ModBus Stappenmotor Sturing

Die heb ik ook, die met 7seg is uitgebreider want die heeft 2 kanalen, deze met LCD heeft maar 1 kanaal.

Goed voor als je snel een signaal nodig hebt maar in uw geval kan een µcontroller dat ook en veel makkelijker, nu moet je nog programmeren in RS232 (met toevoeging van een driver).
Deze is ook niet adresseerbaar wat je eigenlijk wel nodig hebt.

En niet bruikbaar met stappenmotoren...

edit: ik heb de mijne ingebouwd en gebruik hem als ik het niet vertrouw om er mijn functie-generator aan te leggen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 18 februari 2018 18:36:22 (13%)

LDmicro user.

Op 18 februari 2018 18:21:43 schreef MGP:
Die heb ik ook, die met 7seg is uitgebreider want die heeft 2 kanalen, deze met LCD heeft maar 1 kanaal.

Welke is dat, heb je er een link naar?

Goed voor als je snel een signaal nodig hebt maar in uw geval kan een µcontroller dat ook en veel makkelijker, nu moet je nog programmeren in RS232 (met toevoeging van een driver).

Een waarde via RS232 versturen lijkt mij makkelijker dan ook nog eens Arduino leren programmeren, dan moet ik wel heel veel dingen tegelijk leren.

Deze is ook niet adresseerbaar wat je eigenlijk wel nodig hebt.

Zat zelf te denken om of een USB naar bv 8x RS232 controller te kopen (vrij prijzig), of 8x USB kabel naar RS232 in een USB hub, als dat ook werkt.

Dan is het gewoon com poorten aan spreken, en het aantal Hz instellen voor die poort.

En niet bruikbaar met stappenmotoren...

Wou het zo aansluiten, dat werkt toch gewoon, want ik hoef maar een richting op te draaien?

https://tweakers.net/ext/f/beKkpSJC86fl6xwjFK7GJz0V/full.jpg

Deze op uw foto is zo'n 7seg. versie met 2 kanalen, beter dat die LCD maar aan die spotprijzen is het niet van belang welke je kiest.

Hoe je dat allemaal aan elkaar gaat knopen daar ben ik heel curieus naar en niet alleen ik...

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2018 18:59:54 schreef MGP:
Hoe je dat allemaal aan elkaar gaat knopen daar ben ik heel curieus naar en niet alleen ik...

Ja, ik ook. Maar had hem al gewaarschuwd dat het niet gaat wat hij wil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 februari 2018 18:59:54 schreef MGP:
Deze op uw foto is zo'n 7seg. versie met 2 kanalen, beter dat die LCD maar aan die spotprijzen is het niet van belang welke je kiest.

Zal waarschijnlijk de 7seg. versie gaan gebruiken, daar dat de helft van de nodige com poorten zal schelen.

Hoe je dat allemaal aan elkaar gaat knopen daar ben ik heel curieus naar en niet alleen ik...

Op 18 februari 2018 19:19:23 schreef Lambiek:
Ja, ik ook. Maar had hem al gewaarschuwd dat het niet gaat wat hij wil.

Voor mensen die bekend zijn met Arduino zal het vast een omslachtige manier zijn, maar er zijn grenzen aan hoeveel je tegelijk kan leren.

Maar voor mij is er nog een redelijk verschil tussen iets scripten en programmeren, het een ben ik bekend mee het ander zeer beperkt niet.

Maar jullie zeggen steeds dat dit niet werkt, heb ik ergens hardware matig iets fout gezien ofzo?

Op 18 februari 2018 21:30:37 schreef player-x:
...
Maar jullie zeggen steeds dat dit niet werkt, heb ik ergens hardware matig iets fout gezien ofzo?

Dat heb ik niet geschreven, ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen.

LDmicro user.

Met je setup zoals die nu is, ga je nooit een mooie verdeling krijgen in je voedingstoffen.

je injecteerd 0.5ml in een leiding...

Deel je kas op in zones, per zone een reservoir, deze kan gevuld worden door je systeem bv. Je kan er nog een mengertje inhangen :)

Je reservoir kan je dan gewoon laten uitlopen bij de plantjes.
Door alles nog es te spoelen of water in te laten, start je elke dag met een vers systeem

edit:
ga naar apotheek, vraag daar grote injectie spuiten, nu maak je een systeempje dat de spuiten vast liggen en motorisch in en uit kunnen.
Nu kan je nog beter doseren, vervangen is kinderspel, zelfs andere voeding kan je er tussen steken,
en vooral veeel beter dosseerbaar.

