Direct drive generator

De arm is een stalen strip en het gewicht daarvan is meegenomen bij het meten van het koppel.

20 magneten onder en boven de 18 spoelen

Wat je altijd ziet is dat ze in de buurt van de magneten het blikpakket uitwaaieren zodat ie vergelijkbaar breed wordt als "de totale beschikbare ruimte". Dan vangt ie magnetische lijnen van de magneten over een zo groot mogelijk oppervlak, en dat er dan een insnoering is van het pakket om meer koper te kunnen wikkelen dat maakt dan niet uit.

Omdat een custom blikpakket in deze fase niet aan de orde is, zou ik denken (gokken, intuitie) dat een wat groter percentage blik in deze projectie gunstig zou zijn. Dan denk ik aan 35-50% blik als je net buiten de binnencircel een rondje tekent. Maar goed: Ik kan er zomaar naast zitten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 29 juli 2018 16:46:47 schreef m.bouwer:
De arm is een stalen strip en het gewicht daarvan is meegenomen bij het meten van het koppel.
[bijlage]

Zelf daar is aan gedacht!

@rew: idealiter zou je zowel de magneten als het blikpakket conisch maken voor zo'n motor, maar dat is wel erg moeilijk. Als je één van de twee doet, heb je wel als voordeel dat de zijkant van een magneet niet ineens bij de zijkant van een blikpakket komt, maar dat de overlap geleidelijk toeneemt. Dat verminderd de cogging torque, wat nuttig kan zijn bij het opstarten. Daarbij wordt het totale oppervlak van het blik in het magnetische pad dus ook groter, wat gunstig is.

Je zou dat kunnen doen door het blikpakket in een andere richting op te bouwen, met de plaatjes tangentieel aan de binnenste cirkel, waarbij de plaatjes naar buiten toe dus steeds breder worden. Dit is natuurlijk weer een stap complexer dan de bestaande situatie, en het is moeilijk in te schatten hoeveel het nu echt gaat opleveren.

Het lijkt me verstandig om het huidige concept af te maken, en daar metingen aan te doen, voordat je dingen gaat veranderen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@REW,
Bij de eerste versie van het generatortje 9 spoelen 10 magneten heb ik "uitwaaierende" blikpakketjes gebruikt. Dat kan ik nu weer doen.

@SparkyGSX,
Stel dat ik de plaatjes in de lengte doorknip met ongelijke breedtes en weer samenvoeg. Dan zouden de blikpakketjes naar buiten toe breder kunnen worden.

dat levert een extra luchtspleet op de het gehele blikpakket teniet doen. kan je ze net zo goed weglaten
dus niet doorknippen

Er zijn nu genoeg blikjes ( 29,5 mm lang ) om 18 pakketjes te maken.
Met magneten 30 x 10 en 5 mm dik ontstaat dan deze verhouding.

Ik DENK dat je nu iets te veel blik hebt om optimaal te zijn. Maar goed. Nu maar eens stoppen met veranderen en een keer iets afmaken. Dus: "prima zo!" .

Dan ga je spoelen wikkelen. Als je dan VEEL meer wikkelingen legt dan eerst dan gaat de spanning te ver oplopen en de interne weerstand van de spoel wordt te groot (*). Ik denk dat je beter wat dikker draad kan gebruiken. Als je geen zin hebt om op een bestelling te wachten kan je bijvoorbeeld drie draden parallel nemen.

(*) in theorie maakt het niet zo veel uit, de verhouding zou hetzelfde moeten blijven. Maar goed. In je vorige opstelling was de interne weerstand al behoorlijk hoog, dus als we die (relatief) wat omlaag kunnen krijgen zou dat fijn zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou er niet in gaan knippen, maar de motor eerst volgens het huidige ontwerp afmaken en daaraan gaan meten.

Lang geleden had ik het idee om een axiale flux motor te maken met staaldraad als kernmateriaal; een pakket van staafjes staal, in de lengterichting van het veld (dus met de uiteinden richting de magneetschijven), kun je eenvoudig is een handige vorm maken. Daarbij verwacht ik ook kleine wervelstroom verliezen, omdat staafjes in 2 richtingen "kort" zijn (afhankelijk van de diameter natuurlijk). Een nadeel is natuurlijk wel dat de vulfactor beperkt is tot ongeveer 78%, nog afgezien van rand-effecten, als alle ronde staafjes dezelfde diameter hebben.

