ModBus Stappenmotor Sturing

Zoals het bekende spreekwoord zegt, een computer doet alles wat je hem 'vertelt' maar zelden of nooit wat je bedoelt.
Dat geldt ook in zeer grote mate bij het maken van programma's voor iemand anders op afstand.
Het gevolg hiervan is: heel veel emails of CO-berichten maar dat weet jij ook wel. ;)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. En wat betreft dat je mechanisch alles in huis moet hebben om de software te maken klopt ook.

En zoals de TS beschrijft wordt het toch nog heel wat bij elkaar, dus de software wordt ook nog best een dingetje, en als je dat allemaal alleen moet doen en op afstand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 januari 2018 12:39:16 schreef Lambiek:
Ligt er helemaal aan wat je zelf kan doen.

Iedereen hier hartstikke bedankt voor alle input, heeft me veel stof gegeven om over na te denken, en over hoe de problemen die er zijn, op te lossen.

Heb het project niet laten liggen, maar ben wel aan het kijken geweest of er een manier is/was om het project te versimpelen.

Heb denk ik nu een manier gevonden om het project voort te zetten en te versimpelen.

Ik heb een (stappenmotor) puls generator gevonden, waarmee ik op een simpele manier de rotatiesnelheid van een stappenmotor kan aanpassen.

https://tweakers.net/ext/f/QhoWRa8pSBA6cUcpHBLggCji/full.jpg

Als klopt hoe het omschreven is kan met een simpele seriële commando en blokgolf van een bepaalde frequentie worden gegenereerd, om de eerder genoemde TB6600 steppen controller aan te sturen, iets wat redelijk eenvoudig te scripten is.

  • Nadeel, hij wordt RS-232 aangestuurd, en moet daardoor dus meerdere RS-232 porten gebruiken.
  • Voordeel, het is een simpele goedkope oplossing, en kan twee stappenmotoren aansturen met een zo een kaartje, frequentiebereik: 1Hz ~ 150 KHz heb 1.5KHz nodig.

Als iemand nog op en aanmerking heeft, of problemen ziet, dan zijn die van harte welkom.

code:

the serial control
 
Baud rate: 9600 bps
 
Data bits: 8
 
Stop bits: 1
 
Parity bit: none
 
Flow control: none
 
1, set the PWM frequency
 
"S1FXXXT": setting PWM1 frequency of XXX HZ (001 ~ 999)
 
"S1FXX.XT": set the frequency of PWM1 XX.X KHZ (00.1 ~ 99.9)
 
"S1F: X.X.X.T": setting PWM1 frequency of XXX KHZ (0.0.1 ~ 1.5.0..)
 
'S1': PWM1
 
'S2': PWM2
 
'F': Frequency
 
'D': Duty Cycle
 
'T' is the end flag
 
Set the PWM duty cycle
"S1DXXXT": setting PWM1 duty cycle XXX; (001 ~ 100)
 
"S2DXXXT": set PWM2 duty cycle XXX; (001 ~ 100)
 
Setting successful return: DOWN;
 
Setting failback: FALL. 
Lambiek

Special Member

Ja, een leuk ding. Maar kun je daar ook het aantal pulsjes mee genereren die je moet geven voor een bepaalde hoeveelheid vloeistof die je pompjes af moeten geven.

Volgens mij is dit alleen maar een pwm generator. Je hebt een controller nodig waar een programma instaat die op gezette tijden jou planten water gaat geven, al dan niet met een meststof. Maar goed dat is allemaal al uitgelegd.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 12:31:16 schreef Lambiek:
Ja, een leuk ding. Maar kun je daar ook het aantal pulsjes mee genereren die je moet geven voor een bepaalde hoeveelheid vloeistof die je pompjes af moeten geven.

Volgens mij is dit alleen maar een pwm generator.

Zoals ik het nu zie, kan ik een blokgolf van 1Hz tot 150KHz genereren (meer dan voldoende) door een waarde via RS-232 naar het kaartje te sturen, waarna ik die doorstuur naar een stappenmotor controller zoals de eerder genoemde TB6600.

