Op 29 december 2017 14:26:25 schreef Lambiek:
Waarom neem je de combinatie van de modbus en de driver dan niet? Als je de I/O module neemt moet je nog een stappenmotor driver hebben ook.
Verschillende redenen.
- Ik denk, maar kan het verkeerd hebben, dat een simpele puls op een I/O module naar een poort makkelijker te programmeren is dan dan een stappenmotor module in de aansturingssoftware.
- 1 modbus module ipv 8, weer wat minder dingen die fout kunnen gaan, zowel in software als de mechanisch aansluiting.
- Goedkoper, 8 modbus stappen controller modules is €185, 1 modbus I/O module plus stapper modules 22 + (8 x 6) = €54, scheelt €130, daar moet ik een dag voor werken.
Of je moet nog meer aan willen sturen dan alleen de pompjes?
Ja veel meer, alles via modbus, hier is de post die op forum van Tweakers had geplaatst over wat mijn bedoeling is met dit:
Tuin automation welke software voor modbus aansturing.
Hoi woon in Bergen Noorwegen, en hoewel het een leuk en mooi land is, is vooral een ding hier erg duur en dat is eten, dingen als bv 1KG oude kaas 30 euro (import), maar ook bepaalde groente en verse kruiden zijn behoorlijk aan de prijs, maar een moot (Noorse) zalm bv is wel weer goed te betalen, net als bv kleding en elektronica.
Nou hebben we een redelijk grote kas/serre aan ons huis gebouwd waar we verschillende groentes en verse kruiden groeien, en hoewel we beide vaak van huis zijn, ik offshore, en mijn vriendin regelmatig een paar dagen tot een week in Oslo moet zijn voor haar werk, worden dan de planten verzorgd door haar moeder, maar die raakt steeds slechter te been en kan het binnen 6~12 maanden niet meer doen.
Dus zat ik te denken om het een en ander te automatiseren, en waar ik op uit kwam was eigenlijk MODBUS modules als de meest flexibele oplossing, heb zo een beetje alle hardware gevonden die ik daar voor nodig heb maar weet niet welke software de beste oplossing is om alles aan te sturen, zat te denken aan bv Domoticz of een SCADA oplossing, of misschien is iets anders beter.
Hier onder een beschrijving van de verschillende hardware die ik wil gebruiken, en hoe.
1 - Als aansturing zat ik te denken aan een ASRock J3455M, prima bordje voor het doel samen met een of meerdere RS485/Modbus kaartje(s).
Na de adviezen in de reacties hier ben ik over gestapt op een ODROID-C2 als platform.
2 - Voor de grondvochtigheidsmeeting wou ik een aantal van deze sensoren gebruiken.
De sensor: Modbus RS485 soil moisture sensor
3 - Voor het water en voeding geven wou ik een grote peristaltisch pomp voor water en verschillende kleine peristaltisch pompen met stappen motoren gebruiken om pressies de juiste voeding te geven
De grote peristaltisch pomp zorgt voor een constante water toevoer 0.5L/min, met de kleine pompjes kan de verschillende voedingen aan het water worden toe gevoegd 0.1~10ml/min, en worden samen gevoegd in een injector manifold.
4a - Voor aansturing van de stappenmotoren zat ik te denken aan een van deze stappen controllers, controller-1 en controller-2.
4b - Een misschien goedkoper en makkelijkere alternatief is een 16p digitaal uit module en een puls gestuurde stappen motor module, als dit ook werkt.
4c - Het gebruik van de GPIO aansluiting op R-Pi of Odroid C2 om de puls gestuurde stappenmotor van 4b aan te sturen.
5 - Voor het openen van de water toevoer bij de verschillende planten wou ik deze klepjes gebruiken, aangestuurd door deze meerdere 8 relais module.
6 - We hebben op het moment maar 6~7 uurtjes licht, dus een 3 in 1 licht/temp/lucht vochtigheidssensor is denk ik ook wel handig om wat LED verlichting aan te sturen.
En een 10 poort 0~10V/20mA analoog uitgangsmodule om verschillende verlichting/ventilatie aan te sturen aan de hand van de licht sensor en temp/vochtigheidssensor.
Wat moet de software kunnen doen?
Vooral wat de de dosering moet doen is redelijk uitgebreid, aan de hand van de bodem sensor moet hij water/voeding geven, maar planten hebben ook een ontkiem, groei, bloei en vrucht fase, en gedurende die verschillende fases moet er steeds verschillende hoeveelheden van de verschillende voeding stoffen gegeven worden.
Wat doen we nu, we hebben verschillende voedingsschema's voor de verschillende planten en kruiden, en mengen de de voedingsstoffen nu met een maatglas in een maatbeker aan de hand daar van, lijkt en is ook veel werk in het begin, maar als je eenmaal een goede stappen plan en uitvoering hebt valt het wel mee.
Nu is de vraag, is dit zelfde moet dus ook per dag/week in de software in te voeren en uitgevoerd worden, is dit op een redelijke manier doen, en weet iemand welke software daar het meest geschikt voor is, vind het eventueel niet erg om voor een licentie te betalen, maar nog steeds als echte Hollander, mits net zo goed, gratis is altijd beter.