@rew: met 3 (of meer) draden parallel is het ook gemakkelijker om de beschikbare ruimte efficiënt te vullen, naarmate de draad dikker wordt, wordt het ook moeilijker om de bochten een beetje scherp te houden, en wordt de kans dat je wikkelruimte verspilt omdat er net geen winding meer bij past op een laag ook groter.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op dinsdag 31 juli 2018 14:36:56 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

En je zit weer iets gunstiger met het skin effect en wervelstromen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Uit een blikpakket van een motor met slankere tanden kan ik 38,8 x 6 knippen.
Langer / minder blik / meer windingen. De blikjes in het pakketje zitten dan om en om uitgewaaierd.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nee! Het blikpakket niet NOG langer maken. Een 4-5x langer blikpakket dan dat je magneten dik zijn is lijkt mij een mooie verhouding. Als je dat om-en-om uitwaaieren hier ook al had, dan weet ik niet of dat goed genoeg is. In ieder geval de verzadiging treed dan (op het stuk dat je maar de helft van je ijzer hebt) 2x sneller op dan nodig zou zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dan kan ik beter bij het blikpakket van 38,8 lang de magneten 10 dik nemen.

Als je ze hebt, dan zou ik zeggen: zorg dat je ook de andere rotor kan maken en monteren. Dan kan je het experiment doen om mijn "hunch" te controleren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je een grote massa blik gebruikt en sterkere magneten zul je ook grotere wieken nodig hebben om dat koppel te kunnen overwinnen en ik zou ook eerst proberen met wat je al hebt gemaakt.

LDmicro user.

De voortgang van mijn testopstellingen zal natuurlijk sterk afhangen van contacten en samenwerking.
Windenergie is booming. Er moeten toch meer mensen zijn die zelf een kleine windmolen willen bouwen.

Op 1 augustus 2018 19:32:32 schreef m.bouwer:
Windenergie is booming.

In BE is dat niet het geval, daarvoor is zelfs een bouwvergunning nodig.
Ze zijn hier heel zeldzaam, wel kun je enkele vinden bij bedrijven maar bij particulieren zijn het meestal van die hele kleine dat je kunt kopen voor op een boot.
Ik fiets heel veel en weet geen enkele staan waarvan de wieken een diameter hebben van meer dan 1m.
e: bij particulieren welteverstaan.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Ik begrijp niet dat je niet meer verticale windmolens ziet.
Misschien minder efficient, maar zeker een stuk fraaier om te zien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 augustus 2018 07:47:20 schreef MGP:
Als je een grote massa blik gebruikt en sterkere magneten zul je ook grotere wieken nodig hebben om dat koppel te kunnen overwinnen en ik zou ook eerst proberen met wat je al hebt gemaakt.

is het afgenomen vermogen niet bepalend voor het koppel?.
als je een verschillend aantal magneten en blikpakketten hebt zal dat koppel een gemiddelde waarde van nul (0) hebben.

gr A

Gemiddeld wel ja, maar afhankelijk van de constructie kan de cogging torque nog vrij fors zijn, en als je niet genoeg koppel kunt leveren om voorbij de piek te komen, maakt het niet uit wat het gemiddeld is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 1 augustus 2018 19:32:32 schreef m.bouwer:
[bijlage]

Hoe groot zijn die wieken?

Als ik de schaal op de foto goed inschat is dat ongeveer 1m diameter. Dan is de oppervlakte iets van pi/4 vierkante meter.

Bij 5m/s zit er in 0.75 vierkante meter luchtcylinder iedere seconde zo'n 0.5 x .75 x 6 x 52 = 60J aan energie. Oftewel 60W.

Op maximale efficientie kan je daar iets van de helft van "oogsten". (het is 3/8e of 5/8e maar dat weet ik niet meer uit m'n hoofd). Er is dus bij 5m/s wind zo'n 30W aan energie beschikbaar. Is het dan zinnig om op 100W te mikken voor de generator?

De vraag is ook of je niet zeg al bij 3 of 4 m/s al richting de max van je generator wil zitten. De dagen dat het meer dan 5m/s waait zijn dun gezaaid.

Maar ik kan de schaal zomaar fors verkeerd hebben ingeschat hoor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De wiekjes op die foto waren 70 cm.
Maar laten we uitgaan van 1 m. wieken ( diam. 2m ) en maximaal generator vermogen bij 5m/sec. ( 50 Watt )

Bij 5m/s en een oppervlak van pi vierkante meter heb je 94 kilo lucht per seconde. 0.5mV2 = 0.5*94*25 = 1.1kW. De Betz limiet is 59%, afgerond de helft. 550W. Dat je een "factor 5" verliest in "wieken zijn niet optimaal" zou heel goed kunnen. Als de generator 100W gaat kunnen zou ik blij zijn. Maar er is ruimte voor verbetering :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Voorstel voor de generator:

-120 mm steekcirkel uitvoering (magneten en spoelen)
-De statorblikjes knippen op 4,5 x magneetdikte (5mm.) = 22,5 mm
-De 18 spoelen wikkelen met 2 of 3 draden in hand ( 0,5 mm draad )