Zo dus:
https://tweakers.net/ext/f/beKkpSJC86fl6xwjFK7GJz0V/full.jpg

Op 3 januari 2018 14:53:36 schreef MGP:
Zoals het bekende spreekwoord zegt, een computer doet alles wat je hem 'verteld' maar zelden of nooit wat je bedoelt.
Dat geldt ook in zeer grote mate bij het maken van programma's voor iemand anders op afstand.
Het gevolg hiervan is: heel veel emails of CO-berichten maar dat weet jij ook wel. ;)

De bedoeling van het versimpelen is juist geen of zo weinig mogelijk hulp nodig te hebben.

En dit lijkt mij iig een stuk eenvoudiger, waardes via serieel te versturen, dan een ander een Adruino laten programmeren, waar ik zelf nog nooit heb gedaan, kom er zeker wel ook wel uit met een Adruino als ik er flink wat uren in steek, maar dit lijkt het simpelste, waar het minste werk in gaat zitten.

In dit forum is de layout anders dan Tweakers, dacht dat het een nieuwe post was.

En als er nog ideeën zijn hoe het nog simpeler kan, of dingen die ik fout zie/heb gedaan, houd ik mij aanbevolen voor verdere commentaar en tips.

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2018 13:45:23 schreef player-x:
Zoals ik het nu zie, kan ik een blokgolf van 1Hz tot 150KHz genereren (meer dan voldoende) door een waarde via RS-232 naar het kaartje te sturen, waarna ik die doorstuur naar een stappenmotor controller zoals de eerder genoemde TB6600.

Ja, dat klopt allemaal. Maar kun je ook een opdracht geven dat hij maar een X-aantal pulsen mag/moet geven in verband met het geven van een bepaalde hoeveelheid meststof? Zo niet, heb je er niets aan.

En als er nog ideeën zijn hoe het nog simpeler kan, of dingen die ik fout zie/heb gedaan, houd ik mij aanbevolen voor verdere commentaar en tips.

Ik vraag me af waarom je het via modbus wil gaan doen, waarom niet één besturing centraal geplaatst. Wel eventueel gekoppeld aan een PC als dat nodig mocht zijn.

Maar ik weet totaal niet hoe groot jou kas is, en hoeveel verschillende soorten meststof je gebruikt of gaat gebruiken. Daar hangt ook heel veel van af om iets te ontwerpen wat simpel en goed voldoet. Dus schets eens iets, wat moeten we er ons bij voorstellen.

Of het moet zo groot zijn dat je heel Noorwegen van groente wil voorzien. :)

EDIT:
Je zou ook nog zoiets kunnen overwegen, zie voorbeeld.

Maar hoe je het ook wil gaan doen, je gaat niet ontkomen aan programmeer werk. Je zal dus iemand in de hand moeten nemen, of het zelf gaan leren. Het voorbeeld is dus zonder modbus, maar via de com-poort of usb-poort van je PC. Die PC communiceert met de controller. Dit is volgens mij de simpelste methode, op deze manier hou je alles centraal. Je heb misschien wat meer slang of leiding nodig.

Via de PC geef je commando's wanneer en hoeveel er gesproeid moet worden en hoeveel of welke meststof erbij gevoegd moet worden, de rest wordt afgehandeld door de controller. Dit kan ook met eventuele terugkoppeling van sensoren, en je kunt de PC e-mails laten verzenden wanneer en hoeveel er gesproeid is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 14:03:18 schreef Lambiek:
Ja, dat klopt allemaal. Maar kun je ook een opdracht geven dat hij maar een X-aantal pulsen mag/moet geven in verband met het geven van een bepaalde hoeveelheid meststof? Zo niet, heb je er niets aan.

De grondsensoren bepalen of er water wordt geven of niet, en zelfs als ik niet het kaartje uit kan zetten (zie zelf ook geen stop command), kan ik wel de de voeding uitschakelen van de stappenmotoren via een relais.