Ik zou ver weglopen van die slangenpompjes, ze hebben te weinig te doen om nog betrouwbaar te zijn.
Een raspberry is perfect voor dit jobke

[Bericht gewijzigd door bordje op maandag 19 februari 2018 08:58:12 (34%)

ASPA-tech.be

Op 19 februari 2018 08:52:39 schreef bordje:
Met je setup zoals die nu is, ga je nooit een mooie verdeling krijgen in je voedingstoffen.

je injecteerd 0.5ml in een leiding...

Ja hoor dat gaat prima, er zijn genoeg mensen die slangen pompen gebruiken voor dit doel.

Ik zou ver weglopen van die slangenpompjes, ze hebben te weinig te doen om nog betrouwbaar te zijn.

Dit pompje doet met het dunste slangetje 1.6ml/min max, dus zelfs 0.1ml/min (6% van de max) moet prima mogelijk zijn.

Samen met deze pomp (1.5L/min max) die ik op 1L/min ga instellen moet het prima gaan.

Daarnaast mengt het water en voeding ook nog eens in de slang en in de grond, dus ik heb er best vertrouwen in dat dat mijn minste probleem is.

Door alles nog es te spoelen of water in te laten, start je elke dag met een vers systeem

Het water met de mest stoffen worden door een slang met een binnen diameter van 4.2mm getransporteerd, dat betekend dat je ongeveer 1L per 20m slang hebt, dat is dus 2% van wat er dagelijks aan water gebruikt wordt, dus op deze manier zit er altijd een verse mix in het systeem.

Hier een update, ben nog steeds van tijd tot tijd hard bezig met het project, en heb heb besloten om een UniPi PLC te gebruiken, samen met CODESYS software, dat ook op lichtere platformen draait zoals de Rasbery Pi, tot aan zware industriële systemen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/CODESYS

Na het matig testen met de pulsgenerator, ben ik van plan om het over een andere boeg te gooien, en het advies van Lambiek op te volgen.

Op 31 december 2017 17:08:06 schreef Lambiek:
Als master kun je bijv. een PC, Raspberry, of een controller nemen. Als slaves zou je bijv. Arduinos kunnen nemen, of een ander type controller.

Je verstuurd eerst het slave adres, en daarna bijv. de waarde 10. Die 10 staat dan bijv. voor 10mL aan voeding voor de planten. Zo kun je ook eventuele verwarming regelen, verlichting, en het sproeien/water geven van de planten.

Ben bezig geweest met de hardware, en heb een eerste (beta) versie van een stappenmotor board ontworpen.

Ben benieuwd wat men er hier vind van mijn eerste poging.

https://tweakers.net/ext/f/b86cUpsUMlLMTBdgfggLlns8/medium.jpg

Hier onder ook de layout file.

Lambiek

Special Member

Ik kan het document niet openen.

Maar op het plaatje boven "de print-layout", komt de controller helemaal links te zitten?, of zie ik het verkeert en is het iets anders?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Je zult volgens mij veel problemen kunnen krijgen, de spoorbreedte van de motorvoeding is niet breed genoeg en de andere sporen kunnen ook beter gesitueerd worden.
Ik vermoed dat je nu A4988 of compatibele drivers gaat gebruiken, wat was er mis met uw eerste sturingen (die mijn voorkeur genieten)?

Zelf iets ontwerpen is prima maar er is wel enige ervaring nodig om u in zo'n tamelijk groot project te storten en daarom zou ik voorstander zijn van die printen te kopen en mij bezig te houden met de immense softwaretaak die u nog te wachten staat.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 30 april 2018 09:46:06 schreef MGP:
Ik vermoed dat je nu A4988 of compatibele drivers gaat gebruiken, wat was er mis met uw eerste sturingen (die mijn voorkeur genieten)?

Ik ging er nog steeds van uit dat de TS losse drivers zou gebruiken, maar nu ik de print nog eens goed bekijk denk ik dat je gelijk hebt met de A4988 of compatible.

Op 30 april 2018 00:38:29 schreef player-x:
Hier een update, ben nog steeds van tijd tot tijd hard bezig met het project, en heb heb besloten om een UniPi PLC te gebruiken, samen met CODESYS software,.....

