Op 4 februari 2018 14:03:18 schreef Lambiek:
Ja, dat klopt allemaal. Maar kun je ook een opdracht geven dat hij maar een X-aantal pulsen mag/moet geven in verband met het geven van een bepaalde hoeveelheid meststof? Zo niet, heb je er niets aan.
De grondsensoren bepalen of er water wordt geven of niet, en zelfs als ik niet het kaartje uit kan zetten (zie zelf ook geen stop command), kan ik wel de de voeding uitschakelen van de stappenmotoren via een relais.
Ik vraag me af waarom je het via modbus wil gaan doen, waarom niet één besturing centraal geplaatst. Wel eventueel gekoppeld aan een PC als dat nodig mocht zijn.
Wil het wel centraal dien met een R-Pi samen met waarschijnlijk openHAB, of anders Profilab of IP-Symcon, maar met modbus kan ik makkelijk relais en dergelijke over langere afstand aansturen.
Maar ik weet totaal niet hoe groot jou kas is,
De kas is redelijk groot, en is aan de zijkant van het huis gebouwd, 6x15m de plantenbakken hebben ongeveer een totaal oppervlakte van +50M2.
en hoeveel verschillende soorten meststof je gebruikt of gaat gebruiken.
Op het moment geloof ik 7 of 8, die in verschillende combinaties worden gebruikt, maar dat zouden er ook wel 10~12 kunnen worden, zeker met automation, zoals voor groei, bloei en vrucht periode, maar ook grond verbeteraars.
Daar hangt ook heel veel van af om iets te ontwerpen wat simpel en goed voldoet. Dus schets eens iets, wat moeten we er ons bij voorstellen.
Het eerste doel is om gewoon de voedingscomputer aan de gang te krijgen, de samenwerking van de voeding en de grondsensoren is het moeilijkst.

De solenoid kleppen worden waarschijnlijk van dichtbij met deze aangestuurd, anders wordt het echt een kabel chaos.
Wat ik/we er daarna bij gehangen als verlichting/verwarming en dergelijke wordt is min of meer bijzaak, die werken nu ook gewoon met schakel klokken en dergelijke, ook het dakraam wordt al aangestuurd met een 0~10v cilinder (over van werk) samen met een 0~10v thermostaat.
Of het moet zo groot zijn dat je heel Noorwegen van groente wil voorzien. 
Nee hoor, maar die +50m2 wordt best intensief gebruikt, en daar zit toch best wel veel werk aan, zeker als je andere vraagt om het voor je bij te houden.