Ik vraag me af waarom je het via modbus wil gaan doen, waarom niet één besturing centraal geplaatst. Wel eventueel gekoppeld aan een PC als dat nodig mocht zijn.

Wil het wel centraal dien met een R-Pi samen met waarschijnlijk openHAB, of anders Profilab of IP-Symcon, maar met modbus kan ik makkelijk relais en dergelijke over langere afstand aansturen.

Maar ik weet totaal niet hoe groot jou kas is,

De kas is redelijk groot, en is aan de zijkant van het huis gebouwd, 6x15m de plantenbakken hebben ongeveer een totaal oppervlakte van +50M2.

en hoeveel verschillende soorten meststof je gebruikt of gaat gebruiken.

Op het moment geloof ik 7 of 8, die in verschillende combinaties worden gebruikt, maar dat zouden er ook wel 10~12 kunnen worden, zeker met automation, zoals voor groei, bloei en vrucht periode, maar ook grond verbeteraars.

Daar hangt ook heel veel van af om iets te ontwerpen wat simpel en goed voldoet. Dus schets eens iets, wat moeten we er ons bij voorstellen.

Het eerste doel is om gewoon de voedingscomputer aan de gang te krijgen, de samenwerking van de voeding en de grondsensoren is het moeilijkst.

https://tweakers.net/ext/f/InRah9AjtpQGUj7m0wgIHUyW/full.jpg

De solenoid kleppen worden waarschijnlijk van dichtbij met deze aangestuurd, anders wordt het echt een kabel chaos.

Wat ik/we er daarna bij gehangen als verlichting/verwarming en dergelijke wordt is min of meer bijzaak, die werken nu ook gewoon met schakel klokken en dergelijke, ook het dakraam wordt al aangestuurd met een 0~10v cilinder (over van werk) samen met een 0~10v thermostaat.

Of het moet zo groot zijn dat je heel Noorwegen van groente wil voorzien. :)

Nee hoor, maar die +50m2 wordt best intensief gebruikt, en daar zit toch best wel veel werk aan, zeker als je andere vraagt om het voor je bij te houden.

Lambiek

Special Member

Ik had ook nog een voorbeeld voor je gemaakt, is elkaar waarschijnlijk gekruist. :)

De grondsensoren bepalen of er water wordt geven of niet, en zelfs als ik niet het kaartje uit kan zetten (zie zelf ook geen stop command), kan ik wel de de voeding uitschakelen van de stappenmotoren via een relais.

Op deze manier kun je niet de hoeveelheid meststof bepalen, een X-aantal pulsen staat voor een bepaalde hoeveelheid meststof. Dat aantal pulsen moet in je programma opgenomen worden om de gedoseerde hoeveelheid te kunnen bepalen. Als je dat zomaar af gaat schakelen door middel van een relais wordt het niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 16:12:15 schreef Lambiek:
Ik had ook nog een voorbeeld voor je gemaakt, is elkaar waarschijnlijk gekruist. :)

Jep. :+
Jouw voorbeeld werkt ook prima, maar op mijn manier gebruik je minder kleppen en leidingen.

Op deze manier kun je niet de hoeveelheid meststof bepalen, een X-aantal pulsen staat voor een bepaalde hoeveelheid meststof. Dat aantal pulsen moet in je programma opgenomen worden om de gedoseerde hoeveelheid te kunnen bepalen.

Ja hoor dat gaat prima daar de de wateraanvoer ook via een stappenmotor wordt geregeld.

Dan krijg je bv om 8 uur planten groep 1:

  • 1.0 L/min water met de grote slangenpomp voor een constante flow.
  • 1.0ml/min voeding A.
  • 0.5ml/min voeding B.
  • 2.0ml/min voeding C.
  • 0.5ml/min grondverbeteraar D.
  • 1.0ml/min grondverbeteraar E.

En de andere planten groepen krijgen hun eigen voedingsstoffen bepaald door hun schema's.