Krijg je daar ook een MMI bij zodat je het één en ander in kan stellen en kan zien wat er gebeurt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 april 2018 09:07:23 schreef Lambiek:
Ik kan het document niet openen.

Heb dit programma gebruikt, en kan de download zelf wel openen.
https://www.circuitsonline.net/download/60/print-ontwerp/expresspcb.ht…

Maar op het plaatje boven "de print-layout", komt de controller helemaal links te zitten?

Klopt.

Op 30 april 2018 09:46:06 schreef MGP:
Je zult volgens mij veel problemen kunnen krijgen, de spoorbreedte van de motorvoeding is niet breed genoeg en de andere sporen kunnen ook beter gesitueerd worden.

Dat was mijn eerste poging met de software, had een belangrijke functie pas aan het einde van het ontwerp gevonden die het ontwerpen een stuk makkelijker en netter had gemaakt, een functie die zorgt voor rechte en 45o lijnen.

Ga van de week een nieuwe poging doen waar mee ik hoop dat het nog stuk netter wordt.

Bedankt zal de spoor breedte nog wat breder maken voor de 12/24V voeding en kijken of ik het ook nog wat netter kan maken, nu ik wat meer ervaring heb.

Ik vermoed dat je nu A4988 of compatibele drivers gaat gebruiken,

Wil deze TMC2130 Stappenmotor Driver gebruiken, fractie duurder maar veel stiller

wat was er mis met uw eerste sturingen (die mijn voorkeur genieten)?

Je bedoelt de losse modbus stapper drivers?, de documentatie er van is ronduit erbarmelijk, vriend die mij gaat helpen met CODESYS, wilde er niet aan beginnen.

Zelf iets ontwerpen is prima maar er is wel enige ervaring nodig om u in zo'n tamelijk groot project te storten

Denk dat de tweede versie een stuk beter zal zijn, maar wou even wat feedback hebben over de punten waar het verbeterd kon worden, en op gelet moet worden.

Onder andere al de componenten aan de zelfde kant plaatsen als de Arduino.

en daarom zou ik voorstander zijn van die printen te kopen

De grootste die ik heb gezien heeft 5 drivers, en ik heb er meer nodig, en dan zou ik twee Arduino's moeten gebruiken voor de aansturing, dat maakt alles meer complex met dit ontwerp kan ik meer drivers aansturen met een Arduino, daar ik voor mijn gebruik geen aansturing van richting nodig heb en die PWM pinnen voor extra drivers kan gebruiken.

en mij bezig te houden met de immense softwaretaak die u nog te wachten staat.

Ja daar ben ik nu hard mee bezig, ben nu bezig een goede flow schema te maken hoe alle functies moeten werken inclusief de formules, dat maakt de software kant straks een heel stuk eenvoudiger om te ontwerpen, mits mijn flow schema goed gemaakt is. ;)

Op 30 april 2018 09:46:06 schreef MGP:
Je zult volgens mij veel problemen kunnen krijgen, de spoorbreedte van de motorvoeding is niet breed genoeg en de andere sporen kunnen ook beter gesitueerd worden.

Hoe ziet het er nu uit, is het zo beter?

Heb in deze versie de nog 3 vrije PWM pins gebruikt voor eventuele extra drivers, als er extra pompjes nodig zouden kunnen zijn.

Ook heb ik de drivers en aansluiting naar de zelfde kant als de Arduino verplaatst, zodat het geheel beter te monteren is.

En geloof dat de routing ook een stuk beter is, het enige probleem dat ik nog heb is dat er een error zit dat ik te veel cutouts heb, en geen idee hoe ik dat moet fixen.

https://tweakers.net/ext/f/K75WXGGC0x0xNaJ97tWcUohD/medium.jpg

- De serial aansluiting is voor een Nextion display.
- De twee analoge aansluitingen zijn loadcel's om de pompjes te kalibreren.
- De 16 digitale pinnen zijn voor relais sturing, van kleppen en voeding roer pompjes.

Die print is niet mijn ding, al eens gerekend?
12motoren x 0.5A om niet veel te zeggen = 6A door die baantjes die zelfs niet goed liggen om een mooie stroomverdeling over die drivers te hebben.
Ik weet het, ze zullen niet allemaal tegelijk werken, maar de helft is al 3A...

nog 3 vrije PWM pins

Die drivers hebben geen pwm nodig maar gewoon frequentie geregelde impulsen.

