natuurlijk, maar heb even een voorbeeld gemaakt voor je in Profilab, dan kun je zien wat er allemaal mogelijk is.

Dit is het programma in Profilab, heb het als voorbeeld heel simpel gehouden.

VOORBEELD - PROFILAB - PLAYER-X.docx

In de week klok kun je de tijden zetten wanneer je bepaalde dingen wil starten, bijv. bemesten of sproeien. Eerst wordt het adres verzonden, en daarna de waarde voor bijv. de doseerpompen. Als het proces opstart dan wordt er een Email verzonden naar bijv. jou telefoon, als het proces klaar is krijg je weer een Email. Zo kun je op afstand zien dat het bemesten en sproeien gebeurt is, je kan het ook in Excel laten zetten, of naar Word sturen op je pc.Iedere actie kan ook met de hand uitgevoerd worden.

Hier de frontplaat.

VOORBEELD - FRONTPLAAT - PLAYER-X.docx

Als bijv. bemesten gestart wordt door de klok, dan gaat het lampje branden bij die actie. Het lampje wordt aangezet door de controller zodat je weet dat de data aangekomen is, de controller werkt het programma verder af. Dat kan één controller zijn, maar ook meerdere met allemaal verschillende adressen.

Dit is het stukje code dat in de controller staat.

pic basic code:


Device 16F887                               ; Processor type

Xtal 10                                     ; Cristal 10Mhz

Asm                                         ; Config settings
CONFIG_REQ            
__CONFIG _CONFIG1, HS_OSC & WDT_OFF & DEBUG_OFF & FCMEN_OFF & LVP_OFF & IESO_OFF & BOR_OFF & CPD_OFF & CP_OFF & MCLRE_OFF & PWRTE_ON 
__CONFIG _CONFIG2, WRT_OFF & BOR40V 
EndAsm
   
All_Digital true                            ; Alle poorten digitaal

Declare Adin_Res = 8                        ; resolutie 8 bits
Declare Adin_Tad = frc                      ; set RC osc
Declare Adin_Stime = 50                     ; sample tijd 5

Declare LCD_RSPin PORTD.2                   ; Reset display poort D.2
Declare LCD_ENPin PORTD.3                   ; Enable display poort D.3
Declare LCD_DTPin PORTD.4                   ; Data display poort D.4 t/m D.7

Declare CCP1_Pin PORTC.2                    ; HPWM 1 op poort C.2
Declare CCP2_Pin PORTC.1                    ; HPWM 2 op poort C.1

Declare Serial_Baud 9600                    ; Baudrate 9600

Declare Rsin_Pin  PORTB.0                   ; Data in
Declare Rsout_Pin PORTB.1                   ; Data uit
                                            
Symbol LED1 = PORTC.0                       ; Uitgang poortc.0
Symbol LED2 = PORTC.1                       ; Uitgang poortc.1
Symbol LED3 = PORTC.2                       ; Uitgang poortc.2

Dim ADRES_IN As Byte                        ; Variabele adres
Dim DATA_IN As Byte                         ; Variabele data

Clear                                       ; Wis geheugen

         ;543210                            ; Hulpregel poort A
PORTA  = %000000                            ; Maak poort A laag
TRISA  = %111111                            ; Poort_A I/O

         ;543210                            ; Hulpregel poort B
PORTB  = %000000                            ; Maak poort B laag
TRISB  = %000001                            ; Poort_B I/O

         ;76543210                          ; Hulpregel poort C
PORTC  = %00000000                          ; Maak poort C laag
TRISC  = %00000000                          ; Poort_C I/O

         ;76543210                          ; Hulpregel poort D
PORTD  = %00000000                          ; Maak poort D laag
TRISD  = %00000000                          ; Poort_D I/O

         ;210                               ; Hulpregel poort E 
PORTE  = %000                               ; Maak poort E laag
TRISE  = %111                               ; Poort_E I/O

         ;76543210                          ; Hulpregel analoog
ADCON0 = %00000001                          ; ADCON0 register analoog

         ;543210                            ; Hulpregel analoog poort_B
ANSELH = %000000                            ; ANSEL register analoog poort_B