Waarna na bv 11 tot 19 uur alleen nog maar water wordt gegeven, om de grondvochtigheid op pijl te houden.

Daarna van 19 tot 8 uur wordt er geen/minimaal water gegeven om zo de wortels te laten groeien

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2018 16:40:32 schreef player-x:
Jouw voorbeeld werkt ook prima, maar op mijn manier gebruik je minder kleppen en leidingen.

Ja kan, is maar net hoe je het opstelt.

Ja hoor dat gaat prima daar de de wateraanvoer ook via een stappenmotor wordt geregeld.

Oké, dan ga je dus met de stapfrequentie en de tijd de hoeveelheid berekenen. Kan ook, maar ik zou bijvoorbeeld liever het aantal stappen uitgeven die bij een bepaalde hoeveelheid hoort. Dat doe je bij doseren normaal, maar goed wie ben ik. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 16:55:48 schreef Lambiek:
maar ik zou bijvoorbeeld liever het aantal stappen uitgeven die bij een bepaalde hoeveelheid hoort.

Doe ik nu toch eigenlijk ook, De water toevoer is een constante, de pulsgenerator daarvan hoeft in principe zelfs seriële bus niet aangesloten worden alleen ingesteld (Wordt uiteraard wel aangesloten), en hoeft alleen de voeding van de motor geschakeld te worden.

Ja kan, is maar net hoe je het opstelt.

De bedoeling is om zo min mogelijk slangen en kleppen te hebben, want elke extra verbinding is een potentiële lekkage punt, plus zorgt voor extra onnodige (en slordige uitziende) slangen, wat ik/je eigenlijk niet wil hebben, want in de kas staan ook een zit en rookhoekje en tafel, waar we lekker warm in de zon kunnen relaxen als het buiten toch nog wel koud is.

Wil bv later ook een druk sensor inbouwen zodat het systeem automatisch op lekkage getest kan worden, maar ook via een druk knop dat je kan testen na werkzaamheden of er geen lekkage in het systeem zijn, en er ook melding wordt gemaakt als er een klep mechanisch of elektronisch niet open gaat tijdens het bewateren.

Edit:
https://tweakers.net/ext/f/ZsdBrF4JVMeUAf5ePIpgbk7k/medium.jpg

Tenzij er altijd welkome opmerkingen zijn, ga ik morgen dit lijstje onderdelen bestellen, om een test opstelling te maken, en uit te testen welke software het beste werkt.

[Bericht gewijzigd door player-x op zondag 4 februari 2018 18:20:51 (22%)

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2018 17:21:13 schreef player-x:
Doe ik nu toch eigenlijk ook, De water toevoer is een constante, de pulsgenerator daarvan hoeft in principe zelfs seriële bus niet aangesloten worden alleen ingesteld (Wordt uiteraard wel aangesloten), en hoeft alleen de voeding van de motor geschakeld te worden.

Stel je stappenmotor is een 200 staps type, je hebt dus 200 stappen nodig voor één omwenteling.

Voorbeeld:
Stel je pompje doet 100 milliliter per omwenteling, dat is 1 liter per tien omwentelingen. Dat wordt dus 10 X 200 = 2000 stappen, het enige wat je dus op moet geven in de software is dat je bij vraag van een sensor 2000 stappen moet genereren, meer niet. De stapfrequentie kan ook gewoon een vaste waarde hebben, hoef je maar één keer in te stellen.

Zoals jij het nu wil gaan doen moet je weten hoeveel het pompje geeft bij een bepaalde frequentie en bij een bepaalde tijd, daar wordt het niet echt simpeler van en dat is toch wat je wil, zo simpel mogelijk.

Je kunt nu net zo goed een normale elektromotor nemen die je een bepaalde tijd aanzet, heeft niets meer met doseren te maken op deze manier. Dat is juist het mooie van een stappenmotor, daar zijn die dingen voor. Dus waarom niet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn.

want in de kas staan ook een zit en rookhoekje en tafel, waar we lekker warm in de zon kunnen relaxen als het buiten toch nog wel koud is.