Je gaat er ook nog een Nextion display aanhangen, je moet het wel zien zitten om dat allemaal te programmeren.
Ik ben sprakeloos en denk dat je een beetje overmoedig bent maar laat dat uw ondernemingsgeest niet bederven, misschien word ik wel te oud ;)

Geef mij maar een modulair systeem, ook beter om achteraf te debuggen.

edit: de DIR ingang zul je moeten aan de GND of Vcc leggen, heb ondervonden dat bij mij het soms verkeerd liep.

LDmicro user.

Op 3 mei 2018 22:59:10 schreef MGP:
Die print is niet mijn ding, al eens gerekend?

Nee dat had ik niet, daarom plaatste ik de layout ook hier, om mensen er naar te aten kijken die meer verstand er van hebben als ik.

Volgens deze spoorbreedte calculator, zou het nu goed moeten zijn.

De pompjes verbruiken minder dan 10W@24V volgens opgave, en de grotere pomp verbruikt 18.8W@24V, komen we uit op ongeveer 5A max, en 2.5A bij normaal gebruik, dat is zeer dicht bij jouw 6A.

Die drivers hebben geen pwm nodig maar gewoon frequentie geregelde impulsen.

Ik weet dat het digitale pinnen zijn, waar je een blokgolf op kan zetten, maar de opdruk noemt ze PWM pinnen, vandaar dat ik ze ook zo noemde.

Je gaat er ook nog een Nextion display aanhangen, je moet het wel zien zitten om dat allemaal te programmeren.

Het display is eigenlijk voornamelijk voor de calibratie routine, en eventueel tijdens bedrijf om alleen de ingestelde waardes weer te geven

Ik ben sprakeloos en denk dat je een beetje overmoedig bent maar

Kans is zeker aanwezig, ik hoop het niet, en heb zeker hulp nodig, en dat hoeft zeker niet gratis gedaan te worden.

Geef mij maar een modulair systeem, ook beter om achteraf te debuggen.

Zoals ik nu bezig ben met het blokschema is het programma behoorlijk modulair en bestaat uit afzonderlijke delen die apart te programmeren zijn.

Ik zal de opzet heel erg globaal uitleggen, en snel even uit mijn hoofd gedaan.

Calibratie

  • Display druk knop [Calibratie].
  • Stop bedrijfsroutine.
  • Ga naar calibratie routine.
  • Display [pomp nummers 1~12]
  • Selecteer pomp.
  • Display [plaats 100g gewicht in weeg schaal] (1KG voor water pomp)
  • Druk [ok]
  • Meet waarde A van loadcell.
  • A=5875 (voorbeeld waarde die de loadcell geeft)
  • Display [verwijder gewicht]
  • Druk [OK]
  • Start stappenmotor.
  • S1=0
  • Stappuls
  • Wacht 150ms (stappen snelheid voor 45rpm)
  • Tel stap S1=S1+1
  • Lees waarde A.
  • Als waarde A minder is dan 5875 ga terug naar <Stappuls>
  • S1=84766

Voor waarde in ml, deel S1 door 1000 (S1=84.766) 0.1ml=84.766 stappen

1 Relais voor voeding mixen

  • Druk op knop voeding mixen.
  • Display [stel interval tijd in]
  • Voer waarde C in.
  • Display [C] + [cijfers] + [OK]
  • C=120sec (bv)
  • Display [stel mix tijd in]
  • Voer waarde D in.
  • Display [D] + [cijfers] + [OK]
  • D=5sec
  • Voer routine uit waar de mixer elke 2min 5sec aan gaat.

Relais voor plant groepen

  • Elke andere relais is aan te sturen via modbus vanuit de PLC.

Pompen aansturen tijdens productie.

  • PLC stuurt ml waarde van elke pomp naar Arduino
  • p1=15 (15=1.5ML)
  • s1=s1 X 15 (84766 X 15 = 1271490)
  • S1=S1 / 1000
  • S1=1271
  • Pomp 1 moet 1271 stappen per min doen voor 1.5ml/min.

De zelfde routine geld voor alle andere pompen ook.

Uiteraard zeer globaal, maar op zich lijkt het mij het redelijk te doen, zij het dat het veel werk is, maar gelukkig als de routine voor een pomp klaar is, kan hij gekopieerd worden voor de andere pompen

edit: de DIR ingang zul je moeten aan de GND of Vcc leggen, heb ondervonden dat bij mij het soms verkeerd liep.