;--------------------------------------------------------
; HIER ONDER DE CODE VOOR HET SERIEEL ONTVANGEN VAN DATA.
;--------------------------------------------------------

ADRES:

    ADRES_IN = RSIn
    
    If ADRES_IN = 200 Then
     DelayMS 5
      GoSub POMP1
    EndIf
    
    If ADRES_IN = 201 Then
     DelayMS 5
      GoSub POMP2
    EndIf
    
    If ADRES_IN = 202 Then
     DelayMS 5
      GoSub POMP3
    EndIf
GoTo ADRES

POMP1:

    ADRES_IN = 0
    DelayMS 5
    DATA_IN = RSIn
    DelayMS 5
    
    RSOut 1
    DelayMS 5
    LED1 = 1
    DelayMS DATA_IN * 100
    LED1 = 0
    
    DATA_IN = 0
    DelayMS 10000
    
    If DATA_IN = 0 Then 
     LED1 = 1
      DelayMS 500
       LED1 = 0
       RSOut 0
      DelayMS 5
     Return
    EndIf
GoTo POMP1

POMP2:

    ADRES_IN = 0
    DelayMS 5
    DATA_IN = RSIn
    DelayMS 5
    
    RSOut 2
    DelayMS 5
    LED2 = 1
    DelayMS DATA_IN * 100
    LED2 = 0

    DATA_IN = 0
    DelayMS 10000
    
    If DATA_IN = 0 Then 
     LED2 = 1
      DelayMS 500
       LED2 = 0
       RSOut 0
      DelayMS 5
     Return
    EndIf
GoTo POMP2
    
POMP3:

    ADRES_IN = 0
    DelayMS 5
    DATA_IN = RSIn
    DelayMS 5
    
    RSOut 3
    LED3 = 1
    DelayMS DATA_IN * 100
    LED3 = 0

    DATA_IN = 0
    DelayMS 10000
    
    If DATA_IN = 0 Then 
     LED3 = 1
      DelayMS 500
       LED3 = 0
       RSOut 0
      DelayMS 5
     Return
    EndIf
GoTo POMP3
    
End

Dit is alleen een voorbeeld met een paar ledjes aan de uitgang, maar daar kan gewoon de code in voor het aansturen van een stappenmotor of bijv. een klep enz., enz.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Sorry voor het niet eerder reageren maar het was hier druk, en we hadden veel bezoek over, dus moest ik me daar mee bezig houden

Jammer dat je zo ver weg zit, zou wel een uitdaging zijn.

Ik ben regelmatig in NL, en als het doorgaat willen ze mij van werk naar NL sturen voor het helpen bij overzien en commissioning van iets dat in de buurt van Rotterdam wordt gebouwd, en denken ze denk ik dat een Nederlander een plus is, en dan zou ik als je daar in de buurt woont na werk bij je langs kunnen komen en anders in het weekend bij je langs kunnen komen.

Op 31 december 2017 17:08:06 schreef Lambiek:
Je zou zoiets kunnen maken.

Dat ziet er best goed uit, echt heel intressant.

Dan heb je al die andere componenten niet nodig, je hebt wel de spapenmotordrivers nodig, maar daar zou je bijv. de DRV8825 voor kunnen nemen. Die is zwaar genoeg voor die kleine stappenmotor pompjes.

Zou deze €5 kostende controller niet betrouwbaarder zijn, want die kan je toch ook rechtstreeks aansturen met een Adruino.

https://tweakers.net/ext/f/WSOHoCR1CRHFyfJ70BxAtMcX/full.jpg

Maar misschien denk ik dat omdat ik in de offshore werk, waar alles zwaar en stevig is, en die DVR8825 voor mijn gevoel wat klein is.;)

Op 2 januari 2018 13:01:38 schreef Lambiek:
Ik wil je niets opdringen natuurlijk, maar heb even een voorbeeld gemaakt voor je in Profilab, dan kun je zien wat er allemaal mogelijk is.

Nee hoor is niet zo ervaren, want ik vind het juist zeer interessant, alleen gaat het programmeren van een Adruino net iets boven mijn pet is, iig voor nu, daar ik dan wel erg veel nieuwe dingen zou moeten leren.

Dit is het programma in Profilab, heb het als voorbeeld heel simpel gehouden.