Zithoekje, relaxen, zon kan ik me wat bij voorstellen, maar roken dan weer niet. Zeker niet bij groente die je dan later weer eet. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 18:36:07 schreef Lambiek:
Stel je stappenmotor is een 200 staps type, je hebt dus 200 stappen nodig voor één omwenteling.

Voorbeeld:
Stel je pompje doet 100 milliliter per omwenteling, dat is 1 liter per tien omwentelingen. Dat wordt dus 10 X 200 = 2000 stappen, het enige wat je dus op moet geven in de software is dat je bij vraag van een sensor 2000 stappen moet genereren, meer niet. De stapfrequentie kan ook gewoon een vaste waarde hebben, hoef je maar één keer in te stellen.

Nee zo werkt het helaas niet helemaal in de praktijk, ten eerste zit er een vertraging in de pomp van ongeveer 1:14, maar dat is nog wel uit te rekenen.

Maar de verschillende voedingen hebben verschillende diktes, van water dun tot bijna schenkstroop dik, wat invloed heeft op de doorstroming, elke toevoeging moet dus een keer gemeten worden, door bv de tijd te meten dat het vullen van een maatbeker van bv 100ml kost bij een bepaalde pomp snelheid, vandaar is het heel simpel om uit te rekken om bij hoeveel Hz stappen je op de juiste ml per L zit.

Zoals jij het nu wil gaan doen moet je weten hoeveel het pompje geeft bij een bepaalde frequentie bij een bepaalde tijd, daar wordt het niet echt simpeler van en dat is toch wat je wil, zo simpel mogelijk.

Ben zeker geen programmeer expert, maar dat berekenen is toch wel simpele Algebra voor mij, waar ik best makkelijk een prima werkende formule voor kan maken.

Je kunt nu net zo goed een normale elektromotor nemen die je een bepaalde tijd aanzet, heeft niets meer met doseren te maken op deze manier.

Probleem daar mee is dat optimale voeding geen constante is, maar steeds veranderd aan de hand van de groeifase.

Hier zijn wat Nederlandse schema's van bv tomaten, paprika's en pepers, en zo als je kan zien veranderd de hoeveelheden steeds over tijd.

maar roken dan weer niet. Zeker niet bij groente die je dan later weer eet. :)

Zelf roken we thuis niet, maar er is regelmatig bezoek dat wel rookt, en er zit een afzuiger die dan aangaat, want om ze naar buiten te schoppen als het regent of sneeuw ligt en koud is (zoals nu), is ook niks, want dan lopen ze alleen maar bagger naar binnen.

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2018 19:16:36 schreef player-x:
Nee zo werkt het helaas niet helemaal in de praktijk, ten eerste zit er een vertraging in de pomp van ongeveer 1:14, maar dat is nog wel uit te rekenen.

Dat is eenmaal uitrekenen voor de hoeveelheid per omwenteling, maar dat moet al in de datasheet staan van die dingen.

Maar de verschillende voedingen hebben verschillende diktes, van water dun tot bijna schenkstroop dik, wat invloed heeft op de doorstroming, elke toevoeging moet dus een keer gemeten worden, door bv de tijd te meten dat het vullen van een maatbeker van bv 100ml kost bij een bepaalde pomp snelheid, vandaar is het heel simpel om uit te rekken om bij hoeveel Hz stappen je op de juiste ml per L zit.

Dat ben ik niet met je eens, 1 liter water is net zoveel als 1 liter stroop. Als de pompjes geen stappen missen doen ze bij het zelfde aantal stappen de zelfde hoeveelheid water en stroop.

Dat de ene vloeistof wat makkelijker loopt dan de andere doet niets ter zake, maar een liter is een liter daar verander je niets aan. We hebben het hier niet over het soortelijk gewicht.

Zelf roken we thuis niet, maar er is regelmatig bezoek dat wel rookt, en er zit een afzuiger die dan aangaat, want om ze naar buiten te schoppen als het regent of sneeuw ligt en koud is (zoals nu), is ook niks, want dan lopen ze alleen maar bagger naar binnen.