Bedankt voor de tip, heb hier rev3, met de zwaardere voeding sporen zoals aanbevolen.
Zijn hier nog op of aanmerking over te maken?

https://tweakers.net/ext/f/hUVqTrX69BbMNH18soBpZHXL/thumb.jpg

Alle kritiek en opmerking zijn altijd welkom.

ExpressPCB_arduino_mega_shield_9x_stepper_v3.rrb

Het ziet er al veel beter uit.
Ik zou nog een elco + 100nF aan de aansluiting van de motorspanning plaatsen en nog een 4tal 100nF keramische condensatoren in elke rij één, je hebt plaats genoeg.

Het wordt nog een hele opgave, ik vraag mij af hoeveel steps/rev die motoren hebben, heb je een link naar zo'n stepperpomp?

Enkele weken geleden heb ik eens wat in een PIC geprogrammeerd als test (niet voor verdere ontwikkeling vatbaar) en daar kon je de speed, steps/cyclus en aantal cyclussen instellen, wat het geheel een makkelijker dosering toelaat.
Nu zie je stepper omdraaien voor het filmpje, maar als de dir-pin niet aangesloten is gaat die natuurlijk dezelfde richting draaien.
Voor de speedinstelling geldt, hoe kleiner het getal hoe sneller.

We volgen de verdere ontwikkeling en later liefst met foto's of filmpje ;)

LDmicro user.

Op 7 mei 2018 08:46:56 schreef MGP:
Het ziet er al veel beter uit.
Ik zou nog een elco + 100nF aan de aansluiting van de motorspanning plaatsen en nog een 4tal 100nF keramische condensatoren in elke rij één, je hebt plaats genoeg.

Die zitten er al, al die gele cirkels, die naast de drivers zitten zijn voor condensatoren, 12 stuks dus.

Alleen heb ik nu een maatje gepakt waar van ik dacht dat is ongeveer wel een 100nF, deze is voor een 8mm cap met 3.5mm tussen de aansluiting, dus misschien zou er grotere moeten plaatsen, maar dat is een zeer simpele aanpassing.

Ik zou ook nog een +1000nF kunnen plaatsen bij de voeding aansluiting van het board.

Het wordt nog een hele opgave, ik vraag mij af hoeveel steps/rev die motoren hebben, heb je een link naar zo'n stepperpomp?

Dit zijn de kleintjes, en dit is de grote.
De kleine doet 50rpm en 200 stappen per rotatie. (10.000 stapen/min)
De grote voor water doet 500rpm en ook 200 stappen per rotatie. (100.000 stapen/min)
Arduino doet max 150KHz, heb dus een marge van 50%.

De grote geeft 2L bij 500rpm, en zit zelf te denken om 1L per minuut te doseren, ook is die pomp stapelbaar, dan haal je een veelvoud van de doorvoer

Enkele weken geleden heb ik eens wat in een PIC geprogrammeerd als test (niet voor verdere ontwikkeling vatbaar) en daar kon je de speed, steps/cyclus en aantal cyclussen instellen, wat het geheel een makkelijker dosering toelaat.

Interessant. ^_^

We volgen de verdere ontwikkeling en later liefst met foto's of filmpje ;)

We zijn daar voor nog een heel eind weg, maar ik hoop wel echt dat we zo ver komen.

Op 7 mei 2018 20:50:08 schreef player-x:
Dit zijn de kleintjes, en dit is de grote.
De kleine doet 50rpm en 200 stappen per rotatie. (10.000 stapen/min)
De grote voor water doet 500rpm en ook 200 stappen per rotatie. (100.000 stapen/min)
Arduino doet max 150KHz, heb dus een marge van 50%.

100.000 steps/min = 1666steps/sec of 1666Hz, je hebt dus meer dan 50% marge ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ik heb ook even een voorbeeldje gemaakt.

Voorbeeld is in Profilab in combinatie met een 16F887.

https://www.youtube.com/watch?v=lpvKcu01y28&t=6s

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wauw, dat ziet er al heel wat professioneler uit en veel beter te bedienen ook.
Ik zou niet twijfel als je ziet wat zijn systeem moet kunnen en hoeveel hij ervoor over heeft.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 8 mei 2018 18:42:35 schreef MGP:
Wauw, dat ziet er al heel wat professioneler uit en veel beter te bedienen ook.

Dit is één van de vele mogelijkheden.
Nu kun je max tot 200 omwentelingen, maar dat kun je aan passen tot wel 50000. Er is van alles mogelijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.