In de week klok kun je de tijden zetten wanneer je bepaalde dingen wil starten, bijv. bemesten of sproeien.

Het plan is die modbus bodemvochtsensors te gebruiken, en aan de hand van het vocht niveau bewateren en bemesten, aan de hand van een voedingstabel, sommige van die sensoren zitten in de zelfde type planten, en dan zouden een kopie van die de zelfde tabel kunnen gebruiken, maar ook de mogelijkheid geven om een plant die genetisch net wat anders is, de voeding van kunnen aanpassen door bv iets meer of minder water in verhouding van voeding te geven.

Dit is alleen een voorbeeld

Ziet er heel interessant uit moet ik zeggen. ^_^

En als je me er mee zou willen helpen, heel erg graag.

Lambiek

Special Member

Op 2 januari 2018 21:00:23 schreef player-x:
Ik ben regelmatig in NL, en als het doorgaat willen ze mij van werk naar NL sturen voor het helpen bij overzien en commissioning van iets dat in de buurt van Rotterdam wordt gebouwd, en denken ze denk ik dat een Nederlander een plus is, en dan zou ik als je daar in de buurt woont na werk bij je langs kunnen komen en anders in het weekend bij je langs kunnen komen.

Ik weet niet of ik daar tijd voor heb, heb het vrij druk met van alles en nog wat.

Zou deze €5 kostende controller niet betrouwbaarder zijn,..

Als je de foto's ziet bij Ali, dan heeft de driver klem gezeten zo te zien. Ik koop daar persoonlijk nooit iets.

want die kan je toch ook rechtstreeks aansturen met een Adruino.

Die kun je aan iedere controller hangen, dat maakt dus niet uit.

Maar misschien denk ik dat omdat ik in de offshore werk, waar alles zwaar en stevig is, en die DVR8825 voor mijn gevoel wat klein is.

Het ligt een beetje aan de stroom die de stappenmotoren gebruiken, maar misschien kan het wel met de DRV8825, en anders zou je het door jou gekozen type kunnen gebruiken. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Nee hoor is niet zo ervaren, want ik vind het juist zeer interessant, alleen gaat het programmeren van een Adruino net iets boven mijn pet is, iig voor nu, daar ik dan wel erg veel nieuwe dingen zou moeten leren.

Dan heb je toch een probleem, want het meeste is programmeer werk.

Het plan is die modbus bodemvochtsensors te gebruiken, en aan de hand van het vocht niveau bewateren en bemesten,...

Is dat wel nodig om die dingen te gebruiken, als je iedere dag bevloeid/sproeit en bijv. één maal per week bemest moet toch ook goed gaan?

aan de hand van een voedingstabel, sommige van die sensoren zitten in de zelfde type planten,....

Hoeveel van die dingen wil je wel niet neer gaan zetten dan?

En als je me er mee zou willen helpen, heel erg graag

Ligt er helemaal aan wat je zelf kan doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 januari 2018 12:39:16 schreef Lambiek:

Nee hoor is niet zo ervaren, want ik vind het juist zeer interessant, alleen gaat het programmeren van een Adruino net iets boven mijn pet is, iig voor nu, daar ik dan wel erg veel nieuwe dingen zou moeten leren.

Dan heb je toch een probleem, want het meeste is programmeer werk.

@TS. In principe kun je op afstand niks voor iemand anders maken dat zal voldoen.
Als je zelf niet kunt programmeren kun je die algemene programma's die anderen schrijven niet aanpassen aan uw wensen en praktijktoestanden.

Je kunt namelijk moeilijk programma's maken als de hardware niet naast u ligt met de desbetreffende handleidingen en proefopstelling.
Hardware testen vereist ook gedegen programmeerkennis en daar kun je niet onderuit.

Als je uw installatie wilt laten werken zul je moeten leren programmeren, that's it!
Hulp kun je hier ten overvloede krijgen.

Mijn grapje over uw schoonmoeder was eigenlijk niks anders dan de realiteit, er staan u nog heel veel studie-uren voor de boeg gelijk welk systeem je zult kopen, arduino, plc ...enz

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik had het niet beter kunnen verwoorden MGP. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.