Ik schopte ze naar buiten. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 4 februari 2018 19:30:37 schreef Lambiek:
Dat is eenmaal uitrekenen voor de hoeveelheid per omwenteling, maar dat moet al in de datasheet staan van die dingen.

Dat hangt ook af van de gebruikte slangen.

Lambiek

Special Member

Ja, natuurlijk. Maar dat hoort in de datasheet te staan, daar staat het verplaatste volume in per omwenteling. En als dat bekent is maakt het niet uit of je nu water of stroop verpompt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 4 februari 2018 19:30:37 schreef Lambiek:
Dat is eenmaal uitrekenen voor de hoeveelheid per omwenteling, maar dat moet al in de datasheet staan van die dingen.

Zoals GJ_ ook zij het is afhankelijk van verschillende factoren, zoals binnen diameter van de gebruikte slangen en er is ook nog een verschil tussen slangen types.

Dat ben ik niet met je eens, 1 liter water is net zoveel als 1 liter stroop. Als de pompjes geen stappen missen doen ze bij het zelfde aantal stappen de zelfde hoeveelheid water en stroop.

Dat de ene vloeistof wat makkelijker loopt dan de andere doet niets ter zake, maar een liter is een liter daar verander je niets aan. We hebben het hier niet over het soortelijk gewicht.

Er is helaas echt wel een verschil, niet zo extreem als bv bij een centrifugaalpomp, maar er is zeker een groot genoeg verschil bij de dikkere voedingenstoffen, dat je er rekening mee moet houden

Ik schopte ze naar buiten. :)

Ik heb er niet echt een probleem mee, ze zitten niet in mijn huis, daarnaast de asbak staat op een klein muurtafeltje met een 125mm afzuiger die aan moet in de muur waar ze de rook naar kunnen blazen, of ze roken niet, maar als ze zich netjes aan die regels houden heb ik er geen of nauwelijks last van.

En als een ex roken ga ik niet zo als vele ex rokers de mierenneuker spelen over iemand die van zijn peukje wil genieten.

ps. nog op of aanmerking over het lijstje met test spullen die ik wil kopen?

Hi player-x,

Ik vraag mij af waarom er 3 extra kleppen in de "hooftd leiding" zitten. Is daar een reden voor?

Roel.

Op 4 februari 2018 23:38:08 schreef RuleS:
Ik vraag mij af waarom er 3 extra kleppen in de "hooft leiding" zitten. Is daar een reden voor?

Stel i ga verpotten, of nieuwe dingen planten, dan moet ik waarschijnlijk ook de leiding los maken, op dat moment zou dan het hele systeem uit moeten, met een simpele afsluiter er tussen kan de rest van het systeem gewoon doorwerken.

Lambiek

Special Member

Op 4 februari 2018 20:25:50 schreef player-x:
ps. nog op of aanmerking over het lijstje met test spullen die ik wil kopen?

Ja, wat zal ik er van zeggen. Je weet hoe ik erover denk, maar je kunt hier wat mee experimenteren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 februari 2018 13:39:32 schreef Lambiek:
Je weet hoe ik erover denk

Tja het liefst zou ik een PLC als deze willen gebruiken, die een 100K puls uitgang heeft, maar weet niet of ik daar echt zelf wijs uit kan worden.

maar je kunt hier wat mee experimenteren.

Yep we gaan het maar proberen.

Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2018 18:22:53 schreef player-x:
Tja het liefst zou ik een PLC als deze willen gebruiken, die een 100K puls uitgang heeft, maar weet niet of ik daar echt zelf wijs uit kan worden.

Ha, een echte "LOLITA" euu lollette. :) Ik ken het merk niet.
Volgens mij kun je die alleen met ladder programmeren, "Support step7-micro/win programming" dat moet je dus gaan leren als je er iets mee wil doen.

Maar ik heb het al eerder gezegd tegen je, voor dit project heb je echt wat kennis van één of andere programmeertaal nodig. Dit is te complex om het helemaal zonder programmatie te doen, en zonder één of andere controller van welk merk of type dan ook.

Maar ik zou zeggen ga eens een beetje experimenteren en kijk of je het één en ander voor elkaar krijgt, op die manier krijg je er ook meer zicht op. En de kosten van de getoonde spullen zijn het nu ook weer niet.

En je kan hier altijd advies krijgen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 februari 2018 18:44:53 schreef Lambiek:
Ha, een echte "LOLITA" euu lollette. :) Ik ken het merk niet.

Het is een siemens clone, maar doelde meer op de 10x 100K digitale porten die hij heeft.

Volgens mij kun je die alleen met ladder programmeren, "Support step7-micro/win programming" dat moet je dus gaan leren als je er iets mee wil doen.

Ik ben begonnen met programmeren met een Sinclair ZX81, ben ik nu echt oud? :)

En heb later met PC's eigenlijk alleen scripts geschreven om dingen te automatiseren op mijn PC, als ik ergens interesse voor heb kan ik het leren, maar denk dat dit net iets te ver is qua koste (tijd) en baten.

Maar ik heb het al eerder gezegd tegen je, voor dit project heb je echt wat kennis van één of andere programmeertaal nodig. Dit is te complex om het helemaal zonder programmatie te doen, en zonder één of andere controller van welk merk of type dan ook.

Een script schrijven voor zoals ik zij bv openHAB, of anders Profilab of IP-Symcon dat gaat me wel lukken, misschien alleen wat hulp nodig hier of op het gebruikersforum van het programma dat ik ga gebruiken om de hardware aan te kunnen spreken/herkennen.

Maar ik zou zeggen ga eens een beetje experimenteren en kijk of je het één en ander voor elkaar krijgt, op die manier krijg je er ook meer zicht op. En de kosten van de getoonde spullen zijn het nu ook weer niet.

Daarom wou ik ook met die onderdelen beginnen, lijkt mij de simpelste betaalbare oplossing om mee te beginnen

En je kan hier altijd advies krijgen.

Als de spullen binnen zijn, en ik loop echt vast hoop ik daar echt op. :D

Nu ff 2 weekjes wachten op de spullen. :/

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2018 18:21:19 schreef player-x:
Ik ben begonnen met programmeren met een Sinclair ZX81, ben ik nu echt oud? :)

Dat is spul uit de vorige eeuw man. :)

En heb later met PC's eigenlijk alleen scripts geschreven om dingen te automatiseren op mijn PC, als ik ergens interesse voor heb kan ik het leren, maar denk dat dit net iets te ver is qua koste (tijd) en baten.

Ik weet niet of dat zo is, je wordt er nooit dommer van natuurlijk.

Een script schrijven voor zoals ik zij bv openHAB, of anders Profilab of IP-Symcon dat gaat me wel lukken, misschien alleen wat hulp nodig hier of op het gebruikersforum van het programma dat ik ga gebruiken om de hardware aan te kunnen spreken/herkennen.

Ik kan alleen helpen met Profilab, die andere twee zeggen me niets. Maar alleen met Profilab of een ander programma ga je het niet reden, je hebt of een controller nodig met software of een interface die met Profilab kan communiceren. Maar gelukkig zijn die er.

En ik zou als ik jou was er eens over denken om het niet zo complex te maken, of begin eerst eens met water geven dat is het belangrijkste lijkt mij. Je krijgt er dan ook inzicht in, en als dat allemaal goed werkt kun je het langzaam uitbouwen.

Hier heb je vast wat lees voer.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/46

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb hier een video gevonden van de puls generator, en hoe je hem aanspreekt via RS232.
(Nieuwere versie? met een uitgang en betere display en instelbare duty cycle, heb deze ook besteld om te testen)

En dit is de video over stand-alone gebruik.

Het blijkt dat hij op de zelfde chip als een Arduino is gebaseerd en vrij eenvoudig te programmeren met een kleine bijzonderheid volgens de video-blogger